Je 17. února 1903. Antiklerikální a protináboženský boj dosahuje ve Francii vrcholu.
Georges
Clemenceau, přezdívaný „Tygr“,
přijímá ve své knihovně P. Jana
Křtitele Chautarda, převora kláštera Naší Paní od Sedmi pramenů. Ten v souvislosti se zákonem
o vyhnání řeholních kongregací
chce hovořit o záležitostech svého řádu s nejantiklerikálnějším
předsedou senátní konference,
která je pověřena rozhodnout
o osudu převorství. Poté, co absolvoval ukázku urážek, jimiž Tygr zesměšňuje mnichy, otec převor pod vlivem vnuknutí začíná
hovořit: „Eucharistie je ústřední
dogma našeho náboženství: potřebuje mnichy oddané adoraci.
Kristus je živý, je přítomný v Eucharistii. Nepotřebuje božský
Král přítomný mezi námi, aby
měl svůj dvůr, kde se Mu vzdává pocta? Zpíváme z celého srdce. Modlíme se z celé duše, protože Jemu, kterého milujeme,
náleží všechny naše zpěvy. Mše
je největší událost, která se může na zemi stát. Také přijímání
je tajemství: Bůh je nekonečná
láska, která mi vlévá svůj vlastní život. Tím, že žijeme z milostí přijímání, chceme vylévat dobrodiní na celé lidstvo, a to skrze
radostně přísný život v jednotě
s božským Ukřižovaným.“ Tygr zřejmě dojat odpověděl: „Pochopil jsem, že člověk může být
hrdý na to, že je mnich, jestliže
jím opravdu je. Pokládejte mě
za svého přítele.“ Trapisté nebyli vypuzeni. Pater Chautard v té
chvíli nevěděl, že ho podporuje
svou modlitbou mladý trapista
od Panny Marie Pouštní, P. Maria Josef Cassant.
Petr Josef Cassant se narodil v Casseneuil-sur-Lot blízko Agenu v jihovýchodní Francii 7. března 1878. Již další den
se skrze křest narodil pro život
milosti. Jeho rodiče byli zámožní zemědělci, hluboce nábožní. Starší bratr Emil ho předešel o devět let. Petr byl už jako
hoch milého vzezření. Již velmi
brzy projevil neobvyklý smysl
pro modlitbu a jeho zálibou bylo stavět tu či tam improvizované oltáře, u kterých napodoboval gesta kněze při mši. Matka
tvrdila, že „již od malička myslel na to, stát se knězem. Bylo
to jeho jediné přání.“
Již jako šestiletý začal navštěvovat školu bratří křesťanských
škol. Setrval tam po devět let.
Byl velmi dobrý druh, šlechetný, altruistický, bez pýchy, citlivý a prostý. Nicméně hlučnost
některých her, nespoutaná bujarost chlapců a tlačenice ho
děsily a tesknil po klidu. Ve třídě ho čekaly problémy: pomalé myšlení mu ztěžovalo studium. Měl málo obrazotvornosti
a nepříliš hlubokou inteligenci.
Nicméně pílí dosahoval toho,
že jeho výsledky byly uspokojivé. Ověřil si tak staré přísloví:
„Labor improbus omnia vincit.
Vytrvalá práce všechno zmůže.“
V říjnu 1889 je přijat do Družiny Panny Marie, sdružení žáků, kteří usilují o úctu k Panně Marii. Po několika měsících
přijímá škapulíř Panny Marie
Karmelské a 15. června 1890
přistupuje k prvnímu svatému
přijímání. Na závěr farních misií
1892 přijímá svátost biřmování.
Na jaře 1893 má s ním farář
i kaplan jeho farnosti velké starosti. Ani oni, ani ředitel školy
nepochybují o jeho kněžském
povolání, ale mají pochybnosti
o jeho nadání a jsou přesvědčeni, že by ho do malého semináře nepřijali. Rozhodli se tedy, že
bude přijat do farní školy a bude studovat pod dohledem kaplana. Josef je velmi přičinlivý
a má radost z toho, že může být
blízko kostela, věnovat se často
modlitbě, a pomáhá kostelníkovi. Ale jeho obtíže ve studiu
neustávají a farář dospěje k závěru, že nikdy nedosáhne té požadované úrovně, aby se mohl
stát knězem. Poradil mu proto,
aby se orientoval na mnišský život, který je přiměřenější jeho
schopnostem a jeho duchovnímu životu v modlitbě a mlčení;
bude mu tak umožněn přístup
ke kněžství v podmínkách odpovídajícím jeho temperamentu. Na podzim roku 1894 se
odebral spolu se svým farářem
k trapistům Panny Marie Pouštní, 30 km vzdáleným od Tolosy.
