O této církvi
se říká, že je "svatá a
obecná". To slovo
"svatá" je provokující.
Když se na nás někdo z vnějšku
podívá, sotva by nás prohlásil za
sbor světců. Přesto se ale právem o
církvi říká, že je svatá. K tomu je
potřeba ale znát správné chápání
toho slova, chápání biblické. V Bibli
je svatý jenom Bůh, to je výraz jeho
podstaty, to vyjadřuje, že Bůh je
zcela jiný, než všechno ostatní,
jiný ve smyslu dobrém. Každý k tomuto
Bohu patří, kdo je z mnohosti oddělen
pro Boha, je svatý, a protože každý
křesťan Bohu křtem patří, byl
přijat Bohem za syna, proto je svatý, a
proto je svatá i celá církev. Ne tedy
proto, že by se skládala ze samých
vynikajících jedinců - protože to by
nebyla pravda. Církev se skládá
ponejvíce - a prakticky zcela - z
hříšníků. Ale protože tito lidé
byli křtem přičlenění, včleněni k
Bohu, proto je církev svatá. Protože
církev je podstatně Božím dílem, i
když je to dílo, které je složeno z
lidí. Toto slovo, že církev je svatá,
není důvodem k pýše, ale je to
trvalá platná výzva: svou podstatou
jsme svatí a tuto svatost máme ve svém
životě uskutečňovat. Máme tedy
dojít, dobelhat se k tomu, abychom ve
svém jednání, smýšlení a bytí
navenek co možná nejvíc byli tím,
čím máme být. Dále
je o církvi řečeno, že je "
obecná".
Obecný se řecky řekne
"catholicos", z toho
je tedy to slovo katolická, i to je pro
nás slovo výzvy: Jestliže je církev
církví obecnou (a my si to dáváme
přímo do svého názvu, na firmu), pak
je to nesmírný požadavek na
otevřenost, otevřenost na všechny
strany, aby k nám mohl dojít, aby se
naší částí mohl stát každý, kdo
ke Kristu směřuje. Je to výzva, ale i
výčitka, protože podíváme-li se na
život církve v dějinách až do
dneška, té otevřenosti leccos chybí.
Vůči určitým skupinám máme
předsudky, to si domyslete sami. A
jestliže se k nám někdo přiblíží z
určitého lidského prostředí, pak ho
přijímáme s jistou rezervou, a to
může být velkou chybou. Velmi často v
dějinách církev nebyla opravdu
církví chudých, nebo skutečně
církví pohrdaných, církví
"outsiderů", v jistém slova
smyslu se jim trochu zavírala. To platí
do dneška. l v nás je pokušení být
otevřenými jenom těm, kteří jsou pro
nás příjemní, přijatelní, nebo pro
nás budou přínosem. Ta obecnost
znamená, že budeme otevření všem,
ale že dokonce dokážeme jít i všem
naproti, a to není jednoduché a vždy
lehké.
A teď slíbený vztah
Duch, církev, člověk.
Začněme od životní praxe. Když jsem
byl před časem jako farář
"reprezentantem" církve v
západních Čechách, měl jsem deset
razítek a na starosti spoustu
úředních dokumentů. Někdo může
říct: "Kam to ta církev
dopracovala? Samé úřadování,
byrokracie." Jsou skutečně
situace, kde tato institucionální
stránka církve velice vadí. Chtěl
bych však nyní poněkud korigovat onen
"křesťanský romantismus",
který se v dějinách církve opakovaně
ozývá, aniž bych hájil všechny věci
vnějšího světa působící v církvi,
všechno zesvětštělé a úřední.
Takový romantismus říká, že můžeme
být dobře živi bez všech církevních
orgánů a institucí. Před několika
dny jsem v Praze na ulici potkal skupinu
lidí, kteří o sobě tvrdili, že jsou
křesťané bez církve. O víře mluvili
docela pěkně, ale vše, co souvisí s
církví, ostře odsuzovali. Takovým
lidem uniká, že jakmile řeknou:
"Jsme skupina křesťanů bez
církve, pojďte k nám," de facto
vytvářejí novou církev, ať to
uznají nebo ne.
