Řeč o
Ježíšově soudu v Credu je něco
jiného než Michelangelův Poslední
soud v Sixtinské kapli. My se nemusíme
zabývat tím, co se stane s těmi, co v
Boha nevěří. Potřebujeme však jasně
vědět, že Ježíš nechce, aby se mu
ztratil někdo z těch, které mu dal
Otec. Tedy Boží vůle po spasení lidí
je veliká a řeč o posledním soudu je
velice útěšná. Celý život se
pohybujeme ve světě, kde pracně
oddělujeme pravdivé od nepravdivého.
Žijeme v neustálém hledání pravdy.
Poslední soud znamená definitivní,
konečně platné, pravdivé, poctivé a
jasné rozlišení pravdy a bludu, pravdy
a lži, dobrého a zlého. A to je
opravdu útěšné. Existující
"mix" pravdy a lži nebude
trvat stále. Výrobci lží, včetně
výrobce lží "par excellence"
- ďábla, nebudou moci působit
donekonečna. Představa, že lidstvo se
tak zdokonalí a bude mluvit jen pravdu,
je nesmysl, představa, že veškerou
lež zakážeme, je velice nebezpečná.
A poslední soud je právě vyřešením
tohoto problému. Ježíš
přijde, aby realizoval v plnosti co už
je začato - aby tedy nechal tu kdesi
výše zmíněnou napjatou pružinu
dokončit její pohyb.
Člověk, který patří
ke Kristu, dojde do Boží blízkosti a
ten, který tam nesměřoval, k němu
nedojde - to je soud. Zase Janovo slovo:
"Soud je v tom, že Světlo přišlo
na svět, ale lidé si zamilovali více
tmu než světlo, protože jejich skutky
byly zlé" (J 3, 19).
Na jiném místě u Jana:
"Nepřišel jsem soudit, ale
spasit" (J 12, 47).
On v tom je soud.
Kristova osoba sama dělá výběr, kdo k
němu patří, dojde do blízkosti
Otcovy, kdo k němu nepatří, kdo k
němu nechtěl, kdo šel jinudy, kdo
nechtěl jít Kristovou cestou - ten jde
jinam, ale tam není Bůh. Je skutečně
potřeba oprostit se od těch příliš
názorných představ soudu. Mají pravdu
potud, že je to skutečnost v jistém
smyslu skutečně hrůzostrašná,
protože je to definitivní rozdělení.
Kristův soud je definitivní rozdělení
dobra a zla. A to tedy není žádná
legrace. Ale není v tom hněv, ale touha
spasit, jako hlavní motiv, neboť Bůh
poslal svého Syna ne aby svět soudil,
ale aby skrze něho byl svět spasen. Pro
nás pro všechny vyrůstá jeden
požadavek, který tlumočí ve svém
evangeliu Lukáš:
L 12, 34 - 37:
Luke 12:34 Neboť kde je váš
poklad, tam bude i vaše srdce.
35 Buďte připraveni a vaše lampy ať
hoří.
36 Buďte jako lidé, kteří čekají
na svého pána, až se vrátí ze
svatby, aby mu hned otevřeli, až přijde
a zatluče na dveře.
37 Blaze těm služebníkům, které pán,
až přijde, zastihne bdící. Amen, pravím
vám, že se opáše, posadí je ke stolu
a sám je bude obsluhovat.
To je nejlepší výklad
Pavlových slov: "S bázní a
třesením pracujte pro svou
spásu." Ono tady jde opravdu o
mnoho, jde o všechno, jde o celou
věčnost, o naši budoucnost, naplnění
našeho života. A člověk nemá stát a
nemá klepat nohama. člověk má být
připraven a jako lampa má hořet. Má
být jako ten, který čeká na svého
pána. Otevřenost ke Kristu, čekání
na něj, snaha nepropást ho, to je to,
co se od nás požaduje. A proto se
nesmíme příliš plést do věcí
tohoto světa. Ne že bychom měli z
tohoto světa utéct, ale nesmíme na
něm lpět. Proto se nemůžeme nechat
plně zaujmout něčím, co nesměřuje k
Bohu a co není Boží. Proto pro nás
to, co neobstojí před Kristem, není
dost dobré, protože jinak bychom ho
propásli.
Stojí za to, čekat na
něj, protože zastihne-li nás Pán
bdící, potom přijde, posadí nás ke
stolu a sám nás bude obsluhovat. To je
ohromné slovo. Ten, který je Pánem, se
přepáše (to je služba otroka) a bude
nás obsluhovat. Ale to je také
nejřádnější důkaz toho, že nás
má opravdu rád. A že v prvé řadě On
o nás stojí. On o nás - ne my o něj -
a čeká, že my na to odpovíme. A teď
se podíváme, jak o tomto soudu mluví
Matoušovo evangelium (Mt 25, 31 - 46).
