3.
Vyrovnávání se
Vzpomínám na
okamžik, kdy jsem sebejistě jednomu
našemu známému knězi řekla, jak je
skvělé, že jsme fakt naší
neplodnosti přijali tak snadno a rychle.
Jeho reakcí bylo zamyšlené:
"Kéž by to tak opravdu
bylo..." Po tomto dni následovalo
ještě mnoho let bojů a vyrovnávání
se s touto realitou a ještě ani dnes
bych si netroufla znovu vyslovit onu
větu.
Myslím, že
mojí první reakcí na zprávu, že
nikdy nebudeme mít vlastní děti -
alespoň podle hlediska lékařského,
bylo popření a potlačení jakýchkoli
negativních pocitů. Racionálně jsem
konstatovala: ano, je to tak. Pod touto
maskou se ale ukrývala sopka,
"papiňák" pocitů, které
postupně stále nekontrolovaněji
vybuchovaly. Nebyla jsem ochotná se
pravdě podívat do očí. Bylo mi dvacet
čtyři let a snad jsem si ani příliš
neuměla představit, o co vlastně
běží. Poznání přicházelo
postupně.
Když
přemýšlím o oněch uplynulých
letech, o tom, co se dělo, co jsem
prožívala, a mám pojmenovat cestu
postupného vyrovnávání se s onou
situací, stále znovu se mi vrací na
mysl popis procesu vyrovnání se se
smrtí umírajících. Elisabeth
Kübler-Rossová jej ve své knize O
smrti a umírání zaznamenala takto:
1. stadium: Popírání a izolace -
odmítání přijmout pravdu, šok,
popření
2. stadium: Zlost - rozpoznání
nevyhnutelnosti situace, obrana proti ní
3. stadium: Smlouvání - tápání mezi
iluzí a jistotu
4. stadium: Deprese
5. stadium: Přijetí reality
Uvedený popis
zde uvádím jako příklad pro ty,
kteří mají podobnou zkušenost - pro
povzbuzení, že takový proces či
prožívání situace není nic
výjimečného a nenormálního. Možná
pouhé vědomí pomůže někomu k
určitému nadhledu nad vlastní
situací.
Tak jako u
těžce nemocných neproběhnou vždy
všechna období nebo probíhají v
různém pořadí, či období již
jednou prožité se znovu vrací, ani já
jsem přesně nezapadla do této šablony
"umírání své představě".
Jednotlivá stadia se v mém případě i
prolínala.
Nejprve jsem
zprávu o neplodnosti odmítla (1.
stadium). Ne že bych jí nevěřila, ale
odsunula jsem ji, vytěsnila ze svého
života. Nebylo třeba na ni myslet,
neexistovala pro mě. Byla jsem
dostatečně zaměstnána prací i
různými aktivitami a zatím se
nezdálo, že by mi něco chybělo.
Čím častěji
jsem však byla konfrontována s
reálným životem tak, jak kolem mě
běžel, tím více jsem si uvědomovala
bolest, prázdnotu, zmatek. Jestliže
lidé v mé přítomnosti hovořili o
dětech, automaticky jsem
"vypínala". Nezajímalo mě
to. Dokonce ještě víc - cítila jsem
se sama, "mimo obraz",
nejednalo se o mé téma. V mnoha
situacích jsem si připadala "ani
ryba ani rak". Ženy mluvily o
svých dětech - to se mě netýkalo, ale
tvářila jsem se, že poslouchám.
Dokonce jsem se mnohdy snažila
poslouchat a upřímně se zajímat, ale
cítila jsem se mimo. Po pravdě řečeno
mě často mnohem víc zajímalo, o čem
hovoří jejich muži - ale ani do tohoto
světa jsem nepatřila. Kam vlastně?
Prožívala jsem naprostou osamocenost
(4. stadium). Snad nejbližší mi byli
lidé svobodní - ale mezi těmi jsem
obvykle vyčnívala věkem. Nebo ti,
jejichž děti už "vylétly z
hnízda" - a tam šlo o tentýž
problém.
Jako křesťan,
katolík, který nesčíslněkrát
slyšel o Boží lásce, dobrotě,
věrnosti, zájmu atd. a který to vše
přijímal za své, jsem se v této věci
dlouho urputně bránila jakýmkoli
negativním myšlenkám či pocitům
vůči Bohu. Pokud jsem něco takového
náhodou v sobě objevila, okamžitě
jsem si vše vysvětlila: Bůh je dobrý,
on ví jak a proč to tak je, já to
také jednou pochopím.
Ano, snad. Ale
přes veškerá popírání a
zdůvodňování ve mně vůči Bohu
rostla zloba a vzdor. Vůči Bohu, který
ví, co prožívám, který ví o mé
bolesti, prázdnotě, samotě a který se
na to klidně dívá (2. stadium). Prvně
jsem mu řekla, že ho nenávidím, před
několika poměrně blízkými lidmi.
