Tady nejde o
jedno ani o druhé. Kristus je prostě
vládce. Jenomže: ne vládce ve
světském smyslu. Ve světě je a bylo
tolik zlého, že bychom Pánu Ježíši
moc neposloužili, kdybychom ho
prohlásili za světského krále.
Ježíšovo kralování, to že je Pánem
světa, se dá vidět na dvou věcech.
Jednak v srdci člověka. A tady bych
chtěl připomenout, co říká Pavel v
listě Filipanům: "Toužebně
očekávám a doufám, že v ničem
nebudu zahanben, ale veřejně a směle
jako vždycky i nyní na mně bude
oslaven Kristus, ať životem, ať
smrtí. Život, to je pro mne Kristus, a
smrt je pro mne zisk" (Fp 1, 20
- 21). Tohle je tedy
hledisko osobní.
Kristus je Pánem těch,
kteří v něho uvěřili, a to Pán ve
svrchované míře. Opravdu
nejvýstižněji to říká věta
uvedeného úryvku: "Vždyť pro mne
život je Kristus a smrt zisk."
Pavlovi se tady zkoncentrovalo, spojilo
do jednoho bodu v Kristu všechno, celý
jeho život. Když tohle člověk v
životě dobře uskuteční, pak je to
pravda, že Kristus je mu Pánem, když
mu Kristus bude vším, když bude
naprostou náplní jeho života a celým
jeho smyslem.
Nikdo z nás nemůže s
určitostí říci, že to u nás tak je,
že by Kristus byl beze zbytku Pánem
našeho života. Ale vyznáváme, že se
tedy do této plné polohy snažíme
dojít. Tohle je věc velice důležitá,
přestože u mnoha křesťanů byste ji
našli v zakrnělé podobě. To je ono, o
čem tady byla několikrát řeč, že někdy
se křesťanství vyčerpá jenom na
všeobecné víře v Boha, že se smrskne
jenom na něco s pravým křesťanstvím
související jen okrajově.
Kdo tedy Krista vyznává
za svého Pána, ten mu zcela podřizuje
svůj život. A tady je zapotřebí
velice dobře porozumět, aby toto
podřízení nebylo cítit jako ztráta,
jako utlačení člověka. Uznat
Krista jako Pána znamená skutečné
osvobození. (Zase ten Pavel:
Život, to je pro mne Kristus, a smrt je
pro mne zisk.") Tady je přikovaná
ta základní lidská obava ze zmaření
života. Pavlovi to splývá. Ať tedy
Pán rozhodne, jak bude chtít, on mu
patří, a proto je pro něj hodnotný
stejně život jako smrt.) Toto je vrchol
osvobození, ale my je můžeme prožít
na spoustě drobnějších věcí jako
osvobození od spousty obav, strachu a
drobnějších obaviček, protože je-li
Kristus mým Pánem a vím-li, kdo
Kristus je, pak mohu mít jediný strach,
a to abych neselhal. A i tady vidím
Petra a Pána, který mu odpustil. Tak i
v tomto punktu nemusím mít absolutní
strach.
Když o tomhle bude
člověk dál a dál uvažovat, že
Kristus je opravdu jeho Pánem, že pro
něj je tím nejdůležitějším, tím,
který je nade vším, co se ve světě
děje, můžeme dojít k tomu druhému
pohledu, proč je Kristus Pánem - a to
je Kristus jako Pán vesmíru, Pán
budoucnosti. Kristus je ten, který
přijde podruhé a který je proto
králem, protože poslední slovo v
dějinách bude mít definitivně on.
Teprve pak ho můžeme vidět jako Krále
vesmíru. Ve Vyznání víry je to
nakonec ještě dál, když se mluví o
Kristu, který "přijde soudit
živé i mrtvé" ... tam o tom
budeme mluvit víc.
Pro úplnost, abychom
dokázali správně pochopit a obsáhnout
pravý význam toho, že Kristus je
naším Pánem, nám poslouží úryvek
textu Lukášova evangelia.
"Buďte jako
lidé, kteří čekají na svého pána,
až se vrátí ze svatby, aby mu hned
otevřeli, až přijde a zatluče na
dveře. Blaze těm služebníkům, které
pán, až přijde, zastihne bdící.
Amen, pravím vám, že se opáše,
posadí je ke stolu a sám je bude
obsluhovat" (L 12, 36 - 37).
Naše vysokojdoucí
pohledy, tj. Kristus jako Král vesmíru,
jsou uzavřeny slovy o narození:
"... byl
počat z Ducha svatého a narodil se z
Marie Panny."
