Příprava na
manželství
(upravený
přepis záznamu přednášek)
P. Ing.
Aleš Opatrný
1. Jak katolická
církev chápe manželství
Nejprve budeme mluvit o
tom, jak církev chápe manželství.
Úvodem ale několik slov o smyslu
přípravy samotné. Víte, podle mých
zkušeností za patnáct let kněžství
a nějakých před tím bych řekl, že
mluvit s lidmi o manželství před
manželstvím je, já to přeženu,
zbytečnost a holý nesmysl. Protože jim
člověk říká o věcech, které se
jich pořád ještě netýkají. Navíc
každý člověk, který se na
manželství chystá si říká:
"Ano, je to pravda, že tamti
dělají takové chyby, ale já (my) je
dělat nebudeme. Je pravda, že tamtěm
se to nepovedlo, ale udělali to
špatně. My nejsme jako oni. My (já) to
tak prostě neuděláme!" Toto
svaté odhodlání je velmi dobré,
bohužel, jak by nám dosvědčili
všichni starší manželé, to tak
nefunguje. Člověk samozřejmě chyby
dělá a až se kolikrát diví, jak
opakuje ty, o kterých slyšel a četl.
To je první věc a
druhá věc je, že k řadě problémů
člověk dojde až v manželství a
teprve pak začne hledat jejich
řešení. Takže je opravdu třeba, a je
to i požadavek církve, konat s lidmi
přípravu na manželství. Přestože
jsem před chvílí říkal něco
jiného, je to tak. Je potřeba jasně
říci, oč jde, aby člověk mohl dělat
jasné rozhodnutí, aby věděl k čemu
se rozhoduje. Dále je třeba upozornit
na některé věci, které jsou pro lidi,
chystající se přijmout svátost
manželství, zatím čistou teorií. Ale
to je všechno předběžné. Hlavní je
starat se o ně i pak a oni, lidé
žijící v manželství, musí hledat na
své otázky odpovědi skutečně
křesťanské. Ten druhý bod je velice
důležitý, protože člověk, když
vstoupí do manželství a zejména
narozením dítěte, kdy začne fungovat
celá rodina, začne mít naprosto nové
starosti, jejichž obsah předtím
neznal. Na řadu věcí se začne dívat
nově. Jeho přátelé, kteří zůstali
svobodní, jsou nyní tak trochu za ním.
Oni mají prostě jiný svět, jiné
starosti a navzájem si říkají:
"Co ten má za starosti?!"
Co tedy člověk udělá,
když už neví kudy kam? Rozhlédne se
po těch, kteří jsou již ve stejné
situaci. Zatímco lidé, mající půl
roku před svatbou, si nemají co
povídat s těmi fádními maminkami,
které pořád jezdí s kočárem a mají
starosti jen o to, kde je sunar atd., tak
jakmile se sami do této situace
dostanou, budou to i jejich starosti. Ať
si předem říkají cokoliv. Začnou si
s těmito lidmi rozumět a začnou se
podle nich i řídit. To často znamená,
že se začnou řídit podle
nekřesťanů a přebírat jejich
nekřesťanská řešení, protože jiná
neznají. Proto říkám, že je třeba,
aby se o lidi, žijící v manželství,
kněz, křesťané, společenství,
farnost určitým způsobem starali a oni
dva aby pak hledali křesťanské
řešení /!/ svých otázek. Proč?
Protože manželství má jednak základ
naprosto přirozený a jednak má být
křesťanské manželství životem
žitým v kontextu celé křesťanské
víry. K tomu si něco řekneme.
Nejdříve se zaměříme
na přirozený základ
manželství. To je věc, která
ač vypadá obyčejně a jednoduše,
vůbec obyčejná a jednoduchá není,
neboť my, díky civilizaci, žijeme v
nepřirozeném prostředí. Míněno
ekologicky, materiálně i společensky.
Naštěstí nerosteme jako dříví v
lese, ale v prostředí, kde si mnoho
věcí volíme, určitým způsobem jsme
si je připravili a také jsme je
určitým způsobem zdeformovali. Není
nám samo od sebe zcela jasné, jak věci
mají být, a proto musíme vše vlastně
znovuobjevovat. Člověk se musí ptát,
jak věci mají být, protože to sám od
sebe nepozná nebo ne vždy pozná.
