5.
Trestá nás Bůh?
Tato otázka
patrně mnoha křesťanům v souvislosti
s naší situací vyvstane na mysl. Je to
také věta, konstatování, které
můžeme slyšet z úst některých lidí
jako odpověď na hledání příčin
našeho problému.
Důvodů, proč
bychom měli být trestáni, patrně
mnozí z nás naleznou celou řadu:
Trestá mě Bůh, protože jsem se
nestala řeholnicí? Trestá mě Bůh za
to, že jsem udělal nějaký hřích,
který jsem si sám dodnes nedokázal
odpustit? Trestá mě Bůh, protože jsem
udělal nebo neudělal to či ono?
Odhlédněme v
tuto chvíli od sebe a podívejme se na
některé biblické postavy, které se
potýkaly s podobným problémem -
neměly děti. Zkusme hledat odpověď na
původní otázku - trestal tyto lidi
Bůh?
V příběhu
Abrahama a Sáry, prvních manželů, o
jejichž neplodnosti se na stránkách
Bible dočítáme, je Sářina neplodnost
zmíněna jednou větou, a to ještě
před vyvolením Abrahama Bohem. O jeho
spravedlnosti či bezúhonnosti není
před jeho vyvolením ani zmínka. Bůh
si jej prostě vybral, protože chtěl.
Naši pozornost si ovšem v každém
případě zasluhuje Abrahamova reakce na
Boží požadavek, který vyvolení
předchází. Hospodin říká:
"Odejdi ze své země." (Gn
12,1) Abraham výzvy uposlechl a vydal se
na cestu, přestože takový krok v jeho
vlastních očích a zejména v očích
okolí vypadal přinejmenším
nepochopitelně.
O Chaně se
píše na začátku 1. knihy Samuelovy.
Dozvíme se, že její muž putoval rok
co rok do svatyně v Šílu klanět se
Hospodinu. Není zde zmíněno nic, z
čeho bychom mohli usuzovat, že on nebo
jeho žena by mohli být trestáni. Je
prostě řečeno: "Hospodin však
uzavřel její lůno." (1 Sam 1,5b)
Podíváme-li se
do Nového zákona, pak příklad
Zachariáše a Alžběty je přímo do
očí bijící. V Lukášově evangeliu
1,6 čteme: "Oba byli spravedliví
před Bohem." Ve verši 7:
"Neměli však děti, neboť
Alžběta byla neplodná." Za co
mohl Bůh trestat spravedlivé?
Poslední místo, které chci z Bible
citovat, se netýká problému
neplodnosti, ale v Izraeli běžného
pohledu na nemoc jako takovou.
Připomeňme si znovu již zmiňovaný
text o slepci z Janova evangelia:
"Cestou uviděl člověka, který
byl od narození slepý. Jeho učedníci
se ho zeptali: 'Mistře, kdo se
prohřešil, že se ten člověk narodil
slepý? On sám, nebo jeho rodiče?'
Ježíš odpověděl: 'Nezhřešil ani on
ani jeho rodiče; je slepý, aby se na
něm zjevily skutky Boží.'" (J
9,1-3)
Pozoruhodné -
nehovoří se zde o slepotě jako trestu
za spáchaný hřích, Ježíš dokonce
dává jasnou odpověď: hřích ve hře
prostě není. Není tedy ani za co
trestat. Slepota tu vystupuje jako něco,
co má být proměněno, použito pro
Boží slávu, pro zviditelnění
Božího díla. Pokud bychom četli tento
příběh dále (J 9,4-41), viděli
bychom, že později vůbec nešlo jen o
tohoto konkrétního člověka a jeho
fyzické uzdravení. Ježíšova slova o
tom, že na onom slepci se zjeví skutky
Boží, jsou okamžitě naplňována:
Bůh uzdravuje, skrze uzdravení nemocný
poznává Spasitele. Způsob a
načasování tohoto uzdravení jsou
však pro mnohé pohoršením - Ježíš
přece nemá uzdravovat v sobotu! A tak
je lidmi odsouzen lékař i nemocný.