Jestliže
se řekne, že Ježíš je " počat
z Ducha svatého",
pak je tím v prvé řadě řečeno, že
Ježíš je úplně Boží, že je Synem
Božím, aniž ztrácí své lidství. Na
počátku jeho existence je tvůrčí
Duch Boží. Opakuji: na počátku, ne
až někde potom, v historii. Je počat z
Ducha a můžeme to za pomoci Pavlovy
domyslet ještě dál. Pavel mluví o
novém Adamovi. Protikladem je starý
Adam, z této země, který zhřešil a
uvázl v hříchu a nový Adam - Kristus
je také člověkem, ale člověkem ze
hříchu vymaněným, člověkem a
Božím Synem.
A tady máte vysvětlení
k tomu "početí z Ducha
Božího": protože je Ježíš z
Ducha Božího, je z moci zla zcela
vymaněn, proto je tím novým Adamem,
tím, ve kterém začíná obnovení
lidství. Je to lidství, ale
nezatížené hříchem. Mluví-li o
početí z Ducha sv., pak nejde rozhodně
o věc biologické povahy, tímhle
směrem k ničemu nedojdeme. Jde o věc
mnohem hlubší - o to, že je Ježíš
Boží. Tajemství jeho početí
zůstává tajemstvím. Vidíme jen, že
zde byl Bůh svým tvůrčím Duchem u
díla a že Ježíš je plně Boží, ale
o vlastním průběhu nevíme nic.
Dále
se říká, že tento Ježíš se
"narodil z Marie Panny".
První otázka je, proč
se vlastně ve vyznání víry mluví o
tom, že je Ježíš z Marie narozen,
když například všechny další
události jeho života v Credu nejsou
zmiňovány. Tam je ohromný skok;
následuje: "trpěl pod Pontským
Pilátem, ukřižován ..." a tak
dále. Proč je tu tedy právě toto
jmenováno? Není to pro ukojení naší
zvědavosti nebo proto, že u každého
člověka se uvádí místo a datum
narození. Ježíšovo narození z Marie
stojí jako určitý protipól k výrazu
Ježíš - Syn Boží. Ježíš Syn
Boží nám fixuje božský původ
Ježíšův, narození z Marie nám
fixuje Ježíšovo lidství. Pohled na
Ježíšovo božství a lidství musí
být jednotný, oboje musíme vidět
současně.
Hned tu ale máme
obtíž, když je tu dále zdůrazněno
Mariino panenství, které nám při
propagaci křesťanství vlastně dělá
potíže, když musíme vysvětlovat
"nevysvětlitelné". Z hlediska
biologického (i když to není
biologická otázka!) se dnes ví, že za
určitých okolností může dojít k
rýhování vajíčka, i když není
spojeno se samčí buňkou, což je
známo v říši zvířecí. Z toho
plyne, že pravda víry nás nenutí k
tomu, abychom zavřeli oči, uši a
říkali "nevidím,
neslyším". Je nutné si uvědomit,
že v přírodě je možné mnohem více,
než s čím se běžně setkáváme a
nemusí jít vždy jen o zázraky!
Proč tedy narození z
panny? Za prvé: Je nutné si uvědomit,
že Ježíš není kombinace Boha a
člověka tak, že by to byla polovina
jednoho a polovina druhého. Narození z
panny tu není proto, aby bylo umožněno
Ježíšovo božství. Bůh není omezen
ve svém činu na jednu jedinou
alternativu. Sice nám to usnadňuje
pochopení, ale nesmíme se dostat do
situace, kdy bychom řekli: "Na
rovině biologické chybí mužský
prvek, tak ho tam dodáme tím, že Bůh
je otec." Kdybychom to takto
udělali, mohlo by to vést k výše
zmíněnému chybnému chápání
Ježíše jako kombinace Boha a
člověka. Jestliže Bůh chtěl, aby
nový počátek v lidstvu byl člověk,
pak to musel být člověk plně, a
jestliže ten počátek měl být dobrý
a bez hříchu, pak to musel být někdo,
kdo vychází z Boha. Tedy člověk,
který se narodí ze ženy, ale má svůj
původ v Bohu. Přivedení takového
člověka na svět je mimo lidské
možnosti. Jako nelze z radioaktivního
materiálu vytvořit něco
nekontaminovaného. A my všichni lidé
jsme "kontaminováni"
hříchem. Je tedy třeba vytvořit nový
počátek. První způsob je uveden v
Genezi: potopa, ale zde nedošlo k
úplnému vykořenění hříchu. Tudy
tedy Bůh nechce jít, musel by vyhubit
všechny. Postupné zlepšování lidí
je také ztracená záležitost, pořád
jsme nějak zasaženi hříchem. Boží
nový počátek je proto zasazen
uprostřed lidstva Boží intervencí.
