Jestliže se
říká, že Ježíš trpěl,
pak je nutné nemyslet jenom na
ukřižování, protože to utrpení bylo
mnohem delší. Vzpomeňte si na všechny
možné nebo nemožné rozhovory s
farizeji, se zákoníky, ale také s
Ježíšovými učedníky. On mu vlastně
nikdo nerozuměl a když, tak jenom
chviličku v něčem - pak zase bota jako
hrom. I ti nejbližší ... zeptají se,
kdy se obnoví království izraelské,
nebo po ohlášení utrpení přijdou,
chtějí sedět jeden po pravici a druhý
po levici v jeho království. Nebo ty
nekonečné zlomyslnosti znalců Písma,
kteří je znali báječně a přitom se
všemi silami vzpírali Ježíšovi
uvěřit. Neporozumění i od vlastní
rodiny, protože ani ti nejbližší
Ježíšovi pořádně nerozuměli. Rozhodně
všechno muselo působit jistě víc,
než dlouhé cesty pěšky, fyzicky
namáhavé působení, když chodil a
kázal. Právě tohle neporozumění.
Když si uvědomíte, že Ježíš byl
skutečně plný Boha, plný vůle
přiblížit Boha lidem a ti okolo něj
byli jako zabednění, to opravdu musí
působit velké utrpení a jestliže
tohle utrpení prožíváte ve své
rodině, že vám tolik jde o Boží věc
a někdo, koho máte opravdu rádi je
vedle vás jako tupec, tady člověk
opravdu následuje Pána. Uvědomte si,
že ani on s těmi lidmi nehnul, s těmi,
kteří byli nějakým způsobem
vzepřeni, "zašprajcováni",
protože k víře nelze nikoho nutit. A k
pochopení Ježíše, to už vůbec ne. A
tak tohle je utrpení, jemuž se člověk
nemůže vyhnout a tak, jak se dělo
našemu Pánu, může se dít i nám a
člověk by se tomu neměl příliš
podivovat.
Další slova o utrpení
mluví jasně o tom, oč šlo v jeho
závěru: "ukřižován, umřel,
pohřben jest". To slovo
"ukřižován" v sobě skrývá
velice mnoho. Jednak velikou fyzickou
bolest a obrovskou ukrutnost, byl to
skutečně v té době
nejdrastičtější způsob, jak zbavit
někoho života, který byl znám. Ten,
který umíral, kromě těch bolestí,
protože visel (na kříži) za
probodené ruce, o nohy se opřít
nemohl, ten člověk pravděpodobně
umíral zadušením, protože od této
polohy vznikaly v těle křeče
dýchacích svalů. Já to dál nebudu
rozebírat, ale je to věc velice
drastická. A dál se k té bolesti
fyzické nejspíš přidalo obrovské
utrpení vnitřní. Ježíš na kříži
říká: "Bože můj, Bože můj,
proč jsi mne opustil." To je
začátek Žalmu 21 (22), který se
Ježíš mohl modlit celý, a nebo (a to
se nevylučuje s prvním) se také
skutečně Ježíš mohl cítit Bohem
opuštěn. Chtěl být lidem podobný i v
tomto - v opuštěnosti od Boha. Mohl
prožít naprosté dno lidského
utrpení. Je rozdíl mezi pocitem
opuštěnosti a opuštěností
skutečnou, reálnou.
Jestliže je řečeno,
že Ježíš "umřel",
pak to znamená, že jeho pozemská cesta
byla uzavřena, právě tak, jak to
vnímáme u smrti jakéhokoliv člověka:
došel až úplně na konec, na úplný
zmar lidských možností do stavu
nenávratného, protože v okamžiku
smrti se nelze navrátit a ani Ježíš
se nenavrátil.
"... a
pohřben jest ..." Všechno
došlo až k těm naprostým lidským
koncům, tak, jak končí každý lidský
život, zde za drastických okolností.
Ježíš tedy umřel skutečně, měl
plnou účast na osudu zemřelých.
