Při zádušní mši svaté, které se říká také rekviem, se lidé modlí za spásu duše zemřelého.
To se může dít buď přímo na jeho pohřbu, nebo je za jeho duši sloužena mše svatá.
Co je to zádušní mše svatá?
Podle křesťanských zvyků se pozůstalí
loučí se zemřelým jednak pohřbením jeho
tělesných ostatků, a pak doprovodem
jeho duše, což se děje prostřednictvím
modlitby při mši svaté sloužené „za duši“
zemřelého, tedy zádušní mši.
Vzhledem k tomu, že text modlitby
v latině začíná slovy Requiem aeternam
dona eis, Domine (Odpočinutí věčné dej
jim, Pane), označuje se zádušní mše svatá
latinsky jako requiem. Má jednotný
text modlitby, který byl původně zpíván
jako gregoriánský chorál, později začali
rekviem komponovat jako polyfonní dílo
snad všichni význačnější hudební skladatelé,
například Wolfgang Amadeus Mozart
nebo Antonín Dvořák.
Jak zádušní mše svatá probíhá?
Obřady probíhají většinou v kostele, ale
mohou proběhnout také ve hřbitovní kapli,
či výjimečně třeba v domě zemřelého. Po
vstupních obřadech se koná bohoslužba
slova, kde po evangeliu zazní homilie, nikoliv
pohřební chvalořeč. Po ní následují
přímluvy, po nich přinášení obětních darů,
někdy bývá zvykem přinášet s obětními
dary také své osobní dary, tzv. ofěru,
poté následuje eucharistická oběť.
Po přijímání a závěrečné modlitbě následuje
obřad posledního rozloučení. Před
jeho začátkem může zaznít vzpomínka na
zemřelého, kterou přečte kněz anebo někdo
z pozůstalých, z přátel. Obřad vykonává
kněz buď v mešním rouchu, nebo pluviálu.
Stojí přitom u rakve, obrácen tváří
k lidu, spolu s ministranty, kteří drží svěcenou
vodu a kadidlo. Obřad posledního
rozloučení uvede kněz slovy: „Je třeba
prokázat našemu zemřelému poslední
službu lásky, pohřbít ho a odevzdat Pánu
Bohu,“ a vyzve přítomné k modlitbě za
zesnulého. Poté následuje zpěv na rozloučenou,
kněz pokropí rakev zemřelého
svěcenou vodou a okouří kadidlem. Po
společné modlitbě se vynese rakev z kostela.
Doprovází-li kněz i shromáždění zesnulého
až na hřbitov, je možno vykonat
obřad posledního rozloučení až u hrobu.
Za koho může být
zádušní mše svatá sloužena?
Dle Kodexu kanonického práva mají
mít všichni zemřelí křesťané církevní pohřeb,
při kterém jim církev vyprošuje duchovní
pomoc, prokazuje úctu jejich tělům
a zároveň živým dodává útěchu z naděje.
(CIC 1176) To samé platí i pro katechumeny
a děti, jejichž rodiče je chtěli nechat
pokřtít, a které zemřely před pokřtěním.
Pokřtěným členům některé nekatolické
církve nebo církevního společenství lze
dovolit církevní pohřeb podle rozumného
rozhodnutí místního ordináře, pokud
není dosažitelný vlastní duchovní a není
známo, že by si to nepřáli. (CIC 1183). Za
nepokřtěné může být také sloužena zádušní
mše svatá, ale podle kanonického
práva ji musí knězi povolit jeho ordinář
(CIC 1184, par. 2).
Církevně nemohou být pohřbeni ti,
kdo před smrtí neprojevili žádné známky
kajícnosti. Týká se to notoricky známých
odpadlíků, bludařů a schizmatiků,
těch, kteří zvolili kremaci z důvodů odporujících
křesťanské víře, či jiných veřejných
hříšníků, kterým nelze dovolit
křesťanský pohřeb pro veřejné pohoršení
věřících. Za tyto osoby je také nutno
odepřít jakoukoliv pohřební mši svatou.
(CIC 1184–1185)
Kdy může být
zádušní mše svatá sloužena?
Zádušní mši svatou může kněz sloužit
jako součást pohřebního obřadu přímo
v den posledního rozloučení. Může
se ale konat i v jiný den, i před vlastním
pohřbem. Během bohoslužby se pozůstalí
loučí se zemřelým a modlí se za spásu
jeho duše.