Následoval můj zoufalý pláč plný
bolesti nad sebou, ale i lítosti a
zoufalství nad tím, že by ta slova
snad mohla být pravdivá. Současně
jsem vnímala, že Bůh mě miluje.
Uvědomovala jsem si, že mu klidně mohu
říct, co cítím, ale že on "ví
své". Kdybych Ho tisíckrát
skutečně nenáviděla, On mě milovat
nepřestane. Dnes jsem skálopevně
přesvědčena, že ve všech mých
pocitech opuštěnosti a zoufalství byl
Bůh vždycky se mnou. Že to, co jsem
kdy prožívala, mělo a má v jeho
očích nesmírnou hodnotu. Chvíle, kdy
jsem vnímala jeho lásku a přijetí i
přes svou hříšnost a slabost, mě
osvobozovaly k tomu, abych k Němu byla
upřímná, abych mu znovu měla odvahu
říct: "Pane Bože, nerozumím
tomu. Nechci to. Proč to tak je? Proč
něco neuděláš? Štveš mě!" a
ještě mnohem víc.
Vzpomínám na
situaci, kdy jsem s velkou hořkostí
vyprávěla o sobě jedné přítelkyni,
s níž jsem se velmi dlouho neviděla.
Jak jsem tak všechnu svou bolest a
bezmocnost odívala do slov, najednou
jsem vyplázla jazyk na kříž nad
sebou. Už v tom okamžiku jsem tušila,
že se strašně mýlím, že ten,
kterého ze své situace viním, je zcela
čistý a navíc - ukřižovaný pro mne
i mou bolest. Moc jsem se styděla. To,
co jsem udělala, jsem vnímala jako
něco velmi zlého, jako velké rouhání
a výsměch Kristovu utrpení. Když jsem
později tuto věc vyznávala ve
svátosti smíření, plakala jsem nad
Boží dobrotou. Dobrotou, která nejen
že mě neodsuzuje, odpouští mi a
přijímá mě, ale která mě dokonce
utěšuje. Uvědomovala jsem si, jak je
všechno naopak - místo, abych byla
souzena, jsem hýčkána v Boží
náruči. Kněz mě nakonec pozval, abych
kříž políbila. Ano, bylo to pozvání
- nemusela jsem, ale směla jsem.
"Jeho ranami jsme uzdraveni.",
říká prorok Izajáš (Iz 53,5b).
Myslím, že skrze tuto situaci jsem
skutečně přijala kousíček
uzdravení. Ačkoli později jsem se na
Hospodina zase znovu a znovu hněvala,
tato epizoda přece jen znamenala jistý
zlom.
Zažívala jsem,
jak je těžké být k Bohu upřímná a
odložit zbožný žargon, protože to,
co je pod ním, hovoří víc o mně než
o něm - a může to být i pořádně
děsivé.
Hněv, který
jsem prožívala, byl namířen proti
Bohu, ale vypovídal o mně. Vyjadřoval
moji bezmocnost, mou potřebu najít
viníka.
Hledala jsem v
Bibli texty o bezdětných, přemýšlela
nad slovy o uzdravení slepého
(Učedníci se při setkání se slepcem
Ježíše ptali: "Mistře, kdo se
prohřešil, že se ten člověk narodil
slepý? On sám nebo jeho rodiče?"
J 9,2). Kladla jsem si otázku: Kdo za to
může? A proč já, proč já mám
tímto způsobem nést následky
dědičného hříchu? Mohu a chci vůbec
přijmout takové učení? Bouřila jsem
se proti realitě, bojovala s Hospodinem.
A nakonec znovu padala vysílením,
protože jsem stejně nic nezmohla.
To, co mi na
celé situaci připadalo
nejstrašnější, byl pocit, že vůbec
nikam nesměřuji. Že stále upadám do
sebelítosti, znovu se zlobím na
Hospodina, opakovaně si kladu stejné
otázky... Že se zkrátka pořád motám
v kruhu.
Postupně mi
docházelo, že se nejedná jen o
přijetí neplodnosti. Že navíc
potřebuji přijmout sebe, své pocity,
svou bolest, své nevyzpytatelné reakce
na přítomnost dětí. Že potřebuji
druhým přiznat právo na vlastnictví
toho, co já postrádám. Že jim
potřebuji odpustit a přijmout je i se
světem, který se v mnohém liší od
mého: se světem dětí, starostí o ně
i velké radosti z nich. Ale hlavně jsem
cítila, že potřebuji odpustit Bohu.
Můj rozum mi opět říkal, že přece
Bohu nemám co odpouštět, jenže mé
pocity říkaly cosi jiného.
