... Maria, matka Syna Božího! Je to nevýslovná, nevystižitelná, nejvyšší důstojnost, kterou nelze vypovídat lidským jazykem. Všemocný Bůh dal andělům nebeskou čistotu, patriarchům a prorokům nebeské světlo, mučedníkům stálost a udatnost, Panně Marii však dává svého jednorozeného Syna. ...
Vznešenost Matky Boží
Není možné, aby stvořená bytost, ať už anděl nebo člověk, pochopila velké a hluboké tajemství vtělení božího Syna. Právě ono je základem povýšení Panny Marie a spolu i základem naší útěchy, že Panna Maria od věčnosti byla vyvolena i za orodovnici lidského pokolení. Pro toto své vyvolení byla obdařena hned v prvním počátku svého početí čistotou bez poskvrny a nejdokonalejší spravedlností. Přišla na svět, aby se stala matkou Ježíše, Božího Syna, našeho Spasitele. Jak vznešený, jak důstojný je to cíl! Která chvalořeč vyrovná se výroku Ducha Svatého v knize rodu Pána Ježíše: „
Maria, ze které se narodil Ježíš?“
Maria, matka Syna Božího! Kdo nevidí, že je vznešenou nad všechny svaté: nad patriarchy, apoštoly, mučedníky, vyznavače a panny, že je vznešenější než její panický ženich, sv. Josef? Svatí patriarchové, apoštolové, mučedníci, vyznavači a panny jsou přátelé Ježíše Krista, andělé jsou jeho sluhové a sv. Josef je jeho pěstoun. Být přítelem Ježíše Krista, být jeho služebníkem, být jeho pěstounem, je jistě velká čest. Panna Maria však není jen přítelkyní, jen služebnicí, jen chůvou Ježíše Krista; její důstojnost je mnohem větší, vznešenější: ona je jeho matkou!
Jaká je to matka, jaký syn! Rozjímejme v jakém spojení je Ježíš Kristus s Marií. Není to svazek jen přátelství, ale svazek těla a ducha, svazek tak úzký, že můžeme říct: jako syn je část člověčenství své matky, tak i Ježíš jako člověk je část své matky Marie. Ona vskutku mohla mu říct: „
Ty jsi můj milý syn, kterého jsem počala v plnosti času!“
Maria, matka Syna Božího! Je to nevýslovná, nevystižitelná, nejvyšší důstojnost, kterou nelze vypovídat lidským jazykem. Všemocný Bůh dal andělům nebeskou čistotu, patriarchům a prorokům nebeské světlo, mučedníkům stálost a udatnost, Panně Marii však dává svého jednorozeného Syna. Zplozený od věčnosti z nebeského Otce jako Bůh, stává se v plnosti času synem Panny Marie jako Bůh a spolu člověk. Panna Maria byla šťastnější nad všechny tvory, jsouc matkou Ježíše Krista. Není možné pomyslet si větší důstojnosti, většího vyznačení nad to, k němuž byla vyvolena Maria: být matkou Božího Syna, být matkou toho, kterého ctí a chválí zem, moře a hvězdy, kterému slouží Slunce, Měsíc a všechno.
Naše úcta k Matce Boží
Maria, Matka Boží! Jaká je to pohnutka pro nás k úctě a k vděčnosti! Copak nemáme příčiny radovat se z matky našeho Spasitele, z matky Božího Syna? Vždyť Ježíš, syn Panny Marie, je podle své božské přirozenosti jedné bytnosti a podstaty s Bohem Otcem, se Svatým Duchem a podle své lidské přirozenosti skrze Pannu Marii stal se nám rovným, přijal podíl na naší bídě a trápení, přišel mezi nás na svět, aby nás vykoupil a spasil. Není snad pravda, co říkají církevní učitelé, když nazývají Pannu Marii spolupůsobitelkou, příčinou našeho spasení? Byla předpověděná od věků, jako vítězná hrdinka nad hříchem a ďáblem, jako denice, ohlašující naše spasení, jako matka Spasitele, která spojuje nás s Bohem, osvěcuje cestu k němu, učí přemáhat zlou žádost a konat všechny ctnosti. Ona podle výroku sv. Jeronýma je vyvolena od Všemohoucího, aby přinesla pokoj zemi, víru modloslužebníkům, pořádek životu, konec hříchu a nepravostem. Hle, Panna Maria je nejblaženější tvor, jakého víc na světě nebylo, ani nebude!
Její vznešenost je tolikerá, že nevíme, jak nad ní máme žasnout, jak máme ji dostatečně uctít. To říká i sv. Jan Damascenský: „
Ke chvále tvé důstojnosti, Panno Maria, je nedostatečný každý jazyk!“ A opat Arnold píše: „
Kdybych mluvil jazykem lidským a andělským, nemohu vypovědět něco důstojného slávě svaté a vždy panenské matky Kristově, Marii.“
Panna Maria, matka a orodovnice křesťanů
K naší potěše slouží, že náš Spasitel Ježíš Kristus tuto svou matku ustanovil i za naši matku. Ona, obdařená velkou mocí v Nebi a na Zemi, učiněná Královnou nebes a země, ona, paní všemocná a povýšená nad hvězdy, je i matkou každého z nás. A cože může odepřít matka svému dítěti? Což tedy nedosáhnou všechno ti, kteří utíkají se k ní s důvěrou, kteří vzývají ji srdečně? Její přímluva musí nám dodat důvěry, musí nám pomoci více, než přímluva ostatních božích svatých.
Pokud hledáš orodovnici u Ježíše Krista, obrať se k Marii. Syn nikdy neodmítne svou matku. U ní vždy najdeme milost, neboť ona je plná milosti a to, jak říká sv. Tomáš Akvinský: plná milosti nejen pro sebe, ale i pro nás. Ona byla naplněna milostí tak, že mohla působit ke spasení celého světa. „
Proto – dokládá tentýž světec –
můžeš být vysvobozen skrze ni ve všech nebezpečích od všeho zlého, můžeš také dosáhnout od ní pomoci ve všech dobrých činech.“
Nicméně, chceme-li, aby Panna Maria byla skutečně naší dobrou matkou, musíme i my hledět být jejími dobrými děťátky. Dobré dítě ctí, miluje, poslouchá svou matku a vyvaruje se všeho, čím by ji zarmoutilo. A tak musíme se chovat i my všichni k Panně Marii. Musíme ji uctívat modlitbou, srdečně ji milovat, obracet se k ní s důvěrou v soužení a potřebách těla i duše a vyvarovat se všeho, čím bychom ji zarmoutili, zejména vyvarovat se hříchu.
Nebolí snad matku, když vidí, že dítě dopouští se nějakého poklesku?
Tím více bolí Pannu Marii, když křesťan, vykoupený krví jejího Syna, uráží hříchem Boha, křižuje znovu jejího Syna. Proto si pevně umiňme, že budeme dobrými dítky Panny Marie, že se vyvarujeme všeho, čím bychom ji zarmoutili. Potom můžeme předstoupit před ni s důvěrou a modlit se k ní:
„
Pod ochranu tvou utíkáme se, svatá boží Rodičko, prosbami našimi nepohrdej v potřebách našich!“
***************************************
(Článok vyšiel pôvodne v časopise Kráľovná posvätného ruženca č. 12/1930, do elektronickej podoby bol spracovaný Dominikánskou knižnicou, pre zverejnenie na stránke christianitas.sk bol čiastočne upravený redakciou Christianitas.sk.)
Převzato z
https://christianitas.sk/,
článek z 1. 1. 2025 naleznete
zde.