Dalším zdrojem konfliktu může být
již zde také zmiňovaná otázka
nedostatečnosti lidského poznání. Ženy
mají, na rozdíl od mužů, velmi silnou
intuici. Důsledkem toho je schopnost
ženy ledacos odhadnout a reagovat na to,
aniž ví proč to tak je. Je
samozřejmé, že proto nemůže
pochopit, jak ten její muž může být
tak tupý a dá mu to nějakým zcela
nevybíravým způsobem najevo. A on zase
nemůže pochopit, co jí je a co pořád
má. Jestliže si v této chvíli oba
nedokáží uvědomit, že je každý
jiný, pak zde opět vznikne konflikt. Velmi
častým manželským hříchem je
předpokládání toho, co by ten druhý
měl - neměl myslet, udělat, jak by
měl v dané situaci zareagovat. Jak on
má vědět, co ten první
předpokládá? Nakonec je trestán za
to, že nejednal tak, jak si to ten
první představoval.
Pro vznik
konfliktu je nejpříhodnějším
momentem odpoledne, kdy se manželé
vrací z práce domů a těší
se na sebe. Zvláště kritická je
situace, je-li ona celý den sama doma s
dětmi, má jich už dost a říká si:
"No, konečně ten můj přijde a
kluky, co se mi pořád rvou, pořádně
srovná!", nebo: "Konečně ten
můj přijde a já ho pošlu koupit
strouhanku, na kterou jsem zapomněla a
moc ji potřebuju." Zkrátka, ona si
představuje jak to bude, až on přijde.
On jde mezitím domů a říká si:
"No, dneska to bylo v práci k
zbláznění. Já už toho mám dost,
všechno jí to doma řeknu, jakej je ten
Vonásek podrazák a bude to fajn."
A tyto dvě představy, nic zlého
netušící, se k sobě blíží. Nic se
neděje, dokud nejsou spolu, ale pak on
tedy konečně přijde a chce jí říci,
jak je to s tím Vonáskem a ona na to:
"S tím mi dej pokoj a běž pro
strouhanku!" On nemůže pochopit,
jak ona může myslet na takovou
přízemnost, když přece ten
Vonásek...
Ještě horší situace
nastane, má-li on cestou domů koupit
třeba máslo a na takovou nicotnost
prostě zapomene. Pro ni je to ale
momentálně vrchol všeho a tak mu to
"osolí": "Ty vždycky na
všechno zapomeneš!", nebo:
"Na tebe není vůbec žádný
spolehnutí! Jsi horší než
dítě!" a on, který přišel domů
zmořený a teď dostal ještě toto
všechno, jí řekne: "Ty jseš
úplně nemožná, vždycky, když
přijdu domů, tak mi musíš začít
nadávat!" Ona mu vyčte, že se
musí o všechno starat, na všechno
musí myslet, zkrátka spolehnutí na
něj není atd. atd. V takovou chvíli si
lidé řeknou věci, které si ani v
nejmenším nikdy říci nechtěli a
neměli, ale najednou je jich všude plno
a je z toho velmi hluboká roztržka. A
přitom jsou oba chudáci, protože jak
mají vědět, co ten druhý
předpokládal. Dá se tomu předejít
zcela jednoduchým způsobem - po
příchodu domů si vyhradí třeba
čtvrt hodiny jen pro sebe a nebudou
řešit žádné problémy. Posléze
zjistí, kolik času ušetřili, protože
předešli mnohým nepříjemným
hádkám a rozladěním, která je stojí
mnohem více času.
Jak jsme si již řekli v
úvodu této kapitoly, dalším zdrojem
konfliktů je naše lidská
hříšnost. To je zcela
pochopitelné a vše se může ještě
umocnit, není-li člověk schopen si
své chyby přiznat a srovnat se s nimi.
Každý člověk má tendenci
nepřiznanou chybu nějak zakrývat, nebo
na ni reaguje podrážděně a tím ji
může přenášet na svého partnera.
To, co sám neunesu svým způsobem
přenesu na druhého, abych to pak na
něm mohl odsoudit. Není-li tedy
člověk schopen se se svými vlastními
chybami srovnat, pak jimi vztah s druhým
člověkem velmi zatěžuje a komplikuje.
S předpokládáním, o
němž jsme již zde mluvili, souvisí i
velmi častý zdroj konfliktů,
vznikajících zvláště v prvních
měsících nebo roce manželství.
