Aby byl člověk schopen skutečné
lásky, musí se otevřít,
musí vyjít sám ze sebe. Teprve když
toto dokáže, je naděje, že si najde
vhodného partnera, s nímž naváže
plnohodnotný vztah. Je-li člověk ve
svém psychickém růstu nějak
poškozen, či doslova zmrzačen, tzn.
je-li neschopen vyjít sám ze sebe a
volně se otevřít okolnímu světu, pak
je to situace velice nebezpečná. Může
sice uzavřít manželství, které
možná i vydrží, protože on do toho
všeho nějak doroste, ale bude to vztah
velmi problematický. Věc,
kterou nyní řeknu je velice známá. V
moderní společnosti se značně
urychlilo tělesné dospívání a
zpomalilo se dozrávání psychické.
Dnešní mladí lidé jsou dříve
schopni sexuality než skutečné lásky,
vytrvalosti, věrnosti, trpělivosti a
oddanosti. Je to dáno nejen rodinou, v
níž člověk vyrůstá, ale celou
společností. Je to tak a jsou s tím
velké potíže, neboť v důledku této
skutečnosti se mladí lidé dostávají
do situací, majících někdy i
katastrofální důsledky, jejichž
řešení je ale nad jejich síly.
Nyní se podívejme na kritéria,
podle nichž si člověk vybírá svého
životního partnera. Každý
má naprostou svobodu v tom, řekne-li
někomu ano nebo ne, nemá ji však v
tom, kdo se mu líbí a kdo ne.
Představa o druhém člověku je
poskládána z mnoha obrazů, které si
přinášíme ze své rodiny. U muže zde
hraje hlavní roli matka, u ženy otec a
neméně důležitý je i charakter celé
naší osobnosti. Velmi často se
stává, že se lidé rozvedou a druhý
sňatek uzavřou s někým podobným,
jako byl ten první. Je to dáno tím,
že každý člověk je nějak citlivý
na určitý typ lidí. Ale typ člověka
a konkrétní vlastnosti, to jsou dvě
rozdílné věci. S tím, že se nám
někdo líbí, s tím nic neuděláme,
ale každý si musí položit otázku,
zda by s ním byl také schopen prožít
celý život, to znamená:
1. Zda je schopen snést
všechny nepříjemné stránky jeho
osobnosti. Zvláště podtrhuji slovo
"všechny", protože žádná z
nich se nedá vyloučit.
2. Zda má ty všechny
vlastnosti, které mému protějšku
chybí a jsou pro chod rodiny nezbytné.
Nemohu čekat, že ten druhý se stane
pro "mé modré oči" tím,
kým nikdy nebyl, není a nebude. Ale o
tom jsme již mluvili dříve.
Další velice
důležitou věcí je, aby ti dva měli stejné
životní směřování.
Neznamená to ale, že musí být oba
fyzici, zemědělci nebo výtvarníci. Po
pravdě řečeno taková kombinace je
někdy i nebezpečná. Šťastnější
je, jsou-li každý z jiného oboru, ale
přitom schopni se navzájem akceptovat a
respektovat. Je těžko myslitelné, aby
si na příklad ekonom vzal malířku,
kterou má sice moc rád, ale malování
považuje za hloupost či maření času.
On sice nemusí rozumět výtvarnému
umění, ale musí akceptovat svou ženu,
takovou jaká je. Einsteinova manželka
jednou na nějaký dotaz odpověděla,
že teorii relativity sice vůbec
nerozumí, ale že to není důležité,
protože rozumí Einsteinovi. Je tedy
potřeba tomu svému protějšku opravdu
rozumět, přijímat a chápat ho. Aby
byl člověk tohoto schopen, musí být
skutečně dospělý. Dospělý v tom
smyslu, že dokáže unést rozdíl mezi
sebou a svým životním partnerem.
Domnívám se, že hlavní příčinou 90
% rozvodovosti sňatků, uzavřených
před osmnáctým rokem manželů, je
jejich nedospělost a tím daná
neschopnost unést jeden druhého.
