Evangelijní úryvek slavnosti Zvěstování Páně (Lk 1, 26 - 38) hovoří o poselství Boha, který prostřednictvím anděla oznamuje Marii, že se stane matkou Božího Syna.
Zvěstování Ježíšova narození je vloženo do skromného prostředí. Uskutečňuje se v Nazaretě, o kterém není žádná zmínka ve Starém zákoně. Anděl nepřichází do chrámu ke knězi, ale do skromného domu chudého člověka. Navíc jde o ženu, bez jakéhokoli postavení a z neznámého prostředí, která nepatří do Davidovy dynastie, neboť tuto mesiášskou charakteristiku má její manžel Josef. Bůh převrací naruby lidská očekávání a zažitá schémata.
Bůh vždy překvapí. Platí to i pro náš život. Bůh koná překvapivě tam, kde bychom to nečekali, a zjevuje svou velikost na osobách, s nimiž se podle lidských kritérií nepočítá.
Počaté dítě je Boží Syn
Evangelista Lukáš vytvořil paralelu zvěstování a narození Ježíše Krista se zvěstováním a narozením Jana Křtitele, přičemž má vyniknout velikost a výjimečnost Ježíšovy osoby.
Samotný úvod "
v šestém měsíci" (Lk 1, 26) je signálem pro čtenáře, že jde odkaz na to, za jakých zázračných okolností došlo k početí Jana Křtitele, jehož matka Alžběta je už v šestém měsíci těhotenství. Navzdory zázračným okolnostem narození Jana Křtitele, příchod Božího Syna překonává jakékoliv lidské očekávání. Už oslovení jeho matky Marie je odlišné. Ona je plná milosti. Jan Křtitel bude prorokem Nejvyššího, ale Ježíš bude Synem Nejvyššího. Už v lůně matky Alžběty naplní Jana Křtitele Duch Svatý, ale Ježíš je počat Duchem Svatým bez přičinění muže.
Naplnění přislíbení
Evangelista Lukáš zachoval odvolávku na Davidovu dynastii v andělových slovech: "
Pán Bůh mu dá trůn jeho otce Davida, navěky bude kralovat na rodem Jákobovým a jeho království nebude konce." (Lk 1, 32 - 33) Jde o podobnost s Božím zaslíbením králi Davidovi o jeho synovi Šalomounovi, které vyřkl prostřednictvím proroka Nátana: "
On postaví dům mému jménu a já upevním jeho království navěky ... své milosti jej nemůže zbavit ... Tvůj dům a tvé království bude přede mnou navěky pevné; tvůj trůn bude upevněn navěky!" (2 Sam 7, 13 - 16)
V Marii se naplňuje tento předobraz královny matky. Její syn bude dědicem věčného království. Věčný Boží Syn se stane podle těla potomkem krále Davida.
Mariina otázka
Emeritní papež Benedikt XVI. mluví o Mariině námitce "
jak se to stane, vždyť já muže nepoznávám" (Lk 1, 34) jako o její záhadné reakci, která zůstává pro nás tajemstvím. Její otázka je zvláštní z toho důvodu, že byla zasnoubená, proto se podle lidských očekávání mohla domnívat, že její dítě bude plodem manželského vztahu s Josefem. Ve starověku svatý Augustin mluvil o tom, že Maria složila slib čistoty a k zasnoubení s Josefem přišlo proto, aby ve svém panenském stavu měla ochránce. Avšak v židovském prostředí by takové uzavření manželství bylo nemyslitelné.
Každý přece uzavíral manželství s touhou přivést potomka jako naplnění lásky muže a ženy. Maria svojí námitkou naznačuje, že nepředpokládá, že by se stala matkou Mesiáše na základě přirozené cesty spojení s mužem. Jelikož nezná jinou cestu, žádá od anděla vysvětlení. Anděl v odpovědi zdůrazňuje, že početí dítěte nenastane předpokládaným lidským způsobem, ale mocí Nejvyššího. V tomto okamžiku bychom mohli i my vznést, že to není možné. Proto i pro nás zaznívá ujištění: "
Bohu nic není nemožné." (Lk 1, 37)
Matka Božího Syna
V Lukášově evangeliu je to Maria, která dává jméno svému synovi: "
Dáš mu jméno Ježíš." (Lk 1, 31) Je zde rozdíl od patriarchálního modelu Matoušova evangelia, kde tato úloha připadla Josefovi. V biblickém prostředí je důležité jméno, které hovoří o osobě, kdo je a jaké je její poslání. Jméno Ježíš pochází z hebrejského jména "Ješua" a znamená "Bůh zachraňuje". Evangelista tím zdůvodňuje smysl celé události zvěstování. Dát někomu jméno znamenalo, že osoba, která toto jméno dává, bere za danou osobu zodpovědnost.
Lukáš vyzdvihuje význam Mariina vyvolení jako matky Mesiáše a Božího Syna.
P. František Trstenský
Převzato z
www.postoj.sk,
článek z 24. 3. 2019 naleznete
zde
(Na Fatym.com vydáno 25. 3. 2019; 24. 3. 2020 - 966; 24. 3. 2021 - 3170; 8. 4. 2024 - 6175 přečtení)
Tajemství růžence:
JEŽÍŠ, kterého jsi, Panno, z Ducha Svatého počala
- 10 rozjímání k 1. tajemství radostného růžence,
http://www.fatym.com/view.php?nazevclanku=jezis-ktereho-jsi-panno-z-ducha-svateho-pocala-10-rozjimani-k-1-tajemstvi-radostneho-ruzence&cisloclanku=2016040042