„Bez kněze by smrt a utrpení našeho Pána byly zbytečné; kněz má klíče od nebeských pokladů. Kdo je kněz? Muž, který zastává místo Boha, muž oděný všemi mocemi Božími.“
Svatý Jan Maria Vianney
Kněží a biskupové jsou našimi zprostředkovateli pro jednoho prostředníka. Při mši svaté je přítomen i kněz, který přináší oběť, i obětovaná oběť. O jehňata připravená na obětní den bylo postaráno a bylo o ně postaráno… až do chvíle, kdy jim nůž rozřízl hrdla. Když uvidíte kněze a biskupa v pěkném rouchu, vzpomeňte si na lásku, vděčnost a péči, s níž zacházíme s posvátnými věcmi, osobami a místy. Díváme se na ně a skrze ně, abychom zahlédli Tajemství, jako se Mojžíš díval a namáhal se, když Bůh přecházel a postavil ho do skalní trhliny, položil na něho ruku, dokud neprošel. (srov. Exodus 33). Jsou znamením, které usnadňuje setkání s tajemstvím, které je zároveň děsivé a lákavé, těžko se na něj připravit, a přece životně důležité pro našeho ducha. Pomáhají nám připravit se svou krásou a odvahou na naši vlastní smrt.
To je důvod, proč je nesprávné, když kněz nebo biskup odmítne dát si políbit prsten a ruku. Lidé chtějí vzdávat úctu a projevovat lásku Ježíši, králi a věčnému knězi, který je před nimi přítomen v jejich osobě. Instinktivně a také podle pokynů se snaží uctít to, co jim přináší prostředky spásy.
Věnované všem kněžím, protože ruce kněze se ve skutečnosti stávají rukama Ježíšovýma!
„
Krásné ruce kněze“ je hluboce dojímavá báseň ilustrující jejich význam ve světě a neocenitelnou pomoc, kterou poskytují věřícím, zejména to, jak mají požehnanou výsadu vysluhovat svátosti matky Církve, a tak nám pomáhat na naší cestě k dosažení věčného vykoupení.
Krásné ruce kněze
Potřebujeme je v časných ranních hodinách našeho života;
Potřebujeme je znovu na jeho konci;
Cítíme jejich vroucí sevření skutečného přátelství,
hledáme je, když ochutnáváme životní strasti.
Když přijdeme na tento svět, jsme hříšní,
největší i nejmenší.
A ruce, které nás dělají čistými jako anděly,
jsou krásné ruce kněze.
U oltáře je každý den vidíme
a ruce krále na jeho trůnu
nejsou jim rovny v jejich velikosti.
Jejich důstojnost je ojedinělá.
Neboť tam v tichu rána,
dřív než vyjde slunce z východu,
tam Bůh spočívá mezi čistými prsty
krásných rukou kněze.
Když jsme v pokušení a bloudíme
na cestách hanby a hříchu,
je to ruka kněze,
která nás rozhřešuje.
Ne jednou, ale znovu a znovu.
A když si bereme životního partnera,
jiné ruce nám pomohou připravit hostinu,
ale ruce, které nás budou žehnat a sjednocovat,
jsou krásné ruce kněze.
Bůh je žehnej a zachovej je všechny svaté,
pro Hostii, kterou hladí jejich prsty.
Co může ubohý hříšník udělat lepšího,
než požádat Toho, který je vyvolil, aby je požehnal.
Když na naše víčka padá rosa smrti,
ať je naše odvaha a síla umocněna tím,
že uvidíme pozdvižené v požehnání
krásné ruce kněze.
Zdroj:
https://modlitba.sk/krasne-ruky-knaza/
Modlitba za duše kněží v nouzi
„Nic nezarmoutí mé srdce víc
než smrt kněze,
který nebyl ve stavu mé milosti“
( In sinu Jesu , 11. dubna 2010,
Neděle Božího milosrdenství).
Co je modlitba?
Mluvit s Bohem, prosit o laskavost pro sebe a jiné, chválit a děkovat Bohu.
Přijímáme různé modlitební výzvy, například modlitby za kněze. A velmi dobře. Potřebují naše modlitby.