Člověk ovšem
nemůže nést svého partnera beze
zbytku. Zde nám vyvstává
před očima další potíž a to,
sejde-li se silná osobnost a osobnost,
která je ráda závislá. Samo o sobě
to být špatné nemusí, ale pověsí-li
se ta slabá strana té silné na krk jak
pytel ovsa a chce se tak nechat nosit
celý život, nebo udělá-li si ze
svého silnějšího protějšku
božstvo, dělá to sice tomu
obdivovanému náramně dobře, ale
takový vztah zpravidla dlouho
nevydrží. Je to nadlidský nárok po
někom chtít, aby vždy věděl, co a
jak, aby vždy mohl, vydržel, měl více
schopností, byl vším. To nejde! Ti dva
se mají doplňovat a ne, že jeden bude
jenom brát a druhý jenom dávat, že
jeden bude jenom závislý a druhý ho
vždy ponese. Zrovna tak nejde doslova si
to odměřovat, aby to vždy bylo na gram
stejné. Do manželství vstupují dva
hodnotní, ale ne stejní lidé. Někdo
je vytrvalejší, někdo ráznější,
někdo je energičtější, jiný
klidnější, trpělivější a budou se
navzájem doplňovat.
Je ovšem nesmysl chtít
po partnerovi vlastnost, kterou on nemá
a nikdy mít nebude.
Vraťme se k tomu, o čem
jsme mluvili posledně. Základní
meziosobní "pohyb" v
manželství je - přijímám tě,
odevzdávám se ti. Člověk má být
přijat celý a celý se má také
odevzdávat, i když nemůže očekávat,
že ho ten druhý vždy, za všech
okolností, celého přijme.
To, co jsem říkal až
do teď, byly zásady, platné jak v
prostředí křesťanském, tak
nekřesťanském. Teď se dostáváme k
teologii manželství.
Křesťan je
člověk, který především ví, že je
milován a že je mu odpuštěno. Na
tom stojí, žije z toho a sám je
schopen odpouštět. Je si vědom
pozitivní hodnoty kříže a také toho,
že nestojí ve světě sám. Toto
všechno může a má uplatnit v
manželském svazku. Hlavně ale ví, že
je milován. Na rozdíl od romantika,
který potřebuje být svým protějškem
neustále ujišťován o tom, jak ho
miluje, křesťan žije z jedné trvalé
lásky, trvalé lásky Boží, jež tu
není jen pro něho samotného, ale i pro
jeho partnera a i pro ostatní. Křesťan
má především znát tento trvalý
zdroj lásky a je-li ho schopen
přijímat, nestojí v partnerském
vztahu jako žebrák, snažící se z
druhého "vytloukat" jeho
bohatství. Vím-li, že jsem milován a
jsem z toho šťastný, jsem zároveň
stále svým způsobem bohatý pro druhé
lidi, mám jim stále z čeho dávat.
Platí to i pro manželství. Jedna věc
je tedy z této nekončící lásky žít
a druhá věc je lidská schopnost
milovat Boha. Neboť ztrácí-li se
člověku nějakým způsobem na chvíli
jeho objekt lásky v manželství,
protože se s ním třeba pohádal, má
ale stále před sebou jiný objekt
lásky - Boha.
Křesťan zná
milosrdného Boha a ví, že mu odpouští.
To je základní lidská zkušenost. Jestliže
jsem neprožil osvobozující sílu
odpuštění, budu velmi těžko
odpuštět druhému. Budu
tvrdý, lhostejný, nebo bezradný.
Mám-li ale velkou zkušenost s
odpuštěním, jsem dobře disponován
sám odpouštět. Kdo žije dlouho v
manželství ví, že bez odpuštění to
v životě nejde, protože jinak je
manželství buď permanentní válka,
či střídavé urážení se anebo
nebezpečné a nepříjemné odcizování
se jeden druhému (oni se už třeba na
sebe ani nezlobí, ale také si
neodpouštějí, nedělají si nic
zlého, ale dobrého také ne). Na druhé
straně překonané těžkosti, rozbroje,
smíření po hádkách, jsou
pochopitelně momenty lidmi hledané.
Zkušenost, že lze překonat, co je
rozdělilo, je velkou pomocí při
každé další roztržce. Odpuštění v
manželství není tedy jen užitečná a
praktická věc, ale také jeden ze
stavebních kamenů, kterým se tento
vztah dále buduje.
Další vztah, který
křesťnaství v sobě zahrnuje, je vztah
kříže,
tzn. vědomí pozitivní hodnoty
utrpení. Celé chápání kříže
může být buď dobré, nebo scestné.
