9.
Otevření a sdílení se s blízkými
Situace
bezdětného páru má mnoho
specifických stránek, jednou z nich je
napětí mezi častou touhou a potřebou
sdělit to, co manželé prožívají a
mezi přirozeným ostychem na toto téma
hovořit.
Pravděpodobně
většinu našich přátel tvoří lidé,
kteří jsou zároveň rodiči. Měli
bychom se v první řadě snažit najít
mezi nimi ty, o nichž víme, že nám
darují svobodu odložit napětí, které
mnohdy prožíváme. Kteří nám darují
svobodu být sami sebou, kteří nám
dovolí mlčet nebo mluvit o našem
problému, když právě potřebujeme.
Měli by to být lidé, kteří jsou
ochotni s námi alespoň občas nést
náš zmatek a smutek, i když mu třeba
zcela nerozumí. My sami se musíme
snažit hledat jazyk, jakým bychom
dokázali sdělit to, co pro nás
samotné je někdy jen těžko
vyslovitelné.
O obtížnosti
komunikace bezdětných manželů s
okolím obecně již byla řeč. Pokusme
se problém komunikace analyzovat
pohledem z obou stran. Pokusme se
zamyslet nad tím, co nám brání
začít rozhovor ve chvílích, kdy si
uvědomujeme, že bychom chtěli a snad i
měli hovořit. Ale nahlédněme problém
i z druhého úhlu - z pohledu těch, se
kterými si mluvit přejeme.
Jednou z
příčin naší uzavřenosti je
samozřejmě ostych. Ten má různé
tváře. Ostych za to, že vůbec máme
tento problém. Stydíme se okolí byť
jen připomenout svoji neúplnost. Pak se
také ostýcháme druhé svým trápením
zatěžovat, chceme je
"šetřit", chránit před
svojí bolestí, chránit před emocemi,
ze kterých sami máme strach. Z těchto
"vnějších" důvodů přímo
vyplývají další, hlubší příčiny
naší uzavřenosti. Sami jsme ještě
svoji situaci nepřijali, jsme příliš
rozbolavělí. Máme strach ze svých
reakcí, strach z bolesti, strach z
nalezení něčeho dalšího
trýznivého, co možná zatím dobře
ukrýváme. Uvědomme si ale, že právě
kvůli tomu všemu potřebujeme hovořit:
právě proto, že máme ve svém nitru
tolik bolesti a hořkosti, právě proto,
že máme množství nejasností, právě
proto, že se v nás snad ukrývá
ještě něco neprobádaného,
neosahaného. Vždyť často již pouhé
vyslovení, pojmenování problému či
bolesti je přece velkou pomocí,
účinným lékem. Pokusme se nalézt
odvahu otevřít své nitro -
samozřejmě máme-li jistotu, že s
těmi, kterým se otevíráme, jsme v
bezpečí.
Já sama jsem
rozpor mezi touhou po komunikaci a svojí
uzavřeností prožívala velmi často.
Věděla jsem, že by mi pomohlo, kdybych
dokázala hovořit o tom, co cítím, co
mě trápí. Bála jsem se ale, že
začnu-li mluvit, přestanu se
kontrolovat a své okolí zavalím
informacemi, které bych raději uchovala
"pod pokličkou". Měla jsem
strach ze svého hněvu na Boha i na
svého muže - obojí mi připadalo
naprosto nepatřičné a nespravedlivé.
Vždyť přece není vinou mého
manžela, že nemůžeme mít děti: vím
velmi dobře, jak by o ně stál. O
hněvu vůči Bohu jsem již mluvila -
racionálně mi bylo zřejmé, že není
proč se hněvat. Svým hněvem jsem
nechtěla své blízké lekat. Připadala
jsem si velmi sobecká, soustředěná na
sebe a svoji bolístku. Měla jsem
strach, že ze mne vytryskne hněv,
závist nebo hořkost, o nichž nevím
nebo je snad v sobě jen tuším a zatím
"úspěšně" potlačuji nebo
maskuji. Navíc jsem se samozřejmě
velmi obávala nepochopení a odsouzení
těch, kterým se vydám napospas.
Přesto jsem se ale tu a tam odvážila
vyjít ze své ulity - někdy byly
výsledkem vzájemné rozpaky, někdy
úžasný, osvobozující pocit. Myslím,
že postupem času, jak se moje situace i
vnitřní napětí stávaly čím dál
méně únosnými, jsem byla víc a víc
schopna a ochotna nechat do sebe
nahlédnout - ať si druzí myslí, co
chtějí, ať je pohoršuji, nebo ne.
Nedokáži jednoznačně určit, zda
tento postoj byl správný, já jsem v
něm ale zcela jistě byla
opravdovější.
