Tohle ovšem není správné. A má to
ještě jeden velice nepříjemný
důsledek: nezřídka se stává, že
lidé pod vlivem této zkreslené
představy o Bohu samého Boha odsuzují.
Mám na mysli výroky typu: "Jak
může být Bůh, když jsou války? Jak
se na to může dívat! Jak to, že to
dopustí?! Je-li Bůh všemohoucí, má
něco udělat ..." Jakmile
si Boha začneme malovat podle svých
měřítek, tak jsme vedle. Jakmile
si myslíme, že Bůh je ten, který by
měl udělat to, co my považujeme za
správné, nikdy mu neporozumíme.
Jestliže si Boží všemohoucnost
představíme jenom jako rozšíření
lidských možností, jako to, co bychom
dělali my, kdybychom všechno mohli -
tak to právě není ono.
Ovšem Bůh je opravdu
ten, kdo všechno může, jde teď jenom
o to, co je to
"všechno". Na to nám
odpovídá Písmo - a to velmi bohatě a
z mnoha stran. Já jsem vybral jenom dvě
odpovědi. Ta první je ze Starého
zákona, z Izaiášovy výpovědi.
Iz 43, 1 - 3a;
43, 13:
Isaiah 43:1 Nyní toto
praví Hospodin, tvůj stvořitel, Jákobe,
tvůrce tvůj, Izraeli: "Neboj se, já
jsem tě vykoupil, povolal jsem tě tvým
jménem, jsi můj.
2 Půjdeš-li přes vody, já budu s
tebou, půjdeš-li přes řeky, nestrhne
tě proud, půjdeš-li ohněm, nespálíš
se, plamen tě nepopálí.
3 Neboť já Hospodin jsem tvůj Bůh,
Svatý Izraele, tvůj spasitel.
13 Já jsem byl dřív než první den
a není, kdo by z mých rukou vysvobodil.
Kdo zvrátí, co já vykonám?"
U téhle poslední věty
musím začít.
Budu jednat - a kdo toto
mé jednání odvrátí?! Tak tohle je
všemohoucí Bůh. On bude
jednat, jak On bude chtít - a
ne, jak my mu to předepíšeme.
Jestliže On se rozhodne jednat, pak
nikdo z nás lidí ani nikdo ve vesmíru
mu v jeho konání nezabrání. To je
všemohoucnost. Ne, že nám Bůh bude
dělat to, co bychom chtěli, aby bylo,
ale ono to nejde! - Ale, že Bůh
bude dělat to, co uzná za správné a
že ho v tom nikdo nemůže omezit, nikdo
mu to nemůže ohraničovat, překvapit.
To jistě chápete, je pro náš život
důležité, protože my vždycky žijeme
v situaci, kdy Boží věc se zdá být
ohrožena v nás i mimo nás. A On je
ten, který bude-li jednat, nikdo mu v
tom nezabrání.
Když to konkrétně
aplikujeme na Izrael (a pak i na naši
osobu), pak Bůh je od počátku, nikomu
nevděčí za svou existenci. A jestliže
si vyvolil Izrael, kdo by ho mohl
vytrhnout z jeho ruky?! "Ó,
Izraeli," říká, "můj jsi
ty!" - Bůh se rozhodl si Izrael
vybrat, a proto Izrael Bohu patří, ať
už je dobrý nebo zlý. A protože si
jej Bůh vybral a protože Bůh je
Spasitel, protože Bůh chce Izrael
zachránit, proto:
"Půjdeš-li přes
vody, já budu s tebou, půjdeš-li přes
řeky, nestrhne tě proud, půjdeš-li
ohněm, nespálíš se, plamen tě
nepopálí" (Iz 43, 2).
Ne proto, aby to Izrael
nebolelo, ale protože se Bůh rozhodl
Izrael někam dovést. A proto, chceme-li
my přemýšlet o Boží všemohoucnosti,
pak v prvé řadě musíme počítat s
tím, že Bůh má svůj plán se
světem, svou představu s námi i se
vším okolo nás - a že je tedy
rozhodnut tento svůj plán dovést do
konce. Že mu to nikdo nemůže
překazit.
Bůh je nad tímto
světem, ale my si ho představujeme jako
režiséra světového dění. Ono to je
pravda, ale jen do jisté míry. V mnoha
lidech je zakořeněna ustálená
představa, že tady ten svět je taková
hra, do které může Bůh zasáhnout.
Asi tak jako když si
děti hrají a pak přijde někdo
starší, řekne: "Tak dost! "a
pak to všechno zpohlavkuje, nebo ty co
se perou, od sebe odtrhne, nebo každého
pošle na jinou stranu - a už je klid.
Takhle si řada lidí představuje, že
by to s námi měl Pán Bůh udělat.
