Právě
manželství je prostor, v němž
se musí ti dva lidé navzájem přijmout
a co nejméně se zraňovat.
Naše lidská nedokonalost a zranitelnost
takový pocit bezpečí velmi potřebuje.
Přijmout druhého člověka znamená,
přijmout ho i když ne vždy zcela
vyhovuje mým představám a přijmout ho
i ve chvíli, kdy on sám ve svých
vlastních očích neobstál. To je to,
co dělá z manželství vztah nesmírně
cenný, stabilní, hluboký a
obšťastňující. A naopak nepřijetí
partnera takového, jaký je, je pro
manželství velkou pohromou.
Mají-li manželé
nějaké velké trápení, pak první, na
co narazíte, je ta skutečnost, že
jeden z nich nebyl svým partnerem
přijat anebo, že se nepřijali
navzájem. Vedle pocitu bezpečí, o
němž jsme mluvili před chvílí a
který je dán právě tím vzájemným
přijetím, potřebuje každý člověk
mít i pocit uznání, prospěšnosti
atd. - těch pocitů, potřebných ke
štěstí je ještě daleko více, ale
pocit bezpečí je jedním z
nejdůležitějších.
Co má ale toto všechno
společného s tématem
"Manželství a sexualita"?
Vysvětlím to velice stručně. Jsem-li
věřící, tak vím, že mě Bůh
stvořil, že mě chtěl, že mě
zamýšlel a že jsem-li muž, mám být
řádným mužem a jsem-li žena, mám
být řádnou ženou. Mám tedy přijmout
sám sebe a se svou životní rolí se
zcela ztotožnit. O tom jsme již
mluvili. A tato moje role, muže či
ženy, nabývá v manželství určitého
výrazu, svého naplnění. Je-li tedy
někdo muž, pak má chodit po úřadech,
vyřizovat nepříjemné věci se
sousedy, nebo si má nechat od své ženy
spravedlivě vynadat a nehnout ani brvou,
když ví, že ona je rozčilena a mnoho
dalších věcí, které se jeho zas až
tak moc nedotknou, zatímco pro jeho
ženu by znamenaly nepřekonatelnou
překážku. To už patří k jeho roli
muže. Později má zastávat roli
otcovskou a to není žádná maličkost.
Řeknu-li, že otec má být svým dětem
příkladem a vzorem, zní to velice
frázovitě, ale je to závažná věc.
Neboť on musí být tím vzorem, i když
má špatnou náladu, i když ho bolí
hlava, i když dělá něco, co mu vůbec
nejde. On tedy musí přijmout svou roli
vůči společnosti, rodině a musí ji
přijmout také uvnitř rodiny ve vztahu
ke své ženě. Totéž platí i o
ženě.
Přijetí své životní
role se pak dále týká i sexuality. Ale
ono nejde jen o ten akt samotný, ale i o
různé jiné vzájemné projevy těch
dvou. Chovat se k sobě jako muž a žena
se ti lidé musí teprve naučit. Něco
jiného je bezprostřední oddání se
nějakému impulsu svého sexuálního
bytí. Sexuální pud sice
patří k člověku, ale, jak už jsem
říkal, musí být zasazen do
kontextu člověka celého, do
vztahu dvou lidí a projevuje se různě
- v řeči, posuňcích, postojích k
nejrůznějším věcem, v jakýchkoliv
projevech lásky. To všechno tedy
patří k celku člověka a sexuální
pud má své místo tam, kde je
humanizován, polidštěn. K
jeho vrcholnému polidštění dochází právě
v manželství, protože zde se
lidé sobě odevzdávají a přijímají
se se vším, co tvoří jejich život -
přijímám tě nejen jako žádoucí
ženu, ale také jako dceru tvých
rodičů, kteří mi nejsou příliš
příjemní, jako neteř protivné tety,
přijímám tě nejen v této chvíli
největšího oblažení, ale také ve
chvíli, kdy máš rýmu, bolí tě hlava
a není s tebou řeč. Toto všechno
patří k manželství a toto všechno je
důstojné člověka, respektive je to
pro člověka uspokojením, neboť
jakmile jsem jako člověk přijímán
jen v určité situaci a v ostatních ne,
tak jsem spíše trpěn než přijímán.