Musíme si však znovu a znovu
připomínat, že smrt, vzkříšení,
nanebevstoupení a seslání Ducha
Svatého patří nevyhnutelně k sobě.
Pak je tam výrok "sestoupil
do pekel",
slovo, které dělá dost velké
potíže. Dá se to překládat sestoupil
do šeolu, říše mrtvých; a význam je
dost široký. To nejstručnější
znamená: skutečně zemřel. Protože
podle představy židovstva to znamenalo
sestoupit do říše stínů. A další
rozšíření tohoto významu: Ježíš,
který prožil úděl trpícího
spravedlivého, se setkal se vším
negativním, s čím bylo možno se
setkat. A to si Židé právě
zhmotňovali do tohoto podsvětí.
Nejdůležitější pro nás lidi je ale
to, že Ježíšovo osvobození je
univerzální - Ježíš vysvobozuje ze
šeolu, tedy z říše smrti ty, kdo už
zemřeli před ním a mají dojít k
Bohu, mají tedy dosáhnout spásy.
Vyskytují se i bludné
názory, že Ježíš sestoupením do
pekel otevřel nebe i zavrženým.
Takovéto domněnky, že totiž při
druhém příchodu Ježíše budou
všichni "nahnáni" do nebe,
nejsou založeny ani na Písmu, ani na
tradici. Neshodovalo by se to s lidskou
svobodou, protože někteří by byli v
nebi nuceně. Akt zavržení je spíše
výslednicí lidské vůle než Božího
odmítnutí.
A celá ta pasáž
končí: "třetího
dne vstal z mrtvých".
Já tady chci jenom připomenout, že o
Ježíšově utrpení se dá mluvit jen v
souvislosti se vzkříšením, že tyto
věci patří neoddělitelně k sobě. To
je moc důležité. A to je také slabina
Křížové cesty, protože ta končí
pohřbením a o vzkříšení tam už
není nic. Křížová cesta názorně a
pedagogicky rozčleňuje utrpení
Ježíše Krista od odsouzení po smrt.
Ale utrpení samo o sobě ještě nemusí
nic znamenat. Sebelepší křížová
cesta bez hlavní myšlenky, že Ježíš
trpěl pro nás, je zbytečná. Evangelia
mluví především o poslední večeři
a cestě do Getsemane a vlastnímu
utrpení je věnováno pár řádků.
Písmo se "nedojímá" nad
utrpením Ježíše, ale zaměřuje se na
něco víc. Práce pro naši spásu byla
vyvrcholena a dokončena nevratným
bodem, kterým je smrt. Fakt Ježíšovy
smrti je jedinečný, trvale platný a
nepřekonatelný čímkoliv. Skutečnost
Ježíšovy smrti má zásadní význam
pro cokoliv, co v budoucnosti pokračuje.
Smrt Ježíše má moc zahladit hříchy
lidu, kdežto starozákonní oběti
nemají sílu odpuštění
zprostředkovat. Nahrazuje všechny
starozákonní oběti a činí je
zbytečnými. A skutečně po zboření
Jeruzaléma roku 70 se už nic
neobětuje. Proč? Od doby Davida bylo
nařízeno, že oběti se mohou
přinášet jenom v Jeruzalémském
chrámu. V Babylonském zajetí
Izraelité také neobětovali, ale
vznikly synagogy -
"scházírny", ve kterých se
muži scházeli ke čtení Tóry a
modlitbě, ale ne k přinášení
obětí. Tyto synagogy se pak rozrostly
po celém světě. A přestože
Izraelité měli v moci i Jeruzalémský
pahorek, tak chrám nevznikl, protože k
obnovení chrámu, podle Židů, je
potřeba impuls od Hospodina - prorok.
Ale ten nepříjde. Byla období v
dějinách židovstva, kdy prorok nebyl.
A byla to dlouhá období - proto dva
tisíce let není pro ně tak moc.
Posledním prorokem byl Jan Křtitel. Po
pádu Jeruzaléma se sešli židovští
představení a dohodli se na
starozákonním kánonu. Zaměřili se
víc na psané slovo než na životní
praxi. Židovství se rozdělilo na
ortodoxní a liberální křídlo.
