Mám-li znovu
zavzpomínat na své hledání, pak
musím přiznat, že ač jsem dělala
dost možná užitečných a dobrých
věcí, přesto byly chvíle, kdy mou
motivací byla touha po vlastním
naplnění, po zaplnění prázdnoty,
kterou jsem v sobě nosila. Velmi se
bráním tomu, abych sebe i ty, kteří
něco podobného prožívají, za tyto
okamžiky odsuzovala. V tom, co jsem
dělala, bylo (snad upřímné) hledání
povolání, snaha nestát na místě.
Zpětně ale velmi zřetelně vidím, že
nejplodnějšími momenty mého života
byly právě ty chvíle, kdy se mi
podařilo zapomenout na sebe, na to, že
i já něco potřebuji. Zvláštním
rysem těchto okamžiků bylo, že
vlastně i já jsem byla obdarována a
cítila jsem se naplněna. Nic nového,
skutečně vůbec nic nového.
V průběhu
hledání řešení naší situace jsme
se s mužem samozřejmě dotazovali
Hospodina, co dál. Po určitém čase
jsme k našemu překvapení došli k
bodu, kdy Bůh jako by říkal:
"Rozhodněte se, jak vy sami chcete.
Neptejte se, co chci já, ptejte se sebe,
co chcete vy." Najednou jsme byli
zaskočeni nesmírnou svobodou, kterou
nám Bůh dává. Uvědomili jsme si, že
On nám život nelinkuje přesně podle
pravítka: jde s námi, stojí s námi na
všech křižovatkách, ale k našemu
úžasu neříká vždycky přesně:
"Udělejte to a to..." Oba jsme
zjistili, že je daleko snazší žít s
pocitem, že potřebujeme
"odhalit" Boží vůli, než
rozpoznat, co vlastně chceme my sami.
Zvláště pro mne byla tato náhlá
změna perspektivy velmi složitá.
Myslím ale, že jsem stejně nikdy zcela
nedospěla k bodu, kdy bych přesně
dokázala pojmenovat svoji touhu.
Příčinou byl možná nikdy
nepřekonaný strach si tuto touhu
přiznat. K rozhodnutí pro adopci jsem
dospěla spíše vylučovací metodou:
nenacházela jsem už v životě jinou
možnost. To, co se stalo později
(způsob, jakým do našeho života
vstoupila Terezka, jak proměnila nás
oba, zvláště mne), je mi obrovským
svědectvím o Boží věrnosti a
velikosti. Je to důkaz, že s námi Bůh
skutečně jde životem a proměňuje v
náš prospěch situace zdánlivě
ztracené a bezvýchodné, a tím
proměňuje nás samotné.
Mému
rozhodnutí adoptovat dítě
předcházelo dlouhé, několikaleté
období úvah o rodičovství duchovním.
Věřila jsem, že jistě lze žít bez
biologických dětí a současně
"dávat život" jiným
způsobem - mít děti duchovní. To
znamená někoho doprovázet, být mu
oporou na cestě životem. Byla jsem si
vědoma toho, že jako žena žijící v
bezdětném manželství mám - nebo mohu
mít - velmi široký prostor pro
nejrůznější službu lidem. Že jako
bezdětní manželé můžeme doširoka
otevírat náruč všem kolem sebe a
fyzická neplodnost našeho manželství
tak může být paradoxně přínosem a
darem. Snažila jsem se stavět na tom,
co jsem četla v Bibli a čemu jsem
věřila - že Bůh sám mi stačí, že
Bůh sám je schopen naplnit veškeré
moje touhy a potřeby.
Často jsem
přemýšlela o Abrahamovi, o jeho
bezpodmínečné odevzdanosti Bohu, o
jeho víře v Boží slovo. Obdivovala
jsem jeho přesvědčení, že to, co
Bůh vysloví, je pravda, a odvahu na tom
postavit svůj život. Fascinovalo mě (a
stále fascinuje) Abrahamovo odhodlání
nestavět na tom, co vidí, co svým
rozumem musí hodnotit jako beznadějné,
ale rozhodnutí spoléhat se na cosi, co
zní absolutně bláznivě a
nepochopitelně.
