Za druhé křesťanský
letopočet nevznikl v době Kristova
narození či jeho života, ale začal se
užívat až na základě návrhu opata
římského kláštera Dionýzia Exigua v
6. století našeho letopočtu.
Zmíněný opat se pokusil r. 532 n. l.
pomocí rozličných historických
pramenů odvodit datum Kristova narození
zpětně, ale jak dnes víme, nepodařilo
se mu to úplně přesně. Paradoxně se
Kristus narodil nejméně 4 roky, ale
nejspíše již 7 let před počátkem
křesťanského letopočtu. Znovu tak
vidíme, že nadcházející rok 2000 je
historicky ještě méně zajímavý,
než by se mohlo zdát. Je zřejmé, že
2000 let od skutečného Kristova
narození už v každém případě
uplynulo. Pomineme-li
však tyto okolnosti, zbývá stále
ústřední problém: křesťanský
letopočet nezná žádný rok nula!
Zatímco tachometr zcela nového auta je
při sjetí vozu z výrobní linky
nastaven přesně na nulu (fakticky na
00000), náš letopočet byl na počátku
nastaven na jedničku, jelikož v té
době nikdo nebral nulu jako
rovnoprávné celé číslo, na rozdíl
od desítky, stovky či tisícovky (jak
známo, existují římské číslice I,
V, X, L, C, D a M, ale rozhodně žádná
římská nula).
Samozřejmě, že
Dionýzius Exiguus uvažoval i
historické události před jím
spočítaným datem Kristova narození, a
pro ně se zavedly letopočty záporné,
takže celá situace v době kolem
počátku letopočtu se dá schematicky
zobrazit takto:
............/ -3 / -2 /
-1 / +1 / +2 / +3/.......
Počátek našeho
letopočtu je tedy onen předěl mezi 31.
prosincem r. -1 a 1. lednem r. +1. Od
tohoto okamžiku se pak dají počítat
uběhlá desetiletí, století a
tisíciletí. Odtud plyne, že první
století našeho letopočtu skončilo 31.
prosincem r. 100 a první tisíciletí
31. prosincem r. 1000 (tehdy také
skončilo 10. století). Z téhož
důvodu končí 20. století 31.
prosincem r. 2000 a třetí tisíciletí
stejně jako 21. století začíná až
1. ledna 2001.
Věci jsou však ještě
poněkud zašmodrchanější vinou jisté
malé nepřesnosti původního
juliánského kalendáře, nazvaného
podle císaře Gaia Julia Caesara, který
jej v římské říši zavedl r. 45 př.
n. l. na návrh alexandrijského
astronoma Sosigena. Sosigenes už
věděl, že sluneční rok není
celistvým násobkem slunečních dnů a
proto navrhl, aby každý čtvrtý rok
měl jeden přestupný den navíc, takže
průměrná délka roku pak byla fakticky
365,25 dne. Jelikož však skutečná
délka roku, který lze přesně určit -
jak ovšem víme až v novověku - jako
dobu oběhu Země kolem Slunce, je
malinko kratší a činí 365,24220 dne,
vzniká tím v kalendáři roční chyba
něco málo přes 11 minut, ale ta
naroste na celý den již za 129 let.
Za třináct století tak
vzniká chyba plných 10 dnů, což už
pozná i naprostý laik - zvláště
zemědělcům to přinášelo zřejmé
těžkosti, neboť agrotechnické lhůty
se začaly vůči kalendáři posouvat.
Nicejský koncil, jenž zasedal r. 325 n.
l., stanovil datum jarní rovnodennosti
na 21. března, ale v 16. stol. n. l. se
jarní rovnodennost dostavovala už o
oněch 10 dnů dříve. O nápravu se
zasloužil papež Řehoř XII., jenž
požádal astronoma Clavia, aby
připravil návrh dokonalejšího
kalendáře. Claviův návrh pak
uzákonil papežskou bulou Inter
gravissimas z 24. února 1582.
V souladu s bulou bylo v
juliánském kalendáři vynecháno 10
dnů tak, že po čtvrtku 4. října 1582
následoval ihned pátek 15. října
1582. Tím se vrátila jarní
rovnodennost opět na 21. březen.
Ještě důležitější však byla
druhá část Claviovy úpravy,
spočívající v tom, že pozměnil
pravidlo o přestupných rocích tak, že
mezi přestupné roky nadále nebudou
patřit poslední roky každého století
(tj. letopočty, končící dvojčíslím
00), pokud příslušný letopočet není
dělitelný 400. Prakticky to znamenalo,
že zatímco rok 1600 přestupný byl,
roky 1700, 1800 a 1900 přestupné
nebyly, kdežto rok 2000 opět bude, atd.
Tento kalendář se na
papežovu počest nazývá gregoriánský
a jde opravdu o znamenitou úpravu,
neboť průměrná délka roku je pak jen
o 25 sekund delší, než skutečná doba
oběhu Země kolem Slunce. Nicméně i
tak vždy po 3600 letech rozdíl naroste
na jeden den, což je pro nejbližší
budoucnost "ošetřeno" tím,
že r. 4840 n. l. mimořádně nebude
přestupný. Popravdě v tak dlouhých
časových intervalech začíná
vstupovat do hry další faktor, totiž
soustavné prodlužování doby otočení
Země kolem své osy, neboť tak je
definován den. I když je toto
prodlužování na první pohled zcela
podružné, neboť den se prodlužuje
pouze o necelé 2 milisekundy za sto let,
musíme mít na paměti, že tato drobná
odchylka se neustále sčítá. Jelikož
trvání oběhu Země kolem Slunce (rok)
se dlouhodobě téměř nemění,
znamená to, že počet dnů v roce se
pozvolna zmenšuje, a na to bude muset
časem kalendář také pamatovat.
Když se nyní vrátíme
k našemu problému století a
tisíciletí, zmíněný přechod od
juliánského kalendáře ke
gregoriánskému způsobil, že
jednotlivá tisíciletí našeho
letopočtu mají paradoxně různý
počet dnů. Nejdelší z tohoto hlediska
bylo a už navždy zůstane první
tisíciletí n.l., které bylo celé
juliánské, takže obsahovalo celkem 365
250 dnů. Naproti tomu současné, tj.
druhé tisíciletí n. l. je a bude
navždy nejkratším, neboť bude mít
následkem zmíněného přechodu od
juliánského na gregoriánský
kalendář úhrnem pouze 365 237 dnů.
Budoucí tisíciletí budou střídavě
dlouhá 365 242 nebo 365 243 dnů, pokud
někdo nevymyslí a hlavně neprosadí
něco ještě dokonalejšího.
|