Skutečná
křesťanská víra stojí a padá s
vírou v Ježíše Krista, s kterou
ovšem souvisí i pohled na celkovou
situaci světa. A jaká je tedy situace
lidstva v pohledu víry? Mezi
člověkem a Bohem je
"potrubí", které bylo
poškozeno, ale ne vinou Boha, ale
člověka. Tím se k nám nedostává
pravá, čistá voda. Ale Bůh se rozhodl
zachránit člověka. Jak? Doprostřed
lidstva dal Ježíše, který se stal
zdrojem čisté vody a tím nás zase
plně napojil na Boha Otce. My máme
určité zkušenosti s Bohem, s
Ježíšem, ale když to máme předat
dál, tak narážíme na problémy. Jak
vlastně vysvětlit, že v
Ježíšovi je pravé lidství a
božství. Jsou dva extrémy
chápání Ježíše. První: Ježíš
byl jenom Bůh a to lidství byla jenom
taková rouška. A druhý extrém: Bůh
je přece jenom jeden, Ježíš byl pouze
dokonalý člověk, který nám toho o
Bohu dost řekl, dost nám Ho
přiblížil. Tyto dvě krajnosti
přežívají. A jak to máme chápat my?
Ježíš je někdo, kdo je na tom jinak
než já a přece není úplně jiný
než já, v tom smyslu, že by se mnou
neměl nic společného. Je to tedy
někdo, kdo má se mnou velmi mnoho
společného, ale není na tom tak, jako
já. Říkat, že Ježíš je jen
člověk nebo Bůh je jednoduché, ale
pochopit, že v Ježíši je jak
lidství, tak božství je pravý výkon
víry. Domněnka, že zdůrazňováním
"Ježíš je Bůh" nic
nepokazíme, je mylná. Protože, když
neuznáváme Ježíšovo lidství, tak se
nám zhroutí vykoupení a hledáme
jiného vykupitele a tím se dostáváme
mimo pravou křesťanskou víru.
My tedy máme věřit,
že v Ježíši je neoddělitelně
spojeno lidství a božství, ale
nedělat z toho smíšeninu, boholidství
jako novou podstatu. Poznání Ježíše
čerpáme ze svého vnímání Boha. Ale
to nemá být vše. Máme znát i trochu
teorie. Smrt, ukřižování je důsledek
hříchu, ale vzkříšení je
vítězství nad smrtí, tím i nad
hříchem a v tom spočívá naše
vykoupení. Ježíš není bezmocný
vůči zlu jako my. Má nad ním moc a
má také moc nás od tohoto zla
osvobodit. Ježíš se stal
jedním z nás, aby s námi mohl
komunikovat, a proto je Ježíš
přístupný pro všechny lidi. A
protože se s námi v lidství spojil,
vede nás svou cestou do nebeského
království.
Situace po prvotním
hříchu je srovnatelná se situací
polárníků na odtržené ledové kře,
kdy se vzdalují od základny a nemohou
se dostat zpět. Jediná možnost
záchrany může přijít ze základny.
My jsme všichni na takové
"kře". Všichni lidé se proto
rodí daleko od "pevniny", v
situaci hříchu. Do toho přichází
Ježíš, aby zcela zásadním způsobem
proměnil tento nepříznivý stav. Od
toho okamžiku se lidé ptají: Kdo je to
Ježíš Kristus? A křesťané
odpovídají svým vyznáním. Jedno z
nejkratších zní: "Kristus trpěl
- zemřel - vstal z mrtvých," anebo
ještě kratší: "Ježíš je
Pán." I my budeme hledat odpověď,
byť poněkud podrobněji.
Nejprve pro pořádek
připomeňme, že Ježíš Kristus není
jméno a příjmení. Ježíš - Jošua
je běžné jméno v Izraeli. Kristus -
Christos - Pomazaný - Mašijah -
Mesiáš je pomazaný ne k nějakému
úkolu, ale Pomazaný v absolutním slova
smyslu. Mašijah - syn Davidův: pro
Židy syn Davidův znamenalo víc než
Syn Boží. Syn Boží bylo pro ně něco
obecného, kdežto syn Davidův mělo pro
ně konkrétní význam, podložený ve
Starém zákoně, byl to očekávaný
zachránce od Boha.
Židé byli
přesvědčeni, že jestli se mělo
opravdu něco dobrého stát, muselo to
vycházet z Boha. Tedy Ježíš -
Mesiáš musel vycházet taky z Boha.
Židé neměli nadpřirozeno a
přirozeno, ale to Boží a to druhé, co
je proti němu. Pro ně byl Bůh
nejvyšší dobro.
V evangeliu (L 3, 21- 32)
máme při křtu Páně připomenuto
jasné Boží vyjádření: "Ty jsi
můj milovaný Syn, tebe jsem si
vyvolil." Jenomže to, že je
Ježíš Syn Boží, to je v jistém
smyslu pouze opis skutečnosti.
Nepohoršujte se nad tím, já hned
vysvětlím proč to říkám. V pravém
slova smyslu vztah otec - syn existuje na
lidské rovině. Já jsem synem svého
otce, v plném smyslu, to je jasné.
Ovšem mluvit o Bohu jako o člověku, to
už tak přesně nefunguje. Chceme-li
vyjádřit vztah mezi Ježíšem Kristem
a Bohem, pak to nejpřiměřenější
vyjádření je, když řekneme, že
Ježíš je Syn Boží, ale musíme si
uvědomit, že tím zřejmě
nevystihujeme celou skutečnost, že je
to zřejmě daleko víc, než co známe z
mezilidských vztahů.