Vezměme si jenom svou vlastní
zkušenost a zkušenost řady lidí kolem
nás. Někdo vyrostl v harmonické
rodině, jiný v problematické a další
v rozdělené. Zkrátka ne všichni
udělali stejnou základní zkušenost o
soudržnosti rodiny.V tom se lidé mezi
sebou velice liší. A tyto zkušenosti
na ně samozřejmě působí.
I když řekneme, že
manželství má přirozený základ,
neboť to, že muž a žena se hledají,
najdou, žijí spolu a vytvoří trvalý
svazek, je v člověku a v celém
lidském žití, dalo by se říci,
doslova naprogramováno, děláme přesto
v praxi zkušenost s tolika
znetvořeninami, že nám to zdaleka být
jasné nemusí. Křesťan v sobě nese v
první řadě výhodu znalosti Božího
zjevení, zná, co Bůh řekl, co dal
prostřednictvím lidí najevo o svých
úmyslech a řádech a může se jich
tedy přidržet. Takže křesťanství
nám jasně řekne, že:
1. Bůh stvořil člověka jako
muže a ženu a stvořil je k svému
obrazu. To je velmi důležité.
Jestliže Bůh stvořil člověka jako
muže a ženu, tak jsou oba vůči
Bohu rovnocennými, a
tedy i vůči sobě a světu.
2. Stvořil je k svému obrazu.
Člověk v sobě nese něco, co je v
zásadě úctyhodné, ať už je
vzdělaný nebo nevzdělaný, umytý či
špinavý, zdravý nebo nemocný.
3. Řečeno slovy Písma, "pro
člověka se nenašla pomoc jemu
rovná" (Gn 2, 20), která
by se k němu hodila a tak tedy - ten
krásný obraz - Bůh přivedl na
člověka spánek, vyňal žebro z jeho
těla, zformoval z něho ženu, přivedl
ji k člověku a ten řekl: "Toto je
kost z mých kostí a tělo z mého
těla!" (Gn 2, 23). K tomu se
ještě vrátíme.
V tomto je skvělým
způsobem ukázáno, jak muž i žena -
Boží dílo z téhož zdroje a
materiálu, tíhnou k sobě. Ono je to
obsaženo už i v názvu - hebrejsky se
muž řekne "iš" a ženský
rod se tvoří příponou -a: "iš -
iša". Výraz "žena" je
tedy v hebrejštině odvozen jen
příponou od výrazu "muž".
Je zde naznačena naprostá
rovnocennost a přece různost muže a
ženy a to je věc ohromě
důležitá. Nedbat obojího vede k
zásadní chybě. Člověk je muž a
žena a tím je dána základní, Bohem
chtěná, pluralita. Není tedy muž
dílem Božím a žena dílem
ďáblovým, nebo naopak. Nic takového.
V Písmu sv. čteme:
"Ploďte a množte se a naplňte
zemi. Podmaňte si ji a panujte . .
." (Gn 1, 28) a dále hlavně tuto
větu: "Proto opustí muž svého
otce i matku a přilne ke své ženě a
stanou se jedním tělem" (Gn 1,
24), které je ovšem třeba rozumět
hebrejsky, neboť v hebrejštině je
tělo výrazem pro člověka. Ti dva
budou tedy jedna bytost a my zde tak
máme vytyčený cíl, k němuž bude
směřovat náš výklad a k němuž
směřuje celé manželství. Dávám
důraz na slovo "směřuje",
protože jde o úkol celoživotní.
Být jeden.
Je to úkol nesmírně těžký a znova a
znova se k němu manželé musí vracet.
Pro nás je podstatné, že to tak chtěl
Bůh. Čili, že manželství není
nějaká druhá životní cesta pro ty,
kteří lépe žít neumějí. Není to
pocit, který padne na člověka, je-li
tak zvaně "mimo": onemocní mu
třetí dítě, pohádá se s tchýní,
babička z druhé strany také onemocní,
žena se na něj rozčílí a pak jim
ještě vypadnou pojistky a on si řekne:
"Celý manželství je dílo
ďáblovo, to snad není možný,
tohleto!" Nic takového, manželství
je dílo Boží. Věc, která je Bohem
chtěná. Navíc dnes nám i
vědy zcela neteologické, jako je např.
psychologie apod. ukazují, jak vlastně
žití tohoto, řekl bych, základního
ideálu, který nám Písmo
zprostředkovává, je pro člověka, pro
rodinu, tedy pro muže, ženu a děti to
nejpřirozenější a optimální a
jakékoliv vybočení je problematické.
