Čím dál větší zmatek, do kterého
uvádí sexuální revoluce,
vyvolává zmatek i u mnohých
katolíků a jiných křesťanů. To by
tak nemělo být, protože každý katolík –
laik i duchovní – zná nauku Církve o lidské
sexualitě a ta se nemění; nemá je tedy
co mást.
„Tradice, opírající se o Písmo svaté, které představuje homosexuální vztahy jako velmi velkou mravní spoušť, vždy prohlašovala,
že »homosexuální úkony jsou vnitřně nezřízené«. Odporují přirozenému zákonu. Odlučují pohlavní úkon od předávání
života. Nejsou plodem opravdového citového a pohlavního doplňování se. V žádném případě nemohou být schvalovány.“
(KKC, 2357)
Písmo svaté i nauka Církve mají
naprosto jasno v tom, co se týká všech
forem nepřípustného sexuálního spojení,
ať jde o cizoložství, smilstvo anebo homosexuální
akt – jsou hříšné a v žádném
případně je nelze schvalovat. Někteří katolíci
formálně nesouhlasí, a ačkoli na uku
Církve znají, i tak ji vědomě odmítají. Další
nesouhlasí kvůli zmatku, který způsobila
hlučná a nesmírně výřečná světská
kultura a bohužel i mlčení kněží.
Mimořádným způsobem se proviňuje
každý jáhen, kněz či biskup, který šíří
omyly ať už přímými prohlášeními, záměrnou
dvojsmyslností, či diskutabilní
naukou, nabízející milosrdné odpuštění
bez spojení s pokáním. Péče o hříšníky
je odvěkou „pracovní náplní“ Církve.
Všichni hříšníci si zaslouží lásku a péči,
úctu a pastorační vedení. Avšak nazývat
dobrým a nepodstatným to, co Bůh nazývá
hříchem, a je jedno, zda se o tom
hovoří přímo nebo nejasnými matoucími
pojmy, není pastorační péče, ale hrubé
a přímo trestuhodné zanedbání povinné
péče. Každý z nás, laiků i duchovních, je
povolán být Božím prorokem šířícím Pánovo
učení s vědomím, že na konci života
budeme ze všeho skládat Pánu účty.
Minule(1) jsem psal o různých aspektech
současného zmatku a chaosu v sexuální
oblasti (smilstvo, cizoložství, antikoncepce,
transgenderismus, zápas se
žádostivostí, manželství, rozvod a svaté
přijímání, oběti sexuální revoluce). V tomto
článku se zaměřím výlučně na to, co
hovoří Boží nauka v souvislosti s homosexuálními
úkony. Je tragické, že v posledních
měsících šíří jistí kněží neúplné
a někdy vyloženě nepravdivé informace,
že takovéto chování je přípustné. Ale není.
Proto i já cítím povinnost zas a znovu
sdělit tu správnou nauku o této věci,
kterou potvrzují slova Písma a nauka katolické
církve. Písmo svaté v tomto směru
hovoří jasně – jednoznačně a nekompromisně
označuje homosexuální aktivitu
za těžký hřích a morální nezřízenost. Pokusy
interpretovat slova Písma v tomto
smyslu jinak jsou přinejmenším nerozumné.
Typickou ukázkou takovýchto pokusů
je prezentování teorií, které vyžadují
převrácenou logiku a pochybné historické
názory jen proto, aby odsunuly na
okraj jednoduchý a naprosto jednoznačný
smysl textu Písma.
Rád bych se s vámi podělil o několik
biblických textů, nejprve však chci
vysvětlit kontext této reflexe a vysvětlit
dvě důležité věci:
Kontext: Moje reflexe je určená všem
křesťanům, proto používám Písmo svaté
jako hlavní výchozí bod, neboť všichni
sdílíme víru s ohledem na normativní
a autoritativní status Božího slova. Pro
sekulární svět by bylo vhodnější použít
argumenty přirozeného zákona. Na tomto
místě však bude základem Písmo svaté
a nauka Církve. Katolíci, kteří by měli
akceptovat, že Písmo svaté je inspirované
Bohem, a měli by učit o víře a morálce,
musí jasně chápat tuto nauku i po biblické
stránce, protože jinak nedělají nic jiného,
než že se podílejí na ještě větším
šíření zmatku ve světě.
Vysvětlení 1: Odsuzujeme homosexuální
chování, nikoli osoby s homosexuální
orientací. Někteří jedinci jsou přitahováni
k osobám stejného pohlaví. Proč tomu
tak je anebo odkud to je, přesně nevíme,
ale v každém případě to pro některé lidi
představuje velký boj. Vzhledem k tomu,
že sexuální orientace není záležitostí přímého
výběru či bezprostředního ovládání
se, není ona sama o sobě předmětem
morálního zavrhnutí. Pokušení dopustit
se tohoto hříchu ještě není zlom ani provinění.
Až když dotyčný člověk podlehne
pokušení a uskuteční homosexuální
úkony, páchá hřích a stává se hříšníkem.
Mnozí homosexuálové se snaží nepodlehnout
pokušení a žít podle možností v čistotě.
