Stejně je tomu
i s modlitbou k Panně Marii. Říkat,
že se za něco musíme modlit dříve k
Panně Marii, je jistě zavádějící.
Jde-li o "distanční" a
"kompetenční" cestu,
přidržme se Písma, kde je, že
"smíme volně a s důvěrou
přistupovat k Otci." Druhá věc je
osobní zkušenost, osobní vztah.
Každý máme svou osobní, vlastní
cestu a záleží na každém jedinci,
jak tyto vztahy chápe. Výrazy
jako "přimlouvá se za nás",
"zastává se nás" (naproti
tomu "ďábel je žalobcem u
Boha") je třeba chápat jako
analogické výrazy a nedávat jim
absolutní smysl. Je to pokus o
vyjádření transcendentní skutečnosti
výrazy, které máme z tohoto světa.
Společenství svatých nelze chápat
jako "informátory", ale
zároveň nejsou "nadbyteční"
- my k sobě patříme a to je dáno
řádem Božím.
A tohle vzájemné
patření k sobě je myšlenka velice
bohatá, a přitom křesťany
nedomyšlená. My k svatým často
vzhlížíme a chodíme zdobit jejich
hroby, ale necítíme se s nimi v Kristu
jedno. My víme, že jsou po celém
světě křesťané, kteří se modlí,
ale my s tím nepočítáme a hrajeme si
jenom na svém písečku. Toto vědomí
nám skutečně chybí.
A teď se znovu vraťme k
textu z 1 K 12, 12 - 13. To je Pavlova
představa o církvi jako o těle, kde
má každý svou funkci a hlavou je
Kristus. Z nás ze všech se stalo jedno
tělo, protože nás všechny tentýž
Duch dovedl ke křtu. Tedy to, že se
mluví v Credu o Duchu svatém vedle
církve, to není opravdu náhodou,
církev je skutečně vytvářena Duchem
svatým. Tentýž Duch nás dovedl ke
křtu. A jinde u Pavla: "Jenom pod
vlivem Ducha Božího může někdo
říci: 'Ježíš je Pán'." Duch
svatý je v jistém smyslu slova
původcem víry v nás, je obživovatelem
naší víry, je tím, kdo nás
obklopuje. A protože my to moc často
nevíme a nepočítáme s tím, mimo
jiné také proto jsme tak atomizováni,
tak rozdrobeni. A tak si tu běháme
každý se svou starostí a bolestí a
nevíme o tom, že patříme k sobě. My
jsme něco víc než zájmový spolek, my
k sobě nepatříme jenom proto, že
rádi chodíme do kostela, ale proto, že
nás zevnitř spojuje Duch svatý. A to
je obrovská věc. Ale vyzkoušejte si
to, jak hluboce tomu věříte, až
uvidíte nějakého křesťánka, který
to myslí upřímně, ale který je vám
přesto protivný. A teď si uvědomte,
že ho Duch svatý s vámi spojuje! To
platí pro mne taky. Kdybych to lépe
dokázal, určitě bych lidi v
konfliktních situacích lépe snášel.
To tedy platí pro každého z nás.
Duch svatý nás
skutečně spojuje a on je
opravdu původcem naší víry, i když
ta víra někdy vypadá všelijak
podivně. A tak tentýž Duch, který
nás přivedl ke křtu, byl námi v
hojnosti přijat, on nás vybavil svými
dary, svou silou. Bylo by velice dobré,
kdybyste doma vzali 1. list Korinťanům
a našli si v něm, co je tam o Duchu
svatém Pavel tam - i ve všech
ostatních výkladech - spojuje Ducha
svatého také s církví. Jestliže si
také vzpomenete na Ježíšova
zaslíbení Ducha svatého, ta byla také
vždycky spojována s církví. Duch
svatý byl vždycky slibován
učedníkům: "Duch, který vás
uvede do celé pravdy." -
"Jiného utěšitele vám pošlu:
Ducha. Ve vás zůstane, ve vás
bude." To říká vždycky všem,
celému společenství učedníků. Duch
svatý je dáván církvi. Tohle se,
bohužel, v běžném křesťanském
smýšlení zatemnilo. Nu, ověřte si
toto: řekne-li se "Duch
svatý", nač si vzpomenete? Co se
vám vybaví? - Biřmování, rozum a
duše, sedmero darů Ducha svatého - ale
to je všechno chápáno příliš
individuálně: chápu dary, které jsem
dostal já. Ale to zdaleka není celé.
Vidět Ducha svatého v
dimenzích církve, to je úkol, který
před námi teprve stojí, protože to v
běžném křesťanském podvědomí
není příliš rozšířené - a to je
škoda - protože Duch svatý církev
skutečně oživuje.
V Janově evangeliu
čteme tato slova: "Milujete-li mne,
budete zachovávat má přikázání, a
já požádám Otce a on vám dá jiného
Přímluvce, aby byl s vámi na věky -
Ducha pravdy, kterého svět nemůže
přijmout, poněvadž ho nevidí ani
nezná. Vy jej znáte, neboť s vámi
zůstává a ve vás bude" (J 14, 13
- 12).
Tohle slíbil Kristus a
tím pádem se tomu dá věřit. To se
má naplnit na nás. V nás má Duch
přebývat, u nás má být. Záleží
tedy velice na tom, jak si toho budeme
vědomi a jak budeme vůči tomuto Duchu
pozorní. Do jaké míry se jím - jako
církev - necháme zvládnout.
|