Nad textem
manželského slibu vždycky
žasnu, protože je velmi stručný a
přitom tak obsažný: "Já,
František, odevzdávám se tobě Marie a
přijímám tě za manželku. Slibuji,
že ti zachovám lásku, úctu a
věrnost, že tě nikdy neopustím a že
s tebou ponesu všechno dobré i zlé až
do smrti. K tomu ať mi pomáhá Bůh.
Amen." A ona říká:
"Já, Marie... " V
této větě je obsažen celý základní
děj, který musí mezi nimi proběhnout
a i nadále probíhat, aby jejich
manželství bylo manželstvím - odevzdávám
se ti a přijímám tě.
Řeknu-li odevzdávám se ti, znamená
to, že už nikdy nebudu zcela sám sobě
pánem, že už nebudu moci
"beztrestně" myslet jenom sám
na sebe, že už nikdy nebudu moci dělat
rozhodnutí jenom sám za sebe.
Další věc je
přijetí. Já musím toho
druhého přijmout se vším všudy, s
jeho dobrými i špatnými vlastnostmi, s
jeho minulostí, rodinou, ale i s jeho
budoucností, i když je to veličina
nepoznaná a nepoznatelná. Člověk se
postupem let mění, dozrává, mění se
i jeho sociální postavení, to jak na
něho druzí pohlížejí, mění se,
když se stane rodičem, mění se, je-li
nemocný a mění se, musí-li reagovat
na nějakou velkou ztrátu, škodu,
zásah do svého života. Ale jinak to
nejde. Jak by se člověk v manželství
mohl cítit přijatý, kdyby mu ten
druhý řekl: "Přijímám tě pokud
nebudeš nemocný, nestaneš se
protivným..." To není přijetí,
ale vytyčení trasy, z níž se určitě
v průběhu vybočí. Ale jsou i věci, o
nichž se manželé mohou domluvit, že
je ve svém manželství zásadně
nechtějí, považují je za
netolerovatelné.
Manželský slib obsahuje
ochotu přijmout svého partnera v
každém případě, ať nastanou
jakékoliv nepředvídané okolnosti.
Znamená to, že jsou schopni vzájemné
oběti - já to slovo velmi nerad
používám, ale nevím, jak to říci
jinak, že jsou schopni sami ze sebe
něco velmi podstatného ztratit, aby
udrželi jednotu. Člověk žijící v
manželství si musí občas umět
říci: "Tohle mě tedy upřímě
štve, ale když už jsem si ji (jeho)
jednou vzal, tak ji (jeho) musím vzít i
s tím, co mě štve." Člověk
není dělitelný, nemůžete ho mít
čtyři pětiny doma a pátou za dveřmi,
protože právě tu nesnášíte. Zde je
to "buď všechno nebo nic".
Vždyť člověk do manželství
vstupovat nemusí, nařízeno to není,
nemusí nikoho přijímat, nemusí se
nikomu odevzdávat. Ale pokud se k tomu
rozhodl, má toto rozhodnutí realizovat
co nejplněji a napořád.
"Slibuji,
že ti zachovám lásku, úctu a
věrnost..." Říci toto v
den svatby nedělá u průměrně
schopných a dobrých jedinců žádné
problémy. Je ale nutné si dostatečně
uvědomit rozdíl mezi láskou a
zamilovaností, rozdíl mezi
ohromně krásnými pocity a šedí
všedního života, v němž se láska
projevuje zejména překonáváním
nekonečného množství drobných
problémů a nepříjemností. Láska je
mnohem víc rozhodnutí pro druhého a
rozhodnutí překonávat to, co nás od
sebe dělí, než jenom srdceryvné,
sladké nebo sladkobolné city. Z těch,
ani v nich, se nedá žít pořád.
"Zachovám
ti úctu..." Lidem se
občas zdá, že u těch, kteří jsou si
blízcí něco jako úcta nepřichází v
úvahu. Oni se přece mají rádi a úctu
cítí někdy jako něco odcizujícího,
škrobeného. Ale jak známo, jestliže
druhý člověk ke mně ztratí úctu,
pak se tím cítím být ponížen a
naopak a vzájemnou úctu v manželství
lze ztratit velice snadno. Člověk se
může před svým partnerem shodit
různým způsobem - neupraveností,
lží, nějakým velkým navztekáním se
na někoho atd. Úctu k partnerovi je
tedy zapotřebí neustále udržovat a je
i nutné se chovat tak, aby on neztratil
úctu ke mně.
"Zachovám
ti věrnost..." Zejména v
tom striktním smyslu slova, že
neučiním svou ženou (mužem) někoho
jiného. Prostředí, v němž se dnes
pohybujeme, věrnosti rozhodně
nenapomáhá, nepodporuje ji, ani
nerespektuje. Tuto zásadu si manželé
musí hájit. Její porušení je velice
citlivé a nepříjemné. Zde je potřeba
odpustit, ale odpustit dokonale, bez
nějakých postranních úmyslů,
vydírání. Neznamená to ale zaujmout
postoj typu "mě to nevadí",
protože tím můžete buď svého
partnera vehnat do další náruče, nebo
naprosto zmizí jakákoliv vzájemná
úcta. Bohužel dokonce i v manželských
poradnách se někdy setkáváme s radami
věrnost vůbec nerespektující. Podle
nich se dá řada problémů vyřešit
konstatováním: "Tak si někoho
najděte," - to je potřeba vědět,
protože taková rada je pro křesťana
absolutně nepřijatelná.
