Davies nejprve
připomíná, že teorie velkého třesku
získala vědeckou reputaci v
padesátých letech tohoto století a od
té doby ji mnozí lidé považují za
důkaz, že Bůh stvořil vesmír právě
v okamžiku velkého třesku - tedy ve
zcela určitém čase v minulosti. Proto
se též tvrdí, že sám velký třesk
je aktem stvoření, a tedy za hranicemi
vědeckého záběru. To ovšem vede k
představě, že Bůh spustil vesmír
jako hodinový strojek a od té chvíle
jen pozoruje, co se děje. Tento názor
byl katolickou církví výslovně
odmítnut v minulém století. Ostatně
již sv. Augustin prohlásil, že
"svět byl učiněn s časem,
nikoliv v čase", a křesťanští
teologové přijímají představu, že
Bůh je zcela mimo čas. Augustinův
názor předjal výsledky moderní
fyziky, neboť v ní je čas uvažován
jako součást fyzikálního světa.
Velký třesk je stejně tak počátkem
hmoty a energie, jako je počátkem
prostoru a času! Jestliže však čas
započal "téci" teprve od
chvíle velkého třesku, nebyl žádný
"čas předtím", kdy by času
podléhající Bůh naplánoval vesmír a
pak jej uvedl do chodu.
Davies říká, že podle
soudobé křesťanské teologie
nestvořil Bůh vesmír v žádném
určitém okamžiku jako "akt v
čase". Božské stvoření se
chápe jako bezčasové
"udržování v existenci"
fyzikálního světa, jenž se
nepřetržitě vyvíjí podle svých
vlastních zákonů. Tato důmyslná,
avšak značně abstraktní idea Boha se
dobře shoduje s vědeckým obrazem
vesmíru, který podléhá věčným
zákonům.
Davies
připomíná, že by bylo nedůstojné
Boha, kdyby byl nutný pouze k uvedení
vesmíru do chodu. Na druhé straně
Bůh, jenž by se opakovaně vměšoval
do běhu vesmíru tím, že by tu a tam
porušoval fyzikální zákony, by byl
stěží slučitelný s poznáním
přírodních věd. Právě proto volí
teologové onen abstraktní obraz Boha,
jenž se vyhýbá zvláštnímu
zasahování do počátku vesmíru.
Na standardní otázku
"co způsobilo velký třesk?"
lze tedy podle Daviese odpovědět, že
tato otázka nemá smysl. Lze se však
tázat, proč vesmír vznikl právě tak,
jak vznikl, nebo přesněji, proč vůbec
vesmír existuje. Donedávna kosmologové
soudili, že náhlý počátek vesmíru
je singularitou bez jakéhokoliv
vysvětlení. Nyní se však začíná
nabízet nový pohled, který používá
principů kvantové mechaniky na vesmír
vcelku.
Tzv. kvantová
kosmologie se pokouší
vysvětlit původ vesmíru
prostřednictvím vědeckého zákona -
Heisenbergova principu neurčitosti. To
ovšem oslabuje těsný vztah mezi
příčinou a následkem, na nějž jsme
si zvykli v klasické fyzice.
Kvantové jevy totiž
nepožadují přesně definované
předcházející příčiny - lze je
totiž považovat za spontánní
fluktuace. Celý vesmír pak může
začít svou existenci z ničeho naprosto
spontánně, aniž by se tím narušil
kterýkoliv fyzikální zákon.
Nedostatkem kvantové
kosmologie je zatím zanedbatelná
schopnost cokoliv ověřovat empiricky.
Proto jsou tak důležité údaje z
družice COBE, ukazují na makroskopický
význam kvantových fluktuací ve velmi
raném vesmíru. Pak lze vědecky
uvažovat o vesmíru, jenž nemá
žádného vnějšího tvůrce v
klasickém významu slova. Davies však
na tomto místě své úvahy
zdůrazňuje, že tento závěr
neznamená, že bychom měli Boha
zrušit. Kvantový zrod vesmíru z
ničeho jen podtrhuje zásadní
důležitost abstraktní koncepce Boha,
jenž je v jistém smyslu zodpovědný za
ony kvantové zákony, které
především umožňuji samotvorbu
sebeorganizujícího se vesmíru. Lze
tedy říci, že Bůh předchází zrod
vesmíru v logice, nikoliv však v čase.
|