Myslím, že
vždy je důležité pravdivě si
přiznat vše, co ve skutečnosti
cítíme, byť by naše pocity a přání
nebyly ani vzdáleně totožné s tím,
co si přejeme cítit nebo s tím, co si
myslíme, že bychom cítit a chtít
měli. Podnikneme-li jakékoli
rozhodnutí na své cestě, aniž bychom
alespoň tušili, co se uvnitř nás ve
skutečnosti děje, po čem doopravdy
toužíme nebo netoužíme, můžeme být
časem velmi překvapeni a zaskočeni.
Chtěla jsem
dát Bohu "výpověď":
"Když jsi takový, nechci s tebou
nic mít!" Bouřila jsem se proti
němu, rozčilovala mě moje naprostá
bezmocnost, pocit, že mě má v rukou
jako nějakou loutku. Rozum mi stále
stavěl před oči všechny možné
pravdy, ale to mi příliš nepomáhalo.
Bylo mi jasné, že nejsem loutkou, že
Bůh si vůbec "nedělá co
chce", ale nenacházela jsem v sobě
ani dost málo chuti těmto pravdám
věnovat pozornost. Prostě se mi chtělo
se bouřit, chovat se před Hospodinem
jako uprostřed té nejdivočejší
puberty.
Po této
vzpouře následovala doba, kdy jsem si v
jakési rezignaci začala uvědomovat,
že sice od Boha mohu odejít (On mě
nedrží, mám svobodu to udělat), ale
že tím se ze svého bludiště
nedostanu (4. stadium). Vnímala jsem,
že pro mne není jiné cesty, než ve
své slabosti, bolesti, hříšnosti a
neustálém odpadání od Něj se k Němu
prostě znovu a znovu vracet jako k
jediné jistotě svého života. "Ke
komu bychom šli?", ptá se Petr
Ježíše (J 6,68). Ani já nemám kam
jinam jít. "Nezbývá" mi,
než Bohu odpustit, že dopouští to, co
je v mých lidských očích
nepochopitelné. K tomuto odpuštění
mě dovedla rezignace na lidské
řešení mé situace - protože takové
neexistuje. Přiznala jsem, že On je
Pán, Stvořitel.
Dalším krokem
bylo mé vlastní pokání: já
potřebuji odpuštění, já jsem tím,
kdo opouští a uniká, ne On. On
zůstává, stále, třeba i ve
skrytosti, i tehdy, když Mu nerozumím.
Snad bych tento
poslední krok mohla nazvat i přijetím
reality, mohla bych si tedy
"odškrtnout" poslední z pěti
fází, o nichž byla řeč na začátku
této kapitoly. Nemám však odvahu.
Přijmout Boží svrchovanost a přiznat
Mu právo konat podle Jeho vůle (nebo
nekonat - tedy právo přihlížet i
tehdy, když já si myslím, že by konat
měl) a přijmout svoji skutečnou
situaci v mém případě totiž vůbec
nebylo totéž. Nikdy jsem nepřestala
pociťovat jistou prázdnotu, nikdy mě
nepřestal bolet pohled na těhotné
ženy, čas od času znovu bojuji se
sebelítostí. Do jisté míry jsem si
zvykla, mnohé bylo uzdraveno a zhojeno.
Věřím v Boha milujícího a
laskavého, v Boha, který si nelibuje v
lidském utrpení. Ale netroufám si
říci, že jsem někdy skutečně beze
zbytku přijala fakt naší neplodnosti.
Na závěr této
úvahy udělám malý exkurs do knihy
Jób, která je plná přemítání nad
utrpením. Jób totiž pro nás všechny
v této situaci může být povzbudivým
příkladem otevřenosti vůči Bohu i
sobě samému. To, co jej postihlo,
skutečně nebyla žádná legrace:
přišel o všechno včetně dětí a
sám byl postižen krutou nemocí. I on
hledal odpovědi na otázky po smyslu
svého utrpení, i on se obracel k Bohu
jako někomu, kdo je nade vším.
Podívejme se, co Jób říkal Hospodinu,
jak před ním vyléval své srdce plné
bolesti a hořkosti:
"A tak bránit nemohu svým
ústům,
mluví ze mne úzkost mého ducha,
lká ze mne hořkost mé duše.
Jsem snad moře nebo dračí netvor,
že proti mně stavíš stráž?
Řeknu-li si: 'Potěší mě moje lože,
mé lůžko mi ulehčí v mém lkání',
děsíš mě skrze sny
a přepadáš mě viděními,
že bych spíše volil zardoušení,
spíše smrt než kruté trápení.
Život se mi zprotivil, nechci žít
věčně,
už mě nech, mé dny jsou pouhý vánek.
Co je člověk, že mu přikládáš
význam,
že se jím zabýváš v srdci,
že na něj dohlížíš každého rána
a každou chvíli ho zkoušíš?
Proč svůj zrak ode mne neodvrátíš,
nenecháš mě ani slinu polknout?
Zhřešil-li jsem, co mám podle tebe
dělat, hlídači lidí?"
(Job 7,11 - 20a)
|