Andělé jsou naši nejbezpečnější
a nejspolehlivější ochránci.
Jak nám vyložil Mons. Ino
Biffi
(Světlo č. 37), prehistorie andělů a pád jejich odbojné části má zásadní význam pro dějiny spásy. Nejedná
se o nějakou legendu nebo báji.
Skutečnost pádu a zavržení Satana a jeho druhů prohlásil IV. lateránský koncil za článek víry.
Trvalou skutečností zůstává, že
dobří andělé nás milují a zlí duchové nás nenávidí. To má trvalý
dopad jak na lidské osobní osudy, tak na průběh lidských dějin.
Proč nás dobří andělé milují? Protože v nás vidí Boží obraz a své bratry. Žalmista chválí Boha za to, že stvořil člověka,
který je jen o málo menší než
andělé. Bůh Otec nám vtiskl jedinečným způsobem svou podobu. Tato podoba spočívá podstatně již v samotné skutečnosti, že
je naším Otcem a my jsme jeho
dětmi. Jak se jeho podoba konkretizuje v tvoru, jakým je člověk, to nám ukazuje na svém Synu, který sestoupil na svět a stal
se jedním z nás. Jsme stvořeni
a povoláni, abychom byli jeho,
aby na nás mohl shlížet se zalíbením a s láskou právě proto, že
v nás vidí podobu svého milovaného Syna a v jeho podobě vidí
sám sebe. Když si uvědomujeme
tuto skutečnost, mnohem lépe
můžeme chápat a přijímat Ježíšovu výzvu, abychom šli za ním
a následovali ho, stávali se mu
co nejpodobnější. Kdo tak nečiní, není ho hoden, minul se svým
jediným cílem, nesplňuje očekávání, s jakým ho Otec stvořil, nepřispívá spolu se Synem ke slávě nebeského Otce a zarmucuje
Boha i anděly.
V jedné věci však Bůh učinil
člověka dokonce větším než anděly: dal mu podíl na své stvořitelské moci, na plození dětí, aby se pak staly jeho dětmi.
Na těchto jeho spolupracovnících mu tak velice záleží, že jim
posílá své anděly, aby jim sloužili a pomáhali. Tito vznešení Boží poslové nám však neslouží jen
proto, že jim to uložil Bůh, ale
především proto, že nás nesmírně milují. Více než služba z povinnosti je to služba lásky. Jejich
láska k nám je jistě dána již vysokým stupněm důstojnosti, jaké se nám dostalo od Boha. Ale
poněvadž jsou svatí a plní lásky,
přejí nám jako nikdo jiný dobro,
které je pro nás připraveno u Boha, protože je dokážou náležitě
ocenit, vždyť je sami velice dobře poznávají a prožívají. Nechtějí
připustit, abychom se stali kořistí
těch, kteří se vzbouřili proti Bohu a které z jeho příkazu a pod
vedením andělského knížete svatého archanděla Michaela
přemohli a svrhli z nebe.
Nikde se o tom nedočteme, ale snad nejsme daleko od pravdy, když soudíme,
že se andělů musela nesmírně
dotknout skutečnost, že to byli jejich někdejší druhové, padlí
andělé, kteří nastražili člověku
léčku, která ho přivedla do neštěstí, a chtějí to lidem svou láskou a pomocí všemožně vynahradit. Náš osobní anděl je nám
dokonale věrný a garantuje nám,
že nikdy nezůstaneme sami. Stará se o naše dobro na plný úvazek. Jeho trvalá přítomnost je
potřebná především jako protiváha přítomnosti zlého anděla, který se snaží tuto jeho pomoc narušovat a překazit a činí
to především tak, že odvádí naši
pozornost od andělů, abychom
jejich společnost přehlíželi a nevyužívali, abychom na ně nemysleli a docela na ně zapomněli,
a tak nebezpečně osaměli jako
jeho kořist. Andělé splňují v nejdokonalejší míře ty nejvyšší požadavky,
jaké můžeme klást na nejlepšího
přítele. Jsou to po Panně Marii
ty nejvznešenější a nejsvětější
bytosti, které Bůh stvořil. Každý anděl je jedinečný, neopakovatelný tvor. Kolik je andělů, tolik je druhů andělů. Až budeme
v nebi v jejich společnosti, nezahltí nás miliony andělů svou uniformitou, ale budou nás věčně
uchvacovat nesmírnou pestrostí a neopakovatelností své krásy
svědčící o neomezené velikosti,
moci a slávě jejich Stvořitele. Anděl je také nesmírně inteligentní.