A co druhá
strana - ti, jejichž ochotu k
naslouchání tolik potřebujeme?
Myslím, že
často bývají blokováni právě
emocemi, které z nás cítí - bolestí,
nejistotou, studem. Také tím, že lze
těžko předvídat naši reakci na
jejich zájem. Mají strach ze slz. Ale
možná je překážkou i jejich vlastní
nejistota - naše bolest je pro ně
neznámou krajinou, se kterou nemají
zkušenost, a tak neví, jak se v ní
pohybovat. My jsme tam domácí, oni jen
hosté.
Právě
přirovnání k hostiteli a hostům nám
může dobře posloužit. Ačkoli ani my
se ve své krajině ještě příliš
(snad vůbec) nevyznáme, je naše. Mohli
bychom si představit, že jsme zdědili
rozsáhlé pozemky - na první pohled jde
o neutěšenou pustinu a sami se v ní
vůbec neorientujeme. Pole ležela léta
ladem, lesy jsou zarostlé - zkrátka jde
o kraj na první pohled zcela
nehostinný. Možná máme dokonce strach
do něj vstoupit, protože nevíme, jaká
nepříjemná překvapení na nás
číhají. Ale jsou to naše pozemky, my
jsme tu - chtě nechtě - domácími
pány. Přijdou-li hosté, je na nás
být jim průvodci - i když sami jsme
plni nejistoty. Ale protože hosté jsou
našimi přáteli, nemáme důvod před
nimi zakrývat své rozpaky. Oni nám v
této pustině mohou pomoci najít cestu,
mohou nám ukázat způsob, jak
zužitkovat to, co jsme - snad ke své
nevelké radosti - získali.
Tímto
příkladem chci říci, že zřejmě
skutečně - ať už chceme nebo ne -
máme být těmi, kteří budou toto
bolestné téma otevírat. My se musíme
snažit naslouchající zbavit ostychu a
pozvat je dál. Vím, že studu se v
první řadě potřebujeme zbavit sami,
že sami v sobě musíme překročit
určitou hranici. Myslím, že jedině
tudy vede cesta.
Dalším
problémem některých blízkých, se
kterými chceme o naší bolesti
hovořit, může být jejich vlastní
pocit viny za to, že mají něco, co my
tolik postrádáme: že mají děti.
Samozřejmě je to pocit naprosto
absurdní a iracionální: oni se vůči
nám přece nijak neprovinili. Zamysleme
se nad tím, co v našem chování může
tento pocit viny vyvolávat. Jsme
ukřivdění a zahořklí? Plni zloby
dáváme zřetelně najevo, jak velcí
jsme chudáci? Tak jednoznačně, že se
vedle nás každý okamžitě musí
cítit provinile?
Zdá se mi, jako by problém komunikace
spočíval často na straně bezdětných
než na straně jejich okolí. Jako
bychom svým chováním, které
dokážeme ovlivnit či změnit jen velmi
těžko, sami bránili svým blízkým
dotknout se našeho problému. Ač po tom
často toužíme sebevíc, jako bychom si
cestu k porozumění sami uzavírali.
Když jsem si
nedávno pročítala své poznámky z
doby, kdy pro mne byl problém bolesti a
osamocení nejpalčivější, přímo
jsem strnula. Z mých zápisů byly velmi
zřetelně znát všechny pocity a
problémy, o kterých jsem dosud
hovořila. Zároveň však vysvítalo i
to, jak jsem se prezentovala svému
okolí v nejrůznějších situacích:
nebylo to - alespoň podle mého soudu -
chování ani zdaleka přitažlivé. Tyto
zápisky mě vedly k dodatečnému
pokání za to, jak jsem se někdy
chovala a smýšlela. Nechci tento
problém zveličovat; dobře vím, že
mnohé mé reakce byly srozumitelné a
pochopitelné. Jen bych ráda upozornila
na to, že nikdy nejsme středem světa -
ani v té největší bolesti a úzkosti.
Toto vědomí nám v našich těžkých
chvílích může být velmi nápomocné:
může nás zachraňovat od přílišné
soustředěnosti na sebe a ve svém
důsledku nám může pomoci žít
uprostřed "plodného světa".
[ 1.
Nedokončená pohádka o Otesánkovi, 2.
Konec snu, 3. Vyrovnávání se
| 4.
O bolesti, 5. Trestá nás Bůh?
| 6.
O Boží věrnosti, 7. Čekání na
zázrak | 8. Reakce okolí
na bezdětnost, 9. Otevření a sdílení
se s blízkými
| 10.
Lidé podobně postižení, 11. Co dál?
| 12.
Touha po vlastním dítěti, 13. Proč
nepotřebujeme Otesánka, 14. Doslov
| Příloha
1 - Praktické informace
| Příloha
2 - O umělém oplodnění
]
|