Tichý, rozumný, citlivý,
s báječným humorem
„Do našeho století se vrátili mučedníci.
Jsou často neznámí, jakoby »neznámí
vojáci« ve velké věci Boží. Pokud je
to možné, neměla by být jejich svědectví
v církvi ztracena.“ To napsal papež
Jan Pavel II. v roce 1994, když se církev
připravovala na přechod do třetího křesťanského
tisíciletí. Biskupské konference
všech zemí usilovaly o sesbírání životních
svědectví svědků víry, aby je vytrhly
ze zapomnění.
Tichý, rozumný, citlivý,
s báječným humorem
Jedním tímto „neznámým vojákem velké
věci Boží“ je Hans Georg Heintschel-
-Heinegg. V pouhých 25 letech byl tento
student teologie popraven gilotinou ve vídeňském
vězení 5. prosince 1944. Pokud
by se mu započetly pouze některé články
a knihy a jeho biografie by nebyla ihned
označena heslem „mučednictví“ a „odboj“,
pak by byl každý, který sleduje koleje jeho
života, veden přítomností Boží.
Jeden spoluvězeň, který přežil děsivé
dny vězení ve Vídni, napsal o tomto kandidátovi
kněžství následující: „Tichý, rozumný,
citlivý a k tomu báječným humorem
obdařený člověk, stár 25 let.“
Hans Georg von Heintschel-Heinegg
se narodil 5. září 1919 na zámku v Kněžičkách
v severních Čechách. V roce 1926
se jeho rodiče Wolfgang a Albertine Heintschel-
Heinegg z finančních důvodů vzdali
usedlosti v Čechách a usadili se se svými
dětmi ve Vídni. Hans Georg navštěvoval
Theresianum, gymnázium rakouské aristokracie
s výraznou péčí o tradice.
Tato škola otevřela mladým svět velkých
básníků, jako byli Rainer Maria Rilke, Stefan
George, Hugo von Hofmannsthal a Joseph
Freiherr von Eichendorff. Tento mladý
muž četl rád jejich básně a myšlenky.
Zároveň byl sám povzbuzen k psaní setkáním
s literaturou. Ne méně než 23 básní
věnoval Hans Georg svému novému vlastnímu
městu Vídni.
Rozhodně se od začátku stavěl proti
myšlenkovému světu národního socialismu.
Brzy rozpoznal v nacionálněsocialistické
ideologii odepření života a jakékoliv
lidskosti.
Již v gymnaziálním období se v něm
probudilo přání stát se knězem. Po úspěšné
maturitní zkoušce započal 2. října 1937
teologické studium v kněžském semináři
Canisianum v Innsbrucku. Láska k literatuře
tohoto studenta přiměla v jeho, podle
jeho vlastního výroku „nejšťastnějším období“
života sáhnout po pracích Georga
Bernanose, Leóna Bloye a Paula Claudela,
stejně jako Gertrudy von Le Fort.
Tím tíživěji muselo jeho ducha a cit zasáhnout,
když po „Anschlussu“ Rakouska
v březnu 1938 k Německé říši určovaly
veřejný život drsné a brutální metody tajné
státní policie. Při jedné domovní prohlídce
Canisiana 13. března 1938 byly zabaveny
dopisy von Heintschel-Heinegga.
Při výslechu se zodpovídal z toho, že se
v dopisech určených jeho sestře v myšlenkách
zabýval novým mírovým pořádkem
Evropy po konci druhé světové války.
Tyto dopisy svědčily o odmítnutí nacionálního
socialismu stejně jako o svobodě
jeho ducha.
Hans Georg von Heintschel-Heinegg
Prof. Dr. Helmut Moll
Dne 21. listopadu 1938 bylo Canisianum
z donucení gestapem zavřeno. Hans Georg
tedy nemohl pokračovat ve svých studiích.
Vrátil se zpátky do Vídně a žil v jednom soukromém
bytě v očekávání svého povolání
k Wehrmachtu. V průběhu roku 1939 se
seznámil s rakouským svobodným hnutím
Augustinského chórového sboru Romana
Scholzeho (1912–1944) a připojil se k němu.