Vzpomínáme si však v modlitbě na ty kněze, kteří už nejsou mezi námi, na které si už snad nikdo nepamatuje? Čtete-li tato slova, drahý bratře a sestro, možná vás Maria, naše matka, prosí o takovou modlitbu.
Proč takový úmysl?
Navrženým úmyslem je modlitba za neznámého kněze v nouzi. Je to Bůh, který ví jak a komu rozdávat milosti plynoucí z této modlitby. Takovým úmyslem se učíme nezištné pomoci – modlitbě. Pomoc, kterou duše těchto kněží zoufale potřebují. Nemohou dělat nic jiného, než čekat na naše modlitby.
Začněte se modlit za duše kněží v nouzi
Modlitba za duše kněží v nouzi
Maria, Matko kněží a Matko moje!
Skrze tvé ruce chci přimlouvat u Ježíše,
Pána milosrdenství,
v modlitbě za duše hříšných kněží.
Ježíši, padám k Tvým nohám a prosím o milost
pro ty kněze, kteří žili v hříchu.
Prosím za ty, kteří neskončili svůj život
v souladu s Božím plánem.
Ó, milosrdný Ježíši,
ty, který jsi miloval každého z těchto kněží,
ať je tvá milost zachrání
od věčné záhuby.
Amen.
(Imprimatur: Biskup Grzegorz Balcerek, Poznaň, 13. září 2021)
Usmívající se Kristus na kříži v Koden
V kostele Ducha Svatého v Koden se uctívá kříž, na kterém má Kristus veselou a usmívající se tvář: Usmívající se ukřižovaný!
Ježíš se usmívá, protože řekl svému Otci: „
Je dokonáno.“
plnil Otcovu vůli, přemohl hřích, peklo a satana a otevřel nám cestu do Otcova domu. Zve nás jít podobnou cestou.
https://modlitba.sk/modlitba-za-duse-knazov-v-nudzi/
https://www.fatym.com/view.php?nazevclanku=modlitba-za-duse-knezi-v-nouzi&cisloclanku=2022050046
Svátek Našeho Pána Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze
Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha Svatého se v Katolické církvi slaví svátek Našeho Pána Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze. Tento svátek se začal slavit nejprve ve Španělsku. Dnes už svatý papež Pavel VI. ho oficiálně povolil slavit ve španělských diecézích v roce 1970.
O zavedení tohoto svátku pro celou Církev rozhodl papež Benedikt XVI. v roce 2012 s tím, že pokud o to jednotlivé biskupské konference požádají, mohou – se souhlasem Svatého stolce – zavést tento svátek do svých partikulárních liturgických kalendářů. O zavedení svátku na Slovensku rozhodli biskupové ještě v témže roce.
„Evangelijní texty zdůrazňují Ježíšův kněžský rozměr především ve dvou událostech. Při jeho nanebevstoupení evangelista Lukáš uvádí, že
požehnal své učedníky. Právě žehnání bylo v židovském náboženství úkonem, který byl zvláštním způsobem rezervován kněžím.
Druhým zásadním okamžikem je
Ježíšova poslední večeře. Během ní Boží Syn použil slovník, který doprovázel přinášení obětí v jeruzalémském chrámu, když mluví o svém těle, které se vydává – obětuje a o své krvi, která se vylévá. Už to však není oběť zvířat, ale samotný Ježíš Kristus přináší svůj život jako oběť,“ vysvětluje František Trstenský, farář a děkan v Kežmarku.
(pozn: nyní biskup)
„Zásadním biblickým textem pro porozumění církevní nauky o Ježíšově věčném kněžství je novo zákonní List Židům. Ve srovnání se židovským kněžským úřadem, který byl rezervován mužským potomkům z kmene Leviho, svatopisec nádherným způsobem vysvětluje novost a výjimečnost Ježíšova kněžství. Doporučuji tento spis nově přečíst a prorozjímat,“ povzbuzuje Trstenský.
Zdroj:
Slávime sviatok Nášho Pána Ježiša Krista, najvyššieho a večného kňaza (tkkbs.sk)
Převzato z
https://slovenskydohovorzarodinu.sk/,
článek z 23. 5. 2024 naleznete
zde.