„Pokud se spolu se Lvem XIII. připouští, že "Bůh chtěl, aby se nám milost a pravda, kterou pro nás získal Kristus, dostala jen prostřednictvím Marie", pak i ona musela chtít spolupracovat na vykoupení, tak jako Kristus chtěl být Vykupitelem.
Kristus chtěl, aby s ním trpěla, jak říkají někteří teologové,
per modum unius. Pokud Kristus chtěl svou vlastní smrt, chtěl i její utrpení. A pokud chtěl být "mužem bolestí", chtěl, aby ona byla "matkou bolestí". Nebyla to však nanucená vůle:
Maria přijala všechno ve fiat zvěstování.
Meč, který Ježíš vrazil do svého srdce, vrazil s její spoluprací i do srdce Panny Marie. Těžko by to mohl udělat, kdyby nebyla jeho matkou a kdyby nebyli v duchovním smyslu "dva v jednom těle, dva v jednom duchu".
Bolesti jeho umučení byly jeho, ale jeho matka je také považovala za své, protože to znamená
soucit. Nebylo sedm mečů, ale pouze jeden, a ten probodl dvě srdce. Sedm bolestí je jako sedm probodnutí Kristovým mečem, přičemž jedno probodnutí je pro něj jako Vykupitele a druhé pro ni jako Vykupitelovu matku. Kristus je mečem jejího vlastního utrpení, on je mečem jejího soucitu.
Pius XII. říká, že Maria jako skutečná Královna mučedníků více než kterýkoli jiný věřící vykonala pro své tělo, Církev, utrpení, které chybělo v Kristově umučení! To je první důvod, proč Bůh dopustil Mariino utrpení, aby mohla jako první po Vykupiteli pokračovat v utrpení a smrti v Mystickém těle. Pokud zákon, že Velký pátek je podmínkou Velikonoční neděle, zavazuje všechny věřící,
musí zavazovat i tu, která je Spasitelovou matkou.
(ctihodný arcibiskup Fulton J. Sheen)
Převzato z FC - Podcasty otca Radovana,
článek ze 16. 9. 2023 naleznete
zde.