Křesťanství
totiž stojí na osobě Ježíše Krista
a na faktu vtělení. Podobně
jako nelze z magnetu odstranit jen jeden
pól, tak ze základu křesťanství
nelze odstranit ani podstatu božskou,
ani podstatu lidskou. V Ježíši je, jak
jsme si mnohokrát říkali, spojeno
neoddělitelně a nesmísitelně
božství s lidstvím a to se promítá
do celého křesťanství. Křesťan je
sice člověkem, pro kterého platí
biologická omezení, ale současně
přijímá Boží život a dostává
Ducha svatého. Je v nás potom polarita
čistě lidského a toho Božího, co
nám bylo dáno. To není zbožštění
člověka, typické pro některá
východní náboženství. V Řím 8, 9
je jasně řečeno, že "kdo nemá
Ducha Kristova, není jeho". V 1 K
12, 3 je dále zdůrazněno, že
vyznání víry v Krista je možné jen v
Duchu svatém. Na jiném místě sv.
Pavel říká, že ke křtu nás přivedl
jeden Duch. V Ef 2, 18 - 22 čteme, že
jsme všichni "duchovní
chrám" budovaný působením Ducha.
Základní
charakteristikou života v Duchu
je jednání v moci tohoto Ducha a
společenství (viz Skutky). Je
zřetelné, že:
1. Duch svatý je dáván
jako dar.
2. Tento Duch vytváří
jedno tělo církve.
3. Člověk se
uvěřením v Krista připojuje k
ostatním křesťanům a nestává se
"specialistou na Boha" či
"zasvěcencem" sám pro sebe.
Je-li církev
tvořena lidmi, tak musíme
počítat s tím, že mezi lidmi platí
určité zákonitosti, jsou zde věci,
které nelze odstranit. Jinak: Jestliže
je církev společenstvím lidí, pak je
nejen veličinou teologickou, ale i
veličinou obecně sociální,
sociologickou i ekonomickou, je
samozřejmě polem konfliktů a je
systémem, který, má-li být
životaschopný, musí být určitým
způsobem organizován. To všechno
někteří lidé těžce nesou. Dále:
každá lidská společnost, má-li být
životaschopná, musí se určitým
způsobem sjednotit v postojích a
zásadách, které bude zastávat a
postaví se nějak proti názorům s
těmi prvními neslučitelnými.
Tedy každá
společnost se musí na něčem sjednotit
a musí se bránit tomu, co
nějak narušuje její jednotu. Např. v
klubu vodních turistů se neuplatní
člověk tvrdící, že ze všeho
nejlepší je chodit s vrtačkou a dělat
díry do lodí, takového odtud vyhodí.
On se pak může dát k družstvu na
výrobu cedníků ... Proto tu existuje
taková nesnášenlivost různých
církví vůči heterogenním názorům.
Zkuste se chtít s jehovistou modlit k
Ježíši nebo k Duchu svatému. To si
zacpe uši a uteče (mimochodem - je to
výborný způsob, jak se ho zbavit).
Výše uvedené můžeme
shrnout: Jedna věc jsou dogmata a
vymezení se církve vůči ostatním,
které je pro život nezbytné, a na
druhé straně je fascinující, že
církev je instituce, která na řadu
věcí sice pozměnila své názory
(např. zákaz kremace a pozdější
povolení), ale za 2000 let nezměnila
své Credo, což se o mnohých jiných
institucích říct nedá. V životě
církve je tedy jakási kombinace mezi
trváním na věcech podstatných a
schopností nějakým způsobem se
přizpůsobit okolí a době.
Zmíněná
přizpůsobení však v sobě může
skrývat určitá úskalí, totiž, že
budeme chtít začlenit něco, co se nám
líbí, ale co není dobré. Proto je
důležité ono navazování na tradici,
vracení se k "apoštolské
době".
Jak jsme již
konstatovali, kvalita a život
církve nejsou odvozeny jen od lidských
schopností. Nedbat ale na
lidskou dimenzi není možné a
nevyplácí se. Čteme-li tedy v Písmu,
že "Duch nás uvede do celé
pravdy", neznamená to, že není
třeba nic studovat. Lidské zkušenosti
a poznatky, mají-li se předat dál, se
musí nějak vyhodnotit a zpracovat. Bez
řady věcí se můžeme obejít, ale
třeba nám i dobře slouží.
Nebezpečí je tam, kde se vytrácí to
vnitřní, co dělá církev církví.
Pak je církev neschopná přetvářet
svět kolem sebe.