Jsem trpěn jako člověk, kterého
druzí potřebují, aby jim poskytl jen
jednu určitou věc, ale jinak o něj
nejeví zájem.
Podobný přístup lze
mít i k sexualitě. Jeden z partnerů
bude přijímán jen jako partner
sexuální, ač k oboustranné radosti,
ale jinak bude zcela nepřijímán.
Takový přístup je velmi zlý, velmi
zraňující a ponižující. I kdyby se
oba na takovémto přístupu dohodli, že
tedy v jejich vztahu půjde jen o čisté
sexuálno a jinak o nic víc, stejně se
ten člověk nerozvine, nebude
šťastný. Je samozřejmě velikánský
rozdíl mezi pouhým uspokojováním
pudů a mezi plným životem.
My všichni dobře víme,
jací bychom být měli, ale velmi často
takoví být nedokážeme. Jestliže nás
má někdo rád, tak nás přijme, a
snese i s těmito našimi chybami. Nás
to sice neomlouvá, ale pro druhého to
může znamenat určitý zdroj radosti,
že on zvítězil sám nad sebou, že on
nám rozumí, i když jsme mu třeba
některými svými projevy nepříjemní.
A to platí i v manželství. Projeví-li
se někdo v intimní oblasti někdy jako
sobec, není to správné, nemá to tak
být, ale ten druhý to musí snést.
Nikdo z nás není ideální a proto si
nikdy nesmíte říci, že za svého
partnera přijmete jen toho, kdo je
naprosto ideální. Člověk sice má
mít jasnou představu o tom, co je
správné, co chce a o co usiluje, ale
současně musí jak u sebe, tak i u
svého partnera snést, když těmto
ideálům zcela neodpovídá. Jedním ze
základních klíčů k solidnímu
křesťanskému životu a k lidskému
životu vůbec je schopnost unést
napětí mezi ideálem a skutečností,
unést napětí tak, abych tím
nesnížil ideál na úroveň svých
průměrných schopností, nebo abych
nevydával svou průměrnost za ideál.
Nebudu-li mít
svůj ideál o něco výše než je
skutečnost, pak nemám k čemu
vzhlížet a kam dál růst. Rozdíl mezi
ideálem a realitou je tedy velice
potřebný a já musím být schopen ho
unést. To patří k
normálnímu životu. Křesťan,
znající odpuštění ví, že Kristovo
odpuštění přemosťuje onu
vzdálenost, onen rozdíl mezi ideálem a
skutečností. Proč o tom mluvím
právě nyní? Protože v oblasti
sexuálního života je člověk velice
zranitelný, zejména ve své lidské
důstojnosti a v citové sféře. A tak
by si manželé měli těchto zranění
způsobit co nejméně, a když už si
nějaké udělají, pak si musí nejen
odpustit, ale i se snažit ho nějak
zmenšit a ulehčit.
To však předpokládá
jednu velmi důležitou věc, že ti dva
lidé budují k sobě vzájemně cestu.
Člověk neumí vždy druhému udělat
radost, musí se to učit. Chodí-li
spolu dva lidé a pocítí-li k sobě
sexuální přitažlivost, je to
samozřejmě zcela namístě, ale
zjistí-li po čase, že kromě této
přitažlivosti je nepoutá vlastně
vůbec nic, nedá se na takovém vztahu
postavit manželství, neboť v něm
musí být obsažena celá lidská
osobnost. Jestliže tedy spolu dva lidé
chodí, přibližují se k sobě jak
fyzicky, tak i psychicky a mají touhu si
tuto svou náklonnost nějakým způsobem
projevit. To je také zcela vpořádku,
ale pokud nejsou schopni si tuto
náklonnost projevit i v situacích zcela
prozaických, všedních, pak již to
vpořádku není.
