V souvislosti s dušičkovým obdobím, častěji slyšíme pojem odpustky. Mnoha lidem je toto slovo známé pouze ze zkreslených informací z dějepisu o prodávání odpustků.
Tak jako každé jiné dobré věci je možno zneužít, tak se to stalo i v minulosti i s odpustky, kdy někteří s nimi zacházeli zcela nesprávně. To však neznamená, že by odpustky patřily do propadliště dějin anebo, že by přestaly být aktuální pro současnost. Už z Bible je patrné, že představitelé církve dostali od Pána Ježíše moc svazovat a rozvazovat a právě zde je také možné tušit, odkud se bere vyhlašování odpustků. Když zjednodušeně vysvětlím, o co v odpustcích jde, snadno pochopíme jejich podstatu a důležitost.
Každý člověk je hříšník, hřích má dvojí rozměr: jednak tím kazíme naše přátelství s Bohem, a pak ještě s sebou nese konkrétní důsledky: např. slušný člověk se opije jako doga (zcela výjimečně), doma se pohádá s manželkou, vezme sekeru a rozmlátí skleník; celá ulice prožívá tuto událost a mluví se o ní. Když tento slušný člověk vystřízliví, tak chce danou věc řešit a postavit se k tomu čelem. Jako správný věřící jde ke sv. zpovědi a nejprve se usmíří s Bohem. Jenomže i po té, co se vrátí domů po svaté zpovědi je doma spoušť: skleník rozbitý, manželka natlakovaná (právem), teď už nejen po celé ulici, ale po širém okolí se mluví o tom, co na vyváděl. Hřích před Bohem má sice odpuštěný, ale zůstal následek hříchu, říkáme tomu trest za hřích. Bude mu trvat dlouho než se usmíří s manželkou, opraví skleník a snad alespoň trochu napraví svou reputaci před ostatními. A právě ty tresty za naše hříchy nám kazí kvalitu života zde, ale něco si budeme muset odčinit v očistci.
A ty odpustky jsou o tom, že se při nich tomu, kdo je získal nebo pro koho je získal, odpouštějí ty tresty. Jinými slovy uzdravují následky hříchu. V praxi to funguje tak, že např. ti lidé, kteří si moc dobře pamatují, co na vyváděl onen muž v alkoholovém opojení, najednou začnou vidět více jeho kladné stránky a pozvolna se buď částečně, nebo úplně zapomene na to, co spáchal. Podobně je tomu s tresty, které by si za to měl odpykat v očisti. Kdo tedy získá odpustky, dostává mimořádnou milost, díky, které se zahlazují následky hříchů, odpouštějí se časné (myšleno pozemské) i věčné (myšleno očistcové) tresty.