Křesťanství
přináší do problematiky odpuštění
nový pohled. Nejenom, že Bůh
odpouští nám, když my odpouštíme,
ale také my jsme schopni odpouštět
druhým, protože nám je odpouštěno.
Z tohoto hlediska je jasné, že církev
není nějaká "superdokonalá"
společnost, kde se zlo nevyskytuje, ale
je to společenství lidí, kteří
odpouštějí, nechají si odpouštět a
kteří si odpouštějí navzájem. Tedy,
jsme-li opravdu křesťané, nejsme lidé
lepší, ale jsme lidé, kteří mají
lepší zkušenost s odpouštěním. Ono
se to dá vlastně povědět třemi
slovy: křesťan věří, že křtem,
pokáním a nakonec svátostí pokání
jsou mu hříchy odpuštěny. Tím je to
vlastně všechno řečeno, ale za
předpokladu, že chápu, co je hřích,
a že chápu, co je to odpuštění.
A o tohle nám tedy teď
půjde, vlastně o tu první polovinu: ujasnit
si co je to hřích.
Člověk se totiž často setkává s
tím, že se to mezi křesťany nechápe.
Pro někoho není hřích
třeba vůbec nic, protože odpuštění
nehledá, i když je křesťanem. Pro
někoho je hřích ona překážka,
která mu brání jít k přijímaní. A
tak tedy smíření rovná se otevřít
cestu k příjímání a tím to končí.
Ale ani to není ono, to také není
celá pravda. Spousta křesťanů padá
do dvou extrémů: buďto v hříchu
vidí napřekročitelnou hrůzu, nebo
takové malé nic. Pak jsou samozřejmě
ti, kteří to vidí správně, ale tyhle
extrémy existují. V žádném
případě nechci na vás pouštět
hrůzu a přivádět vás k
malomyslnosti, ale pravdivé vědomí o
závažnosti hříchů je pro nás
nutné, máme-li pochopit odpuštění. K
plnějšímu pochopení toho, co je
hřích, nás může vést úryvek z 5.
knihy Mojžíšovy.
Dt 30, 15 - 20:
15:Hleď,
předložil jsem ti dnes život a dobro i
smrt a zlo;
16:když
ti dnes přikazuji, abys miloval
Hospodina, svého Boha, chodil po jeho
cestách a dbal na jeho přikázání,
nařízení a právní ustanovení, pak
budeš přicházíš obsadit.
17:Jestliže
se však tvé srdce odvrátí a nebudeš
poslouchat, ale dáš se svést a budeš
se klanět jiným bohům a sloužit jim,
18:oznamuji
vám dnes, že úplně zaniknete.
Nebudete dlouho živi v zemi, kam
přecházíš přes Jordán, abys ji
obsadil.
19:Dovolávám
se dnes proti vám svědectví nebes i
země: Předložil jsem ti i tvé
potomstvo
20:a
miloval Hospodina, svého Boha,
poslouchal ho a přimkl se k němu. Na
něm závisí tvůj život a délka
tvých dnů, abys mohl sídlit v zemi, o
které přísahal Hospodin tvým otcům,
Abrahamovi, Izákovi a Jákobovi, že jim
ji dá.
Ačkoliv tedy slovo
hřích vůbec nepadlo, je tady o tom
řeč. Jsou tu předloženy dvě
cesty: cesta do zaslíbené
země, kterou jim Hospodin ukázal. My
už toto máme chápat dál: pro nás
cesta, která má smysl, je ta, která
vede ke konečnému setkání s Bohem,
která vede k naplnění naší
budoucnosti plné a konečné v Bohu -
tedy cesta, která vede do nebe.
A pak je tu ukázaná
druhá cesta, cesta, která se zdá mít
smysl. Pro Izraelity to znamenalo cestu,
na níž by nevěřili Hospodinu, ale
věřili by bohům a bůžkům, které
uctívaly ostatní národy. Cesta, která
by nevedla s Hospodinem, cesta, kterou si
Izrael stanoví sám. A tato cesta nevede
do zaslíbené země, nevede ani do
společenství s Hospodinem, čili je to
cesta, která vede ke smrti. Protože
Izrael věděl jasně, že jeho existence
zcela a beze zbytku na Hospodinu
závisí.