Naprostá většina lidí
ve společnosti považuje intimní
život mimo manželství za
úplně normální a zdá se, že jen
katolíci tvrdí, že sexualita patří
pouze do manželství. Ale držme se
pravdy. Odevzdávají-li se manželé v
manželském slibu jeden druhému a jeden
druhého přijímají, pak to znamená,
že se sobě navzájem odevzdávají se
vším i se svou budoucností, že si
tedy uzavírají cestu nazpět a
společně chtějí jít jen dopředu. A
tomuto odevzdání odpovídá i jeho
tělesné vyjádření a vědomí, že z
jejich intimního setkání může
vzniknout nový život a ten potřebuje
zázemí obou rodičů, kteří se
nechtějí rozejít a kteří jsou tedy
jedno. My sice žijeme ve společnosti,
která nemá příliš ve zvyku
domýšlet věci až dokonce, ale v tomto
případě je to více než nutné.
Sexualita a
rodičovství patří k sobě.
Vezmou-li se dva lidé, intimně spolu
žijí, ale nemohou mít děti, zpravidla
tím nesmírně trpí, neboť intimní
setkání dvou lidí nemá být jen
vyjádřením jejich vzájemné
náklonnosti, ale má být i plodné.
Jestliže tedy dva lidé spolu chodí,
vezmou se a mají děti, tak i přes
veškeré starosti cítí svůj život
jako naplněný. Znamená to, že
plodnost vztahu s sebou přináší i
jeho naplnění a chybí-li, pak ten
vztah není v pořádku. Ono vzájemné
přijetí jeden druhého a odevzdání se
jeden druhému vyjadřujeme svatbou. To
není jen formalita, je to veřejná
deklarace toho, že ti dva před světem
patří k sobě a nikdo a nic nemá
právo je rozvracet a všichni to mají
respektovat. Proto je ve všech lidských
kulturách svatba veřejnou
záležitostí.
Vyspělá společnost
umožňuje vytrhnout některé věci z
kontextu ostatních vztahů, např.
sexualitu ze vztahu k plodnosti. Víte,
že církev je, zhruba řečeno, proti
všem umělým způsobům zabraňování
početí, neboť jestliže opatruje
pravdu o Božím stvoření, nemůže jen
tak říci, že je dobré jakýmkoli
způsobem bránit početí a jen ať si
to lidé dělají jak chtějí. Říci
dnes, že si to udělám jak já chci,
může mít zítra, pozítří, za deset
let nepříjemné a nezměnitelné
následky. A zde se dostáváme k další
otázce, a to je-li dítě produkt, či
dar. Ve společnosti, kde je všechno
více méně plánovatelné,
uspořádatelné, říditelné, je
tudíž plánovatelné i početí
dítěte. Vůbec nemám na mysli, že by
rodiny měly mít dvacet dětí, hlava
nehlava. Ale je skutečně veliký
rozdíl v tom, zda je rodičovství
přijímáno jako dar, či jako
plánovaná akce, nebo jako nutné zlo.
Jakmile je
člověk schopen přijímat dar, jakmile
touží po obdarování, otevírá si
cestu ke štěstí. Jestliže pouze
plánuje, pak má štěstí velmi
omezené. Je-li dítě
pojímáno jen jako plánovaný objekt v
řadě "byt - video - chata",
je tím velmi degradováno a je-li bráno
jako výsledek špatného postupu, je to
pro obě strany dost zlé.
Uvádí se, že 40 - 60%
těhotenství končí jako spontánní
nebo nepozorované potraty. Interrupce,
umělé ukončení těhotenství, je
naproti tomu zacíleným jednáním
člověka proti již existujícímu
lidskému životu. Toto musí člověk
jasně vědět a nesmí si to nijak
omlouvat. Řeči o právu matky
rozhodovat o svém mateřství jsou velmi
demagogické, neboť je to jen půl
pravdy vydávané za pravdu celou. Zde
nejde jen o jeden lidský život, o
život matky, ale o životy dva - o
život matky a i o život jejího
dítěte, o život nenarozený, který se
nemůže nijak bránit. Tato věc se
nemůže v prvé řadě vyřešit
zákonem, ale výchovou k úctě k
lidskému životu. Ze své kněžské
praxe bych ještě dodal, že lidé
běžně nevědí, jak daleko a hluboko
může jít psychické zranění ženy po
potratu. Netýká se to sice každé
ženy, některá může být velice
cynická a nevnímavá k příčinám
svých bolestí, ale ta, která to
reflektuje, i když zažije odpuštění
ve svátosti smíření, může pak
dlouho zažívat velmi a velmi neblahé
stavy.