Ví toho mnohem více než všichni lidé dohromady, a navíc má
pro nás nepředstavitelný přehled
a vhled do věcí a událostí, které
vidí pod stejným zorným úhlem
jako sám Bůh. Proto jeho rada
a jeho vedení je nedocenitelné.
Když chce Pán Ježíš zdůraznit, jakou vznešenost a důstojnost mají lidé již jako děti, poukazuje na skutečnost, že jejich
andělé ustavičně patří na Boží tvář. To je nejen potvrzením
jejich existence, ale také potvrzení naší nesmírné důstojnosti
a ceny i zdroj nesmírné útěchy.
Kdo žije ve spojení s Bohem,
není ve spojení pouze s Ním,
ale s celým jeho nebem, s miliony blažených duchů a svatých.
Když se nám zdá obtížné odpoutat se od potěšení tohoto světa,
když se tu na této zemi cítíme
zklamaní a opuštění, je to proto, že zapomínáme na své povolání a na svou příslušnost, že
jsme se svévolně zatoulali a vzdálili z té velké blažené rodiny
našich nejlepších přátel, andělů a svatých, která nás zahrnuje nekonečnou láskou, ve které
nám nikdy nemůže nic scházet
a ze které nás nikdo nemůže vyhostit, jen my sami. Jak bláhoví
jsou všichni ti, kteří se domnívají, že nás chce Bůh jen omezovat
či dokonce šikanovat.
Tím se dostáváme k druhé
otázce, proč nás ďábel tak nenávidí? Proč se na nás padlý anděl
tak zaměřil? Protože jsme vlastně jediní, komu může uškodit.
Kvůli tomu, že nám záviděl, byl
zbaven svého místa v nebi. Chce
nám škodit také proto, aby se zlomyslně vysmíval a mstil Bohu.
Každým hříchem s ním v tom
spolupracujeme.
Protože nám nebeské společenství a blaženou Boží rodinu
Satan nesmírně závidí, hledá
všemožné způsoby, jak nás této
společnosti zbavit, jak nás z ní
vylákat. Ani nás nemusí přímo
svádět ke hříchu. Dosahuje svého, když nás odtáhne z nebeské společnosti do společnosti
pouhých lidí, když zamlží naši
víru v samozřejmé nadpřirozené skutečnosti, jako by to byly
pouhé fantazie a nějaké naivní
starožitnosti. Ale takové rozumářství nás nijak neobohacuje,
nýbrž nesmírně ochuzuje a přímo ožebračuje a svazuje, protože nás zbavuje živého vědomí,
jaký je smysl naší existence. Naše zapomínání na anděly souvisí
s naším zapomínáním na Boha,
všechny je odsouváme někam daleko. Naše nabubřelé já jako by
okupovalo všechen prostor a nikdo jiný se nám sem již nevejde.
Vzpomeneme si na anděla nanejvýš, když cítíme potřebu zvláštní ochrany, ale skutečná potřeba a naléhavost této ochrany je
trvalá a není dána tím, nakolik
si ji uvědomujeme nebo ji pociťujeme. Dnes se lidem zdá, že si
stačí sami, a pak se diví, že v sobě nacházejí jen prázdnotu, kterou marně vyplňují kašírovanými náhražkami.
Když naši předkové stavěli a zdobili své chrámy, umístili
v nich někdy celé zástupy andělů nikoliv jako pouhé dekorace,
ale jako projev a důkaz své víry,
že tam, kde zvláštním způsobem
sídlí Bůh, nemohou chybět zástupy andělů, které ho ustavičně obklopují, klanějí se mu a vzdávají
mu slávu. Měli jsme už příležitost číst i na stránkách Světla líčení mystiků, kteří duchovním
zrakem viděli konkrétně, že to,
o čem zpívají závěry mešních
prefací, není nějaká básnická
imaginace, ale konkrétní a povznášející skutečnost.
