13.
Proč nepotřebujeme Otesánka
Žili byli jedni
manželé a ti si tuze přáli mít
děťátko. Léta běžela, oni pořád
doufali, ale marně. Sousedé jim radili
to i ono, i báby kořenářky, doktoři
také, ale nic nepomáhalo.
Až jednou povídá žena: "Muži,
uděláme si Otesánka."
Dlouho váhala, než to pověděla,
dlouho muž přemýšlel, než odešel do
lesa hledat ten pravý špalíček a
začal tesat. Oba dobře znali, co to
znamená s pohádkami si začínat,
dobře věděli, jak to s Otesánky
končí.
Ale touha po děťátku byla silnější
než strach.
Hledá tedy muž po lese dřevo, tesá,
piluje, přiřezává, domů se nevrací.
Až najednou hle, dítě je tady, jen jen
dýchnout do něj život.
Ale tu se zjeví muži dobrý skřítek a
praví: "Nedýchej na Otesánka,
zadrž! Za devatero řekami a devatero
horami chaloupka stojí a v ní sirotek
pláče a naříká. Nemá, kdo by jej
utěšil, všichni mu pomřeli."
I vydá se muž za devatery řeky a
devatery hory, dítě ženě domů
přinese. A radovali se manželé
převelice, Bohu děkovali a pokud
neumřeli, dodnes šťastně žijí.
Stejně jako
manželé v pohádce o Otesánkovi
hledali a zvažovali jak řešit svou
situaci, hledali a zvažovali jsme i my.
Naši pohádkoví přátelé ji řešili
pohádkovými způsoby. Stejně je
nakonec asi dobře, že jejich
vytoužené děťátko bylo z masa a
kostí, že dřevěného Otesánka
nepotřebovali. Naším jazykem řečeno,
že si své děťátko adoptovali. Jistě
měli i jiné možnosti jak se svým
životem naložit. Každý z nás si
může pohádku dokončit po svém.
Protože mojí cestou je společná cesta
životem s osvojeným děvčátkem,
dovolila jsem si podobné řešení
nabídnout i pohádkovým manželům.
Z adopce jsem
měla velký strach. Ačkoli jsem
postupně začínala připouštět, že
darování lásky "cizímu"
dítěti by snad mohlo být cestou pro
můj život, stále jsem měla obavy.
Bála jsem se, že přece jen nebudu
umět mít dost ráda dítě, které
nerostlo pod mým srdcem a jehož
minulost neznám. Měla jsem strach z
komplikovanosti takového vztahu, ze
všeho neznámého, co si dítě s sebou
ponese, v čem se nedokážu orientovat.
Obávala jsem se, že nebudu ochotna
vzdát se svého pohodlí a svobody, v
jaké jsme oba s mužem léta žili.
Ptala jsem se sama sebe, zda toto
všechno (a mnoho dalšího) chci vůbec
riskovat. A nakonec jsem si odpověděla:
jiná cesta není. Stále jsem se ovšem
domnívala, že po podání žádosti o
osvojení mi zbude ještě spousta času
na přemýšlení o všem, co je přede
mnou. Že bude příležitost se na
dítě připravit tak, jak jen to v dané
situaci lze. Jaké bylo moje i manželovo
překvapení, když jsem se za pět
měsíců od podání naší žádosti
ocitla v porodnici u novorozené
holčičky!
(Na tomto
místě musím s velkou lítostí
upozornit na to, že nic podobného se od
1.8.1998 nemůže přihodit. Díky novele
Zákona o rodině se dnes děti nemají
šanci dostat ke svým novým rodičům v
období novorozeneckého věku. Více se
o tomto problému zmiňuji v příloze.)
Prakticky od
samého počátku našeho sžívání
jsem si uvědomovala, že se děje cosi
velmi zvláštního, co jsem - při
vědomí své předchozí rozpačitosti a
nerozhodnosti - bez váhání začala
nazývat zázrakem. To malé bezmocné
nic se mě den za dnem víc a víc
zmocňovalo. To "nic", tedy
malá Terezka, si pro sebe okamžitě
začala zabírat prostor mého nitra.
Nebo spíš obráceně - v mém nitru se
otevřel prostor, o němž jsem
nevěděla, že vůbec existuje.
Překvapeně jsem zjišťovala, že jsem
matkou, že se jí cítím být, ačkoli
jsem své dítě nenosila a neporodila.
Bylo mi jasné, že jsem nalezla to, co
jsem hledala. Před časem jsem čekala,
že Boží odpovědí na mé volání
bude něco "super duchovního".
Nějak mě ale vůbec nenapadlo, že mi
Bůh o své lásce, o tom kdo je a kdo
jsem já, může vyprávět skrze dítě,
navíc dítě adoptované.
|