V
člověku je vlastně dvojí:
směřování k věčnosti a k
nekonečnosti. Ukončení
života jako takové je pociťováno jako
něco cizího, jako něco, co k němu
nepatří, protože smrt je protikladem
života. To na jedné straně.
Ale na druhé straně v tomto světě a v
těchto vztazích by se nekonečné žít
nedalo. Jestliže tedy vyznání
víry mluví o věčném životě, pak
také je zapotřebí vědět něco o
prostředí, v němž člověk bude
žít. A tady je třeba zalistovat v
Písmu. Takové nejpádnější slovo o
tom je v knize Zjevení sv. Jana, v
Apokalypse.
Zj 21, 1 - 5a:
1:A viděl
jsem nové nebe a novou zemi, neboť první
nebe a první země pominuly a moře již
vůbec nebylo.
2:A
viděl jsem od Boha z nebe sestupovat
svaté město, nový Jeruzalém, krásný
jako nevěsta ozdobená pro svého
ženicha.
3:A
slyšel jsem veliký hlas od trůnu:
"Hle, příbytek Boží uprostřed
lidí, Bůh bude přebývat mezi nimi a
oni budou jeho lid; on sám, jejich Bůh,
bude s nimi,
4:a
setře jim každou slzu s očí. A smrti
již nebude, ani žalu ani nářku ani
bolesti už nebude - neboť co bylo,
pominulo."
5:Ten,
který seděl na trůnu, řekl:
"Hle, všecko tvořím nové."
To tedy čteme v
Apokalypse a je to pro nás velmi
důležité, chceme-li o tom posledním
článku víry nějak přemýšlet. Tady
je především něco řečeno o novém
nebi a nové zemi, novém Jeruzalémě -
jde v podstatě o totéž. To
prostředí, v němž se má odehrávat
věčnost za Kristovým druhým
příchodem, je prostředí nové,
ohromné, blíže nepopsatelné. Tady není
řečeno, jak to bude vypadat a
veškeré spekulace o tom (lidově
"jak to bude vypadat v nebi")
jsou nanic. Uvědomte si, chcete-li si
tuto věc představit nějak
konkrétněji, musíte vycházet ze
zkušeností, které máte s tímto
světem, čili zase si člověk
představí nebe jako zdokonalený tento
svět. A to je krok nelegitimní k této
úvaze nás nic neopravňuje. Tak to
zřejmě není. Jestliže je tu řeč o
novém nebi a nové zemi, chápeme, že
je tu nějaká souvislost, ty věci jsou
nazývány nebe a země, což v Písmu
znamená veškeré tvorstvo. Dnešními
slovy v tom nejširším pojetí kosmos,
vesmír - ale i v té dimenzi duchovní.
Prostě to, co má být obnoveno, je
skutečně všechno a tím pádem si to
už člověk nemůže představit. Novou
věc, kterou jsem neviděl, ani jsem
nepoznal její popis tu si přece nemohu
vůbec představit, to by byl úplný
nesmysl.
Toto nové je od Boha - a
to je podstatné. A je k tomu řečeno: "Hle,
Boží přebývání s lidmi."
To je jediná konkrétní věc, na kterou
se můžeme připnout. Už tady na zemi -
jsme-li lidmi věřícími, máme svou
zkušenost s Bohem. Už tady aspoň
trochu, aspoň v záblesku, vím, co je
to být s Bohem. Pokud tuto skutečnost
vnímám jako vrcholné štěstí, pak je
to ono, pak je to pravda. Tohohle se mohu
držet, toto bude dovedeno k jakési
plnosti. Konkrétní představa tu není
samozřejmě možná, ale tohle už vím,
takhle si to mohu spojit s dneškem, s
mými dnešními zkušenostmi. Jestliže
věčný život platí pro mne, pak to
budu já, kdo se toho zúčastní, tedy
totožnost mého "já" v tom
zůstane zachována.
A další věc:
prostředí, to je nové a
nepředstavitelné a přitom je to
důležité, protože já vím, že
"tam" budu s Bohem, budu to
já, ale v čem se toto bude odehrávat -
to je to, co si nedokáži představit,
ale co je nesmírně důležité. A tak
mohu o tom jenom říci, že to bude
skutečnost Bohem určovaná. A tohle by
mi mělo stačit, protože vím-li, že
budu s Bohem a že mne od něho nebude
nic oddělovat ("Bůh bude s námi
přebývat, oni budou jeho lidi a on bude
jejich Bůh") - pak je tím řečeno
skutečně všechno podstatné a už se o
tom nedá říci více. Ten věčný
život tedy znamená žití s Bohem,
žití v Boží blízkosti, v kontaktu,
bez oddělení. A pak také mohu
pochopit, že je to dokonale
uskutečněná láska a ta nemůže být
přetržena, porušena, ukončena.
Vztah mezi člověkem a
Bohem ve spáse - to je stav nezkalené
lásky a ten sám v sobě nese možnosti
neustálého života, neustálé novosti.
A z toho rovněž vyrůstá i požadavek
věčnosti. A aby bylo jasno, že tam nic
negativního nebude, je tu řečeno:
"On jim
setře každou slzu z očí, nebude už
smrti, ani zármutku, nářku ani bolesti
už nebude, protože starý svět
pominul."
To staré, to, v
čem žijeme teď, je skutečně třeba
pohřbít, chceme-li
přemýšlet o věčnosti. To nové bude
zcela Boží a s dneškem to spojuje moje
totožnost. (Já, který jsem teď, budu
já proměněný potom) - a živý Bůh,
se kterým mám už teď svoji zkušenost
a se kterým se mám potom setkat.
Poslední věc, kterou si
může člověk namítnout: to je
všechno hezké, ale jestlipak se vůbec
toho zúčastním? Já mohu věřit, že
to je, ale jde ještě o to, jestli je to
pro mne. Tady bohužel řada křesťanů
propadá jakési skepsi, která vůbec
není svatá, když se tak třeba
tváří, protože to není jenom moje
vůle, že chci být ve věčnosti, to
není jenom moje snaha a přání, aby to
dobře dopadlo. To je také vůle
Kristova - to je v první řadě Kristova
vůle. To říká jasně Jan v 17.
kapitole svého evangelia:
"Otče, chci, aby
také ti, které jsi mi dal, byli se mnou
tam, kde jsem já" (J 17, 24).
Tak tohle jsou slova
evangelia.
Tedy Ježíš to chce,
aby ti, kteří mu byli dáni - a za ty
se můžeme právem považovat - byli
tam, kde je on, aby došli spásy.
Jestliže to on chce, pak tedy člověk,
který ve spásu doufá, si nic
nevymýšlí a nenamlouvá.
Pak jde jenom o to, tuto
věc zodpovědně vzít a počítat s
ní.
Posledním slovem Creda
je amen - to znamená
stvrzení všeho dříve řečeného, to
znamená ano, staň se, je to tak, je to
pravda, věřím tomu a stojím za tím.
|