Jedním z problémů
vztahu člověka k církvi je to, že on
o ní má vysokou představu a nemůže
snést to, že ji ona nesplňuje. Při
pohledu z okna vidíme asfaltové
hřiště a zahradu. Toto hřiště
můžeme zamést a bude určitou dobu
čisté, zahradu však zamést a
vyčistit nelze. Na ní lze stále
pracovat, bude tedy udržovaná, ale
nikdy nebudeme s prací hotovi. Něco
podobného je péče o "krásný
vzhled církve". Na tom můžeme
stále pracovat, ale nikdy nebudeme
hotovi. Z čeho vlastně vznikly akce
reformátorů? Z určité netrpělivosti
a neschopnosti unést diferenci mezi
ideálem a realitou. Tato diference je
náš celoživotní kříž. Vždy budou
v církvi lidé nechápající, lidé,
kteří se později dostanou dál, ale
dnes ještě tak daleko nejsou. Vždy
nám bude na církvi vadit to, že by
měla být taková a taková a ona zatím
taková není. Jakmile se někdo pokusí
tohle přeskočit, může se mu něco na
začátku dařit, ale postupně do své
akce vnese prvky dobré i špatné a
nikam to nepovede. Člověk prostě musí
unést onu diferenci mezi tím, co je, a
tím, co by být měl a třeba i chtěl,
mezi realitou a ideálem. To v sobě
musíme celý život snášet a běda
nám, když si začneme myslet, že již
jsme takoví, jací máme být. Tím
okamžitě ztrácíme motivaci a
schopnost pohybu. Běda nám také tehdy,
když ono napětí neuneseme, ideál se
nám "odtrhne" od reality a my
upadneme do skepse, do beznaděje nebo do
nepravdy. V takovém případě ideál
zamítneme jako něco nesplnitelného,
tím si ale nepomůžeme. Jakkoli je
život víry po právu označován za
život v radosti a harmonii, nemůžeme
si dělat iluze, že je to život bez
napětí.
A teď ještě k
slíbenému základnímu rozdělení
křesťanských církví.
To by měl znát každý křesťan a tak
se na něj tedy podívejme trochu
podrobněji.
Rozdělování lidí na
věřící a nevěřící je hrubé a
velmi nepřesné. Pro nás je mnohem
důležitější rozlišení na
křesťany a nekřesťany. Tady je jedno
nedorozumění. Mnozí lidé za
křesťana nebo za nekřesťana člověka
považují a hodnotí podle morálních
kritérií. To jsou hodnocení typu:
"Podívejte, tamhleten do kostela
nechodí a jaký je to dobrý člověk.
To je lepší křesťan, než mnozí,
kteří chodí do kostela!" A
jistě, může to být člověk klidný a
vyrovnaný, ochotný třeba pomoci
sousedovi. Tedy je to dobrý člověk.
Ale "dobrý člověk" není
synonymum pro křesťana. Snad jsou na
světě dobří lidé, ale o křesťanech
je možno říci, že to jsou často
obrácení hříšníci, kterým bylo
odpuštěno a snaží se být
hříšníky menšími, než byli do té
doby. To nejpodstatnější jsme však
dosud neřekli: křesťanství je dáno
vztahem ke Kristu. Kdybychom pak měli
definovat křesťana, tak je to člověk,
který věří v trojjediného Boha,
uznává svou hříšnost a věří ve
svou spásu skrze Ježíše Krista. Co to
znamená "uznává svou
hříšnost"? Člověk uznává svou
odpovědnost vůči Bohu, uznává
realitu, tedy to, že vůči Božímu
ideálu, vůči Boží představě, je
nevyhovující. Toto poznání umožňuje
pochopení spásy, její potřebnosti.
Člověk, který by tvrdil, že je pánem
světa, by nepotřeboval nějaké
vykoupení. Vědomí vlastní
hříšnosti však není vsugerování si
vlastní viny, ale je to uznání řádu
světa, kde Bůh má první a zásadní
slovo, a uznání pravdy, že já tomuto
slovu neodpovídám. Něco jiného je
pocit viny, ten může být oprávněný
i neoprávněný, ale i chorobný.
Když položíme výše
uvedená kritéria, kdo jsou křesťané,
objeví se tu celá řada křesťanských
církví a malá řada
"církviček", které se za
křesťanské považují, ale vlastně
jimi nejsou. Jsou to zejména mormoni a
Církev sjednocení (tzv. Moonova sekta).
Mormoni sice Bibli uznávají, ale mají
ještě knihu Mormon, jako další a
vlastní zjevení. Církev sjednocení se
Písmem "ohání", ale rozumí
mu velmi svérázně a bez proroka Moona
"nedá ani ránu". Pak jsou tu
společnosti, které se samy za
křesťany neoznačují, ale tvrdí o
sobě, že vycházejí z Bible. To jsou
Svědkové Jehovovi (zde chybí naprosto
víra v Trojici a v Krista jako
Spasitele). Tyto všechny tedy za
křesťany nemůžeme považovat.