Každý člověk, vstupující do
manželství, je pochopitelně velmi
ovlivněn rodinou, v níž vyrostl. Lidé
často předpokládají, že ten druhý
má stejné návyky, zásady atp. jako
on. Ale tak tomu vůbec není. Pro
ilustraci uvedu takový malý příklad:
ona je zvyklá si dávat zubní
kartáček do skleničky a skleničku
někam na poličku, zatímco on si ho jen
tak pohodí na umyvadlo, takže každý,
kdo si tam myje ruce, mu ho zacáká
mýdlem. Je to zdánlivá maličkost, ale
představte si takovou situaci v
manželství. Ona: "Prosím tě, kam
si to ten kartáček dáváš?!" a
on na to: "No, kam bych si ho
dával, vždyť to tak dělám celej
život." Zkušenost ukazuje, že
je-li třeba rozhodnout jakou koupit
obývací stěnu, nebo jak rozdělit
peníze, či jak vyřešit konflikt se
sousedy, manželé se, mají-li jen
trochu rozumu, dokáží na společném
řešení nějak domluvit. Ale u
takových drobností, typu zubní
kartáček, nikdo nepřemýšlí o tom,
co říká a tak z toho může vzniknout
velmi nepříjemná hádka.
Jsou zde i věci,
kterými jsou si lidé protivní bez
jakéhokoliv osobního zavinění. Např.
někdo jí jablko a mlaská přitom.
Druhý si říká: "To je nemožný,
přece mu to nebudu říkat, vždyť na
to musí přijít sám." Ale proč
on by na to měl přijít sám, když to
tak dělá od dětství a navíc se ani
neslyší? Bude-li to dělat cizí
člověk, je to jedno, ale když to bude
někdo blízký, pak to dokáže jeho
partnera velmi rozčílit. Neřekne-li mu
to přímo, ale dá mu bez jakéhokoliv
vysvětlení pocítit svou nelibost, tak
o to je to horší, protože on ani
neví, proč je najednou tak zle.
Existuje ještě jeden
druh konfliktů - já bych ho přirovnal
k nevynesenému odpadkovému koši,
který jednoho dne zkrátka přeteče.
Dělá-li někdo neúmyslně něco, co
mě vadí, mohu ho na to upozornit a tím
vznikne naděje na vyřešení. Obrazně
řečeno, mohu ho ale také praštit,
tzn. přece jenom se nějak odreagovat,
anebo, a to je nejtěžší, mu to mohu
odpustit, což ovšem znamená, že já
to přijmu tak, jak to je a nebudu mu už
nic, ani nahlas, ani ve svém nitru,
vyčítat. Poslední možnost je, že to
"spolknu". Ta věc mi sice
vadí, ale nereaguji na ni, nic neřeknu
a zůstane ve mně. Pokud je to jen
jednou, nic se neděje, ale pak to
přijde podruhé, potřetí, posedmé...
a tak se to v člověku hromadí, až
přijde ta poslední kapka a ono to
přeteče, na malý podnět dojde k
obrovské explozi a v takové chvíli
vyčte člověk tomu druhému vše za
celý život - všechno možné i
nemožné, za co může i nemůže, co
udělal i neudělal, zkrátka všechno
to, co mu na něm vadilo, co ho uvnitř
dusilo a co se nyní uvolnilo a vyšlo
ven. Na takový výbuch se nedá rozumně
reagovat, je třeba počkat až sám
přestane. Vysvětlování nemá v tuto
chvíli žádnou cenu, mluvit se o tom
dá až mnohem, mnohem později. Tato
situace obvykle nastává, neexistuje-li
mezi manželi solidní a dostatečná
komunikace. Znovu tedy chci zdůrazni to,
co jsem již říkal dříve, manželé
mají být schopni spolu hovořit o
všem, žádná oblast lidského života
by neměla být v jejich rozhovorech
tabu, ani sexualita ne, neboť jinak se
nikdy nedozví, čím si vzájemně
ubližují, nebo, a to je ještě
horší, se to dozví nepřímo od
někoho jiného.
Je velice nepříjemné,
je-li otevřenost vztahu mezi manželi
nějak blokována. Říkám-li, že by
měli být schopni spolu mluvit o všem,
neznamená to však kdykoliv a o
čemkoliv, toho není schopen žádný
člověk. Někdy může být člověk
konfliktem tak zraněn, že není
momentálně možné s ním o tom
hovořit, je třeba popřát mu čas, aby
se vzpamatoval. Není chyba, když o té
věci budou spolu mluvit za den, za dva,
ale neudělají-li to za týden, pak už
to neudělají nikdy. Je tedy možné
mluvit o všem, ale jen za okolností a v
situaci přijatelné pro oba dva.