Jenomže ono to nejde -
protože Bůh nám ve své
všemohoucnosti postavil hranice.
Připomenu velice známá slova z Geneze:
"Bůh stvořil
člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil
ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a
ženu je stvořil" (Gn 1, 27).
Tahle část Geneze je
jedna z nejdůležitějších výpovědí
o člověku, že "člověk je
stvořen k Božímu obrazu".
Podívejte se, Bůh je svrchovaný,
suverénní a svobodný. Jestliže je
člověk stvořen k Božímu obrazu, pak
se v něm tohle musí zrcadlit. A to
všichni víme z vlastní zkušenosti,
že je v nás určitá svoboda. Nejsme
absolutně svobodní, protože jsme do
jisté míry určeni dědičnými vlohami
a dispozicemi, tím, v čem jsme byli
vychováni, okolním prostředím, v
němž žijeme ... Tím jsme přece jen
do jisté míry určováni, ale přece
ještě zbývá značný díl pro naši
svobodu. Každý z nás se teď může
rozhodnout: buď tu zůstat nebo odejít,
nebo bouchnout do lavice.
Můžeme se
rozhodnout! Máme třeba
určité důvody proč to neuděláme. V
někom může být ta svoboda soustavnou
výchovou tak umenšena, že by si třeba
nikdy netroufnul do té lavice bouchnout.
Ale svobodu v rozhodování všichni
zásadně máme. Všichni a v mnoha
věcech. A to je ta hranice,
kterou Bůh vymezil své svobodě a
všemohoucnosti. Jestliže Bůh
člověka udělal svobodného, tak také
on bude tuto svobodu respektovat -
právě proto, že je tvůrce a proto,
že je bytost svrchovaná. Jestliže Bůh
něco udělal, nebude si protiřečit.
Jestliže udělal člověka svobodného,
pak ho nemůže svobody zbavovat. Tím si
Bůh (mohu-li to tak říci) udělal pro
sebe velice tvrdý a těžký oříšek,
protože tím dal člověku také
zároveň i možnost tuto svobodu
zneužívat a sám se na to
musí dívat.
Měl-li ale člověk být
Božím protějškem, musil být
svobodný. Podívejte se: lavice, na
které sedíte, vám nemůže absolutně
nic zlého udělat, v žádném
případě. Kdybychom byli jacíkoliv,
tak nás nenakopne. Ta udělá jenom tu
funkci, pro níž byla určena: sedíte
na ní a ona vás nese. Nemůže vám
sama od sebe nic zlého udělat, ale
také vám nemůže udělat nic dobrého.
Představte si, že jste
někde obklopeni jenom věcmi, velmi
dokonalými, věcmi velice bezpečnými
... jste ve velmi dobře zařízeném
bytě, všechno tam funguje. Ty věci
vám neublíží, jsou naprosto v
pořádku ... bude vám tam něco
chybět? Nu, za chvíli vám tam bude
chybět živý člověk, živý
protějšek. Věci vám mohou
být milé, můžeme si na ně zvyknout,
můžeme je mít i svým způsobem rádi,
ale věci nemohou v žádném případě
milovat nás. Na to potřebujeme
člověka, protože jen druhý člověk
nás může milovat, ale může nám
také pořádně ublížit - to jedno s
druhým!
Kdyby Bůh chtěl
takového člověka, který by nebyl
schopen jednat zle, pak by musel stvořit
automat na dobro. Automat seřízený na
konání dobra - ale nikdy by to nebyla
živá bytost. Jakmile chtěl Bůh
protějšek, který by ho miloval, pak
musel také připustit, že třeba jej
bude také nenávidět. Jakmile je
člověk schopen milovat Boha, pak je
schopen i milovat lidi. Ale pak je
schopen také je nenávidět.
A tak tedy shrnuto:
Jestliže chtěl Bůh svobodnou bytost,
která by byla schopna ho milovat, dal
nám tím také možnost tuto svobodu
zneužít a dělat zlo. A tady je také
první vysvětlení, proč je zlo na
světě a proč se na ně Bůh může
dívat; protože kdyby Bůh
chtěl toto zlo zlikvidovat, musel by
zlikvidovat nás jako svobodné
bytosti. Buď tím, že by nás zcela
zahladil (pak bychom ani nemohli dělat
zlo, ani milovat), nebo tím, že by z
nás udělal automaty na dobro (ale pak
bychom také nebyli schopni milovat,
dělali bychom jenom to, na co jsme
naprogramováni - a to také není
láska). V lásce právě vnímáme tohle
svobodné rozhodnutí. Žijete mezi
stovkou lidí a jeden nebo jedna z nich
se rozhodne vás milovat. A to je to, co
člověka dělá šťastným, když se
ten druhý rozhodne. Když někdo druhý
někoho donutí, aby na vás byl hodný,
není to nic. Je to sice dobré, ale to
člověku nestačí.
