Mladý člověk, který
je např. na vysoké škole, má sice
občas starosti se zkouškami nebo se
zápočtem, ale stále má poměrně
hodně prostoru. Nezná
"píchačky", nezná starosti o
to, kdy přijde elektrikář, kdo spraví
to či ono, zkrátka má relativně
velkou vnitřní svobodu. Je to vzácná
doba, a tak pro něho není těžké
dělat "duchovní výlety".
Věnovat se tomu nebo onomu krásnému,
vznešenému, povznášejícímu atd. Po
tomto všem může být vystřízlivění
velice nepříjemné. Člověk nastoupí
do práce, uzavře manželství, za
chvíli má děti a teď najednou neví,
čí je a kde mu hlava stojí, jak vše
zvládnout. Je-li toho na člověka moc,
začne vynechávat věci, které
nenaléhají. Když vám půjdou
odečíst plyn, dají cedulku na
schránku, takže vy na to nezapomenete,
když něco nezaplatíte, přijde vám
první, druhá upomínka a chce-li něco
soused, zazvoní u vás. Pán Bůh to tak
zpravidla nedělá. Ten nás nechává
žít, neinstaluje nám žádné
"duchovní píchačky" k
našemu bytu. Proto je tak snadné
vynechat ho, přestat se modlit, nebo to
dělat jen občas, přestat chodit do
kostela, protože je to doopravdy pro
nás obtížné, s dětmi jsou problémy
... Vždy
existuje spousta věcí, které se staví
do cesty dobrému. Je sice
možné umístit Písmo sv. na čestné
místo v rodině, kde ho každý uvidí,
ale nikdo ho nebude číst. Je možné
slevovat z toho, co jsem jako křesťan
chtěl dělat a jak jsem to chtěl žít,
protože mám starosti a nakonec druzí
lidé to dělají také tak. Člověk se
tak může dostat do situace, kdy mu na
jeho křesťanství zbudou jen krásné
vzpomínky a fotografie z kostela, kde
měl svatbu. První
"probuzení" přijde s
narozením dítěte a jeho křtem, když
se pan farář zeptá rodičů, jak to,
že je v kostele ještě nikdy neviděl.
Oni udělají nějakou tu sebekritiku a
řeknou, že to musí nějak udělat, ale
za chvíli zase zjistí, že nemají
čas. Po letech je "proberou"
opět jejich děti, když se jich v
pěti, šesti letech začnou vyptávat a
nebo, jsou-li rodiče poctiví, začnou
je vodit na bohoslužbu slova pro děti.
Nyní rodiče zjistí, že dítě pomalu
vniká do světa, který oni neznají. Na
jedné straně je to malér a na druhé
štěstí. Znám některé lidi, které k
víře probudili právě jejich děti.
V první řadě
musí člověk vědět za čím v
životě jde a neustále si to
připomínat. Jinak se může
stát, že mu životní starosti
nejdříve odvanou křesťanskou praxi,
potom a současně s tím i křesťanské
smýšlení a člověk tak ztratí
podstatné jistoty svého života. Začne
být, jak se říká, ve vzduchu a to
samozřejmě není dobré. Z nejistoty
začnou lidé dělat hlouposti, začnou
se chytat falešných nebo nesmyslných
jistot, popř. žádných a jen se
nechávají rozhlodávat strachem.
Člověk může mít různé strachy,
např. že nebude stačit v práci,
konkurenci, sousedům, že ho ten či
onen člověk zklame, že... Jakmile
stavíme na sobě či na tom, co jsme
sami vytvořili, stavíme na něčem
značně ohrozitelném, což musíme buď
neobyčejně tvrdě hájit nebo jsme
ohroženi strachem a to je případ
častější. Ono nejde jen o to,
zachovávat křesťanské způsoby
života, povinnosti - musím se modlit,
musím chodit do kostela, musím číst
Písmo - jistě, to všechno se opravdu
musí, nemá-li se má víra zhroutit,
ale hlavně jde o mé zakotvení v
pevném základu, který mě unese i v
neštěstí, nepohodě, obtížích a
katastrofách, které vždy mohou
přijít a také občas přicházejí a
který je tak pevný, že já budu
schopen nést i svého životního
partnera v jeho slabých chvílích.
Křesťanství
není jen pro přizdobení života,
ani cukrle pro ty, kdo pořád
kňourají. Je to základ a
síla, který člověk musí opatrovat.
Nyní si řekneme, co to konkrétně v
životě křesťanských manželů
znamená. V začátku to znamená hned
dvě věci.