Zádušní mše svatá je příležitostí, aby
se celé rodiny šly společně přimlouvat za
svého zemřelého. Každý rok je sloužena
2. listopadu na tzv. Dušičky zádušní mše
svatá za všechny věrné zemřelé.
Historie modliteb za zemřelé
Existuje dlouhá křesťanská tradice
modliteb za zemřelé, které kladou důrazna to, aby zesnulí získali odpuštění a vzkříšený
život, jak o tom učí mnoho církevních
otců, jako například Tertulián, Órigenés,
Efraim, Cyprián, Ambrož, Augustin,
Bazil Veliký, Řehoř Nysský, Řehoř Naziánský,
Řehoř Veliký nebo třeba i Martin
Luther.
Již první křesťané si byli vědomi, že tato
jednota trvá za hranice smrti, a spojovali
živé i mrtvé do „společenství svatých“,
které tvoří věřící putující zde na zemi (církev
putující), duše trpící v očistci (církev
očišťující se) a svatí v nebi (církev vítězná).
Všichni jsou spojeni s Kristem, pramenem
všech milostí, a tvoří jedno nadpřirozené
společenství.
První křesťané se modlili za zemřelé,
pohřbívali je do katakomb, kde na jejich
hroby vytesali také prosby o modlitbu. Již
v prvním století si byli křesťané vědomi,
že na nich leží povinnost neopouštět své
zemřelé, ale nadále jim pomáhat ve směřování
k Bohu. Proto slavili eucharistickou
oběť na náhrobcích svých mučedníků
a o výročních slavnostech se modlili za
další zemřelé, pohřbené kolem nich. Raná
slavení eucharistie, dochovaná například
v apokryfních skutcích sv. Jana (z roku
170), se často konala u hrobu buď třetí
den po pohřbu, nebo po roce. Do třetího
století bylo zvykem modlit se za zemřelé
v den výročí jejich úmrtí. Takové modlitby
nebyly pouze soukromou praxí, ale
např. když roku 337 zemřel císař Konstantin,
bylo jeho tělo vystaveno před oltářem
a kněží a lid se modlil za jeho duši.
Apoštolská konstituce ze 3. století obsahuje
formuli: „Modleme se za naše bratry,
kteří zesnuli v Kristu; aby jim Bůh, jenž
ve své lásce k člověku přijal lásku zemřelého,
odpustil každou vinu a v milosrdenství
a shovívavosti je přijal do náruče Abrahámovy
s těmi, kteří se v tomto životě líbili Bohu.“
K modlitbám za zemřelé
nás povzbuzuje Písmo svaté
Uveďme alespoň dva příklady. Ve
Starém zákoně je ve 2. knize Makabejské
napsáno:
„Nato uspořádal (Juda Makabejský)
ve vojsku sbírku a poslal do Jeruzaléma
dva tisíce drachem, aby byly přineseny
oběti za padlé. Bylo to krásné a šlechetné
jednání, vždyť Juda přitom myslil na vzkříšení.
Kdyby nebyl přesvědčen, že padlí vstanou,
bylo by zbytečné a marné modlit se
za mrtvé. On však byl přesvědčen, že těm,
kdo zemřeli ve zbožnosti, je připravena nejkrásnější
odměna. To je vznešená a zbožná
myšlenka – proto dal přinést smírčí oběti
za mrtvé, aby jim byly odpuštěny hříchy.“
(2 Mak 12,43–45)
V Novém zákoně vidíme u Ježíšových
přátel velikou víru v Ježíšovu moc a sílu
jeho přímluvy. Není nic, co by mu Otec
odmítl: „Ale i tak vím, že začkoli požádáš
Boha, Bůh ti dá.“ (Jan 11,22) V rozhovoru
mezi Ježíšem a Martou, které zemřel
bratr Lazar, dává Ježíš jistotu, že náš život
má pokračování: „Ježíš jí řekl: »Tvůj
bratr vstane.« Řekla mu Marta: »Vím, že
vstane při vzkříšení v poslední den.«
Ježíš
jí řekl: »Já jsem vzkříšení a život. Kdo věří
ve mne, i kdyby umřel, bude žít. A každý,
kdo žije a věří ve mne, neumře navěky. Věříš
tomu?«“ (Jan 11,23–26)
Z www.cirkev.cz, 11. 10. 2019
(Redakčně upraveno)
Vyšlo v časopise Světlo 43. ČÍSLO / XXVII. ROČNÍK