Pro ilustraci
opět "příběh ze života". V
době, kdy jsme spolu s mým budoucím
mužem chodili již asi dva roky, jsem
prožila zvláštní, velmi silnou touhu
vstoupit do kláštera. Skutečně jsem
si přála jít tudy, kudy chce Bůh a
poctivě jsem hledala, kam tato cesta
vede. Vůbec to nebylo snadné. Rozhodla
jsem se pro manželství, aniž bych
zaslechla: "Udělej to či
ono". Nevím, co se tehdy vlastně
dělo: byla moje touha jen lidským
výmyslem, pokušením, nebo skutečným
Božím voláním? Dnes pro mne tato
otázka není podstatná, nepotřebuji
už přemýšlet nad tím, zda jsem se
kdysi rozhodla správně, nebo ne.
Věřím totiž, že Bůh se k našemu
manželství přiznal a stále
přiznává. On je věrný, věrnější
než my.
U proroka
Izaiáše čteme:
"Nyní toto praví Hospodin,
tvůj stvořitel, Jákobe,
tvůrce tvůj, Izraeli:
'Neboj se, já jsem tě vykoupil,
povolal jsem tě tvým jménem,
jsi můj.
Půjdeš-li přes vody, já budu s tebou,
půjdeš-li přes řeky, nestrhne tě
proud,
půjdeš-li ohněm, nespálíš se,
plamen tě nepopálí.'"
Iz 43,1.2
Tento text
hovoří o Boží věrnosti k Izraeli.
Bůh je Stvořitel; díky němu existuje
nejen izraelský národ, ale i celé
stvoření. Bůh je původce všeho a
všech. A tento Bůh říká Izraeli:
"Neboj se, já jsem tě
vykoupil". V těchto slovech je
ujištění o tom, že Bůh vrací svému
lidu právo na jeho jedinečnou
existenci, zachraňuje jej z bídy, ve
které se nacházel. Povolání jménem
pak ukazuje na to, že lid je Božím
vlastnictvím, výslovně je zde
řečeno: "Jsi můj". Izrael
patří Bohu, a ten je mu zcela
nakloněn. Ať povedou další cesty
Izraele kudykoli, Bůh bude s ním: v
pokušení, v těžkostech, v
nebezpečí. Nic nemůže Izraeli
uškodit. Není zde ale řečeno, že
izraelský národ těmito cestami nebude
muset jít!
Věřím, že i
my, lid Nové smlouvy, můžeme tento
text přijmout za svůj. I nás Bůh
stvořil a skrze křest mu nezrušitelně
patříme. I my jsme byli vykoupeni:
skrze Ježíšovu smrt a vzkříšení je
nám otevřena cesta k životu, byli jsme
jím zachráněni z bídy svého hříchu
a jsme zachraňováni stále znova. V
listu Římanům čteme: "Jsem si
jist, že ani smrt ani život, ani
andělé ani mocnosti, ani přítomnost
ani budoucnost, ani žádná moc, ani
výšiny ani hlubiny, ani co jiného v
celém tvorstvu nedokáže nás odloučit
od lásky Boží, která je v Kristu
Ježíši, našem Pánu." (Řím
8,38.39) Nikde v Bibli nenajdeme žádnou
zmínku o tom, že jako lidé, kteří
patří Bohu, nebudeme prožívat bolest,
nebudeme muset procházet "řekami a
ohněm", jak říká Izaiáš. Víme
ale, že nic nás neodloučí od Boží
lásky. Možná se nám to uprostřed
bolesti, která v tuto chvíli zakrývá
vše ostatní, zdá jako snadná a
laciná útěcha. Ale jsem
přesvědčena, že tato "laciná
útěcha" je v každém případě
jednou z mála našich životních
jistot. Bůh se rozhodl nás milovat, a
tak nás bude milovat vždycky a ve
všem: v naší bolesti, v hříšnosti,
slabosti, ve chvíli, kdy se od Něho
budeme odvracet, v okamžicích, kdy ho
znovu budeme hledat, prostě pořád. Ani
my sami nejsme schopni jej odradit od
toho, aby nás miloval. Možná pro toto
jeho odhodlání ho nazveme spolu s
Jóbem hlídačem lidí. Ale pro
případ, že bychom se na Něj chtěli
přestat hněvat, máme jistotu, že je
věrný, že vrátit se můžeme kdykoli.
|