Již první kontakt s mnišským
životem ho uchvátil. Otec Ondřej Malet, novicmistr, napsal
o něm po prvním rozhovoru:
„Měl jsem dojem, že jde o duši velmi sladkou, velmi hlubokou, která hledá Boha. Dal jsem
mu na čelo znamení kříže a řekl: »Měj důvěru, pomohu ti milovat Ježíše.« Měl oči plné slz.“
Josefův odjezd k trapistům
se neobešel bez bolesti. Odloučení od rodičů je trýzeň, která ukazuje sílu pout spojujících
příbuzné. Ale velmi brzy se vžil
do nového života. „Není zde důvod k nudě,“ napsal rodičům,
„protože každá hodina má své
určení... Hlavními úkoly jsou
studium a ruční práce. Velká
část času je věnována modlitbě
hodin v kostele.“ O několik dnů
později napsal: „Cítím se velmi
dobře v tomto novém životě, který je sladký, když si na něj zvykneme.“ Nicméně je to život přísný: vstává se ve dvě v noci, je tu
režim výlučně vegetariánský, šest
měsíců postu v roce, žádná rekreace... Na svátek Zjevení Páně 1895 přijímá mnišský hábit
a jméno Maria Josef.
Plní Ježíše
Pro otce Ondřeje je řeholní
život zdokonalování, rozvoj křesťanského života, života ve spojení s Kristem Ježíšem. Když
mluví o cisterciáckém ideálu
definovaném dvěma slovy: pokání a kontemplace, novicmistr zdůrazňuje podřízenost prvního z nich té druhé. „Pokáním
se mnich osvobozuje od vlivu
smyslů; rozjímáním žije v nadpřirozeném životě, žije v Bohu.“ Pro něho je řehole svatého
Benedikta školou lásky k Ježíši.
„Nicméně, stačí mít před očima
nebo na rtech Řeholi, abychom
objevili Ježíše? Nikoliv. Musíme
být »plní Ježíše«. Neboť Ježíše
je možno najít a zakusit jen skrze lásku, láska vyžaduje jednotu s Milovaným.“ Takto pojaté
cvičení v nadpřirozeném životě je spočinutím ve vtěleném
Slově skrze intenzivní zbožnost k Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu, ohnisku lásky a symbolu
lásky Boží k nám. V míře, v jaké jsme sjednoceni s Boží vůlí,
i uprostřed nejkrutějšího mučení se upevňuje v naší duši pokoj
a všechny nebeské dary. Cesta
k dokonalosti je práce odříkání, především vnitřního, uskutečňovaného poslušností.
Během noviciátu četl bratr
Josef Maria mnoho knih, nikoliv
bez obtíží, ale s neúnavnou vytrvalostí. Instinktivní touha být
podporován strukturou, ponořit se do organizovaného celku
mu usnadňovala společný život
a poslušnost. Jednal v přesvědčení, že plní Boží vůli, a všem
se podřizoval, jak to chtěl svatý Benedikt. Spokojoval se s tím,
co je nejobyčejnější a nejpokornější. Ale jeho život nebyl ušetřen bojů. Sebeláska, závist, někdy velmi silná, kterou cítil tváří
v tvář intelektuální převaze, mu
dávala pociťovat své skryté ostny. Byl velmi emotivní, a to i při
nevýznamných událostech. Nešetřily ho myšlenky proti čistotě.
V pokušeních opakoval: „Všechno pro Ježíše!“
17. ledna 1897 složil první řeholní sliby. Po tomto slavném
dnu nastoupila každodenní monotónnost. Slavení liturgie hodin
v chrámě ho zaměstnávalo denně takřka sedm hodin. Nacházel
v tom radost i utrpení. Několikrát byl napomenut, že se poklonil nedostatečně. Teprve později
se přiznal, že mu nemocné koleno působí při poklekání bolest.
Měl také slabý hlas a to mu působilo výčitky, že není pro chór
dostatečně vhodný. Nejvíce rozjímal o utrpení Páně. Pomáhal
si přitom knihami, protože měl
špatnou paměť a nebyl schopen sám vytvářet úvahy. Napsal:
„Když nemám knihu a mám oči
otevřené, jsem roztržitý, když je
zavřu, usínám.“ Jak radí sv. Terezie, když člověk sám v sobě
nenachází vhodné myšlenky,
v takovém případě je nejlepší
věnovat se hlavně četbě.
