„Věčnému Otci se patřilo stvořit ji (blahoslavenou Pannu Marii) v milosti, protože ji určil za nápravu ztraceného světa a za prostřednici pokoje mezi lidmi a Bohem.
Takto o ní mluví svatí Otcové, zejména svatý Jan Damascénský, který říká:
"
Ó, blahoslavená Panno, ty ses narodila, abys sloužila spáse celého světa."
Svatý Bernard říká, že Maria byla předobrazem Noemovy archy. Jak bylo lidstvo touto archou zachráněno před potopou, tak jsme Marií zachráněni před ztroskotáním hříchu; ale s tím rozdílem: že v arše se zachránilo jen několik lidí, zatímco u Marie je zachráněno celé lidstvo před smrtí.
Svatý Atanáš ji nazývá "
novou Evou, matkou života". Je novou Evou, protože první Eva byla matkou smrti, zatímco Maria je matkou života.
Svatý Teofan, nikájský biskup, jí říká: "
Buď pozdravena, ty, která jsi zbavila Evu smutku."
Svatý Basil ji nazývá smiřovatelkou mezi Bohem a lidmi: "
Buď pozdravena, rozhodčí mezi Bohem a lidmi."
A svatý Efrém ji nazývá smiřovatelkou celého světa: "
Buď pozdravena, smiřovatelko celého světa!"
...
Nyní by určitě nebylo logické ustanovit nepřítele uražené strany za smiřovatele s ní; a už vůbec ne toho, kdo se jako spolupachatel podílel na stejném zločinu.
Svatý Řehoř říká, že nikdo, kdo je nepřítelem soudce, nemůže očekávat, že se před něj postaví a uklidní ho. Pokud se o to pokusí, soudce jen ještě víc rozhněvá. Protože Maria byla předurčena být smiřovatelkou mezi Bohem a lidmi, bylo zcela logické, že se nezjevila jako hříšnice a nepřítelka Boha, ale jako přítelkyně a zcela bez hříchu.
Z ještě jiného hlediska bylo vhodné, aby ji Bůh uchránil před prvotním hříchem, protože ji určil k tomu, aby rozdrtila hlavu pekelného hada, který sváděním našich prvních rodičů přinesl všem smrt. Sám Pán to předpověděl:
Vložím nepřátelství mezi tebe a ženu a tvé potomstvo a její potomstvo; ona ti rozdrtí hlavu (Gn 3, 15).
...
Pokud by tedy Maria měla být tou udatnou ženou, která přišla na svět, aby zvítězila nad Luciferem, určitě by nebylo na místě, aby si ji Lucifer nejprve podmanil a udělal z ní svou otrokyni. Spíše bylo mnohem rozumnější, aby byla osvobozena od sebemenšího podřízení se nepříteli.
Ďábel se pokoušel nakazit čistou Mariinu duši svým jedem, stejně jako nakazil zbytek lidstva. Ale díky Bohu tomu zabránil tím, že Marii naplnil takovou milostí, že zůstala svobodná od každé skvrny hříchu a díky tomu byla schopna porazit a zvítězit nad satanovou pýchou.
Jak správně říká svatý Augustin: "
Jelikož ďábel je zdrojem prvotního hříchu, Maria ho rozdrtila; protože do Mariiny duše nikdy nevstoupil žádný hřích, proto byla svobodná od každé poskvrny."
Svatý Bonaventura to vyjadřuje přesněji: "
Bylo vhodné, aby blahoslavená Panna Maria, skrze kterou měla být smazána naše hanba, přemohla ďábla, aby se ani na chvíli nedostala pod jeho nadvládu."
...
Především však bylo zvláště vhodné, aby Věčný Otec zachoval svou dceru neposkvrněnou Adamovým hříchem, jak poznamenává svatý Bernardin Sienský, protože si ji vyvolil za Matku svého jednorozeného Syna: „
Boží mysl tě vyčlenila před všemi stvořeními, protože jsi měla porodit samého Boha jako člověka."
Proto, ne-li z jiného důvodu, tak pro čest svého Syna, který byl Bohem, bylo rozumné, že Otec stvořil Marii bez jakékoli poskvrny. Andělský světec Tomáš říká, že všechny věci určené pro Boha by měly být svaté a bez poskvrny: "
Svatost by měla být vlastností těch věcí, které jsou určeny pro Boha."
Když tedy David plánoval jeruzalémský chrám na stupnici velkoleposti, která se stává Božstvím, řekl: Dům se nepřipravuje pro člověka, ale pro Boha. S mnohem větším důvodem bychom tedy měli věřit, že nejvyšší Architekt, který Marii určil za Matku svého vlastního Syna, ozdobil její duši nejvzácnějšími dary, aby se stala důstojným příbytkem pro jeho Syna.
A sama svatá Církev nás v oraci po Salvě Regina ujišťuje, že Bůh připravil tělo a duši Panny Marie, aby se staly důstojným příbytkem pro jeho jednorozeného Syna: „
Všemohoucí a věčný Bože, který jsi za spolupráce Ducha Svatého připravil tělo a duši slavné Panny a Matky Marie, aby se stala důstojným příbytkem pro tvého Syna...."
Převzato z
Podcasty otce Radovana,
článek z 8. 12. 2023 naleznete
zde.