"...že tě
nikdy neopustím..." I toto
je potřeba chápat v širším smyslu.
Opustit člověka můžeme i když od
něho budeme pouhých 10 cm. Opustit
člověka můžeme ve chvíli, kdy nám
jeho starosti začnou být lhostejné, ve
chvíli, kdy ho v něčem necháme. Co se
jednomu z partnerů zdá jako maličkost,
může být pro druhého
nepřekonatelným problémem a jestliže
ho ten první nějak odbyde a dále se o
to nezajímá, pak ho v tom zkrátka
nechal, opustil ho. To se snáší velice
těžko. Stejně tak lze druhého opustit
mezi lidmi, když se jeden přidá na
jejich stranu proti svému partnerovi, a
ten opuštěný to pak většinou chápe
jako zradu. Taková poranění v lidech
vězí velmi hluboko a často se
sčítají dohromady, až je z toho buď
výbuch, nebo pozvolné odcizování.
Obojí je velice zlé.
"...a že s
tebou ponesu všechno dobré i zlé až
do smrti." Dobré - to
člověk většinou nepočítá, to bere
jaksi automaticky. Nikdy nežádáme
žádné velké zdůvodnění, proč se
nám vede dobře, u opaku to žádáme
často. Prožívá-li člověk se svým
partnerem další špatnou věc, pak by
si měl spočítat, že těch dobrých
bylo mnohem více a přitom je ani
nepočítal. Mají-li ti dva být
sjednoceni, pak to nejde jinak, než že
spolu ponesou dobré i zlé, jinak by
své celoživotní společenství žít
nemohli.
"K tomu ať
mi pomáhá Bůh. Amen."
Věta, která sice vypadá jako zbožný
dovětek a přitom by měla být řečena
s největší opravdovostí. Manželství
je sice pro lidi, ale mezi lidmi
zasaženými hříchem a proto dobré
manželství je úkolem téměř
nadlidským. Přesto je to zcela
žádoucí a i možné. Důležité je,
zda při plnění tohoto úkolu bude
křesťan počítat jen s vlastními
silami, nebo i s Boží pomocí. Mám-li
v nějaké těžké věci obstát, pak
bych se nejen neměl Boží pomoci
zříkat, ale měl bych ji dokonce
vyhledávat. Schopnost a ochota zvát
Boha do svého manželství, jako
někoho, kdo zde může pro nás udělat
mnoho dobrého, se postupem doby může
prohlubovat a růst. Je velmi
nešťastné, narůstá-li v lidech
namísto zkušeností s Bohem, ochoty
spolehnout se na něj a porozumět mu,
pouze skepse. Celé manželství
náleží Bohu a tím patří i do
života církve, v níž je možností
Boží pomoci celá řada.
Teď ještě stručně
dokončím popis svatebního obřadu.
Manželský slib si ti dva říkají
navzájem - nejdříve on jí, potom ona
jemu. Drží se přitom za ruce a
dívají se na sebe. Tímto vzájemným
slibem se církevně uzavírá
manželství oni si tak vzájemně
udělují svátost manželství. Kněz
pak říká: "Před Bohem, před
církví a před tímto shromážděním
potvrzuji, že jste řádně uzavřeli
manželství. Co spojil Bůh, ať
člověk nerozlučuje." To je
poslední připomenutí toho, že
manželství není jen jejich věc,
rozhodnutí, pouto, ale něco, co dělá
Bůh a čemu se oni vydávají. V době
mých rodičů patřilo ke svatebnímu
obřadu, že pan farář převázal ruce
snoubenců štolou. Dnes je řečeno, že
může položit ruce nebo štolu na
spojené ruce snoubenců. Manželské
pouto uzavírají v každém případě
oni sami, kněz ani církev je
"nespoutá".
Ještě se musím zmínit
o tom, že kněz se modlí krátkou
modlitbu nad jejich snubními prstýnky,
což je prosba o požehnání pro
snoubence. Pak je modlitba za manžele,
požehnání a konec. Takto vypadá
svatební obřad beze mše. Je-li ve mši
(což je možné, jsou-li oba katolíci a
mělo by to tak v tom případě
zpravidla být), potom je příchod k
oltáři tak jak bylo popsáno a vlastní
svatební obřad je po evangeliu a
promluvě.
Tak, teď už víte
všechno, kromě toho, co vás čeká a
jak obstojíte.To ale naštěstí nevíme
nikdo, protože by to pro nás bylo
neúnosné. A tak když lidé přejí
novomanželům po svatbě hodně
štěstí, aby je nic netrápilo, je to
moc hezké, ale já bych se spokojil s
přáním, aby se ani jeden z nich
nezkazil, případně, aby se stali
ještě trošku lepšími. To je daleko
důležitější než to, co na nás
dopadne zvenku.
|