Zázrak – latinsky
miraculum, z mirari „divit se“ – je div, čudo, obecně úžasná věc. Toto slovo se používá v klasické latině. Druh zázraku, který by se mohl vztahovat na eucharistické zázraky, je však vhodněji pojmenovaný v řeckém textu výrazy
terata, dynameis, semeia tzn. zázraky vykonávané nadpřirozenou mocí, jako znaky nějakého zvláštního poslání, znamení nebo daru, výslovně připisované Bohu.
Tak svatý Petr ve svém prvním kázání hovoří o Kristu, jako o potvrzeném Bohem
dynamesin kai terasin kai semeiois (Sk 2:22) a svatý Pavel říká, že odznaky svého apoštolátu projevuje
semeiois te kai terasin kai dynamesin (2 Kor 12:12).
Primárním cílem zázraku je vždy sláva Boha a dobro člověka. V zázracích lze vždy rozlišit i sekundární cíle a ty jsou podřízeny primárním. Tedy mohou to být důkazy potvrzující pravdu o božském poslání nebo dogmatu víry nebo mravní přikázání např. Mojžíš (Ex 4) Eliáš (1 Kr 17:24). Z tohoto důvodu vidí Židé v Kristu „proroka“ (Jn 6:14), ve kterém „Bůh navštívil svůj lid“ (Lk 7:16). Proto v Něho uvěřili učedníci (Jn 2:11) i Nikodém (Jn 3: 2) a muž slepý od narození (Jn 9:38) a mnozí, kteří viděli vzkříšení Lazara (Jn 11:45).
Ježíš se neustále odvolával na své „skutky“, aby dokázal, že je poslaný Bohem, že je Božím synem. Například k Janovým učedníkům (Mt 11:4) a k Židům (Jn 10:37). Tvrdí že Jeho zázraky jsou větší svědectví než svědectví Janovo (Jn 5:36), odsuzuje ty, kteří neuvěří (Jn 15:24), chválí ty, kteří to dělají (Jan 17: 8) a ukazuje zázraky jako znamení Pravé víry (Mk 16:17). Apoštolé se odvolávají na zázraky jako na potvrzení Kristova božství a poslání (Jn 20:31; Sk 10:38) a svatý Pavel je považuje za znamení svého apoštolátu (2. Kor 12:12).
Zázraky se dějí i proto, aby potvrzovaly skutečnou svatost. Tedy například Bůh obhajuje Mojžíše, Eliáše (2 Kr 1) a Elizea (2 Kr 13). Proto slepý vydává svědectví (Jn 9:30). A jsou potřeba v oficiálním procesu při kanonizaci svatých. Zázraky mohou jindy přinášet duchovní, jindy i časné benefity (například uzdravení). Časné jsou vždy podřízeny duchovním cílům, protože jsou odměnou nebo potvrzením ctnosti. vdova v Sareptě (1 Kr 17), tři chlapci v ohnivé peci (Dan 3), záchrana z jámy lvové (Dan 5), vysvobození svatého Petra z vězení (Sk 12) a svatého Pavla při ztroskotání (Sk 27).
Zázrak je v podstatě výzvou k poznání. Proto lze zázraky odlišit od čistě přirozených událostí. Zázrak je skutečnost v řádu hmotného stvoření a je empiricky pozorovatelný, jako každý přírodní úkaz. Zázračný charakter nějakého jevu poznáváme:
– z pozitivního poznání přírodních sil a přírodních zákonů. Říci, že neznáme všechny přírodní zákony a proto nemůžeme rozeznat zázrak, jak říká Rousseau a s ním moderní pochybovači, je tedy mimo, protože by to znamenalo, že všechno lze obhájit nevědomostí. I když neznám všechny přírodní zákony, stále mohu s jistotou říci, že tento konkrétní byl porušen.
– z pozitivního poznání hranic přírodních sil. Není třeba přesně znát sílu člověka, ale víme, že sám nedokáže zvednout horu. Při rozšiřování našich vědomostí o přírodě vědecký pokrok přesně omezil sféry působení a rozpoznal hranice. Proto jakmile máme důvodné podezření, že jakákoli událost, ať už se jeví jako neobvyklá nebo vzácná, může vzniknout z přirozených příčin nebo se bude moci vysvětlit obvyklým chodem přírody, okamžitě ztratíme přesvědčení, že je to zázrak. Zázrak je projevem Boží moci a pokud to není zřejmé, musíme danou událost odmítnout.
