VĚDA A VÍRA -
JEDNOTA NEBO BOJ PROTIKLADŮ?
JIŘÍ GRYGAR
(S laskavýnm svolením
převzato ze samizdatové revue
"Universum" č. 1, 1989.)
Vědec se nesnaží
nic dokázat.
Snaží se jen zjistit,
co se dokáže dokázat samo.
(G. K. Chesterton)
V
povědomí široké, leč nezasvěcené
veřejnosti se v průběhu posledního
století uhnízdila představa o
nesmiřitelném rozporu vědy a
náboženské víry. Jde to tak
daleko, že když se nějaký člověk
náhodou dozví o náboženském
přesvědčení u nás žijícího
vědeckého pracovníka, nechce věřit
svému sluchu, popřípadě svým očím:
jak si ten badatel může něco tak
protichůdného srovnat ve své hlavě? V
horším případě je vědec dokonce
podezírán z dvojí tváře; ve svém
zaměstnání pěstuje vědu, kdežto ve
svém soukromí úkony náboženské
víry vědecké principy přímo
popírá!
Není sporu o tom, že tento
postoj části veřejnosti má své
hluboké a zčásti pochopitelné
kořeny. Církev přece dala na
index Kopernikův spis o heliocentrismu,
nechala upálit Giordana Bruna a
zorganizovala Galileiho proces. O
století později odpovídá Pierre Simon
Laplace na Napoleonovu výtku, že v jeho
díle nikde nenašel zmínku o Bohu,
pověstnou větou: "Občane první
konzule, tuto hypotézu jsem nikde
nepotřeboval." Materialističtí
filozofové dovršili koncepci
nezničitelné a nestvořitelné hmoty,
věčné v procesu a čase, a jejich
současní následovníci to prosadili do
škol jako tzv. vědecký světový
názor, který má již co nevidět
definitivně zatlačit do ústraní
historicky překonané náboženské (a
tedy automaticky nevědecké) pojetí
světa.
Fyzika konce 19.
století se zdála být prakticky
dovršenou "teorií veškeré
hmoty" (až na dva drobné
mráčky v podobě nulového výsledku
Michelsonova - Morleyho pokusu o
neschopnosti teoreticky vystihnout
rozložení elektromagnetického
záření černého tělesa - z těchto
mráčků, jak známo, v prvních
desetiletích dvacátého století
uhodily blesky v podobě teorie
relativity a kvantové mechaniky),
Darwinova vývojová teorie uspokojivě
objasňovala zákonitosti vývoje živé
hmoty, a celkovou filozofickou idylu
materialistického monismu slabě
narušovaly chabé pokusy věřících
vědců uvést v soulad poznatky
přírodních věd a první kapitolu
Geneze.
Zvláštním
paradoxem prudkého rozvoje vědy v
našem století je právě
skutečnost, že zcela v rozporu s
očekáváním materialistů moderní
vědecké koncepce vůbec nepřispívají
k definitivnímu vítězství
"vědeckého světového
názoru". Ve vyhrocené
při ,,věda versus víra" se
kyvadlo dějinného soudu zdánlivě
zhouplo právě do opačné polohy.
Kosmologická teorie žhavého velkého
třesku vesmíru (tzv. standardní
kosmologický model), jež je ve
vědeckých kruzích téměř bez výhrad
přijímána, se považuje mnohými
filozofy bezmála za konečný důkaz
Božího stvoření světa. Ve
skutečnosti to ovšem vypadá tak, že s
tímto tvrzením nejprve přišli
marxisticky orientovaní filozofové a
ideologové. Učinili tak svým
svérázným způsobem. Jelikož dle
jejich argumentace z teorie velkého
třesku vyplývá stvoření světa Bohem
(což by bylo evidentně v rozporu s
materialistickou filozofií), znamená
to, že teorie velkého třesku musí
být špatná. Jelikož tato teorie se
dost podstatně (ač nikoliv výlučně)
opírá o pozorování kosmologické
expanze vesmíru, která se astronomicky
projevuje červeným posuvem čar ve
spektrech vzdálených galaxií i
kvazarů, začali obhájci
materialistické čistoty vědy
přinášet roztodivná, fyzikálně
naprosto nepodložená alternativní
vysvětlení faktu červeného posuvu
spektrálních čar, popřípadě
tvrdili, že jde o lokální jev, který
se v jiných (rozuměj námi
nepozorovatelných) částech vesmíru
případně kompenzuje smršťováním.
Osvícená
materialistická filozofie 20. století
doslovně zopakovala omyl církevních
autorit století 16. a 17.: když
nějaký vědecký poznatek nezapadá do
aktuálního výkladu filozofických
dogmat, musí se vyvracet onen poznatek
(popřípadě zároveň s jeho
zastánci). Ostatně v jiných oborech
současné přírodovědy bychom nalezli
příklady personálně drastičtější
(kybernetika, genetika).
|