A tak tyhle dvě cesty
jsou nabízeny, ty jsou nabízeny i nám,
protože pro nás je možná také ta
cesta, která má zdánlivý smysl.
Něco, co se nám zdá dobré, ale něco,
o čem bychom měli vědět, kdybychom
byli k sobě upřímní, že by s tím
Bůh nesouhlasil, že je to něco, co
před Bohem neobstojí.
Co k Bohu
nesměřuje, k tomu vrcholnému
a poslednímu cíli člověka, to
je hodnotou zdánlivou, cestou
zdánlivou - a to je cesta vyznačená hříchem.
Já mohu jít úplně
špatně - to je ten hřích, kterému se
říká těžký, smrtelný - tak, že se
s Bohem naprosto míjím. Mohu jít sice
k Bohu, ale nechám se na té cestě
brzdit, táhnu ranec zbytečné
přítěže - a to je to, čemu se
říká hřích lehký, to co mne na té
cestě brzdí, případně mne to z té
cesty odvádí.
Hřích je tedy něco, co
se stane v našem konkrétním životě,
co se může týkat buď mého vztahu k
Bohu, nebo vztahu k bližnímu. Týká se
mne samotného a mé cesty k Bohu. Řada
lidí si myslí, že hřích je jenom to,
co se týká přímo Boha: nepozorná
modlitba, neúčast na mši, braní
jména Božího nadarmo. Tohle jsou pro
ně hříchy - a potom zabití, jinak
nic. To je omyl! Jestliže nevyužiji
svého nadání, jestliže nedělám
dobro, které dělat mohu, pro svou
lenost, nebo proto, že je mi ten
bližní nesympatický, jsem na tom
stejně jako ten, který zanedbává
bohoslužbu, to se Boha týká! Jednak
proto, že i Bůh s mou aktivitou
počítá. Za druhé se to Boha týká
proto, že ty chyby mne odvádějí z mé
přímé cesty k Bohu, nebo mne na ní
brzdí. čili Bůh se nemůže plně
radovat z mé lásky, tak bychom to mohli
po lidsku říct.
Vztahu k Bohu se tedy
týká všechno, co děláme špatně a
všechno to dobré, co neděláme, ač
bychom to dělat mohli. V téhle šíři
by tedy člověk mohl vidět hřích.
Určujícím pohledem k tomu by tedy
mohlo být stále vědomí, že Bůh nás
miluje. Já vím, že to opakuji do
omrzení, ale považuji za nutné to
opakovat. Vždyť Písmo nás o tom
jasně přesvědčuje, že Bůh
si nás zamiloval tak, jako si vybral
lzrael, který nebyl žádným
vynikajícím národem, jako si
vybral Abraháma, jako si vybral
Mojžíše, právě tak si vybral
každého z nás.
Stále ta důležitá
věta z 1. listu Janova 4,10: "V tom
záleží Boží láska, ne že my jsme
si zamilovali Boha, ale že On si
zamiloval nás a poslal svého Syna jako
oběť smíření za naše
hříchy."
Bůh si nás zamiloval -
to je počátek všeho a to určuje moje
jednání. Jestliže mne Bůh miluje, pak
je jasné, že mu na mně záleží a že
každé mé jednání, se kterým on
nemůže souhlasit, je špatné. Pro nás
není vždycky tak samozřejmé pochopit,
kdy s námi Bůh nesouhlasí.
člověk se v tomhle dokáže například
znamenitě obelhávat. Máme ale tady
svědectví Písma o Kristu, můžeme
mít z něho dost dobré ponětí o tom,
jaké byly Kristovy životní postoje, a
to je pro nás měřítkem. Jednat a
stavět se k životu a uvažovat jak on.
Co tedy před ním obstojí, je dobré,
co by před ním neobstálo, samozřejmě
dobré není. A tak tedy člověk, který
chce u sebe rozeznávat hříchy, se
nemůže spokojit je s povrchním
vědomím, co je dobré a co je špatné
nebo s tím, co ho naučili v dětství.