Pokud se setkáme s
výrazem "miniinterupce", potom
nám musí být jasné, že zde nejde o
nějaké zmenšené zlo, : Je to prostě
usmrcení lidské bytosti v ranném
stadiu vývoje, které je sice
šetrnější vzhledem ke zdraví matky,
ovšem život dítěte likviduje opět
bez milosti nezvratně.
Je s podivem, že přes
všechno možné popularizování
výsledků vědy, bývají lidé v
oblasti vědomostí o vývoji lidského
jedince velmi nevědomí. Leckdo je dnes
ještě ochoten pochybovat a diskutovat o
tom, zda je vyvíjející se zárodek v
matčině těle již člověkem,
popřípadě od kdy je člověkem. To je
velmi neblahé. Musí nám tedy být
jasné, že od početí dítěte, tedy od
spojení mužské a ženské pohlavní
buňky, nemůže z této dělící se
buňky, která vytváří zárodek,
vzniknout nic jiného než člověk.
Dále je dnes zřejmé, že v okamžiku
splynutí buněk se předává úplná
genetická informace - v tu chvíli, a
potom už nic takového není! Čili
celé dědičné bohatství po předcích
je otisknuto v okamžiku početí.
Nemáme tedy důvod ani právo dávat
nějakou hranici, od kdy je zárodek
člověkem. Lidský život
vzniká početím a má být od tohoto
počátku až do konce chráněn.
Na tom nic nemění skutečnost, že
zdaleka ne všechny počaté zárodky se
uchytí v matčině těle, že ne
všechna započatá těhotenství
pokračují samočinně až do porodu.
Potrat tedy není
antikoncepcí. A antikoncepce? To je
lidská činnost, která má zabránit
těhotenství. V zásadě jsou dva druhy
antikoncepce: abortivní (tedy
působící potrat v nejrannějším
stadiu) a neabortivní. Abortivní
antikoncepce je jednak pilulka
"post", (užívá se po
uskutečněném pohlavním spojení),
dále nitroděložní tělísko, které
zabraňuje uhnízdění oplodněného
vajíčka a také některé
antikoncepční pilulky, které
nezabraňují uvolnění vajíčka, ale
likvidují až oplodněné vajíčko.
Vůči abortivní antikoncepci platí v
katolické morálce, která chce chránit
život od početí, kategorické a
bezvyjímečné ne.
Ostatní druhy
antikoncepce, označované spolu s
prvními za antikoncepci umělou, nejsou
rovněž v katolické morálce povolené,
ať už jde o pilulky, nebo bariérové
prostředky (kondom), nebo přerušovanou
soulož. Důvody si lze, spolu s mnoha
jinými moudrými slovy o hodnotě
manželství a rodičovství, přečíst
v encyklice Pavla VI. Humanae vitae.
Hlavně je tam zdůrazněno nejen
nedovolení umělých prostředků, ale
námitky proti oddělení spojivého a
plodivého aspektu v manželském
životě.
Jediná metoda, proti
které nejsou námitky, je takzvaná
metoda přirozená. Ta není vlastně
ničím, co by přímo početí bránilo.
Metoda přirozeného plánování
rodičovství (u nás často označována
zkratkou PPR) spočívá v zásadě v
rozpoznání a respektování neplodných
dní ženy, tedy dní, kdy k početí
nemůže dojít. Metody zjišťování
těchto dnů se lety zdokonalují a řada
manželských dvojic bez problémů
uspořádá svůj sexuální život podle
neplodných dnů v období, kdy mají
dobré a jasné důvody vyhnout se
početí dítěte, aniž by sledovali
sobecké zájmy. Kromě jiných obtíží
má tato metoda dvě
"nevýhody": vyžaduje určitý
zácvik (což dá mnohem víc práce,
než napsat recept) a nedá se na ní
vydělat (na rozdíl od hormonálních
přípravků. Proto bývá v
běžné"antikoncepční
propagandě" dost málo ceněna,
případně pomlouvána.