V Eucharistii je přítomné Tělo a Krev Ježíše Krista opravdu skutečně a podstatně. Kristus je přítomný v oltářní Svátosti skrze proměnění celé podstaty chleba ve své Tělo a celé podstaty vína ve svou Krev procesem, který se jmenuje transsubstanciace. Přesto, po transsubstanciaci setrvává podoba chleba a vína, svátostné způsoby si uchovávají svou fyzikální skutečnost. V Eucharistii jsou však přítomné nejen Kristovo Tělo a Krev, ale spolu s nimi i Jeho duše a božství.
Skutečně je tam přítomný celý Kristus. Pod každým z obou způsobů je přítomen celý Kristus, je v nich celý před i po rozdělení a je celý v každé jejich částce.
Po uskutečnění konsekrace je Kristovo tělo a krev v Eucharistii trvale přítomné a jako Bohu se mu má prokazovat kult poklony – latrie.
Okamžik, kdy se tato proměna stává, je chvíle, ve které kněz vysloví slova ustanovení – konsekrace. To je nejvzácnější dogma katolické víry. A nejtížeji přijatelná. Je natolik unikátní, nádherná, tajemná a strašná, že židé ji odmítli ještě za Kristova života (diskuse v synagoze v Kafarnaumu), pohanům se zdála bláznivá a nechutná a protestanté ji všichni odmítli, jako výmysl papeženců. Máme však množství záznamů o tom, jak adorace před Eucharistií změnily lidem životy, jak přijetí Eucharistie zachránilo zdraví a život, jak se třesou před Eucharistií démoni, ale i sami cítíme posilující moc této svátosti.
Kromě toho máme zaznamenáno několik tzv. eucharistických zázraků – tedy zázračných mimořádných událostí, které úzce souvisí s Eucharistií s přeměněným chlebem a vínem a které se staly po Ježíšově zmrtvýchvstání.
Naše víra se však vůbec nezakládá na eucharistických zázracích a ani je nepotřebuje. Uvěřili jsme proto, že nás přesvědčila moc a autorita Toho, kdo nám víru zjevil. „
Fides ex auditu auditus autem per verbum Christi.“ (Řím 10:17) „
Víra je akt intelektu, který pod vlivem vůle, kterou pohla Boží milost, dává svůj souhlas s božskou pravdou.“ (sv. Tomáš
Summa Theologiae II-II q.2 a.9 c)
Naše víra v Eucharistii stojí na Kristu, který předpověděl ustanovení Eucharistie a poté ji ustanovil. Od té doby Církev věrná Pánovu příkazu: „
Dělejte to na mou památku“ (1 Kor 11:24), vždy s velkou vírou slavila Eucharistii, zejména v neděli v den Ježíšova vzkříšení a pokračuje v tom „
dokud nepřijde“ (1 Kor 11:26).
Křesťan není povinen věřit v eucharistické zázraky a ani žádné jiné, které se udály po skončení zjevení. Nesmí vyloučit možnost, že Bůh může zasáhnout mimořádným způsobem, v kterémkoli daném okamžiku, místě, události nebo u kohokoli. Ale někdy je obtížné rozlišit, jestli v konkrétním případě došlo k autentickému mimořádnému Božímu zásahu a proto zázraky nepatří do korpusu víry. A Církev vždy byla v této věci obezřetná. Avšak i když není nikdo povinen věřit, že konkrétní událost je zázrak, věřící člověk by měl projevovat úctu k eucharistickým zázrakům, jejichž pravost Církev uznala. Vždyť
eucharistické zázraky mohou být užitečnými a plodnými pomocníky naší víry.
Pomáhají nám přesahovat viditelné a vnímatelné a připouštět existenci něčeho přesahujícího.
Protože se eucharistický zázrak považuje za nadpřirozenou událost, nemá vědecké vysvětlení. Jde nad rámec lidského rozumu a chápání a vyzývá člověka, aby „překročil“ vnímatelné, viditelné a lidské a připustil, že existuje něco nepochopitelné a pouze se samotným lidským rozumem nevysvětlitelné; něco, co nelze vědecky dokázat.
Eucharistické zázraky nám tedy mohou pomoci pochopit a žít víru, jejímž středem je Kristus a Kristova Eucharistie. Tyto zázraky jsou užitečné, pokud jsou úzce zaměřené na Krista a nestanou se autonomními. Mohou posílit osobní víru věřících a obrátit nevěřící.