Musí se neustále konfrontovat -
srovnávat s Kristem.
Ono to možná zní
pyšně: srovnávat se s Kristem, ale
vždyť jsme přijati Bohem za syny a
Kristus je pro nás cestou. Co tedy
neobstojí před ním, to by nemělo
obstát ani před soudem našeho
svědomí. My nemůžeme jinak dojít k
Otci, než přes něj, jeho cestou. A
potom se s ním musíme trvale
proměňovat.
Pokud nechápeme, co je
hřích, potud nejsme schopni
pořádného obrácení, protože
nevíme, kam a z čeho a proč se máme
obracet.
Křesťanský život, to
je skutečně neustálý pohyb. Pohyb,
který se může všelijak klikatit, ale
který má pořád směřovat k Bohu. My
nikdy nedosáhneme Boha teď, my ho
přece budeme mít pořád před sebou,
ale jde o to, abychom byli stále na
cestě života. Na cestě, která vede k
němu, protože na ní jsme neustále
nejvíce oživováni, na ní je náš
život plnější.
Člověk se dá
podfouknout a dá se někde na cestu
zdánlivých hodnot a žije jenom
zdánlivě hodnotný a zdánlivě plný
život. To je velice mizerné,
tohle musíme prokouknout - a proto je
nutná konfrontace s Kristem. Když si
potom člověk uvědomí, jaká je
vlastně hřích mizérie, jak se
vlastně zaplétá a trmácí na
cestách, které vedou od Boha, pak by
mohl propadnout obrovské malomyslnosti,
protože můžeme jednoho krásného dne
zcela správně zjistit, že větší
část našeho života nestojí za nic,
že jsem šli do Tramtárie - někam
úplně špatně, někam, kde není Bůh.
Kdybychom byli odkázáni
jenom na toto zjištění, pak by se z
křesťanů muselo rekrutovat nejvíce
sebevrahů, protože by to bylo k
neunesení, toto živé zjištění, jak
jsme na tom špatně. A proto musí
křesťan jasně vědět o odpuštění.
Protože teprve odpuštění
udělá poznání mé hříšnosti
plodným. Teprve ten, komu je
odpuštěno, sklidí ovoce z toho, že
poznal své hříchy, protože
odpuštění ho vrátí na cestu k Otci.
Čím tedy pro nás to
odpuštění je a jak že se s ním
člověk vlastně setkává? Tady je
zapotřebí se nejdříve odvolat na
celé dějiny spásy, na všechno o čem
svědčí Starý i Nový zákon. Tam
totiž můžeme rozpoznat jednu
důležitou věc: že totiž Bůh z
vlastní aktivity a iniciativy velice
trpělivě a dlouho něco dělá pro
záchranu člověka. To, co čteme ve
Starém zákoně - celý děj od
Abraháma až po Ježíše - to je
vlastně všechno neustálé hledání
člověka, neustálá činnost pro jeho
záchranu.
Bůh si vybral Abraháma,
dělá z něho národ, tenhle národ si
zamiluje a snaží se ho probudit a
oživit tak, aby byl živým pro Boha.
Aby žil život, který má smysl, který
k něčemu vede. Nejdříve je to
ukázáno docela jednoduše: jestliže
lzrael bude poslouchat Hospodina, bude
uveden do země, kterou mu Hospodin
připravil. Potom dál, jestliže bude
Izrael držet společenství s
Hospodinem, bude národem, který si
zachová existenci a který ze sebe vydá
někoho, kdo bude požehnáním národů.
Až je to dovedeno k tomu, že lzrael
vydá ze sebe Spasitele. Až do tohoto
konce je doveden děj několika
tisíciletí a Ježíš tohle hledání
člověka, to, že Bůh hledá člověka,
docela jasně konkretizuje.
