Prastarý farní kostel v Re, malé obci v údolí Vigezzo asi 20 kilometrů od Domodossola, míval na vstupu nízkou bránu chráněnou portíkem. Na pravou stranu brány namaloval malíř obraz Panny Marie s Dítětem a se třemi růžemi v pravé ruce. Na stuze je nápis: „In gremio Matris sedet Sapientia Patris.“
Večer 29. dubna 1494 jeden mladík, jistý Giovanni Zuccone, rozzlobený, protože prohrál v kartách, hodil kamenem po obraze namalovaném na průčelí kostela, zasvěceného svatému Móricovi. Jeden jeho kamarád ho pokáral: „Nešťastníku, zranil jsi svatou Pannu!“ Mladík uznal svou chybu a litoval toho, ale oba z místa činu utekli.
Druhý den jeden stařík jménem Bartoloměj, dříve než vstoupil do kostela, dotkl se podle svého zvyku obrazu Panny Marie, aby pak učinil znamení kříže. S překvapením zjistil, že má ruku potřísněnou krví, která vytéká z rány způsobené kamenem a stéká až na zem.
Tento mimořádný případ je bohatě zadokumentován a věrohodně dosvědčen oficiálními civilními orgány. Dva pergameny, uchovávané ve farním archivu, představují nejdůležitější a nezvratné důkazy o věrohodnosti zázraku, protože jsou to výpovědi očitých svědků.
První pergamen z roku 1494 obsahuje svědectví starosty z Val Vigezze Daniela de Crispiho, který po podpisu notáře připojil svůj podpis i na dokument. Druhý pergamen je z roku 1500 (šest let po události) a sepsal ho úředník Angelo Romano.
Pro nás je zajímavé číst první pergamen, přeložený do běžné italštiny, popis události z pohledu toho, který věc potvrzuje: Slavný Bůh a Pán náš, Ježíš Kristus a milost Ducha Svatého, ať ráčí osvítit srdce těch, kteří popisují tak velké zázraky.
V místě Re della Val Vigezzo v diecézi Novara, na vnější stěně kostela svatého Móřice, přímo pod portikem kostela, je pradávný obraz slavné Panny Marie a s ní jejího jednorozeného Syna na kolenou Panny. Tento obraz začal ve středu 29. dubna ronit z čela krev. Tuto vytrysklou krev lze spatřit, jak teče z čela po tváři svaté Panny a po celém obraze Jednorozeného. Několik dní tak vytékala z čela a mnoho kapek steklo až na zem na plenku prostřenou tam, kam kapky stékaly. Krev vydávala obdivuhodnou vůni.
Pověst o těchto věcech se rozšířila po okolí Val Vigezzo a ctihodný pan Daniel de Crispis, milánský občan, starosta ve Val, veškerý klérus a šlechta i lidé z údolí vystoupili ke kostelu, aby viděli namalovaný obraz; viděli obraz a krev, která se z čela a z obrazu ztratila, se zázračně znovu zjevila.
Jmenovaný starosta a další klerici a šlechtici nejprve prozkoumali zeď kostela a její části, aby viděli, zda úkaz není uměle vyvolán, a přesvědčili se, že krev vytéká zázračně a ne uměle z čela obrazu, protože toto místo se jevilo jako proražené. Když starosta slyšel, že nějaký Giovanni Zuccone právě v onu středu hodil po obraze kamenem, sezbíral několik svědectví podepsaných Petrem da Balcone, písařem téhož starosty, a svědectví, která dosvědčují to, co jsme uvedli.
Následovala zázračná znamení a divy zaznamenané v blízkosti téhož kostela. Přestože lokalita Re, kde se obraz nachází, je lesnatá a občané velmi chudí, začali budovat nový majestátný kostel, ale nemohli ho přivést ke konci pro svou chudobu a viděli nutnost prosit o pomoc věrné Kristovy následovníky.
Následují podpisy a razítka úředních svědků:
„Já, Pierino, syn Viliama da Balcono, veřejný notář z Val Vigezzo spolu s uvedeným panem starostou a notáři, kteří byli při věci přítomni, jsem viděl všechno tak, jak je to zapsáno, a pro potvrzení věrohodnosti všeho řečeného jsem se podepsal.“
„Já, Giovannino, syn Dionýsie de Rossi, veřejný notář ve Val Vigezzo spolu se zmíněným starostou a notáři, kteří byli u věci přítomni, jsem viděl všechno tak, jak je to zapsáno, a pro potvrzení věrohodnosti všeho řečeného jsem se podepsal.“
„Já, Pietro de Rossi, syn pana Giovanniniho, obyvatele ze Santa Maria uvedeného Val Vigezzo, veřejný notář spolu se zmíněným starostou a notáři, kteří byli u věci přítomni, jsem viděl všechno tak, jak je to zapsáno, a pro potvrzení věrohodnosti všeho řečeného jsem se podepsal.“
„Všem a každému, kdo pozorovali tyto věci, já Daniel de Crispis, občan z Milána a starosta ve Val Vigezzo, dosvědčuji, že když se rozšířila pověst o výše popsaném krvácení, odebral jsem se na uvedené místo v Re spolu s velkým množstvím kleriků a šlechticů z údolí, viděl jsem uvedený obraz potřísněný krví a prozkoumal jsem a dal prozkoumat zdi, kde je obraz namalován, a ověřil jsem, že uvedené věci se staly zázračně a ne uměle, a přezkoušel jsem svědectví, jak je výše uvedeno. Proto na důkaz věrohodnosti a v síle toho, co bylo řečeno, nařídil jsem, aby byl pořízen platný zápis s přiložením mé pečeti.“
Giovanni Zuccone, mladík, který prorazil obraz, přestože činu litoval, několik dní po urážce Madony byl vypovězen z Valle a s ním, jak bylo v místě zvykem, i jeho příbuzní.
Tímto zázrakem krve Madona ukázala svou mateřskou ochranu pro všechny věřící, kteří se k ní obracejí, jak to dosvědčují četné tabulky ex voto zachované ve svatyni.
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak. Používáme phpRS - redakční systém zdarma.