Nyní se podívejme
blíže na církve, které označujeme
jako křesťanské. Uvnitř tohoto
vymezení máme mimo katolickou církev
ještě několik proudů, přinejmenším
dva hlavní: reformační a pravoslavný.
Mezi katolickou a
pravoslavnou církví nejsou prakticky
zásadní teologické rozdíly, jsou zde
rozdíly zejména v liturgii a v
životním stylu. Pravoslaví je vlastně
křesťanství inkulturované do
byzantského světa a problém je v tom,
jak zařídit, aby pravoslavná a naše
církev žily v bratrství a zůstaly
přitom samy sebou. Pravoslavní také
neuznávají papeže.
Reformační proud je
třeba ještě rozdělit alespoň na
další tři proudy: anglikánský
(nevychází ani z Kalvína, ani z
Luthera), lutheránský a reformovaný
proud. Pak je ještě další skupina
církví a společností, které vznikly
v posledních dvou stoletích -
evangelikální směry, směry
letniční, směry fundamentalistické a
dále rozsáhlá "tříšť"
lidí, kteří staví na Bibli a
zároveň věří v Krista, uznávají
nutnost spásy (to je odlišuje např. od
Jehovistů). U nás do této skupiny
církví vzniklých v posledních dvou
stoletích patří Církev
československá husitská (vznikla r.
1920).
Nám se samozřejmě toto
rozdělení křesťanství může
nelíbit, ale křesťany násilím spojit
nemůžeme. Kdybychom to udělali, tak
přinejmenším vznikne jedno nové
schizma. Křesťané by se rozdělili na
ty, kdo toto "sjednocení"
uznají a na ty, kdo ho neuznají. Je to
samozřejmě fiktivní věc, ale
uvědomme si, že v takovém případě
by skutečně byla skupina křesťanů,
kteří by byli ochotni se shodnout na
oněch základních věcech, o kterých
jsme mluvili výše, a druhá skupina,
která by se odtrhla s tím, že
důležitá je ještě spousta dalších
věcí a že jedině "to
jejich" je to pravé. Člověk
totiž nemůže jen tak zrušit základ
ze kterého vyrostl, jako nemůže
zrušit vliv své rodiny. Rodina nás
určitým způsobem určuje. Člověk se
může dát vlastní cestou, ale
východisko jeho života je jednou dané.
Člověka, který se narodí v
anglikánské či protestantské rodině,
nemůžeme vinit z toho, že mezi církve
vnesl rozkol, on už se do něj narodil
(viz závěry a dokumenty II.
vatikánského koncilu.)
Z roztříštěnosti
církví nás může jímat až závrať
a hrůza. Když se ale podíváme na tyto
lidi detailněji a uvědomíme si, že se
modlí a že je Bůh slyší a vyslyší,
může nás jímat podruhé závrať -
kladná - z Boží velikosti, milosti a
velkorysosti. Když si uvědomíme co je
psáno v 1 K 12, 3: "... jenom pod
vlivem Ducha svatého může někdo
říci: 'Ježíš je Pán.'" a
uvážíme, že v různých církvích
jsou lidé, kteří za svou víru
položili život a byli skutečnými
Kristovými svědky, nemůžeme popřít
asistenci Ducha svatého u jejich víry
(nemluvě o darech Ducha, to by byla
další kapitola). Přestože církve se
od sebe liší, působí v nich Duch
svatý. To mnoho katolíků nemůže
pochopit. Řada katolíků nemůže
pochopit, že by dary Ducha svatého
mohly být i jinde než v katolické
církvi (to platí samozřejmě i naopak
o nekatolících). Je třeba skutečně
opravit naše představy podle
skutečnosti a ne se snažit o opak.
Křesťany nelze
rozdělit tak, že my katolíci jsme ti
hodní a druzí jsou zlí. Je to mnohem
složitější a těžší. Máme
problém s rozlišením toho, co je
autentické a co není, a navíc bolest z
toho, že nejsme jednotní. Naše církev
nás proto vybízí ke sblížení, ke
společným modlitbám, ale přesto trvá
na rozdílnostech. Tento realistický
postoj je důležitý.
A tato skutečně
rozsáhlá kapitola se chýlí ke konci,
neboť nám zbývá její poslední
část a tou je:. . . SPOLEČENSTVÍ
SVATÝCH . . . (viz
další heslo...)
|