Ortodoxní Židé dodržují sabbat,
dodržují předpisy o čistých a
nečistých věcech, naproti tomu
liberální směr víru moc vážně
nebere.
Teologicky
důležitější než utrpení je
Ježíšova smrt. Ale utrpení u
běžných lidí se dostává do
popředí, protože každý člověk má
s utrpením zkušenosti, ale se smrtí
ne. Naše utrpení se může nějakým
způsobem podobat utrpení Ježíšovu,
ale smrt Ježíše má daleko větší
význam než naše smrt. On nás svou
smrtí vykoupil.
Podle synoptiků je děj
evangelia postaven na dvou styčných
bodech: Ježíš chce a jde do
Jeruzaléma a rozhodli se, že ho
zabijí. Jeruzalém bylo jediné místo
podávání obětí a také jen v
Jeruzalémě se konaly slavnosti Paschy.
Zabíjení beránka a smrt Ježíše
vidí evangelisté v úzké souvislosti.
Ježíš je chápán jako nový Beránek Boží,
jehož krev očišťuje od hříchu a
zachraňuje od smrti každého, kdo je
touto krví obmyt. Hřích, zlo vede ke
smrti. Ježíš umírající na kříži
není sice obtížen žádným hříchem,
ale umírá jako hříšník, zločinec.
Ježíš je tedy ten, kdo na sebe bere
smrt, ač je nevinný a tím se za nás
obětoval. Ježíšova smrt je pochopena,
jestliže ji bereme jako smrt za nás. A
toto je daleko důležitější než
nějaké rozplývání se nad utrpením
Ježíše. Ježíšovi současníci
nemohli pochopit, že ten, který umírá
jako hříšník, který nevládne jako
král, má zachránit svět. A není
důvod se jim divit.
A teď k tomu
nejdůležitějšímu: co tato slova
Creda znamenají pro nás? Protože
vědět, že to bylo a že Ježíš
zemřel za nás ještě nestačí. V
listě Židům čteme tato slova:
Žd 12,1 - 4:
Hebrews 12:1 Proto i my,
obklopeni takovým zástupem svědků,
odhoďme všecku přítěž i hřích,
který se nás tak snadno přichytí, a
vytrvejme v běhu, jak je nám uloženo,
2 s pohledem upřeným na Ježíše,
který vede naši víru od počátku až
do cíle. Místo radosti, která se mu
nabízela, podstoupil kříž, nedbaje na
potupu; proto usedl po pravici Božího
trůnu.
3 Myslete na to, co všecko on musel snést
od hříšníků, abyste neochabovali a
neklesali na duchu.
4 Ještě jste v zápase s hříchem
nemuseli prolít svou krev.
Ta slova: "s
pohledem upřeným Ježíše",
ta jsou opravdu nesmírně důležitá,
protože každý z nás se může dostat
do situace, kdy je nějak konfrontován s
utrpením. Každý z nás se do ní
dostává. Každý z nás se dostává do
situace, kdy musí volit jednu nebo
druhou alternativu v tom, co se mu
nabízí. A na tom mnoho záleží, jak
tu volbu provede. To prvé, co každého
člověka napadne, je zvolit si cestu
snadnější, méně bolestnou. To je
samozřejmé. A tady nastupuje
požadavek: mějme oči upřené na
Ježíše. Tam máme poznat, že tahle
cesta není vždy cestou nejlepší, že
tedy není důležité najít si cestu
nejlehčí, ale že je nutné najít
cestu nejlepší.
Jak vypadá?
Ježíš si svůj život
nezařídil pro sebe, ve svůj prospěch.
Ježíš si utrpení předem nevybral,
ale on k němu došel, chtěl-li žít
tak, jak žil. Byl připraven o život, o
všechny vyhlídky, o všechny lidské
možnosti. Nakonec ve chvíli smrti o
všechny přátele a stoupence. Ale nebyl
připraven o smysl svého života, o své
poslání. To mu zůstalo a jenom to bylo
tou potupnou smrtí naplněno. To je
nesmírně důležité.