Této duchovní realitě odpovídala i duchovní hudba a zpěv.
S vědomím, že andělské kůry
svou hudbou a zpěvy ustavičně
oslavují Boha, prosíme, abychom
se k nim mohli připojit a zpívat
podobně jako oni. „Hudba spojuje zemi s nebem“, zněl nadpis
v jedněch novinách. Ale hudba
stejně tak může spojovat zemi
i s peklem a vládce pekel je jistě nadmíru spokojen, když ohlas
jeho „hudby“ proniká i do chrámů a vytlačuje hudbu andělských
kůrů, kterou nenávidí. Je dosti
těch, kteří si v jeho „rámusu“ libují. Inu, jak říkal Karel Havlíček
Borovský, „svůj k svému a vždy
podle pravdy“.
Nejen v chrámě, ale také kdykoliv rodina pokleká ke společné modlitbě, připojují se k ní její
i další andělé a zpřítomňují jim
nebe, neboť současně ustavičně patří na tvář nebeského Otce a mohou mu bezprostředně
předkládat naše modlitby. Začínáme měsíc svatého růžence. I v té mají andělé své místo. V prvním z desátků vítáme
andělského posla, který zvěstuje spásu, a v posledním zdravíme s radostí Královnu andělů. Andělé jsou nad Betlémem,
na poušti po Pánově křtu a velkém postu, jsou v Getsemanech,
u prázdného hrobu i při slavném nanebevstoupení. Andělé
jsou ti nejpovolanější pomocníci v modlitbě, která tvoří jejich
hlavní „profesionální pracovní
náplň“. Ve více než 1500 let staré
přípravné modlitbě ke mši svaté
vyprošuje si svatý biskup Ambrož mocnou ochranu andělů, aby
zbožnou, věrnou a pevnou stráží a ochranou zaháněli nepřítele všeho dobrého a aby andělova
ruka odstranila také z jeho srdce ducha pýchy, namyšlenosti,
závisti, rouhání, smilstva a nečistoty, pochybnosti a nedůvěry. V jiné modlitbě původního
latinského misálu vzývá kněz
všechny anděly, nebeská panstva, trůny a mocnosti a prosí
o přímluvu a ochranu, aby mohl
přinést všemohoucímu Bohu důstojnou oběť. Pekelný záškodník
s oblibou narušuje naši modlitbu a má na to velmi rafinované metody. Z životopisu P. Pia
víme, že ho drze obtěžoval dokonce ve chvílích proměňování.
Andělé jsou naši nejbezpečnější
a nejspolehlivější ochránci. Jen
je třeba překonat utkvělou představu andělíčka strážníčka, který vodí děti za ruku přes potok,
a být stále v myšlenkách s ním,
tak jak on je ustavičně s námi. Pamatujme také na to, že kdykoliv
vyslovujeme nebo ještě lépe zpíváme vznešenou modlitbu „Sláva
Otci i Synu i Duchu Svatému...“,
spojujeme se zvláštním způsobem s celým tím nesmírným zástupem nebeských kůrů v jejich
věčném chvalozpěvu před Božím
trůnem. V růženci i denní modlitbě Církve to není nějaký pouhý
dodatek k žalmu či desátku, ale
vždy jeho vyvrcholení. Oslavujeme tím věčnou nejsvětější výheň
všeho Bytí, Lásky, Plodnosti a Života, z níž povstalo všechno to,
co povstalo, i to, co ještě povstane. Trojjediný Bůh je Bohem tím,
čím žije, a On žije láskou, která
je Jeho slávou a je v Něm a skrze Něho jediným zdrojem všeho
bytí. Ještě před čtyřiceti lety pokládali věřící za samozřejmé, že
při každém Sláva Otci... vzdali
Nejsvětější Trojici svou úctu také svou poklonou a následovali
tak anděly.
Prožijme měsíc říjen pod heslem: Zpět k andělům! Vše s anděly a pod vedením andělů!
-lš-