Člověk v sobě může
skutečně objevit schopnost přilnout,
přidržet se svého protějšku tak, aby
ti dva byli jedno, ale udělá-li to
čtyřikrát za život, je tím
samozřejmě zraněn a sám zraňuje.
Protože on je stvořen, aby to udělal
jen jednou, aby jen jednou uzavřel
vztah, který nikdy nebude odvolán.
Člověk ale není bytost, jak víme, tak
zcela ideální. Můžeme vzít na pomoc
další vyprávění knihy Genesis. O
čem? O původu této neideálnosti - tj.
o prvotním hříchu. Člověk je
skvělé Boží dílo, ale poněkud
porouchané. Skvělé Boží
dílo, v němž se stala zásadní chyba
a to ta, že člověk hned na
počátku odtrhl svou důvěru od svého
původce, od Boha. Všichni
víme, že rozlišujeme dobro a zlo,
víme, že dobro je to, co "za něco
stojí", víme, že bychom za ním
měli jít a přesto to vždycky
neděláme. Víme, že nás vždycky
bolí, když nám někdo ublíží, a
přesto jsme schopni ublížit druhým.
Víme, že nám vadí nepravda, a přesto
jsme schopni lhát. A tak dále. Člověk
poznává dobro, rozhoduje se pro dobro,
ale nekoná ho a ví o tom. Tato
neideálnost nás velmi zatěžuje.
Samozřejmě, že dva lidé v takovém
tom druhém až třetím stupni
zamilovanosti a okouzlení sice vědí,
že druzí lidé jsou zlí, ale sami
"dobře vědí, že oni dva na sebe
takoví nikdy nebudou. Oni dva na sebe
budou vždy ideální, vždyť se mají
rádi." Je to pravda, že jsou k
tomu rozhodnuti, ale musí počítat s
tím, že se jim to nepovede. A běda
tomu, kdo s tím nepočítá!
Neideálnost do lidských
vztahů zasahuje, což je dáno naší
hříšností a, řečeno teologicky,
náklonností naší přirozenosti ke
zlu. To ale neznamená, že jsme skrz
naskrz zlí. Znamená to, obrazně
řečeno, že je pro nás samozřejmě
snazší se z kopce sklouznout, než do
kopce lézti. Je pro nás snazší ujet
ke zlu, než se vyškrábat k dobru. A po
této šikmé, poněkud kluzké ploše se
pohybujeme vlastně celý život - i v
manželství.
Proto veškeré
naše chybování, naši hříšnost, to,
že poznáváme dobro a přece je pro
nás tak těžké ho uskutečňovat, to
všechno musíme do úvah o manželství
zakalkulovat. Počítat s
manželstvím jako se vztahem dvou
ideálních partnerů, ideálně se k
sobě chovajících, je samozřejmě
ukrutná hloupost. A běda tomu, kdo
řekne: "Tak a ne jinak, my budeme
jenom ideální, jinak nehrajeme!" -
to si tedy skutečně nezahraje a hlavně
to nedokáže. To platí pro všechny
oblasti lidského života. My musíme
znát ideál, musíme o něj usilovat,
ale musíme unést diferenci mezi tímto
ideálem a skutečností. Jak jsem již
řekl, platí to pro celý lidský
život, pro všechny lidské vztahy a
tedy i pro vztah muže a ženy v
manželství. Uvědomte si, prosím vás,
že patrně ze všech nauk pouze
křesťanství počítá s hříšností
člověka. Ačkoliv mu staví slovy:
"Buďte tedy dokonalí, jako je
dokonalý váš nebeský Otec" (Mt
5, 48), před oči vysoký ideál
dokonalosti Boží, počítá s reálnou
úrovní člověka, s diferencí mezi
ideálem a skutečností. Z ideálu
neslevuje a člověka nezatracuje. Proč?
