„Jak krásné to bude v nebi!“
Kdo zemře v milosti v přátelství
s Bohem, ale není ještě dokonale
očištěn, může si být svojí
věčnou spásou jistý. Prodělá však po smrti
ještě očišťování, aby dosáhl svatosti, která
je nutná, aby mohl vejít do radosti nebe.
Církev nazývá toto konečně očišťování
vyvolených, které je odlišné od potrestání
zavržených, purgatorium (očistec).
Nauka víry o purgatoriu se odvozuje
především z koncilů ve Florencii a v Tridentu.
V návaznosti na určité texty z Písma
(např. 1 Kor 3,15; 1 Petr 1,7) mluví
církev o ohni očišťování. „Toto učení se
také opírá o modlitbu za zemřelé, o níž
hovoří již Písmo svaté: »Proto dal [Juda
Makabejský] přinést smírnou oběť za
mrtvé, aby jim byly odpuštěny hříchy.«
(2 Mak 12,46)“ (Katechismus katolické
církve, 1030–1032)
Proč očistec?
Mnoho duší je při odchodu z tohoto
světa sice v blíženské lásce (možná díky
obrácení v poslední chvíli), ale v průběhu
svého pozemského života toužily tak
málo po Bohu a jsou tak málo připraveny
vejít do vroucné důvěrnosti s ním, že
je nutná příprava! Účel očistce spočívá
v tom, odstranit překážky, které brání
vstupu do čistého Božího světla.
Svatá Kateřina z Janova říká: „Vidím,
že Bůh už nezavírá ráj uzavřenou bránou,
protože kdo chce vstoupit, skutečně také
vstoupí. Bůh je přece milosrdenství a stojí
tu s rozevřenou náručí, aby nás přijal do
své slávy. Ale vidím také, že božská Bytost
má takovou čistotu a jasnost, že duše,
která má třeba malé nedokonalosti, se
sama vrhá do očistce a zdá se jí, že se jí
tím prokazuje velké milosrdenství, aby se
tímto způsobem zbavila existujících překážek.
Proto se duše po tomto poznání
tam vrhají, aby byly ještě rychleji zbaveny
překážek, aby zápalem lásky nastala
jednota mezi Bohem a touto duší.“ (Traktát
o očistci, kap. VIII. a IX.)
To jediné, co duši brání, aby se sjednotila
s Bohem, je hřích. Ten ji špiní a nutí
ke smíření a zraňuje duši v jejích schopnostech.
Účelem očistce je tedy očistit duši od
jejích poskvrnění, osvobodit ji od trestů
za hříchy a uzdravit ji od špatných sklonů.
Očištění od poskvrny. – Nemůže jít
o smrtelný hřích,(1) který zasluhuje peklo.
Ale také duše ve stavu milosti může
v okamžiku smrti být zatížena ještě nelitovanými
a neodpuštěnými všedními hříchy.
Zlých činů se dopustila, ale ty zůstávají
v duchovní bytosti uchovány jako tmavá
skvrna, dokud nebudou smazány protikladným
činem, který se vyznačuje horoucí láskou:
lítostí, slzami pokání.
V očistci se duše odvrací úplně ode
všech svých hříchů, a to skutkem čisté
lásky k Bohu, která stačí k tomu, aby byly
smazány.
Ale je možné se s tím spokojit? Nemělo
by se to také napravit? Urovnat nepořádek,
který byl způsoben hříchem, a nastolit
spravedlnost? Aby se znovu obnovil
pořádek, musí usmíření obsahovat v sobě
trest, „pozemský trest“, který je úměrný
vině. Vzpomeňme si na pokání, které si
ukládali světci za své hříchy. To je také cílem
pokání, které se ve zpovědi požaduje.
Tento trest, který na sebe hříšník bere,
se mu hned vrací v milosti Boží. Není to
už trest ve vlastním slova smyslu: je svobodně
zvolený a obětovaný. Proto jej označujeme
jako zadostiučinění.