Proč právě tento úryvek? Protože
nám spojuje v záležitosti Kristova
soudu snad nejúplnější přítomnost s
tou závěrečnou budoucností. Když si
vzpomenete na různé obrazy posledního
soudu, nebo na to, co jste četli nebo
slyšeli, dost často se vám stalo, že
souzení Kristovo bylo líčeno jako
drastická a hrůzostrašná událost,
která je někde tam - v budoucnu, ve
předu, kde to Kristus definitivně a
vlastně velmi tvrdě odsoudí.
Já tuto představu
neodmítám celou, ten Kristův soud je
opravdu něco, z čeho by měl člověku
běhat mráz po zádech. Ale ne pro
nějakou vnější hrůzostrašnost, to
ne. Spíš jde o to, že tady půjde o
definitivní projevení pravdy a o
definitivní setkání s Bohem.
Jestli skutečně Krista
uznáme jako Pána a Soudce, pak se od
nás vyžaduje, abychom to vyznali. To,
že Kristus je soudce znamená, že jenom
to, co se podobá jeho životu, jenom to,
co se shoduje s jeho životem a postojem.
Jenom to obstojí, nic jiného. Nejde
především o nějaké suverénní
posouzení našeho života, ale na Kristu
je vidět, co za něco stojí, co je
dobré. A tak se člověk vlastně soudí
sám svým životem. Jestliže si
všímá lidí nepatrných,
ponížených, potřebných - jako si
všímal Kristus, kvůli kterým Kristus
vlastně přišel - pak na soudu
obstojí. Jestliže se s Kristem shoduje,
pak na tom soudu může obstát.
Jestliže si jich nevšímá, jestliže
je přehlíží, jestliže je dokonce
přehlíží ve jménu vyšších
ideálů Božích, pak neobstojí.
V téhle myšlence soudu
je však také obrovská naděje a impuls
k dobrému životu, protože sycení
hladových, odívání nahých,
navštěvování nemocných jsou vesměs
věci, které se v životě celkem moc
"nerentují", za to vás nikdo
příliš nepochválí. Skrz tohle to v
životě nikam daleko nedotáhneme, jsou
to věci, u nichž člověk zůstává
zpravidla bez odměny.
A tady je řečeno: má
to smysl. Má smysl jít touto
nevýnosnou cestou, protože tohle je
cesta Kristova a on je soudcem, čili
jemu patří budoucnost. Jemu patří
rozhodování, kdo do téhle budoucnosti
vkročí a kdo ne. Tedy ten, kdo jde
touto cestou, se skutečně nemýlí -
ten na tom skutečně neprodělá.
Tohle je pro nás velice
potřebné: vědět, že tedy Soudcem je
Kristus - a nikoli můj soused, ani můj
spolupracovník, ani poměry, ve kterých
žiji, ani převládající názory, ani
okamžitá výhodnost, tak jak se v mém
životě jeví. Tohle všechno jistě
nějakým způsobem můj život soudí,
ale tento soud není vůbec důležitý.
Není vůbec důležité, abych obstál v
očích svého souseda, převažujících
názorů spolupracovníků,
nadřízených atd. To pro mne není
důležité, protože i když mne oni
soudí, toto jejich odsouzení má
platnost pouze dočasnou. l když oni mne
odmění, oslaví, vyznamenají, postaví
nahoru, má to zase platnost dočasnou.
Ale jestli mne Kristus
odsoudí, má to platnost věčnou a
jestli mne Kristus ospravedlní, přijme
za svého - dá mne na pravici, má to
opět platnost věčnou. Tohle člověk
potřebuje naléhavě vědět, protože
jinak se nezorientuje v životě a bude
dělat stejné hlouposti, jako mnozí
kolem něj. Bezděky totiž jejich
hodnocení přijme za své. Nakonec
každý z nás to ví, že občas si
řekne, nebo aspoň slyší: "Já
bych tohle udělal, ale co by tomu řekli
druzí?" To znamená, že soudcem na
svým životem přijímáme toho druhého
a ne Krista.
Samozřejmě, že můj
život v případě následování Krista
se začne tím okamžikem podstatně
lišit od mnoha ostatních, začnu-li
jednat tak, abych obstál na Kristově
soudu. Ale to musíme vzít, to si nelze
odmyslet.
Není tedy myšlenka
Kristova soudu něčím, čím bychom se
navzájem měli strašit, a není to
něco, co by se nás teď nedotýkalo, co
by bylo až někde daleko vpředu. Je to
něco, co se nás velice týká - a co je
pro nás velkou nadějí, pokud to dobře
vidíme, protože tady máme potvrzení,
že jakékoliv usilování o dobro i o to
nejnepatrnější a nejskromnější má
cenu a to dokonce věčnou. Kdežto to,
co není dobré, co před Kristem
neobstojí, to je "pro kočku",
to je "seno, protože to
shoří".
|