Tím se nyní se
dostáváme k druhému bodu - k řešení
konfliktů. Všem konfliktům
předejít nelze. Lze ale předejít
těm, které se stále opakují. Jsou
situace, mající vždy stejně špatnou
odezvu. Znám jedny manžele, kteří
již deset let reagují na stejnou
situaci vždy stejně podrážděně a
vždy je z toho konflikt. Proč? Protože
vzájemně jeden druhého nepřijali. Oni
chtějí, aby ten druhý byl jiný, ale
on jiný nebude, protože je už prostě
takový, jaký je, vymyslí si různé
způsoby obrany a to si dělají pořád.
Snažíme-li se svého partnera
předělat, skončí to vždy špatně,
ne třeba katastrofou, ale
přinejmenším si tím zbytečně
znepříjemňujeme život. Nejenže
musíme přijmout svého partnera
takového, jaký je, ale musíme také
umět přijmout sami sebe. Na to se
velice často zapomíná. Přemýšlet o
tom, jak předělám toho druhého, nemá
žádný smysl, já musím přemýšlet o
tom, co udělám sám se sebou. Má-li
člověk nějakou chybu, kterou není
schopen přijmout, vždy se ve vztahu
projeví destruktivně. Přijmout svou
chybu je něco jiného než: "Já
už jsem takový a komu se to nelíbí,
tak má smůlu." To není přijetí
vlastní chyby, to vnucuji druhým, aby
přijali můj nedostatek jako normální.
Já mám vědět, jaký jsem a jaký mám
být. Rozdíl mezi tím musím unést a
musím mít touhu stát se tím, kým
ještě nejsem. Toto je pro hodně lidí
velice těžké - přijmout okamžitou
situaci a usilovat přitom, vzhledem k
zítřku, pozítřku, o její změnu k
lepšímu. Nepřijmu-li sebe takového,
jaký jsem, budu ze sebe buď dělat
někoho, kdo nejsem a nebo zruším
každou cestu k lepšímu a řeknu si:
"Já musím být takový, jaký
jsem." To není pravda, protože já
mám poznat své chyby a mám se smířit
s tím, že nyní je stav takový a ne
jiný. Mohu toužit po tom, abych byl
lepší, aby můj partner byl lepší,
ale nesmím to vyžadovat teď hned,
okamžitě. Bohužel, lidé to často
nerespektují ani u sebe, ani u druhého
a úplně zbytečně z toho vzniká
nekonečný řetěz konfliktů.
Znovu opakuji, že
základní podmínkou, která sice sama o
sobě řešením konfliktu není, ale bez
níž se konflikty vyřešit nedají, je komunikace.
Konflikt je důsledkem buď
střetu různých zájmů, nebo
špatného zhodnocení situace. Toto se
dá překlenout komunikací tak, že se
alespoň vyjasní, proč konflikt vznikl,
otevře cestu dalšímu jednání, kdy se
ti lidé k sobě více přiblíží.
Nejhorší je, vede-li se mezi manželi
prestižní válka - to se pak komunikace
využívá k sebeobhajobě, jeden
druhému se prezentují jako zcela
nevinní, vina je jen na druhé straně.
Takový přístup k řešení konfliktu
pochopitelně nevede. Neboť tím, že se
vzájemně přesvědčí o tom, že
"já za to nemůžu", se nic
nevyřeší, i když sebeobhajobě se
člověk občas nevyhne. Stejně tak
nevede k cíli ani hledání viníka a
vzájemné obviňování. V takovém
případě se komunikace využije jen k
odhalení, usvědčení a potrestání
toho druhého. Manželé se mezi sebou
vůbec nesmí trestat, mohou trestat své
děti, ale ne sebe navzájem. Jen tak
mimochodem, existují i manželství, kde
jeden zaujme postoj rodiče a svého
partnera postaví do role dítěte -
takové ponížení nikdo dlouho nesnese.