Takové jsou tedy skutky Boží: pro
některé záchranou, přijetím
uzdravení, světlem, novou cestou. Pro
jiné kamenem úrazu, problémem,
překážkou, kterou je třeba odstranit.
Na konci úryvku už dávno není řeč o
žádném trestu - smysl, význam celé
záležitosti se posunul úplně jinam.
Jako by Ježíš vedle sebe najednou
postavil dva druhy slepoty: slepotu
fyzickou a slepotu srdce. Ten, který byl
fyzicky slepý, poznává Mesiáše,
zdraví zůstávají uzavřeni ve svých
představách a zaběhnutých postojích.
Zdá se, že
tedy neexistuje spojitost mezi
bezúhonností člověka a jeho
plodností či neplodností (nebo jiným
postižením). Co však lze z těchto
textů vyčíst, je Boží přítomnost,
zainteresovanost v životech těch lidí,
kteří k Němu volají. A ta jim pak
umožňuje projít bolestí, trápením i
zmatkem.
Nevěřím v
Boha, který by si přál nemoci a
bolest, nevěřím v Boha, který by nás
jimi trestal. Jsem přesvědčena o tom,
že ani neplodnost nebyla v Božím
plánu. Vždyť přece Bůh člověku
jeho plodnost nejen daroval, ale dokonce
mu přikázal tento dar užívat.
"Ploďte a množte se a naplňte
zemi." (Gn 1,28a) říká Bůh
prvním lidem poté, co jim požehnal.
Nehodlám tvrdit, že vím a rozumím
tomu, proč navzdory tomu neplodnost ve
světě existuje. Otázka po původu
utrpení je ale velmi důležitá.
Považuji za významné se jí v
určitých fázích života zabývat - a
to i přesto, že na ni zřejmě nikdy
uspokojivou odpověď nenajdeme. Dnes je
pro mne ale podstatnější víra, že
Bůh utrpení nepůsobí.
Kdysi jsem se z
úst jednoho člověka dozvěděla, že
mě naší neplodností Bůh trestá za
to, že jsem se nestala řeholnicí.
Racionálně jsem tento názor nikdy
nepřijala, ale přesto kdesi ve mně pak
dlouhou dobu zůstával obraz Boha jako
někoho, jehož vůli musím pracně
odkrývat a pokud se náhodou netrefím
nebo dokonce udělám to, co chci já,
dostanu přes prsty (a to je velmi jemné
přirovnání). Mnohá lidská zkušenost
praví, že není-li to, co víme a
vyznáváme, v souladu s tím, co
cítíme, máme tendenci se řídit a
být ovládáni svými pocity. Myslím,
že není tedy divné, že jsem se na
Boha tolik zlobila - kromě vlastní
bolesti jsem v sobě navíc nosila
jakýsi pocit viny za to, že jsem
zklamala. Vážně jsem nechápala, jak
se na to všechno může Bůh klidně
dívat. Věřím, že se nedívá na
žádné utrpení "klidně".
Často skutečně nerozumím tomu, proč
okamžitě nevyslyší prosby těch, kdo
k němu volají, proč bolest a utrpení
dopouští. Ano, je pravda, že je
dopouští, nechává je existovat. Ale
jsem přesvědčena, že v naší bolesti
je s námi, že jí rozumí, že s námi
cítí, že s námi - vyjádřeno našimi
lidskými slovy - trpí. Věřím, že je
a byl v mé bolesti vždycky se mnou.
Věřím, že se mnou byl i v té
maličké ordinaci, kde jsem se od
lékaře velmi stručným způsobem
dověděla, že nikdy nebudeme mít
vlastní dítě. Byl tam, ačkoli jsem se
cítila sama. Byl a je se mnou - pouze si
to někdy uvědomuji více, někdy
méně, někdy vůbec. Věřím, že
velmi dobře rozumí mé bolesti i mému
tápání.
|