Byl velmi starostlivý, pokud
jde o duše v očistci. Obětoval
za ně vlastní utrpení: „Můj Bože,
odstupuji dobrovolně a z celého
srdce ve prospěch duší v očistci dobré skutky, které vykonám
v budoucnosti, odpustky, které získám, i modlitby, které budou za mě konány po mé smrti,
a všechno vkládám do rukou Neposkvrněné Panny.“
Již od dětství toužil bratr Maria Josef být knězem, a i když přijímal možnost, že to vzhledem
k jeho omezeným schopnostem
nebude možné, nikdy se této své
horoucí touhy nevzdal. Eucharistie nebyla pro něho všední
pobožností. „Chci po celý život
každodenně přistupovat ke svatému přijímání, jestliže mi Ježíš
nedovolí, abych se stal knězem.“
V Eucharistii viděl Ježíše, který přijímá něžně každého, kdo
se mu svěřuje, aby ho vyléčil z jeho duchovních nemocí. „Ó můj
Ježíši, jak jsi dobrý, že se dáváš
mně, tak ubohému, zatíženému tolika nepravostmi. Chceš,
abych tě přijímal do svého srdce,
i když je tak chudé, protože víš,
že když tě přijímám, přijímám život, a ty mě oživuješ.“ Bratr Maria Josef nikdy neodděloval svaté přijímání od oběti mše svaté,
ze které získával sílu, aby mohl
nést kříž. Dovolával se všech mší
slavených na světě: „Kalvarská
oběť, která se denně koná na celém světě, bez ustání, ustavičně
přispívá k slávě Otce a k spáse
světa. Nemocní, zarmoucení mohou v jakémkoliv okamžiku dne
i noci, během dlouhého utrpení
a bezesných hodin říct: »V tuto
hodinu na mnoha místech světa
kněz přistupuje k oltáři a přináší smírnou oběť.«“
24. června 1900 skládá Maria Josef své věčné sliby. Na cestě ke kněžství však jeho malé vlohy vytvářejí překážku tím větší,
že profesor teologie mu v ničem
neulehčuje práci, protože ho pokládá za neschopného a nevhodného ke kněžství. K tomu přistoupily další těžkosti. Velké bolesti
hlavy a žaludku mu nedovolují,
aby se věnoval práci tak, jak by
chtěl. Nicméně novicmistr P. Ondřej a otec převor se domnívají,
že bude moci dokončit studium
a přijmout kněžské svěcení, a to
je pro něho útěchou. A skutečně,
nakonec nadešel 12. říjen 1902
a Mons. Marre, bývalý mnich
od Panny Marie Pouštní, jmenovaný světícím biskupem, mu uděluje kněžské svěcení. Den nato
slaví svou první mši svatou před
klášterním společenstvím. Hle,
stal se knězem navěky! Uskutečnila se na něm slova Pavla VI.:
„Mnozí svatí toužili spojit kněžství s mnišským životem, protože viděli harmonický soulad mezi svým kněžstvím a mnišským
povoláním. Pravá samota, která se zabývá pouze Bohem, úplné zřeknutí se statků tohoto světa a vlastní vůle, jaké přijímají
ti, kdo se stávají mnichem, připravují kněžskou duši zvláštním
způsobem k tomu, aby se obětovala v eucharistické oběti, která je zdrojem a vrcholem celého
křesťanského života. Navíc když
se kněžství spojuje s úplným darováním, jakým se mnich zasvěcuje Bohu, je zvláštním způsobem podobný Kristu, který je
spolu knězem i obětí“ (Dopis
kartuziánům 18. dubna 1971).
Novokněz se netěší valnému zdraví. Pociťuje velkou únavu a bolesti na hrudi. Je bázlivý,
s nikým o tom nemluví, nechce
budit pozornost a znepokojovat
představené. Nicméně už počátkem roku 1903 bylo zcela zřejmé, že mladý mnich churaví.
Lékař konstatuje velkou únavu, ale ve skutečnosti se jedná
o tuberkulózu. Na příkaz představených se odebere k rodičům, aby si odpočinul a nabral
sil. Ale i po dvouměsíčním odpočinku se jeho zdraví rapidně
zhoršuje. Vrací se do kláštera,
aby se připravil na smrt. Každodenní mše svatá mu pomáhá
spojovat vlastní utrpení s utrpením Spasitele. Doplňoval jako
svatý Pavel na svém těle to, co
scházelo do plnosti Kristových
útrap (Kol 1,24). „Až nebudu
moci sloužit mši svatou, Ježíšovo Srdce mě může vzít z tohoto světa, protože už nebudu
mít nic, co by mě poutalo k této zemi,“ řekl P. Maria Josef duchovnímu vůdci.
Během posledních týdnů života mladý kněz mnoho trpěl.
Často se dusí, sedí a snáší bolest hlubokých ran z proležení.
Pater Ondřej u něho tráví dlouhé hodiny, aby mu dodával odvahu a důvěru k Božskému Srdci. Ve středu 17. června 1903
v době, kdy P. Ondřej za něho
slouží mši svatou k Nejsvětější
Panně, odevzdává P. Maria Josef na křesle v ošetřovně svou
duši Bohu.
Při blahořečení P. Marii Josefa 3. října 2004 ho dává Jan
Pavel II. za příklad těmito slovy:
„Vždy důvěřoval v Boha, v rozjímání o umučení a ve spojení s Kristem v Eucharistii. Tak
se impregnoval láskou k Bohu,
kterému se zcela odevzdával jako jedinému štěstí zde na zemi
a odlučoval se od statků tohoto
světa ve světě mlčení trapistického kláštera. Uprostřed zkoušek
se zrakem upřeným na Krista
obětoval své utrpení Pánu za jeho Církev. Kéž by naši současníci, zvláště kontemplativní mniši
a nemocní, odhalili podle jeho
příkladu tajemství modlitby, která pozvedá svět k Bohu a dává
sílu ve všech zkouškách.“
Pramen: http://www.clairval.com/
sample.it.php#2007
Překlad -lš