Protože zná jednu zásadní věc,
kterou řada jiných nauk vůbec nezná -
milosrdenství Boží, projevující se v
odpuštění. Jen díky Božímu
milosrdenství nám může být
odpuštěno. To je tedy další
podstatná věc, kterou křesťanství
zná - odpuštění. A ta umožňuje
unést tento rozdíl mezi tím, co být
má, a tím, co je. Kdo odpuštění
nezná, ten má několik možností: buď
vydávat realitu za ideál a říci
"je to akorát", nebo snížit
ideál na úroveň reality a říci
"jinak to nejde", nebo být
slepý, tvrdý, nesmlouvavý
nesnesitelný. Křesťanství zná
odpověď a tato existující odpověď
je jednou ze základních možností pro
existenci jakéhokoliv soužití,
zejména pak manželského. Kdo nezná
odpuštění, kdo nemá zkušenost s
tím, že je mu odpuštěno, bude sám
těžko odpouštět, nebo bude jen
lhostejný. Takový člověk má tedy
pouze dvě možnosti - být tvrdý nebo
lhostejný. Ani jedna z nich neprospívá
lidskému růstu a lidskému soužití.
Nyní se pokusím vše
shrnout. Nejdříve tedy přirozený
základ k úvahám o manželství:
1. Člověk, jakožto
Boží stvoření, je někdo, kdo v sobě
nese Boží obraz a je proto úctyhodný
bez jakýchkoliv dalších ohledů na to,
zda je vzdělaný - nevzdělaný,
šikovný - nešikovný, starý - mladý
. . . Je úctyhodný, protože v sobě
nese Boží obraz, což dává jeho
člověčenství tu největší hodnotu..
2. Bůh stvořil člověka jako muže a
ženu, tedy jako pár, jako polaritu. Je
Bohem chtěná a proto základní a má
svůj odraz v chování člověka.
3. Bůh sám rozhodl, že tato polarita
má být naplněna trvalým svazkem a
člověk je Bohem "plánován"
tak, aby byl schopen tento trvalý svazek
žít.
4. V lidském životě je ale přítomen
hřích, kazící všechno dobré a
narušující tento trvalý přirozený
svazek. Narušuje ho, ale nemusí ho
nutně zničit. Člověk, který s
hříchem počítá a zná na něj
odpověď, je schopen překonant všechny
rozdělující momenty.
Toto všechno se snad dá
považovat za přirozený základ, který
ale nejsme schopni jen tak, z lidské
zkušenosti, odečíst. Proto jsem
považoval za nutné vše takto stručně
zopakovat. A navíc naše bytí je
všelijak zdeformováno tím, kde jsme
vyrostli, co jsme zdědili, čím vším
jsme prošli, co jsme prožili a tyto
přirozené konstanty nám mohou být
více, či méně blízké a jasné. Z
nich vycházíme a vychází z nich i
křesťanský pohled na manželství.
Tím se tedy dostáváme
ke kapitole takřka úřední, v níž si
řekneme, jak katolická církev
chápe manželství a jak ne.
Opět je potřeba vše jasně vymezit,
protože řada lidí vidí tuto věc
pouze jako "oni měli svatbu v
kostele", nebo "my chceme mít
svatbu v kostele". Ale obřad v
kostele, to je až ta poslední věc.
Podstatné je, že tento svazek je
křesťanský, že je před Bohem a v
církvi. A o tom budeme nyní mluvit.
Nejprve přehled
základních podmínek manželství v
katolické církvi:
1. Manželství mohou uzavřít
pouze muž a žena (ne dva
muži, ne dvě ženy).
2. Muž a žena mohou uzavřít
manželství jen tehdy, není-li
ani jeden z nich vázán platným
manželským svazkem.
3. Manželství mohou uzavřít,
jestliže se k němu rozhodli oba
dobrovolně. Tedy ne, že ona ho
škrtí a vytřásá z něho souhlas k
manželství nebo naopak. To neříkám
jen pro pobavení. Protože i kdyby mu
třeba jen stála na noze, šlapala mu na
malíček a říkala: "Vezmi si mě,
jinak nepřestanu!", tak ho tím
nezbavuje jeho osobní svobody. Ale když
by nám někdo hrozil takřka tím, že
nás připraví o život, to už by
nesvobodné bylo. Souhlas k manželství
musí být svobodný a jeho svobodnost
nemusí být ohrožena jen násilím. Za
určitých okolností to může být
např. psychická choroba - ne každá a
ne vždycky, ale možné to je.
4. Další podmínka platnosti
manželství je, že oba dva
chápou tento svazek jako
nerozlučitelný. I kdyby jen
jeden z nich řekl: "No, tak se
vezmeme, zkusíme to, a když to
nepůjde, půjdem od sebe." Člověk
s takovým postojem není schopen
uzavřít v církvi platné manželství,
vylučoval by nerozlučitelnost
manželství. Manželství je v
katolické církvi chápáno striktně
jako nerozlučitelné.
