Navzdory zdání nejsou nečistotou ohroženi hlavně mladí lidé, ale především ti, kteří začínají svůj život pociťovat jako něco, co jim čím dál víc prosakuje mezi prsty - teď je poslední chvíle něco zažít.
V důsledku toho, že se člověk zaplete do této myšlenky, přestane se dívat na druhého jako na někoho, komu lze dát lásku, důvěru, přátelství, a stále více ho začíná vidět a zacházet s ním jako s objektem. Stále více jej začíná vnímat jako objekt, který je třeba dobývat a podrobovat. Nečistota tedy nemusí nutně souviset s erotickou sférou, se sexem, i když sexuální rozměr je samozřejmě jedním z aspektů nečistoty; ale mnohem více jde o to, aby člověk redukoval jiného člověka na úroveň věcí.
Podle Evagria je důležitým prvkem nečistoty, stejně jako v případě obžerství, nereálnost tužeb a trávení velkého množství času ve sféře snů.
Pontyjczyk poznamenává, že je to „stín jako stín“, který však „znečišťuje... duši a přiměje dělat zlé věci, říkat různá slova a naslouchat jim v reakci, jako by byl předmět [touhy] viditelný a přítomný."
Pěstování nesplnitelných, třebaže nereálných tužeb po druhých lidech – to je podstata nečistoty.
Zatímco obžerství nás svádí vzpomínkami na minulost, nečistota nám chce, často na základě minulých zkušeností, ukázat možné zážitky, které máme na dosah ruky – stačí, aby mnich opustil celu. Není divu, že to vede přímo k frustraci a smutku.
Navzdory zdání nejsou nečistotou ohroženi hlavně mladí lidé, ale především ti, kteří začínají svůj život pociťovat jako něco, co jim čím dál víc prosakuje mezi prsty - teď je poslední chvíle něco zažít. Hlasitě tikající hodiny – tak byste si měli představit nečistotu. To vše vede k rychlé ztrátě rozumu a rozhodování na základě impulsu – biologického pohonu.
Rafał Soroczyński