My jsme však postaveni
před fakt, že lidstvo, tak jak žije,
svou svobodu spíše zneužívá. Je tím
Boží dobrota zmařena?
Teď uděláme velký
skok, protože o tom budeme mluvit v
dalších pokračováních. Bůh udělal
svou všemohoucnost v obou směrech:
udělal člověka svobodného a chce pro
něj dobro. Proto udělal tu
nepochopitelnou věc: dal svého Syna,
který za nás zemřel - uskutečnil
vykoupení. Ponechal člověku svobodu a
dal možnost, aby přes všechno
selhání dovedl svou svobodu k
naplnění, k Bohu. Jak to Bůh udělal,
o tom budeme ještě mluvit. Teď se jen
zadívejme na ten závěr.
Bůh totiž věci tady na
zemi nechává běžet tímto způsobem,
s využitím naší svobody. A tedy dokud
bude tento svět existovat, bude v něm
zcela určitě existovat i zlo, protože
člověk bude mít možnost se rozhodnout
špatně, bude této možnosti
využívat. A všechny tyto chyby
přinesou bolesti.
Bůh nikde neříká, že
toto zlikviduje. Bůh nikde neříká,
že nám zařídí ráj na zemi.
Jestliže nám slibuje něco, co bude bez
chyb, co nebude ohroženo špatným
užitím svobody, pak až potom, po
Kristově druhém příchodu. Je to snad
nejlépe vystiženo ve 21. kapitole
Janova Zjevení.
Zj 21, 1 - 4:
Revelation 21:1 A viděl
jsem nové nebe a novou zemi, neboť první
nebe a první země pominuly a moře již
vůbec nebylo.
2 A viděl jsem od Boha z nebe
sestupovat svaté město, nový Jeruzalém,
krásný jako nevěsta ozdobená pro svého
ženicha.
3 A slyšel jsem veliký hlas od trůnu:
"Hle, příbytek Boží uprostřed
lidí, Bůh bude přebývat mezi nimi a
oni budou jeho lid; on sám, jejich Bůh,
bude s nimi,
4 a setře jim každou slzu s očí. A
smrti již nebude, ani žalu ani nářku
ani bolesti už nebude - neboť co bylo,
pominulo."
Kdyby nám tohle Bůh
sliboval po určité lhůtě, kdyby
řekl: "Ještě tisíc let to
musíte vydržet, a pak to přijde,"
bylo by to nedůvěryhodné a vypadalo by
to jako laciná útěcha. Ale tohle
všechno je plod Kristova vykoupení, a
to je důležité. Že přijde nové nebe
a nová země, že to všechno bude
zabydleno lidmi, vykoupenými a
proměněnými, to je možné jen proto,
že Kristus uskutečnil celý akt spásy.
A proto to není fantazie. Můžeme si
nechat proběhnout hlavou evangelium o
utrpení, smrti a vzkříšení Kristově
- a na tom to stojí.
Toto je tedy první bod,
jak můžeme začít chápat Boží
všemohoucnost. Ono je toho ještě víc:
vidíme-li Boha jako Stvořitele, jako
původce všeho, to je také projev jeho
všemoci. Speciální kapitolou, k níž
se ještě vrátíme, je odpuštění,
další projev Boží všemohoucnosti.
Ale nejhlubší,
nejobsažnější a přitom přesto
nejhůře chápaným vysvětlením Boží
všemohoucnosti je Kristus. Ukazuje nám
to počátek Janova evangelia.
J 1, 1 - 5:
John 1:1 Na počátku bylo Slovo,
to Slovo bylo u Boha, to Slovo byl Bůh.
2 To bylo na počátku u Boha.
3 Všechno povstalo skrze ně a bez něho
nepovstalo nic, co jest.
4 V něm byl život a život byl světlo
lidí.
5 To světlo ve tmě svítí a tma je
nepohltila.
Bůh se vyjádřil svým
slovem - Kristem. Toto sebevyjádření
Boha vešlo do světa. "To světlo
svítí ve tmě a tma ho
nepohltila." Tento Boží život
není zlem uhašen. Jestliže je Kristus
sebevyjádřením Boha, pak je také
sebevyjádřením všemoci. To se tedy
budeme snažit pochopit, že odpuštění
a Ježíš Kristus jsou vysvětlením
Boží všemohoucnosti.
Dokud
neporozumíme Kristu, nemůžeme
porozumět všemohoucnosti Boží (tahle
věta je moc důležitá). Dnes, po
Kristu, nemůžeme porozumět Božím
vlastnostem a tedy ani všemohoucnosti,
nedíváme-li se na Krista. Na něm to
musíme pochopit. On nám vysvětluje
nejplněji, co je to všemohoucí Bůh.
|