Věřím v sílu modlitby. Modlím se, protože věřím. Modlím se, protože věřím, že bez Boha jsem bezmocný. Modlíme se společně, protože věříme v sílu komunity, v sílu toho, že jsme Církví, že jsme sjednoceni jako Boží lid.
Někdo by se mohl zeptat:
Je-li modlitba dialogem s Bohem, jak může být opakování slov „
Otče náš“ a „
Zdrávas, Maria“ dialogické? Není snad růženec jen bezduchým a monotónním monologem?
Modlitbou svatého růžence se však vstupuje do dialogu s Bohem. Modlitba Páně (Otčenáš) a první část modlitby Zdrávas Maria jsou součástí evangelia, Božího slova. Když se je modlíme, umožňuje nám to poslouchat a přemýšlet o Božím Slově v našich srdcích.
První slova modlitby Páně nás zvou, abychom uznali milost, že jsme Božími dětmi, že jsme navzájem bratři a sestry.
Každá prosba v Modlitbě Páně odhaluje milujícího Boha, který nás živí, odpouští nám a osvobozuje nás od zla.
Slova anděla Gabriela „
Pán s tebou“ jsou slova určená Marii i nám, protože Bůh je Emanuel. Oznamují, že Bůh je nám blízko. A po poslechu Božího slova oslovujeme i Marii: „
Svatá Maria, pros za nás...“.
Potom slavíme trojjediného Boha: „
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému“.
Růženec je pro nás pozváním, abychom vstoupili do hlubšího dialogu s Bohem. Zve nás, abychom se zúčastnili, abychom se přidali k Marii v jejím dialogu s Bohem.
fr. Gerard Francisco Timoner, OP (výběr z homílie na slavnost Růžencové Panny Marie v Šaštíně, 2. říjen 2021)
Převzato z
FC - Dominikánske mariánske centrum,
článek z 23. 5. 2022 naleznete
zde.