Nejpříznivější
situace pro vyřešení konfliktu
nastane, jestliže se ti dva lidé mezi
sebou domluví a domluví-li se na
něčem, co platí nejen dnes, ale i
zítra, pozítří, za rok... Dohodnou-li
se jen na tom, kdo vzniklou situaci
zavinil, nic to neznamená. Oni musí
udělat ještě další krok - musí se
domluvit, jakým způsobem napravit, co
bylo pokaženo, jak pokračovat dál,
nebo jeden z nich musí bez jakýchkoliv
výčitek vzít tuto nesnáz na sebe a
vyřešit ji. Všimněte si, jak často
se lidem u některých konfliktů tato
dimenze vytrácí. Vůbec je nezajímá,
co bude zítra a stále jen řeší
otázku, kdo konflikt zavinil a v
horším případě se to, co je bolí,
snaží přenést na toho druhého tím,
že mu také ublíží. Je to sice
primitivní, ale bohužel v nás tento
sklon ubližovat je.
Někdy se
konflikt může táhnout nekonečně
dlouho a nikde žádné řešení. Zde
může pomoci další člověk, ale v
žádném případě ne dítě a sotva
také nějaký blízký příbuzný.
Všichni tito lidé totiž nemohou být
neutrální, i když by chtěli. Pomoci
jim může jen člověk, který má sice
k oběma dobrý vztah, ale je svým
způsobem cizí, a to tím, že třeba
jen ukáže na příčinu konfliktu,
kterou ti dva nevidí, nebo tím, že
jejich pozornost odvede někam jinam. Ale
v žádném případě si nesmí nechat
vnutit roli soudce. On jim má pomoci ke
smíření a ne k odsouzení jednoho z
nich. Nelze o problémech neustále
mluvit jen s jedním z obou manželů. On
sice může být absolutně
pravodmluvný, může se snažit o
naprostou objektivitu, ale pořád je to
jen jednostranný pohled. My musíme
slyšet i do toho druhého, co ho bolí,
co mu vadí, protože mluví-li člověk
s oběma, tak má větší šanci jim
pomoci.
Ještě chci upozornit na
jednu věc, která se velmi často
vyskytuje, že vám totiž jeden z
manželů začne vyprávět, jak je ten
druhý nemožný. V takovém případě
je jediné rozumné řešení začít
toho druhého nepřímo hájit. Ne za
každou cenu, např. když ona bude
říkat, že on ji bije a vy na to, že
on to ale myslí dobře. Zůstaneme-li u
tohoto příkladu, je potřeba se ptát,
proč on to dělá, proč je
nešťastný, čím je poškozený, jak
on se vůbec cítí. Mluví-li tedy s
vámi jen jeden z manželů, můžete mu
posloužit jako takové zrcadlo, i když
zamlžené, ale v němž se ten
stěžovatel tak trochu vidí a může
odhadnout nebo poznat své vlastní
chyby. Jestliže ale uděláte, co je po
vás žádáno, tzn. připojíte se k
některé stěžující si straně a
všemi hlasy odsoudíte toho
"neschopného zloducha",
sklidíte sice potlesk, ale ničemu
nepomůžete. Stěžovatele sice
utvrdíte v přesvědčení, že on je
anděl a ten druhý ďábel, ale tak
jednoznačné to nikdy není. Snad nikdy
neexistuje v manželství situace, kdy by
jeden nesl stoprocentní vinu a druhý
nulovou. I kdyby ten poměr viny byl jen
95 : 5, tak těch 5 % stojí za
povšimnutí.
Tím se dostáváme k
dalšímu bodu - jak vlastně
řešit konflikty křesťansky. To,
co jsem říkal předtím, bych vlastně
mohl povídat kdekoliv. A co my
křesťané? Musíme se umět vyhnout
onomu primitivnímu způsobu, kdy
řekneme: "Když jsi křesťan,
musíš mi všechno odpustit!" To je
sice pravda, ale není to pravda úplná.
Odpuštění je sice naprosto nutné, ale
často nestojí na začátku vyřešení
konfliktu, ale až o kousek dál.
Protože před odpuštěním musí být
vždy určité vyjasnění situace.
Vyjasnění, oč vlastně jde, aby
člověk věděl, co má vlastně
odpouštět. Druhá věc je, že každý
z nás potřebuje delší, či kratší
čas na absorbování toho, co se stalo.