Duch Boží je ten, který tvoří
všechno nové. Ježíš je z Marie, tedy
jedním z nás, ale zároveň z nového
počátku.
Za druhé: Farizeové
měli představu, že kdyby všichni
členové Izraele zachovali předpisy
Zákona, zvláště o sabbatu, do
puntíku, pak by musel přijít Mesiáš.
To je do krajnosti dovedená snaha
vyrobit si záchranu, byť s Boží
pomocí, vlastními silami. Na druhé
straně stojí Maria, která "nemá
muže", je tedy naprosto bezmocná.
Maria tedy nemá vůbec nic, co by ji
opravňovalo myslet, že bude matkou
Mesiáše. Nemá skutečně nic a do
tohoto lidského "nic" je
darován Mesiáš. K tomu je třeba
doplnit obraz Izraele, jako snoubenky
Hospodinovy. Sem patří Maria jako
matka. K plnému porozumění postavě
Panny Marie je nutná znalost Starého
zákona.
Shrnutí: Je třeba
vědět, že Ježíšovo narození z
Panny je sice biologicky popsatelná
skutečnost, ale na druhé straně je to
záležitost především teologická.
Ježíš - zachránce, plně Boží Syn a
plně člověk, je darovaný Otcem,
nikoliv produkt lidského konání.
Mariino panenství zdůrazňuje lidskou
bezmocnost, záchrana lidstva je Boží
dar. Pozor! Toto vše zde popsané
nenazýváme "neposkvrněné
početí". Neposkvrněné
početí je početí Mariino
- Panna Maria byla od svého
prenatálního života uchráněna
prvotního hříchu, byly na ni
"dopředu aplikovány" účinky
vykoupení.
Na Pannu Marii se však
díváme nejen jako na matku Ježíšovu,
ale také jako na prototyp Církve. Maria
vstoupila Zvěstováním do jedinečného
vztahu s Bohem a tento vztah má svůj
vývoj. Maria zůstává v odkázanosti
na Boha, její panenství nelze chápat
čistě biologicky. Je to úžasný
symbol, který znamená víc než pouhý
fakt. Panenství znamená otevřenost
Bohu, která trvá v celém životě.
Lidsky vzato je Maria člověk, který
vlastně sám nic neznamená -
služebnice Páně do konce života. A to
je prototyp Církve. Církev musí být v
očekávání obdarování, nemůže
pouze vyvíjet sama aktivitu. Církev je
na jedné straně skupina Ježíšových
následovníků, ale zároveň skupina
lidí, kteří očekávají, co od Boha
dostanou. A zde právě je Maria naším
vzorem. V člověku se musí spojit
aktivní i pasivní prvek - tedy člověk
následující Ježíše a mající
zároveň smýšlení Mariino (její
životní postoj) je teprve dobrý
křesťan.
Maria je na prvním
místě pokorná služebnice,
říkající Bohu "Ano", a
teprve potom lze přidávat další
predikáty: Královna, Vyvýšená nad
anděly ... Chceme-li vidět Pannu Marii
správně, musíme v ní vidět člověka
Bohem plně obdarovaného, který toto
obdarování s maximálním souhlasem a
porozuměním přijal. Tak se vyhneme
jejímu zbožštění, neuděláme z ní
bohyni. Maria je úctyhodným člověkem,
protože je báječný, úžasný výtvor
Boží a odráží Boží slávu.
Na závěr tedy ještě
jednou zopakujme: to Boží v
Ježíšovi, vyjádřené početím z
Ducha i to úplně lidské, dané
narozením z Marie Panny, je potřeba
vždycky vidět v jednotě a není možno
ubírat ani z jednoho, ani z druhého.
Ježíš může být naším Pánem v
plném slova smyslu právě proto, že je
plně člověkem. Proto nemůžeme
říci, že je nám vzdálen, že jemu se
to žilo atd., Z Ježíšova lidství
zkrátka nesmíme ubrat ani
"vous", to se ve víře
nevyplácí.
Čím jasněji vidíme
jeho lidství - a přitom uvidíme
Ježíše celého, tím přesněji
pochopíme, jak On je klíčovým
řešením našeho života. A to je to,
oč mi neustále jde, aby nám Ježíš
nebyl vzdálený, ale abychom ho
pochopili jako někoho, kdo skutečně
základní otázky našeho života
zásadně vyřešil. Jako někoho, koho
můžeme následovat. Abychom jeho život
viděli jako model a řešení našeho
života.
|