Myslím, že toto, co
říkám, pro první orientaci stačí.
Když se manželská dvojice dostane do
praktických starostí s antikoncepcí,
má dnes možnost najít v
křesťanských poradnách a u
vyškolených poradců kvalifikovanou
radu. Tito poradci ale často říkají,
že je dobré, naučí-li se žena
rozlišovat své plodné a neplodné dny
od počátku manželství, dříve, než
je antikoncepce aktuální. Je to jistě
moudré, není ale mým úkolem zde
probírat odborné medicínské otázky.
K tomu je zde literatura (dr Šipr, dr
Rotzer a další) a zmíněné poradny a
poradci. V každém případě by se ale
antikoncepce neměla stát otázkou jen
technickou (jak to udělat?). Musí být
chápána v celku života manželů
popřípadě rodiny tak, aby manželství
i rodina prosperovala.
Nyní bych ještě rád
něco poznamenal k rodičovství
jako takovému. Je to velký životní
úkol a je škoda, že ho většina lidí
plní jako naprostí amatéři. Všichni
rodiče se učí na svém prvním
dítěti, to dítě to sice přežije,
ale je přece jenom dobré, když
se ti rodiče mohou
občas něco dozvědět od druhých.
Vždy je potřeba vědět o trochu víc,
než jen to, co bylo u nich doma. Dále
je také nutno vědět, že dítě
je dar, že je jim
svěřeno do péče, aby ho potom pustili
do světa, že patří Bohu a
je-li pokřtěno, je jeho vlastním
dítětem a rodičovství je role, z
jejíhož provedení se rodič bude
jednou Bohu zodpovídat.
Rodičovství
předpokládá manželství. Aby
se mohlo dobrému rodičovství dostát,
je třeba pěstovat v manželství
jednotu. Rozvod není pro děti
řešením, ale vždycky katastrofou.
Rodičovství, dobré rodičovství, se
dá realizovat jen v úplném,
fungujícím a stabilním manželství.
Jsou to sice základní a banální
pravdy, ale je třeba si je jasně
vymezit.
Teď pouze zopakuji, co
jsem již říkal. Jste-li křesťané a
křesťané skutečně věřící, pak žádný
problém neřešte a neluštěte bez
Boha. Nezříkejte se
ale kvůli tomu pomoci odborníků
- lékaře, psychiatry, psychology,
sexuology atd. můžete ve svém životě
potřebovat. A na druhou stranu to
všechno má být včleněno do celku mé
víry v Boha, do celku mého obrazu
světa, odvozeného z Písma. Chtít
vyřešit nějakou složitou situaci
jenom s odborníky, bez Boha, to je pro
křesťana vždy nedostatečné a nebo
zase jen říkat: "Pane Bože,
pomoc..." tam, kde mám jít k
zubaři, protože to já nerad a bojím
se toho, je vždy chybné.
A na závěr zopakuji
ještě jednu věc a to, že manželé
mají být spolu schopni hovořit o
všem, tedy i o věcech zcela
intimních. Citlivě, vkusně, s
taktem, ale o všem. Naopak zase
ne všechno jsou manželé schopni
vyřešit sami a občas to jinak, než s
pomocí někoho dalšího, nejde. Není
ale možné, aby jeden z manželů
použil toho třetího jako zbraň proti
svému partnerovi. A naopak on nemůže
mezi nimi dělat soudce, někdy stačí,
když je pouze vyslechne. Opravdu
těžké je, chce-li jeden o problému
mluvit, řešit ho a druhý za žádnou
cenu ne. Existují i těžkosti, které
vyřešit nelze, které je nutno nést a
pokud je člověk nese s ochotou, pak pro
něho mohou být i zdrojem vnitřní
radosti a uspokojení.
|