Jestliže mě něco zasáhlo, zranilo,
zabolelo, potřebuji určitý čas na to,
abych to v sobě nějak zpracoval, abych
to nějak přijmul. Pak teprve jsem
schopen odpustit. Tento čas je třeba
člověku dát. U každého je jinak
dlouhý a jak je to u toho druhého, to
mají ti manželé o sobě vědět. Je-li
někdo schopen se usmířit až druhý
den, pak mu musí jeho partner ten den na
to dát, a pokud je někdo schopen se
usmířit už za hodinu, pak smíření
musí přijít za hodinu, protože on by
druhý den už nevěděl, proč se
usmiřovat. Zkrátka, každý je jiný,
ale hlavní je, aby zde vždy byla ochota
ke smíření. Předpokladem její
existence jsou tři věci.
Za prvé, že jsem
schopen přijmout sebe, za druhé, že
jsem schopen přijmout druhého a za
třetí, že sám zažívám odpuštění
ze strany Boží. Nedá se nic dělat,
ale člověk, který sám odpuštění
nezažívá, sám se s Bohem nesmiřuje,
může být sice tolerantní, slušný,
vnímavý, citlivý, ale bude velmi
těžko nebo méně snadno odpouštět a
bude mu to stále dělat potíže.
Zkušenost, že mi Bůh odpouští, ta
mě ohromě disponuje k odpouštění
druhým. Odpuštění musím ale
prožívat jako obšťastňující věc a
ne jako mučení, jež sice hrdinsky
přečkám, ale jsem rád, že už ho
mám za sebou. Člověk musí znát
laskavého, milosrdného, fantasticky
velkorysého Boha, aby mohl přijmout
odpuštění s radostí a aby sám
dokázal druhým odpouštět.
Zde jsme narazili na
jednu velmi důležitou věc, na kterou
bych rád upozornil.
Řada
lidí vyrůstá bez zkušenosti nejenom
Božího, ale i lidského odpuštění.
Dnes už nepřicházejí tolik v úvahu
děti despotických otců, kteří jim
nikdy nic neodpustí, jako spíš děti,
ve svém růstu zraňované
lhostejností; zlobíš - nezlobíš,
udělals - neudělals, všechno jedno,
já se tím zatěžovat nebudu. Ono to
sice na první pohled vypadá velice
svobodně, ale dítěti to neprospívá,
protože nabývá dojmu, že o něj nikdo
nemá zájem. Pocítí-li totiž dítě
ve svém růstu tlak toho, že něco
udělalo špatně: "Zklamals
mě", "mrzí mě to na
tebe", "to jsem tedy od tebe
opravdu nečekal", pak ho to bolí a
je-li tento tlak vystřídán
odpuštěním, pak i vzdělává. Dítě
ví, že na něm někomu záleží a
zároveň ví, že zklame-li tuto
důvěru, existuje opravný prostředek -
odpuštění.
Odpouštět se
člověk musí naučit a má to také na
sobě zažít. A pozná-li
milosrdného, odpouštějícího Boha,
pak má přece jen možnost jej
napodobit. Zjistí, že v odpuštění je
ohromné osvobození. Nejen pro toho,
komu bylo odpuštěno, ale i pro toho,
kdo odpustil. Ve chvíli, kdy odpustím,
nemusím se již tou záležitostí
zaobírat, nemusím se jí nechat
vnitřně stravovat a nemusím ji už v
sobě dále nosit. To je úžasná věc.
Jak jsme si již řekli,
křesťan vychází ve vzájemném vztahu
z těchto principů - člověk je
stvořen k Božímu obrazu a každý z
nás je Bohu odpovědný,
každý z nás má stejnou základní
důstojnost a nikdo nemůže nikoho, ani
v rodině, beztrestně ponižovat.
Všichni jsme hříšníci a nikdo se
nikdy nemůže postavit do pozice
"já jsem dokonalý a chybu děláš
jenom ty", každý člověk je
vysvobozen Kristovou smrtí, v níž On
vzal jeho hříchy a hříchy nás všech
na sebe a já zde proto nejsem od toho,
abych veškerou vinu ve svém životě
sám nesl a sám odstranil, každý z
nás má možnost přijmout Boží
odpuštění a nakonec musí být schopen
si přiznat, že je člověk chybující
a hříšný, což ho zavazuje k tomu,
aby i druhého člověka přijal jako
takového, neboť i příliš vysoký
ideál, který by tomu druhému vytyčil,
by jeho i náš vzájemný vztah zničil.