Za prvé, že se
manželé budou snažit ve svém
křesťanství v manželství nějak
sjednotit a za druhé, že si ale
vzájemně ponechají životní prostor.
Zní to sice trochu paradoxně, ale je to
tak. Jesliže se manželé zásadně
modlí odděleně, o Bohu spolu nikdy
nepromluví ani slovo, natož aby se
spolu pomodlili, a navíc chodí každý
do jiného kostela, pak takový stav
není dobrý. Neboť v manželství se
všechny věci sdílejí nějakým
způsobem společně, a to jak věci
důležité, tak nedůležité. Ale zase
na druhou stranu, když se rozhodnou, že
budou dělat vše jen společně - ráno
se budou spolu modlit, večer se budou
spolu modlit, do kostela půjdou vždy
spolu, za chvilku zjistí, že to také
tak nejde. Buď jeden nebo druhý se bude
cítit svým partnerem utlačován,
popřípadě se budou cítit nespokojeně
oba, nakonec zjistí, že to tak nejde a
může se stát, že upadnou do toho
prvního extrému, neboť jejich idelál
byl zcela nereálný. Správná cesta je
samozřejmě někde uprostřed mezi
těmito dvěma extrémy.
Začneme tím
nejjednodušším, mezilidskou
komunikací. Nemá-li se víra v
životě manželů stát něčím
přinejmenším "prapodivným",
musí se o ní a o věcech s ní
souvisejících umět spolu bavit. Vždyť
manželé by měli být schopni spolu
mluvit o všem. Vzhledem k tomu, že o
cenných a důležitých věcech člověk
nemluví na každém rohu, oba
potřebují k rozhovorům o víře pocit
bezpečí. To znamená, jistotu, že
výpovědí o své víře se v očích
druhého ani neponíží, ani
nezesměšní. V některých
manželstvích se to ale bohužel
vyskytuje. Je vždy nesnadné, když si
jeden vůči druhému osobuje právo
učitele, postaví se do role pedagoga a
ze svého partnera udělá naprosto
nemožného žáka, kterého nevyhodí ze
třídy jen proto, že školní docházka
je povinná. Takový stav je neúnosný a
nelze se schovávat za svatost
křesťanských věcí. Manželé musí
být spolu schopni komunikovat o věcech
víry a základem je, že se nebudou
navzájem ponižovat. Nezapomeňte na to,
že v otázkách, týkajících se
našeho nitra, jsme všichni zranitelní,
i když to neznamená, že se budeme
jenom vzájemně hýčkat, to by byl
druhý extrém.
Druhá, neméně důležitá
věc je, aby projevy zbožnosti byly
oběma stranám stejně přijatelné.
Není možné, aby to, co byl člověk
zvyklý dělat doma, nebo v nějakém
společenství, bezohledně uplatňoval v
manželství. K tomu je zapotřebí
vzájemná domluva a vytvoření si
určitého stylu křesťanského života.
Nejjednodušší je, začnou-li spolu
chodit do kostela. Je ale nutné, aby tam
nejen šli, ale aby šli spolu! Znám
případy, kdy manželé po celá
desetiletí chodí každý do jiného
kostela, případně o jednom z nich se
ani neví, kam vlastně chodí. To je
velice nepříjemný nesoulad ve velmi
důležité věci. Jiná věc je, když
se jim narodí děti. To pak nastane
situace, kdy se několik měsíců a
třeba i roky, musí manželé v chození
do kostela střídat, neboť ty děti
jsou příliš malé, ještě celou mši
v kostele nevydrží atd. Je to sice
nepříjemné, ale pokud manželé tuto
skutečnost považují za trochu bolavou,
pak je to zdravé. Jiná otázka je
rytmus církevního života. Je, mírně
řečeno, nešikovné, aby manželka na
Hod Boží vánoční vyhlásila
generální úklid a manžel se dal do
přesekávání "futra" u
dveří. Slavení svátků si lidé
nesmí nechat ukrást, i když dnešní
společnost nezná rozdíl mezi svátkem
a všedním dnem. Řada lidí v dnešní
době neumí slavit nic - umí se jen
opít, to je jediný projev jakékoliv
oslavy a na vesnicích je řada lidí,
která už neumí doma chodit jinak než
v trenýrkách nebo montérkách.
Nenaučíme-li své děti slavit svátky,
připravíme je o jeden podstatný a
motivující prvek života.
Další nedílnou
součástí společného života
manželů je modlitba.
Zde je potřeba velká vzájemná
citlivost. Začneme od rodin více méně
ateistických, které si ale velmi
zakládají na tom, že se jedenkrát za
rok, na Štědrý den, pomodlí. Je to
sice hezké, ale je to zoufale málo.
