Úvod: Poznej
sebe samého
Teze:
Filozofickou otázkou smyslu člověka se
zabývají všechny kultury. Moderní
filozofie prohloubila pohled na
člověka, ale zkrátila jeho schopnost
poznávat pravdu. Do této situace
přichází církev s poselstvím
Ježíše Krista.Rozum a
víra jsou jako dvě křídla, pomocí
kterých se lidský duch pozvedá
k úvahám o pravdě. Bažení
po ní vložil do lidského srdce Bůh,
aby člověk tím, že Ho poznává a
miluje, dospěl také k plné pravdě o
sobě samém, čili člověk poznává
sebe jen “přes” Boha (Ex, Ž, Jan). V průběhu
poznávání se stále naléhavěji
vynořuje otázka smyslu všeho, i
člověka. Co poznáváme, se
tím stává součástí našeho života.
Otázky, v kterých se hledání smyslu
artikuluje, znějí: Kdo jsem? Odkud
přicházím a kam jdu? Proč existuje
zlo? Co bude po smrti?
Tyto otázky obsahují nejen svatá
písma Izraele, ale - to je řečeno s
ohledem na současný interreligiózní
rozhovor - také Védy, Avesta,
Konfucius, Lao-tse, zvěstování
Tirthankary a Buddha, právě tak jako
Homér, Euripides, Sofoklés, Platon a
Aristoteles. Na nalézání odpovědi se
podílí i církev, zvěstující od
velikonočního rána jako poutnice po
široširém světě, že Ježíš
Kristus je cesta, pravda a život. Mezi
různými službami, které církev
dokáže lidstvu nabídnout, má zcela
zvláštní postavení její služba
pravdě. Dosažená pravda je
ovšem vždy pouze jedna etapa na cestě
k plné pravdě, která bude odhalena
v posledním Božím zjevení (1Kor
13,12).
Text pokračuje vysokým oceněním
filozofie jako jednoho
z nejvznešenějších úkolů lidstva a
konstatuje, že žasnutí nad stvořením
je nutnou podmínkou existence člověka
jako osoby. Předložení myslitelských
systémů v průběhu dějin vedlo vždy
k pokušení ztotožnit některý
z nich s filozofickým myšlením
vůbec. Místo toho je však možno
nalézt vzdor proměnám času společné
jádro rozmanitých filozofických
poznatků na způsob jakéhosi
duchovního dědictví lidstva, kam
patří princip kontradikce, finality,
kauzality a pojetí osoby jako bytosti
schopné poznávat Boha, pravdu a dobro.
Proto vidí církev ve filozofii nutnou
pomoc při zvěstování evangelia.
O zásluhách moderní filozofie,
zejména na poli prohlubujícího se
pohledu na člověka, nelze pochybovat.
Zdá se však, že zapomněla, že člověk
je povolán obrátit se k pravdě,
která jej překračuje.
Zanedbala otázku bytí a zdůraznila
hranice a podmíněnost poznatelnosti
pravdy. Plodem toho je agnosticizmus a
relativizmus, ústící do všeobecného
skepticizmu. Legitimní pluralita
myšlenkových pozicí byla zaměněna za
indiferentní pluralizmus s domněnkou,
že všechny směry jsou stejnocenné.
Také některé postoje Orientu
upírají pravdě exkluzivní charakter
domněnkou, že se ukazuje i ve
vzájemně si odporujících učeních.
Vše je redukováno na mínění. Tomu je
třeba čelit, a o to se snaží
předložený dokument.
Shrnutí: Filozofickou otázkou
smyslu člověka se zabývají všechny
kultury. Moderní filozofie prohloubila
pohled na člověka, ale zkrátila jeho
schopnost poznávat pravdu. Do této
situace přichází církev
s poselstvím Ježíše Krista.
1.
kapitola: Odhalení (zjevení) Boží
moudrosti
(Ježíš zjevující Otce; Rozum
před tajemstvím)
Teze: Zjevení není vrcholný
produkt lidského ducha, ale dar, který
netlumí rozum, avšak podněcuje jej,
právě tak jako nabídka víry
podněcuje svobodu.
Každá
reflexe církve vyrůstá
z přesvědčení být pečovatelkou
poselství, jehož původ je v samém
Bohu, aniž by člověku byl něco
takového dlužen. Nauka 1.
vatikánského sněmu učí, že pravda
filozofická a pravda zjevení,
jejichž princip i předmět jsou
odlišné, se spolu nesmísí a
jedna druhou nečiní zbytečnou.
Na to navazuje 2. vat. sněm v Dei
verbum 2, když mluví o zjevujícím
Ježíši a dějinách spásy.
Křesťanství totiž přiznává
základní význam času jako místu
stvoření, vykoupení a zásluhou
vtělení, kterým Bůh jednou provždy
předal lidem pravdu o člověku, i
místu předjímky budoucího dovršení.
Pravda, projevená v Kristově
poselství, není uzavřena v úzkém
teritoriálním a kulturním rámci;
všichni tím mají přístup k Otci.
Kde jinde by mohl člověk hledat
odpověď na tak dramatické otázky,
jako je otázka bolesti, utrpení
nevinných a smrti?
(Rozum před tajemstvím) Ježíš sice
zpřístupňuje Otce, ale zjevení je
podnes čímsi tajemným, dostupným
pouze víře, která je podle jedné ze
základních pravd křesťanství
poslušnou odpovědí Bohu. Jejím
předpokladem je poznání, že Bůh jako
původce poselství je garantem jeho
pravdivosti, proto má jeho zvěst nárok
na víru. Jestliže rozum a vůle
dosahují aktem víry vrchol svých
duchovních možností, a tak je naplno
žita lidská svoboda, znamená to, že
svoboda se neuskutečňuje v
rozhodnutích proti Bohu. Jak by
mohlo být viděno zdráhání otevřít
se tomu, co umožňuje
sebeuskutečnění, jako věrohodné
užití svobody? V aktu víry dospívá
svoboda k jistotě pravdy a rozhoduje se
v ní žít.
Rozumu pomáhají znamení obsažená ve
zjevení. Dovolují mu probádávat obsah
tajemství vlastními prostředky, na
které je oprávněně hrdý. Jsou však
také vybídnutím jít nad úroveň
znamení, a tak chápat jejich služebnou
roli. Dokument upozorňuje na
eucharistii, vyznačující se jednotou
skutečnosti, která je dostupná
smyslům, a významu, který je dostupný
víře. Nic jiného neomezuje rozum
v jeho probádávání tajemství než
lidská konečnost vůči nekonečnosti
Boží, naopak zjevení je
stálou pobídkou pokračovat v
rozumovém úsilí (Anselm,
Deut, Augustin).
Shrnutí: Zjevení není vrcholný
produkt lidského ducha, ale dar, který
netlumí rozum, avšak podněcuje jej,
právě tak jako nabídka víry
podněcuje svobodu.
|