"Věřit
Bohu znamená spolehnout se na to, v co
doufáme, a být si jist tím, co
nevidíme." (Žid 11,1) Takovým
způsobem věřil Abraham a tak jsem
chtěla věřit i já. Bránila jsem se
"přirozenému" řešení, tedy
tomu, že by mé touhy mohly být
naplněny přijetím opravdového
nemluvněte. Takové řešení jsem
považovala za nedostatek víry. Dnes ale
zřetelně vidím, jak jsem již
zmínila, že mé konání bylo často
motivováno touhou po prožitku pocitu
mateřství, a ne už tolik skutečným
přáním sloužit Hospodinu. Připadá
mi, že jsem měla o sobě určitý
obraz, představu, do které jsem se
chtěla vejít. To se mi ale nedařilo -
i přes radost ze svého konání jsem
měla neustále pocit, že to nějak
není ono. A tak jsem začala častěji
uvažovat o tom, že bych se mohla stát
adoptivní matkou.
Můj muž měl
ohledně touhy po adoptovaném dítěti,
jasno mnohem dříve než já. V
podstatě by se dalo říci, že "na
mne čekal". Vnímala jsem to a
nebylo mi to vždy příjemné, cítila
jsem se být brzdou. Na druhou stranu mi
bylo jasné, že mám svobodu rozhodnout
se jinak, než si muž přeje, i když
prakticky jsem si takovou možnost
představit neuměla.
Myslím, že
velmi důležité pro bezdětné manžele
je, aby měli společný směr života.
Podobně jako děti rodiče běžně
spojují a určují jejich společný
život, měl by být i život
bezdětného páru v těch
nejzákladnějších rysech sjednocen.
Neměli by vedle sebe žít dva lidé
různých zálib, různých koníčků,
kteří si sice navzájem
nepřekážejí, ale také společně nic
netvoří, nebudují. Věřím, že
přikázání plodnosti, jak je čteme na
začátku Bible ("ploďte a množte
se"), není jen přikázáním těm,
kteří jednou plodní budou. Jsem
přesvědčena, že stejně tak, i když
v jiné rovině, mají být plodní i ti,
jimž fyzická plodnost bude z jakékoli
příčiny odepřena. Řekla bych snad:
Přinášejte plody a množte to, co
máte; to, co vám bylo dáno. To je
jistě "životní program"
každého člověka, ale věřím, že ve
zcela zvláštním slova smyslu to je i
program bezdětných manželství.
Angličtina
rozlišuje dva pojmy pro bezdětnost:
childless a child free. Druhý výraz
označuje život prožívaný bez dětí
z vlastního rozhodnutí, život "od
dětí svobodný", připravený
darovat prostor, který by v něm děti
zaujímaly. Takový život má jistě
obrovskou hodnotu a je nesmírným
požehnáním pro ty, kdo jej žijí, i
pro jejich obdarované okolí. Jako je
manželství stejně hodnotné jako
celibát, tak i manželství bezdětné -
child free, má stejnou hodnotu a
důstojnost jako manželství spojené s
rodičovstvím (biologickým či
adoptivním).
[ 1.
Nedokončená pohádka o Otesánkovi, 2.
Konec snu, 3. Vyrovnávání se
| 4.
O bolesti, 5. Trestá nás Bůh?
| 6.
O Boží věrnosti, 7. Čekání na
zázrak | 8. Reakce okolí
na bezdětnost, 9. Otevření a sdílení
se s blízkými
| 10.
Lidé podobně postižení, 11. Co dál?
| 12.
Touha po vlastním dítěti, 13. Proč
nepotřebujeme Otesánka, 14. Doslov
| Příloha
1 - Praktické informace
| Příloha
2 - O umělém oplodnění
]
|