Domnívá-li se někdo, že vše, co
bolí je samo o sobě lepší, mýlí se.
Ale na druhou stranu ten, kdo nechce
nést kamínek v botě, ani když má
rychle doběhnout pro doktora, je
křesťanství dlužen velmi mnoho.
Určitá utrpení snést musíme,
protože jsou na cestě a my, máme-li po
ní jít, se jich nezbavíme. Některá
utrpení jsou také životodárná. Je-li
někdo schopen např. snášet své
špatné vlastnosti, ztěžující mu
život, či nemoc druhého, může z toho
ze všeho vyrůst něco dobrého. Ale
nechce-li někdo snášet žádné
utrpení, ze svého života ho prostě
škrtá, nikdy z takového přístupu
lidská zralost nevznikne.
Je tedy potřeba vědět,
že není-li někdo schopen unést
utrpení, není tím pádem
schopen realizace vztahu za těžkých
podmínek. A naopak jsou zase lidé,
kteří prožili desetiletí ve vztahu,
kdy jeden z nich nebyl schopen pohybu a
druhý se o něj staral a vznikl tak
obrovsky cenný vztah. Křesťanství o
tom mluví velmi jasně. Nepropaguje
utrpení jako takové, ale ví, že cesta
k Bohu vede i tudy. To je pro
manželství a pro rodinu nesmírně
důležité.
Křesťanství mluví
také o milosti a obdarování.
Obdarování znamená schopnost snášet
utrpení, sílu k životu. Jsou to dary,
které nám Bůh dává pro druhé.
Dává nám je z lásky a ne za něco. Je
to další zdroj, z něhož může
křesťanské manželství žít.
V neposlední řadě zná
manželství modlitbu. Modlitba
je pro život velmi důležitá a někdy
může být tím "posledním
vláskem", který v době krize
udrží manželství pohromadě.
A nakonec stojí manželství
u křesťana na vědomí toho, že jde o
zřízení, které Bůh chtěl a
chce. Není jen naším
výmyslem, ale součástí Božího
plánu, a proto to není ani bláznivý
nápad, či hazardérská akce, i když
je v manželství mnoho proměnných,
které nemůžeme nikdy znát dopředu.
Na závěr vše shrneme:
má-li se člověk stát manželem, či
manželkou, musí napřed dozrát k
lásce, být schopen vyjít sám ze sebe,
dávat se druhému a přijímat ho.
Potřebuje také schopnost nést
těžkosti a utrpení. K tomu musí být
schopen odpouštět a mít vědomí, že
i jemu je odpouštěno. Stejně, jako ve
všem co má za něco stát, je i zde
zapotřebí Boží milost a pomoc.
Ve výběru
partnera je člověk do určité míry
determinován. Každému se
líbí určitý typ lidí, ale v
konkrétní volbě je zcela svobodný. V
každém případě si musí uvědomit,
že si pro manželství nemá zvolit
někoho, kdo v něm působí veliké
vzrušení, ale že si má vybrat toho, s
nímž je ve sjednocení schopen nést
život se všemi jeho těžkostmi,
navzájem se zkrášlovat a obohacovat.
Každému lze jen
doporučit, aby si svého životního
partnera svým způsobem vymodlil a
hlavně, aby se za něho modlil po celou
dobu trvání jejich manželství. Je-li
člověk mladičký, moc toho neví a
vyrostl-li v dobré rodině, myslí si
třeba, že stabilní manželství je
normální a jen menšině se to
nepovede. Když pak ale nahlédne do
života zjistí, že dobré, věrné
manželství, stejně tak jako dobré a
dobře žité kněžství, je malý nebo
velký zázrak, že to vůbec není
samozřejmost. Na světě je spousta
malérů a těžkostí, a zrodí-li se
uprostřed nich něco skvělého, je to
zázrak, radost a povzbuzení i pro
ostatní. Domnívám se, že my jako
křesťané máme jednu šanci: být
takovými znameními a zázraky ve
světě. Jsme obklopeni Boží milostí,
a proto máme větší šanci, že
přečkáme nějaká záporná hnutí
relativně lépe než ostatní. To může
těm druhým dodávat odvahu, neboť tu
jim nedodá "výstavní"
manželství, vždy jakoby bez
problémů, ale takové, které své
těžkosti překonalo.
|