Pak jsou zde lidé,
kteří se sice modlí, ale zásadně
každý zvlášť a potají, neboť mají
strach, že se jim jejich partner bude
smát. I když v určité situaci může
být oddělené modlení jediným
možným řešením, nemá to být stav
trvalý. Na druhé straně zase jen
společná modlitba také není
optimální, vždyť tak to přece není
ani v klášterech. Stejně jako je
nutné, aby manželé byli spolu schopni
o důležitých věcech mluvit, tak by
měli být schopni se za ně společně
modlit. Neboť jsme-li křesťané a jde
o nějakou důležitou věc, pak náš
lidský rozhovor není tou úplnou a
vyčerpávající formou komunikace.
Musí zde být ještě rozhovor s Bohem.
Jestliže manželé nejsou schopni
společné modlitby ani za rok, ani za
tři, pak by se ji měli naučit, tzn.
najít způsob, jak se spolu modlit, jak
společně číst Písmo, jak si spolu
povídat, a dohodnout se, jak toto
všechno dělat, aby to nebyla ani pro
jednoho otázka donucení. Je-li jeden z
nich aktivnější, pak je třeba ho
tlumit - ne tak aby ochladl, ale aby byl
schopen na svého partnera počkat.
Stává se, že jeden z
manželů začne chodit do společenství
křesťanů, kde se čte Písmo sv., nebo
kde se modlí, a velmi se tím nadchne.
Možná, že mu ten druhý řekne:
"Tak si tam běž, když ti to
dělá radost, já jsem rád
(ráda)!" Pokud to řekne s
naprostou upřímností, pak je to
vpořádku. Ale ten, kdo do takového
společenství chodí, si musí velmi
pečlivě hlídat, aby nepropásl
sebemenší náznak, že se to tomu
druhému přestává líbit. V takovém
případě udělá moc dobře, když tam
na chvíli přestane chodit, neboť když
nepřestane, začne to nechtěně svému
partnerovi zošklivovat a tím pádem
zpětně i sobě. To je pak velká
škoda. V manželství nikdy nelze
říci: "Tohle je moje správná,
svatá cesta a tudy já jedu. Jestli se
jí (mu) to nelíbí, tak je to její
(jeho) chyba. Mně je to fuk!" Takto
to nejde. Manželé budou svou
nestejností ve víře (jednou je napřed
on, pak zase ona) trpět celý život a
dokonce jí musí trpět. Trápí-li se
manželé nějakým nesouladem ve svém
vlastním životě, pak je to v podstatě
prospěšné. Nejedná se o zálibu v
utrpení, ale utrpení je signálem toho,
že chtějí mít svůj vztah co
nejlepší a chtějí ho stále
upevňovat. Takové utrpení člověk
přijmout musí, přijmout ho a
trpělivě nést s nadějí, že se vše
pomalu vyrovná. Jakmile ho však
člověk nepřijme, začne přímo nebo
nepřímo svého partnera trestat za to,
že je jiný. To je velmi zlé, neboť
nestejnosti v jejich víře zde budou
stále a to, že je jednou napřed ona,
podruhé on, je naprosto vpořádku. Na
druhou stranu ale nesmí být ten rozdíl
mezi oběma partnery příliš veliký,
protože pak ten slabší přestane
následovat toho, kdo je už daleko
vpředu a může se i otočit a jít
někam úplně jinam.
V manželství, kde je
jeden víc a druhý méně věřící
nebo jeden věříci a druhý ne, lze
dosáhnout zpravidla dvou účinků: buď
ten nevěřící víru svého partnera
přijme a nebo mu ten věřící víru
tak zprotiví, že on už s tím nechce
mít nikdy nic společného. Je zde
ještě třetí možnost a to, že oba
odpadnou. Ale to by se nikdy stát
nemělo. Mám-li něco krásného, pak
sice toužím po tom, aby to ten druhý
také poznal, ale nesmím mu to vnucovat
každý den.
K vedení katolického
života v manželství neoddělitelně
patří svátosti. O té
první, o svátosti manželství zde
mluvíme vlastně pořád, ale pak jsou
ještě další.
Člověk, který
přijímá svátost manželství by měl
být biřmován, měl by být plně
uveden do křesťanského života. Někdy
tomu tak není a dohánět to pak na
poslední chvíli nemá žádnou cenu,
ale také se to nesmí nechat být.
Nejčastější
svátostí je eucharistie.