Pojem zadostiučinění pochází z latinského
slova satis-facere, dosti činit. Skutečně
se naskýtá otázka, zda je „dosti učiněno“,
když člověk dostane odpuštění
jednoduše. Co jsou požadavky lásky vzhledem
k tajemství lásky? Když jsme například
ublížili svému příteli pomluvou, a tento
přítel nám odpustil, můžeme se s tím
spokojit? Instinktivně ve svém lidském srdci
pociťujeme, že bychom měli dělat více, než
pasivně přijmout odpuštění svého přítele.
K tomu je možné dodat: Když je bolest
lítosti, „zkroušenost“ srdce velmi intenzívní,
dostačuje, aby způsobený nedostatek
uvedla do pořádku a zpřetrhala všechny
nedobré vazby. To je vidět v případu hříšnice
v evangeliu, nad níž Pán řekl: „Jsou
jí odpuštěny její hříchy, její četné hříchy,
protože projevila mnoho lásky.“ (Lk 7,47)
Obvykle tomu tak není, a duše musí ke své
zkroušenosti přidat úkon zadostiučinění,
že nedostatky aktivně zlepší a namáhavě
se zbaví toho, čeho se dostatečně nezřekla.
Tato nauka o zadostiučinění pochází
z koncilu v Tridentu o utrpení Kristově.
Ve svém lidském vědomí Kristus dobře
ví, že Otec odpustil. Ale Ježíš si je vědom
toho, že se s tím nemůže spokojit. Ze svobodné
vůle přijímá kříž.
Je jasné, že Kristus učinil dost, že vykonal
zadostiučinění za všechny hříchy lidí.
K čemu je pak ještě očistec? Toto zdůrazňují
protestanté, aby popřeli učení o očistci.
Svatý Pavel odpovídá: „Nyní nacházím
svou radost v utrpení, které pro vás podstupuji,
a doplňuji na svém těle, co se nedostává
na Kristových útrapách pro jeho
tělo, jímž je církev.“ (Kol 1,24)
To neznamená, že zadostiučinění Kristovo
není dostatečné. Chybí naše účast
na zadostiučinění Kristově, která nepřidává
nic k tomu, co On udělal, ale odpovídá
přirozenému sklonu naší lásky, která
vyžaduje, abychom také my něco udělali.
V očistci trpí duše s láskou k usmíření
svých vin. Toto utrpení však není záslužné,
jako by tomu bylo tady na zemi. Je také
pasivnější. Duše usmiřuje, co na zemi
z nedbalosti neusmířila. Proto je utrpení
v očistci hůře snesitelné než odpovídající
zadostiučinění na zemi.
Ale toto utrpení obsahuje v sobě také
ctnost – vyléčit duši do hloubky z jejích
špatných sklonů. Bůh, který ji povolává
k dokonalému sjednocení se sebou, ji musí
opravdu dokonale očistit, aby se jí mohl
úplně vydat. Každá stopa zla se musí vyloučit,
každé zakrnění duše se musí odstranit.
Z toho vyplývá pro duši velmi hluboká
proměna, která nastane v tavícím kelímku
blíženské lásky, ale nenastane bez bolesti.
Svatý Augustin říká: „Není možné nechat
zajít bez bolesti, co člověk miloval.“
Je to radikální očista, jakou zakoušeli svatí
už na tomto světě v moci smyslů a ducha.
Zdroj: Wie schön wird es im Himmel
sein! (autor anonymní benediktinský
mnich). Str. 65–71.
Z Maria heute 9/2018 přeložil -mp-
(Redakčně upraveno)
Poznámky:
(1) K tematice smrtelného a všedního hříchu
viz Kompendium Katechismu katolické církve,
394–396.
Vyšlo v časopise Světlo 43. ČÍSLO / XXVII. ROČNÍK