Jeden špeh si vyloudil důvěru členů
a prozradil 17. července 1940 za 30 000 marek
jména účastníků sdružení. Gestapo reagovalo
nekompromisně: přes 130 uvězněními.
Mezi zadrženými byl i Hans Georg
von Heintschel-Heinegg.
Jeho následná životní cesta se stala skutečně
cestou křížovou, která vedla přes vězení
ve Vídni, Anrathu (Severní Porýní)
a Krefeldu zpátky do Vídně. Zde s ním byl
veden 22. a 23. února 1944 soudní proces.
Čtyři roky nesmyslného věznění již byly za
tímto studentem teologie. Soud jej odsoudil
k smrti a stálé újmě na cti. Poté musel
odsouzený snášet ještě deset měsíců v cele
jisté očekávání smrti, dokud nebyl rozsudek
proveden gilotinou ve Vídni 5. prosince
1944.
Podle slov tehdy úřadem pověřeného vězeňského
kněze říkal Heintschel-Heinegg
na cestě z vězeňské cely ke gilotině nahlas
a srozumitelně Vyznání víry. Slova „vzkříšení
a život věčný“ byla zadušena temným nárazem
dolů svištícího ostří. Poté bylo ticho.
Heintschel-Heinegg dorostl v čase svého
vězení do skutečné velikosti a jasnosti.
„Všichni se musíme nejdřív osvědčit. Zde získáme
jen (…) Jen očekávající uzraje a každé
tříbení vyžaduje kámen, který na nás bude
hozen.“ Stále znovu čekal Heintschel-Heinegg
na hlídače, kteří mu opatřovali papír
a tužku a umožnili, aby vězeň mohl psátzachovat své myšlenky. Ve vězení v Krefeldu,
4. července 1942, na svátek Božího
Těla, se v básni sjednotil přítomností Boží
lásky s procesími ve městě.
Es ist kein Thron so nah an uns gerückt
als der Liebe. Aller Menschen Sorgen
gehen hier zu Ruh. Gesegnet,
wem genügt,
zu wissen, daß er ewiglich geborgen.
In stiller Demut schweigt
mein preisend Wort;
denn Stille ziemt,
wem Gott das Herz entbrennt.
In ferner Sehnsucht
nach dem heiligen Ort
ruft mich die Andacht hin
zum Sakrament.
* * *
Není trůnu nám tak blízkého
jako toho lásky.
Všech lidí starosti dojdou zde pokoje,
blahoslavený, komu vědět postačuje,
že je věčně skrytý.
V tiché pokoře mlčí mé slovo chválící,
neboť tichosti náleží,
jehož srdci Bůh dá vzplanout.
Ve vzdálené touze po svatém místě
volá mě zbožnost tam ke Svátosti.
Při vězeňském pobytu pomýšlel Heintschel-
Heinegg dokonce na založení řádu
„Rytířů Ducha Svatého“. Doufal, že toto
sdružení by přispělo k „přivedení zpět lidstva,
kultury a celého života do Krista a ke
Kristu“. Pět spoluvězňů, se kterými ve vězeňských
podmínkách mohl udržovat kontakt,
vstoupilo do tohoto společenství. Přes
nepříznivé okolnosti došlo na jeho církevní
uznání. Nestane se pravděpodobně nikdy
řádovým sdružením v dějinách církve,
neboť se zrodilo ve vězeňské cele a jeho
prvními členy byli k smrti odsouzení vězni.
Čestný pohřeb Hansi Georgu Heintschel
-Heineggovi nepřipadl. Gestapo odepřelo
předat rodině tělo. Mrtvý byl zpopelněn
a pochován na vídeňském centrálním
hřbitově bez jakékoliv pocty a doprovodu.
Slovo z Janova evangelia označuje jeho
hrob. „Zemře-li zrno padlé do země,
přináší mnohý užitek.“ (srov. Jan 12,24)
Výstižněji lze život Heintschel-Heinegga
a jeho nezničitelnou naději sotva popsat.
Vyšlo v časopise Světlo 48. ČÍSLO / XXVII. ROČNÍK