Oba partneři potřebují cítit
naprostou svobodu v tom, kdy k
přijímání půjdou. Není naprosto
myslitelné, aby ten, který k
přijímání nešel, byl vzápětí
svým protějškem vyslýchán, co že to
zase provedl. Osobní právo respektovat
své vlastní svědomí musí zůstat
nedotčeno. Na druhé straně je velice
špatné, chodí-li jeden k přijímání
pravidelně, zatímco druhého se to
netýká a přitom se ale považuje za
dobrého katolíka. Ten první se za toho
druhého musí mnohem více modlit, než
aby mu cokoliv vnucoval a napomínal ho.
Další otázka se týká
svátosti smíření.
Člověka může hrozně moc mrzet,
nechodí-li někdo ke zpovědi,
zvláště je-li to člověk, kterého
má velice rád, na kom mu moc záleží
- ať už je to jeho životní partner
či potomek. Ale musí si pořádně
rozmyslet, než se ho na to zeptá.
Domnívám se, že v manželství
uděláme lépe, pověříme-li touto
otázkou někoho jiného. V oblasti
svědomí jsme všichni velice
zranitelní a taková necitlivá otázka
může člověka buď zablokovat, nebo
posunout na pozici nějaké nepravdy,
podvodu. Je samozřejmě dobré, mají-li
manželé společného, dobrého
zpovědníka. Ale nemusí to platit
vždy. Může být naopak velice
prospěšné, když má každý svého
zpovědníka a jen vzájemně vědí, kdo
to je, aby věděli, s kým je jejich
partner v kontaktu. V každém případě
je ale nutné, aby konfliktní
záležitosti nevyřizovali manželé jen
ve svátosti smíření, ale i mezi
sebou. Je všeobecně známo, že se
člověk nemůže smířit s Bohem,
není-li smířen s lidmi a v
manželství to platí ještě mnohem
ostřeji. Není možné chtít
odpuštění od Boha, jestliže jsem
neodpustil svému životnímu partnerovi.
Nemohu se smířit s Bohem, když v
partnerském vztahu také nebo jenom mou
vinou žádné smíření není. To by
pak ode mne byla hrubá nepoctivost.
Neznamená to ale, že si mohu smíření
vynutit, kdy mě napadne. Jsou věci,
které nejsou řešitelné hned,
potřebují svůj čas. V každém
případě je však svátost smíření,
pokud je správně pochopena a dobře
žita, obrovskou pomocí pro každého
člověka a zvláště pro manžele.
Na závěr řečeno -
manželé se musí naučit žít své
křesťanství v manželství. Je
všeobecně známo, že každá změna v
životě, nemusí to být jen vstup do
manželství, ale např. změna
zaměstnání nebo bydliště, vyžaduje
obnovení duchovního života. Člověk
se musí naučit žít s Bohem i v
těchto nově nastalých podmínkách.
Obzvláště zřetelné je to právě v
manželství a oba partneři musí mít
spolu trpělivost a i přiměřenou
dávku optimismu. Velice zlé je jen to,
když na křesťanství pod tlakem
všedních starostí již nezbývá čas,
když se odsune mezi zbytečnosti. Málo
platné, nikdo nemůže proto, že má
mnoho práce a nemá čas na jídlo,
celý měsíc nejíst nebo vůbec nespat.
Mám-li mnoho práce, musím úměrně
tomu jíst i spát. Je-li tedy život v
rodině trvale zátěžovou situací, pak
tím víc taková rodina potřebuje žít
s Bohem, přijímat od církve všechny
pomoci, které jsou jí nabízeny a
starat se o to, aby všichni její
členové vždy bezpečně věděli, že
Bůh je s nimi - a tak tedy, kdo proti
nim, že je nic a nikdo nemůže od
lásky Boží, projevené v Ježíši
Kristu, odloučit a že v jeho moci mohou
zvítězit v každé situaci. O tomto
potřebuje být každý člověk
neustále ujišťován. Správný
katolík není hodné dítě, které až
do smrti dělá jen to, co se v dětství
naučilo, ale člověk, který pochopil,
co mu Bůh dává, je pro to rozhodnut a
dělá vše pro to, aby z této plnosti
Božích darů skutečně žil. Právě
žitá víra přetváří náš život k
dobrému, je silou k životu, nejen pro
nás, ale i pro druhé. Je to síla,
která je službou lidem okolo nás, je
kvasem společnosti. Nikdy nesmí být
chápána jako věc nadbytečná,
nepovinná, sváteční, jako pouhý
zvyk, který si do života přinášíme
z dětství a dále s ním už nic
neděláme.
|