Jednak tím, že sám o
sobě oslovuje jednotlivé lidi:
"Zachee, sestup dolů, dnes musím
večeřet v tvém domě," řekne
hříšníku Zacheovi. A pak řekne
několik těch podobenství, v nichž
zdůrazňuje, jak Bůh nikdy nikým
nepohrdá a jak mu žádný jednotlivec
není málo. Člověk je tedy
Bohem hledán a s tím, že ho
Bůh hledá, se setkává v určitých
konkrétních podobách. Jestliže
uvěřím v Boha takového, jaký je,
jestliže přijmu Krista - pak jsem byl
sám nalezen. Tím prvním bodem, který
vede k odpuštění, je víra. Spása z
víry v Krista. Kristus za nás zemřel,
za naše hříchy a jestliže my tuto
skutečnost vírou přijmeme, pak se v
nás víra začíná uskutečňovat. A
jestliže někdo uvěří, pak může
být jeho záchrana konkrétně provedena
a zpečetěna křtem. Tady bych chtěl
upozornit na to, co je v běžném
povědomí dost neznámé, že tím prvotním
a základním prostředkem odpuštění
hříchů je křest.
(Tím prazákladním prostředkem je víra,
pochopitelně, protože jenom z víry
může to přijetí křtu vyrůst, ale
pokud jde o lidskou akci, tedy křest). V
prvních dobách křesťanských bylo
toto jasné. Ti, kteří uvěřili jako
dospělí, se dali pokřtít. Proto
dobře rozuměli tomu, co říká Pavel v
listě Římanům.
Ř 6, 3 - 6:
3:Nevíte
snad, že všichni, kteří jsme
pokřtěni v Krista Ježíše, byli jsme
pokřtěni v jeho smrt?
4:Byli
jsme tedy křtem spolu s ním pohřbeni
ve smrt, abychom - jako Kristus byl
vzkříšen z mrtvých slavnou mocí
svého Otce - i my vstoupili na cestu
nového života.
5:Jestliže
jsme s ním sjednoceni, protože máme
účast na jeho smrti, jistě budeme mít
účast i na jeho zmrtvýchvstání.
6:Víme
přece, že starý člověk v nás byl
spolu s ním ukřižován, aby tělo
ovládané hříchem bylo zbaveno moci a
my už hříchu neotročili.
Člověk, který uvěřil
a byl pokřtěn, je jakoby ponořen v
Krista, tady nejde jen o to, že je mu
nějaká čárka smazána, tady jde o
něco, co se týká celé mé osobnosti v
hloubce. Ten člověk je ponořen podle
Pavla "do Kristovy smrti - tím jsme
byli spolu s ním pohřbeni." Tím
prostě to, co je cizí Bohu,
definitivně končí a je likvidováno,
pohřbeno, už to tu není, je to pryč.
"A jsme povoláni k
novému životu."
To povolání má dva
stupně. Tady na zemi musíme žít
úplně novým životem, tedy jako ti,
kdo jsou v Kristovi, protože jsme
povoláni k té vrcholné podobě
vzkříšení:
"Protože
jsme podobni v jeho smrti, budeme mu
podobni i v jeho zmrtvýchvstání."
To je ten nejvyšší a
nejhlubší úkol: máme být podobni
vzkříšenému Kristu, tak se má
naplnit náš křest, čili ovoce
odpuštění. To nejdůležitější a
vrcholné není už v tom, že se na nás
už Pán Bůh nezlobí, že už mám
svědomí čisté, že už já jsem si
jist, ale vrcholem toho je, že se mi
otevřela cesta ke vzkříšení, k tomu
nejplnějšímu ztotožnění s Kristem a
tomu největšímu přiblížení Bohu.
Tohle je odpuštění!
Ne jenom to, že mám od svých hříchů
pokoj, ale že mám otevřenou
cestu k věčnosti, ke
vzkříšení, k tomu nejhlubšímu,
nejdůvěrnějšímu setkání s Bohem.
Já mám pocit, že kdyby
tohle člověk dohlédl a chytlo ho to za
srdce, že by musel utíkat k tomu, aby
se s odpuštěním setkal. Tohle tedy
bylo ve křtu. Jestliže člověk byl
pokřtěn jako malé dítě (což se
dělo tenkrát, jestliže rodina byla
věřící a křesťanská) byla ta
prvotní vina, dědičný hřích tím
odstraněn. Člověk křtem se stává
skutečně schopným vzkříšení,
ovšem leží tady pak historie života s
jeho rozhodováním, a to pak může
dopadnout všelijak.