To také dál hned
znamená, že nevystačíme pro tyto
věci s běžnou představou biologickou.
Jsem synem svých rodičů, protože jsem
se jim narodil, jsem z jejich rodiny.
Tohle tedy nestačí, protože tu jde o
víc: o jedinečnost Ježíšovu. Musíme
zase vyjít z věcí známých. Ježíš
je Syn Boží a Ježíš je člověk.
Začneme od toho lidství. To neustále
zdůrazňuji, protože nevidíme-li v
Ježíši plně člověka, když v něm
vidíme jenom Božího Syna, jenom Boha,
pak se k jádru křesťanství
nedobereme. Tam je třeba vidět toto
obojí - zcela nezkráceně. Z
Ježíšova lidství tedy nesmíme ubrat
ani "fous".
A tak tedy list Židům
mluví o Ježíši, který přichází na
svět jako člověk.
Žd 10, 5 - 10:
Hebrews 10:5 Proto Kristus
říká, když přichází na svět: `Oběti
ani dary jsi nechtěl, ale dal jsi mi tělo.
6 V zápalné oběti ani v oběti za hřích,
Bože, jsi nenašel zalíbení.
7 Proto jsem řekl: Zde jsem, abych
konal, Bože, tvou vůli, jak je o mně v
tvé knize psáno.´
8 Předně říká: `Oběti ani dary,
oběti zápalné ani oběti za hřích
jsi nechtěl a nenašel jsi v nich zalíbení´
- totiž v takových, jaké se obětují
podle zákona.
9 Potom však řekne: `Zde jsem, abych
konal tvou vůli.´ Tak ruší prvé, aby
ustanovil druhé.
10 Tou vůlí jsme posvěceni, neboť
Ježíš Kristus jednou provždy obětoval
své tělo.
"Oběti ani dary jsi
nechtěl, ale dal jsi mi tělo" (Žd
10, 5; citace Ž 40, 4 - 9).
To je vlastně jakési
odmítnutí Starého zákona a nahrazení
něčím novým. Oběti krvavé a
nekrvavé - to byl vrcholný úkon
starozákonní bohoslužby. A teď je
tady řečeno: "Tohle Bůh nechtěl,
tj. dals mi Bože tělo, stal jsem se
člověkem." To, že se stal
člověkem Ježíš, bylo víc, než
všechny starozákonní oběti. Proč?
Protože Ježíš říká: "Tady
jsem, abych plnil, Bože, tvou
vůli." Protože tento Ježíš,
kterého vidíme jako člověka, svou
celou osobnost nasadil a vydal všanc
zcela jedním směrem: aby plnil Otcovu
vůli. A tohle udělal způsobem zcela
jedinečným. Nikdo z lidí, ani ten
nej-nej-nejhodnější, ten
nej-nej-nejlepší neplní v tak
absolutním rozsahu vůli Boží, jako
Ježíš. A proto o něm můžeme říci,
že je to Syn Boží, jenom on byl
schopen se s Bohem, s Boží vůlí
ztotožnit.
To, co říkám, je zase
jenom část. Nesmíme vzbudit dojem, že
Kristus byl tak dokonalým člověkem,
že už proto ho pokládáme za Boha. V
tomhle je nebezpečí špatného
pochopení, kdybychom si řekli: "On
to Pán Ježíš dělal tak dobře, že
to tak žádný člověk nedokáže, a
proto on musí být Boží."
Ježíš, jako plně
Boží, přichází na tento svět a tady
plní Otcovu vůli, čili uskuteční
přesně a právě to, co Bůh chtěl. To
může udělat jenom ten, kdo je s Bohem
zajedno. Proto o něm můžeme říci,
že je Boží Syn, a sice jednorozený,
protože toto Ježíšovo poslání je
zcela jedinečné. V tom se mu nikdy
nikdo nepřiblíží, to nijak nikdo
takto nedělal. Nakonec je řečeno:
"Tou vůlí jsme posvěceni, neboť
Ježíš Kristus jednou provždy
obětoval své tělo."
Tím, že Ježíš splnil
Otcovu vůli a splnil ji až k tomu
obětování těla, až k tomu, že dal
sebe samého, tím jsme my posvěceni.
Tím jsme i my vytaženi do úrovně
Boží.
Může se vám tento
pohled, který nabízím, zdát velmi
neobvyklý - nezvyklý. Neodmítejte ho
kvůli tomu. Spíše si vezměte list
Židům a tu 10. kapitolu znovu čtěte a
znovu o tom přemýšlejte. Je tu jedna
věc, velice důležitá: abychom
pochopili, že Boží vůle byla plně
uskutečněna Ježíšem. Boží vůli
můžeme poznat jenom na Ježíši
Kristu. Jestliže se člověk snaží
pochopit, jak Ježíš smýšlel, jednal,
jaký byl jeho postoj, jak uspořádal
svůj život, začne chápat, co to je
Boží vůle. Boží vůle je skutečně
Boží, nemůže to tedy být něco, co
my Bohu vnucujeme. Je to něco, co my jen
s velikou námahou a po částech
chápeme. Je to tedy most mezi člověkem
- Ježíšem a Ježíšem - Synem
Božím.
Jestliže se vám bude
zdát, že se to do vašeho obzoru
nevejde, že takto jste vůbec nikdy
nepřemýšleli a že nemůžete na nic
přijít, bez roztrpčenosti to odložte.
Možná, že se k tomu po čase
vrátíte, on člověk nikdy nepochopí
nic naráz. Každý z nás myslí jinými
cestami a není dobré hned odmítnout
to, co se mu do jeho obzoru nebo systému
uvažování nevejde. Je dobré to
odložit a počkat na příhodný čas.
|