5. Posledním bodem nutným k uzavření
platného manželství je, aby
oba dva zásadně neodmítali děti. Tím
ale není řečeno, že bezdětné
manželství je neplatné, tím je
míněno, že berou-li se dva a řeknou
si: "Děti, ty my nikdy mít
nechceme!", odlučují tak od
manželství jeden z jeho velice
důležitých prvků a to by pak bylo
neplatné. Znova opakuji, že je to něco
jiného, než když pak děti mít
nemohou (u nás je asi 6 % manželství
neplodných).
Základním předpokladem
je, že manželství uzavírají dva
katolíci (jsou možné výjimky, ale k
těm se dostaneme později). Dva lidé
pokřtění v katolické církvi, u
nichž se také předpokládá, že
vědí, v co věří a co znamená
křesťanské manželství. A nyní se
dostáváme k těm možným výjimkám:
pokřtěný katolík si bere pokřtěnou
evangeličku, nebo křesťanku z
československé církve, baptistické
církve atd. K tomu, aby se ti dva mohli
vzít, je potřeba souhlasu biskupa. Ale
farář se jim má snažit takový svazek
nejdříve rozmluvit. To není formalita,
protože manželství dvou lidí,
pokřtěných a věřících v různých
církvích, s sebou nese opravdu
závažné těžkosti - např. do které
církve budou po uzavření sňatku
patřit. Jistě, berou-li se dva
lhostejní pokřtění (jeden v
katolické církvi, druhý v
evangelické), kteří ani jeden nebyli v
kostele už dvacet let, ti to
pochopitelně cítí bez vnitřních
problémů. Tady je problém v tom, že
moc nevnímají své křesťanství.
Může se ale stát, že
se dva lidé po zralé úvaze rozhodnou,
že se vezmou, ačkoliv patří každý
do jiné církve. To tedy v zásadě
možné je, s biskupovým souhlasem, ale
pod jednou podmínkou! Zapamatujte si ji
přesně, protože starší generace tuto
podmínku znaly v poněkud tvrdší
formě, než jakou má dnes. Katolická
strana podepisuje před uzavřením
sňatku prohlášení, že: "Ve
svém zamýšleném manželství budu
bránit ztrátě katolické víry a podle
svých možností udělám vše proto,
aby děti z tohoto manželství zrozené,
byly katolicky pokřtěny a
vychovávány." Není to striktní
slib, ale - "udělám všechno, co
bude možné". Nekatolická strana
podepisuje prohlášení: "Beru na
vědomí závazek svého partnera, který
vyplývá z jeho svědomí."
Totéž vlastně platí
pro další případ, kdy jeden je
katolík a druhý nepokřtěný. Opět
zde musí být biskupův souhlas a to
samé prohlášení. V současné době
je tento případ často jednodušší,
než ten předcházející. Tedy za
předpokladu, že ten nepokřtěný o
křesťanství vlastně nic neví (to se
stává často) a třeba během let,
prostřednictvím svého životního
partnera, křesťanství pozná a je pak
pokřtěn.
Co je ale velmi špatné,
když je jeden katolík a ten druhý
nepokřtěný je proti křesťanství
pořádně zaostřený. To je opravdu
velmi špatná situace a nikomu bych
nedoporučoval, aby do takového
manželství vstupoval. Zrovna tak je
špatná situace, když tomu
nepokřtěnému je to všechno jedno a
nebo je-li proti křesťanství zaujatý,
ale podle hesla: "Když ptáčka
lapají, pěkně mu zpívají",
dělá té protější straně
pomyšlení, ale jenom do svatby. Do
svatby bude chodit do kostela, křižovat
se "horem, dolem", povede
zbožné řeči, vydrží třeba i
návštěvu na faře, zkrátka bude se
tvářit velice příjemně. Ale... !
Udeří hodina svatby a konec! Svému
protějšku řekne: "Běž k
šípku, na takový hlouposti já čas
nemám a ty taky ne!" Nebo tak
nějak. To je ze života, to není
teorie.
Je potřeba, aby obě
strany, když vstupují do manželství,
věděly, na čem jsou a aby oba byli
schopni a ochotni daný stav akceptovat a
nechtěli partnera převychovat.
|