4.
kapitola: Vztah mezi vírou a rozumem
(Významné
kroky setkání víry s rozumem;
Zůstávající novost myšlení sv.
Tomáše Aquinského; Drama odloučení
víry a rozumu)
Teze: Vztah víry k rozumu prodělal
v kulturních dějinách hluboké
proměny. Od počáteční nedůvěry
víry k filozofii přes ocenění vztahu
obou k dosažení harmonie pokračoval
vývoj postupným odcizováním rozumu
až k nepřátelství vůči víře
k škodě obou forem poznání.
Po
předchozí stati filozofické povahy
následuje v dokumentu stať povahy
historické.
Jedním z největších úsilí antické
filozofie bylo očištění představ o
Bohu od mytologických forem. To
umožnilo církevním otcům navázat
s filozofy rozhovor, jehož cílem bylo
zvěstování Ježíše Krista. Varuje-li
sv. Pavel před svedením věřících
filozofií, má před očima esoterické
poznání, přístupné pouze několika
dokonalým. Také dnes mají takové
formy úspěch u věřících,
postrádajících potřebný kritický
smysl. V návaznosti na sv. Pavla to
však byli už sv. Irenej a Tertulián,
kteří protestovali proti koncepci
podřídit zjevení interpretaci
filozofů.
Setkání křesťanství
s filozofií tedy nebylo ani spontánní
ani jednoduché. Počáteční
lhostejnost, ba nedůvěru prvotní
církve možno vysvětlit tím, že
evangelium stačilo církvi odpovědět
na všechny její otázky, proto se
filozofická úvaha zdála být čímsi
překonaným. Ocenění došla zprvu ne
jako obohacení, ale jako obrana víry. O
křesťanské teologii jako spojení
evangelia s množstvím platónských
prvků je možno mluvit od dob
Origenových. Zatímco dřív slovo
teologie označovalo všeobecnou nauku o
bozích, znamená nyní přemýšlení
věřícího o tom, jak formulovat pravou
nauku o Bohu.
Chápat dílo raných křesťanských
myslitelů jako pouhé přeložení
obsahů víry do filozofických
kategorií by bylo nespravedlivé a
povrchní. Ukázali, jak rozum zbavit
slepé uličky mýtů, aby se mohl
otevřít transcendenci. Nepřehlédli
však rozdíly mezi zjevením a
filozofií: vědomí společných prvků
nezkalilo poznání rozdílů, jak
naznačuje Tertuliánova otázka, co má
Jeruzalém společného s Athénami?
Sv. Anselm v době scholastiky nevidí
úlohu rozumu v úsudku o poselství
víry, nýbrž v objevení důvodů,
dovolujících všem dospět
k určitému porozumění víře.
Tomáš Aq. dokázal vést dialog
s židovským a arabským myšlením
své doby. On to byl, kdo zdůraznil
harmonii mezi rozumem a vírou, které si
jako dvě formy poznání, pocházející
od téhož Boha, nemohou
protiřečit. Proto příroda
jako předmět filozofie může přispět
k porozumění Božího zjevení. Duch
svatý pak dává tomuto vědění
dozrávat v moudrost; všechno pravé,
ať má jakýkoliv původ, pochází od
Něho.
V pozdním středověku začalo neblahé
rozdělení obou forem poznání a spělo
až k absolutní autonomii filozofie.
Moderní filozofické myšlení kráčelo
krok za krokem k jasnému antagonizmu
vůči křesťanskému zjevení.
Zastavení na této cestě jsou
pozitivizmus a nihilizmus jako důsledek
krize racionalizmu se zájmem o dojmy a
zkušenosti a upřednostněním
prchavého. Postavení filozofie se
v moderní kultuře hluboce změnilo:
v jistém smyslu byla zatlačena do
vedlejší role. Někteří filozofové
si vytkli jako jediný cíl dosažení
subjektivní jistoty a praktické
užitečnosti.
Avšak i u těch, kdo přispěli
k vzdálení se rozumu od víry, lze
nalézt cenné podněty pro hledání
smyslu. Týká se to studií o
vnímání, zkušenosti, imaginaci,
podvědomí, osobnosti a
intersubjektivitě, svobodě a
hodnotách, času a dějinách. Rozum,
zbavený opory víry, strádá; nemůže
li se opřít o zralou víru, ztrácí
smysl pro radikálnost bytí. Právě tak
je tomu i naopak. Víra, postrádající
rozum, zdůraznila prožitek a zkušenost
a je v nebezpečí už nebýt
univerzální nabídkou. Je iluzorní
myslet, že vedle slabého rozumu
disponuje větší průkazností. Může
končit v mýtu nebo pověře.
Upřímnosti víry musí odpovídat
odvaha rozumu.
Shrnutí: Vztah víry k rozumu
prodělal v kulturních dějinách
hluboké proměny. Od počáteční
nedůvěry víry k filozofii přes
ocenění kladného vztahu obou
k dosažení harmonie pokračoval vývoj
postupným odcizováním rozumu až k
nepřátelství vůči víře k škodě
obou forem poznání.
|