Mluvíme-li o tom, že
křesťan má být schopen odpouštět,
modlit se za druhého člověka a sám
prožívat Boží odpuštění, nesmíme
zapomenout na to, že tím nejsou
vyškrtnuty všechny ostatní cesty
komunikace, dorozumění a společného
hledání řešení konfliktu. Jestliže
manželé namísto toho, aby se nějak
domluvili, proč si vzájemně nerozumí,
řeknou: "Budeme se za to modlit,
Bůh nám odpustil, tak my si taky
odpustíme a už se o tom nebudeme dál
bavit," a přitom ještě ani
nezačali, pak si sami podkopávají
půdu pod nohama. Stává se, že
člověk tam, kde je pro něho komunikace
těžká, ji nahradí nějakou zbožnou
akcí. To ale není
řešení, to je podvod.
Jistěže jsou situace, kdy je lépe než
o daném problému diskutovat, se za
svého partnera pomodlit, protože nyní
o tom mluvit nelze, ať už z jedné, či
druhé strany. Druhý extrém je, chce-li
se vše vyřešit jen domlouváním se a
Bůh je odsunut stranou. Jsou věci,
které nejsme sami bez Boha schopni dost
dobře vyřešit. Člověk tedy vždy
musí vzít v potaz celou škálu
prostředků - jak lidskou komunikaci a
zákonitosti, tak Boží milost, moc a
lásku. Tyto věci se vzájemně ani
nevylučují, ani neoddělují, ale také
nejsou libovolně zaměnitelné. To
všechno patří nějakým způsobem
dohromady.
Jestliže někdo jednoho
z manželů v jeho konfliktu, který doma
má, polituje, pak mu to sice může být
chvilku příjemné, ale trvá-li to
déle, je nutné se ptát, proč to ten
dotyčný dělá. Je-li to rodič, tak je
zde nebezpečí, že si ho tímto chce k
sobě opětně připoutat a je-li to
cizí osoba opačného pohlaví, mohou z
toho pro oba nastat velké těžkosti.
Politování samo o sobě
může být sice příjemné, ale na
vyřešení konfliktu nestačí. Je
potřeba hledat cestu k nápravě a je
potřeba vědět, že cesta je něco
jiného než náhlý skok. Lidé by řadu
potíží ve svém životě chtěli
vyřešit skokem, ale jít po cestě se
jim nechce. V blízkých vztazích a
zvláště v manželství, se řada
věcí řeší dlouhodobě. Zlo nám zde
nastavuje jednu velmi známou a lidmi
přesto velice často neprohlédnutou
léčku - stále se nám snaží
namluvit, že to špatné, co se nám
připletlo do cesty, zde bude pořád,
že je to nezměnitelné a že ani my,
ani nikdo jiný s tím nepohneme. Na tuto
hru nesmíme v žádném případě
přistoupit. Není sice pravda, že již
zítra bude vše v pořádku, ale je
pravda, že žádné zlo netrvá věčně
a že se po čase změny k lepšímu
dočkáme, i když si ji teď, v tuto
chvíli, nedokážeme představit. Tento
poznatek je velice důležitý, protože
jinak člověk může sáhnout po
špatném řešení, jímž se chce této
zdánlivě trvalé a nepřekonatelné
překážce vyhnout. Konflikty v
manželství vzniklé se ale nedají
řešit mimo ně. To, co mají manželé
mezi sebou, i kdyby byl ten problém
sebevětší, se dá vyřešit zase jen
mezi nimi, i když třeba za pomoci
někoho třetího. Jakmile si člověk
nechá vnutit pocit, že ten problém je
nezdolatelný, že ho musí obejít mimo
své manželství - a nemusí to být
vždy vyslovená nevěra, každopádně
to je přenesení těžiště života
někam jinam, mimo. Tím se člověk
dostane na velice špatnou cestu. Nedá
se nic dělat, jestliže se ti dva už
jednou vzali, vzniklý konflikt musí
vyřešit spolu, další cestu musí
také najít spolu a domluvit se musí
také spolu. Od toho jsou manželé, aby
vše řešili spolu.
Překonáním konfliktu
se jejich vzájemný vztah ještě více
zhodnotí, na to nikdy nesmíme
zapomenout a proto se musí konflikty
překonávat a jejich účinky
odstraňovat, i když je to mnohdy velmi
těžké.
Tak a teď nakonec mi
můžete říci: "No, tobě se to
povídá, když žádný manželský
konflikt nemáš!" Máte pravdu,
povídá, ale ono zase na druhou stranu
sdílet konflikty, o nichž vám druzí
přijdou povědět, není také vždycky
lehké.
|