Odkazují lidi na Eucharistii ustanovenou Kristem a slavenou každou neděli. Musí sloužit víře. Nesmějí a nemohou k jedinečnému daru Eucharistie nic přidat, ale mohou se stát jeho pokornou připomínkou, pomoct o ní plodně a hlouběji rozjímat.
Eucharistické zázraky nás mohou povzbudit k tomu, abychom Eucharistii chápali, vážili si ji a milovali ji. Mohou člověku pomoci objevit tajemství krásy a bohatství Eucharistie a učit nás, abychom nikdy nezapomněli, že Eucharistie je pravý, velký, nevyčerpatelný, každodenní zázrak. Eucharistie je pravá oběť Těla a Krve Pána Ježíše, kterou ustanovil, aby se oběť kříže nepřetržitě konala, po celé věky, až do jeho návratu ve slávě.
Eucharistických zázraků se událo velmi mnoho. Seznam všech eucharistických zázraků, jak je sesbíral nedávno blahořečený Carlo Acutis, je uveden níže.
Itálie
Řím 6.-7. století, Lanciano 750, Trani 11. století, Sv. Peter Damiani 11. století, Ferrara 1171, Rimini 1227, Alatri 1228, Florencie 1230-1595, Assisi 1240, Bolsena 1264, Offida 1273-1280, Gruaro (Valvasone) 15 , Volterra 1472, Salzano 1517, Asti 1535, Morrovalle 1560,Veroli 1570, Mogoro 1604, Řím 1610, Canosio 1630, Turín 1640, Cava Dei Tirreni 1657, A1 17 La Bruca 1969
Holandsko
Meerssen 1222-1465, Breda-Niervaart 1300, Stiphout 1342, Amsterdam 1345, Boxtel-Hoogstraten 1380, Boxmeer 1400, Bergen 1421, Alkmaar 1429
Polsko
Glotowo 1290, Krakow 1345, Poznan 1399, Legnica 2013, Sokólka 2008
Španělsko
Ivorra 1010, Caravaca de la Cruz 1231, San Juan de Abbesses 1251, Daroca 1239, O’Cebreiro 1300, Alboraya-Almácera 1348, Moncada 1392, Gerona 1297, Cimballa 1370, Guadalupe 1420, Zaragoza 1427, Ponferrada 1533, Alcoy 1568, Alcalá 1597, Gorkum-El Escorial 1572, Montserrat 1657, Onil 1824, Silla 1907
Rakousko
Fiecht 1310, Seefeld 1384, Weiten-Raxendorf 1411
Belgie
Bruges 1203, Herkenrode-Hasselt 1317, Brussels 1370, Liège (Corpus Christi) 1374, Middleburg-Lovanio 1374, Bois-Seigneur-Isaac 1405, Herentals 1412
Francie
Douai 1254, Neuvy Saint Sépulcre 1257, Paríž 1290, Blanot 1331, Dijon 1430, Avignon 1433, La Rochelle 1461, Marseille-En-Beauvais 1533, Faverney 1608, Pressac 1643, Les Ulmes 1668, Bordeaux 1822
Německo
Bettbrunn 1125, Augsburg 1194, Benningen 1216, Regensburg 1255, Weingarten, Kranenburg District of Kleve 1280, Walldürn 1330, Wilsnack 1383, Erding 1417
Martinique – Morne-Rouge 1902
Kolumbie – Tumaco 1906
Chorvatsko – Ludbreg 1411
Egypt – Arabská poušť – Sv. Marie Egyptská 6. století
Egypt – Scete 3.-5. století
Peru – Eten 1649
Indie – Chirattakonam 2001
Portugalsko – Santarém 1247
Réunion – Saint-André de la Réunion 1902
Argentina – Buenos Aires 1992 – 1994 – 1996
Mexiko – Tixtla 2006
Švýcarsko – Ettiswil 1447
Venezuela – Betanie 1991
O každém z těch zázraků by se dalo hodně napsat,
v následující II. části zmíníme však jen ty nejznámější, dodnes je totiž zaznamenáno takových zázraků více než 120.
Jozef Duháček
Druhá část článku:
Najznámejšie eucharistické zázraky v dejinách.
Stručný prehľad,
www.christianitas.sk, 16. 1. 2021
Zdroj:
https://www.christianitas.sk/k-comu-nas-maju-viest-eucharisticke-zazraky-dodnes-ich-mame-vyse-120/
Převzato z
https://slovenskydohovorzarodinu.sk/,
článek ze 16. 6. 2022 naleznete
zde.