Ale teď se vraťme k
odpuštění: člověk je křtem
pozvednut do stavu Božího dítěte, má
účast na vzkříšení, jenomže i
tento člověk upadá nějakým způsobem
do hříchu, i tento člověk se tomuto
základnímu povolání odcizuje, nežije
jako ten, kdo je určen ke vzkříšení,
není mu Bůh vždycky a ve všem
nejvyšší hodnotou, nežije tak, jak by
na jeho místě žil Kristus, čili je
člověkem hříšným. A my věříme,
že i tomuto člověku je pro Kristovo
vykoupení odpuštěno. Znovu opakuji: to
prvotní odpuštění je odpuštění
těm, kdo uvěřili v Krista,
odpuštění zpečetěné křtem.
Věříme-li v odpuštění hříchů,
věříme, že Bůh je ochoten a schopen
naše hříchy zlikvidovat.
Poprvé se s tím
člověk setkává ve křtu, pak se s
tím setkává v mnoha dalších
příležitostech. Tak např.: prosí-li
člověk s plnou vírou za odpuštění
svých vin a nejsou-li to takové viny,
které nás oddělují od Boha a tedy
vlastně od církve, pak je nám
odpuštěno už skrze tuto naši lítost
a zejména pro Boží věrnost a pro
Kristovo utrpení. Podobně jestliže si
je člověk vědom svých hříchů,
jedná dobře, jedná z lásky, pak zase
může doufat, že mu bude odpuštěno.
Jak říká list Petrův: "Láska
přikryje množství hříchů" ( 1
Pt 4, 8). Jestliže se člověk v
modlitbě obrací s důvěrou ke Kristu a
vidí v něm zachránce, i ten má
čekat, že je mu odpuštěno. A
jestliže se s Kristem setkává v
eucharistii, pro toto setkání má
doufat v odpuštění.
Ale kromě těchto všech
věcí, o kterých jsem mluvil, je tady
ještě svátost, tedy jasné
odpuštění, které je zejména určeno
pro člověka tenkrát, jestliže se
dostane do velké vzdálenosti od Boha,
jestliže nějakým způsobem popře své
křesťanské rozhodnutí, svou cestu ke
vzkříšení. A to je svátost pokání.
Tam je člověku skutečně odpuštěno
všechno. Jestliže se k této svátosti
přiblížím s upřímností, s
důvěrou, jestliže ji vykonám jak jsem
v tu chvíli nejlépe schopen, vím, že
je mi odpuštěno všechno, i když jsem
si v té chvíli vzpomněl na polovičku
věcí. Jestliže jsem to vykonal
tenkrát, jak jsem byl nejlépe schopen.
Vím, že je mi odpuštěno všechno,
protože svátost pokání stojí na
Boží věrnosti, na Kristově utrpení a
ne na počtu hříchů, které si
řekneme.
Důležité je, aby
člověk u všeho, co jsem říkal,
věděl, že celé odpuštění je akcí
Boží. Jestliže věřím v odpuštění
hříchů, pak věřím v Boží
věrnost, v to, že mi Bůh chce
odpustit. To není jenom moje věc, to
není něco, čeho já se zmocňuji svou
šikovností, ale je to především
Boží dar. Nakonec bych chtěl
připomenout slova evangelia, která nám
jasně a pro někoho až pohoršujícím
způsobem říkají, jak moc Bůh o
hříšníky stojí.
Já bych k tomu chtěl
jenom na závěr říci: mít na
svědomí hříchy je zlé, nehledat
Boží odpuštění je horší a je to
hrozný nerozum. Ale nevěřit v Boží
odpuštění, to je maximální
průšvih, to je nejhorší, co se v
člověku v této věci může stát,
protože nevěřím-li, že mi Bůh
odpustí, že mi chce odpustit, že mne
dokonce hledá, pak se sotva k němu
přiblížím. Pak vlastně nedovolím
vykoupení, aby se ve mně uskutečnilo.
A to je malér!
|