Člověk, který má oči
upřeny na Ježíše, by měl rozpoznat,
jaké je jeho životní poslání,
ztráta tohoto poslání, které je
nějak dáno Bohem, je největší
tragédií. A to je to, čemu musím za
každou cenu zabránit. Já mám naplnit
to, co mi BŮh připravil, i za cenu
bolesti, i za cenu nějakého
ztroskotání, protože jenom tak nebudu
oloupen o to největší. Když si
zvolím cestu snadnou, mohu se sice
zbavit největší bolesti, ale mohu
také prohrát jádro svého života.
Mohu zjistit, že jsem sice tedy bez
bolestí, úspěšný, spokojený, ale
přitom tu stojím nesmyslně. Beze
smyslu svého života, bez naplnění
svého poslání. Že je to tedy všechno
v nejlepším pořádku, až na jednu
maličkost, že je to všechno marné a
"pro kočku". Když člověk
dobře pochopí Krista, měl by se
tomuhle vyhnout. Já jsem si teď vědom,
že jsem nakousl téma, k němuž by bylo
třeba vrátit se trochu šířeji. Asi
bude dobře se k němu vrátit v postní
době, až se bude mluvit o Kristově
utrpení. Ale až k těmhle koncům je
třeba Ježíšovo utrpení domyslet jako
něco, co ukazuje cestu.
A úryvek z evangelia by
nám měl ukázat, v jakém postavení
vůči Kristově utrpení člověk má
stát, aby to bylo přesně tak, jak on
to od nás požaduje, jak si to
představuje.
Mk 8, 21-38:
Mark 8:21 Řekl jim:
"Ještě nechápete?"
22 Přišli do Betsaidy. Přivedli k němu
slepce a prosili jej, aby se ho dotkl.
23 I vzal toho slepého za ruku a
vyvedl ho z vesnice; potřel mu slinou oči,
vložil na něho ruce a ptal se ho:
"Vidíš něco?"
24 On pozvedl oči a řekl: "Vidím
lidi, vypadají jako stromy a chodí."
25 Potom mu znovu položil ruce na oči;
slepý prohlédl, byl uzdraven a viděl všecko
zcela zřetelně.
26 Ježíš ho poslal domů a přikázal
mu: "Ale do vesnice nechoď!"
27 Ježíš se svými učedníky vyšel
do vesnic u Cesareje Filipovy. Cestou se
učedníků ptal: "Za koho mě lidé
pokládají?"
28 Řekli mu: "Za Jana Křtitele,
jiní za Eliáše a někteří za jednoho
z proroků."
29 Zeptal se jich: "A za koho mne
pokládáte vy?" Petr mu odpověděl:
"Ty jsi Mesiáš."
30 I přikázal jim, aby nikomu o něm
neříkali.
31 A začal je učit, že Syn člověka
musí mnoho trpět, být zavržen od starších,
velekněží a zákoníků, být zabit a
po třech dnech vstát.
32 A mluvil o tom otevřeně. Petr si
ho vzal stranou a začal ho kárat.
33 On se však obrátil, podíval se na
učedníky a pokáral Petra: "Jdi mi
z cesty, satane!; tvé smýšlení není
z Boha, ale z člověka!"
34 Zavolal k sobě zástup s učedníky
a řekl jim: "Kdo chce jít se mnou,
zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj
mne.
35 Neboť kdo by chtěl zachránit svůj
život, ten o něj přijde; kdo však přijde
o život pro mne a pro evangelium, zachrání
jej.
36 Co prospěje člověku, získá-li
celý svět, ale ztratí svůj život?
37 Zač by mohl člověk získat zpět
svůj život?
38 Kdo se stydí za mne a za má slova
v tomto zpronevěřilém a hříšném
pokolení, za toho se bude stydět i Syn
člověka, až přijde v slávě svého
Otce se svatými anděly."
|