I když je to pokouší a svádí k homosexuálnímu
chování, nečiní tak. Vyžaduje
to odvahu a je třeba je za to pochválit.
Jiní však, které přitahuje stejné pohlaví,
se hříchu homosexuální aktivity nejenže
dopouštějí, ale ještě se jí chlubí a otevřeně
znevažují a zesměšňují biblické texty,které ji jednoznačně zakazují. Můžeme
jen doufat a modlit se za jejich obrácení.
Shrnuto – musíme tedy rozlišovat mezi
homosexuální orientací a přímou homosexuální
aktivitou.
Vysvětlení 2: Nemůžeme se zaměřit jen
na homosexuální aktivitu, jako by to byl jediný
hřích týkající se sexuality, který Bůh
zavrhuje. Heterosexuálové jsou totiž také
povoláni k sexuální čistotě. Tatáž Bible,
která zavrhuje homosexuál ní chování, zavrhuje
totiž jednoznačně i hřích smilstva
a cizoložství. Písmo svaté je popisuje jako
velmi těžké hříchy, které mohou člověka
vyloučit z Božího království v nebi
(Ef 5,5–7; Gal 5,16–21; Zj 22,14–16;
Mt 15,19–20; 1 Kor 6,9–20; Kol 3,5–6;
1 Sol 4,1–8; 1 Tim 1,8–11; Žid 13,4).
Dnes bohužel mnoho lidí žije životem,
kterým otev řeně porušují biblickou nauku.
Mnozí žijí sexuálně už před uzavřením
manželství, poukazujíce na to, že „to
tak dělá každý“. I toto je, podobně jako
homosexuální aktivita, velký hřích a měl
by být okamžitě litován. Homosexuální
aktivita proto není pro křesťany jediným
se xuálním hříchem. Každý člověk bez výjimky,
ať homosexuál nebo heterose xuál,
je povolán k sexuální čistotě; k čistotě
a sebekontrole. Jakékoliv porušení výše
řečeného je hříchem. Pokud to chceme
říci pozitivněji, tak Boží přikázání o čistotě
znamená, že s Boží milostí, která
nám pomáhá, může každý žít v sexuální
čistotě. Bůh nás posilní při dodržování
jeho přikázání!
V uvedeném kontextu a s předloženým
vysvětlením nyní věnujme pozornost biblické
nauce o homosexualitě. Bible jasně
a jednoznačně zavrhuje a odsuzuje homosexuální
úkony. Například:
1. „Nebudeš souložit s mužem, jako se
souloží s ženou. Je to ohavnost.“ (Lv 18,22)
2. „Muž, který souloží s mužem, jako
se souloží s ženou: oba spáchali ohavnost,
musí zemřít, jejich krev padne na
ně.“ (Lv 20,13)
3. Podobně i příběh o Sodomě a Gomoře
popisuje, kromě jiného, i hříšnost
homosexuálního chování. Je to dlouhý
příběh, který si můžete přečíst v knize
Genesis, kapitola 19. Někteří šíří mylné
vysvětlení, že příběh o Sodomě a Gomoře
je pouze o „pohostinnosti“. Já se
tomu věnuji v textu Hřích Sodomy a Gomory.
A připomínám všem katolíkům,
že Gn 19 patří mezi texty z Písma, na jejichž
základě se sestavovala nauka Církve
o zákaze homosexuální aktivity, uvedená
v Katechismu katolické církve.
4.
„Z nebe se totiž zjevuje Boží hněv
proti veškeré bezbožnosti a veškeré nespravedlnosti
lidí, kteří ujařmují pravdu v nespravedlnosti;
neboť to, co se může o Bohu
vědět, je pro ně zjevné: odhalil jim to totiž
Bůh. Co je na něm od stvoření světa neviditelné,
jeho věčná moc i jeho božství, dává
se rozumu zahlédnout prostřednictvím
jeho děl, takže pro ně není omluvy; protože
ač poznali Boha, neblahořečili a nevzdávali
mu díky jako Bohu, ale při svém
rozumování ztratili soudnost a jejich nerozumné
srdce se zatemnilo: činili si nároky
na moudrost, a přitom se z nich stali blázni
a zaměnili slávu neporušitelného Boha
za zpodobení, prostý obraz porušitelného
člověka, ptáků, čtvernožců, plazů. Proto je
Bůh podle žádostivosti jejich srdce vydal
nečistotě, v níž sami zneuctívají svá vlastní
těla; oni vyměnili Boží pravdu za lež, klaněli
se a sloužili tvoru spíš nežli Stvořiteli,
který je veleben na věky! Amen. Proto je
Bůh vydal ponižujícím vášním: vždyť jejich
ženy vyměnily přirozené vztahy za vztahy
proti přirozenosti; rovněž i muži zanechali
přirozených styků se ženou a rozpálili
se chtíčem jedni k druhým, muž s mužem
páchali hanebnost a sklízeli sami na sobě
nevyhnutelnou odplatu za své pobloudění.
A protože neusoudili, že je dobré držet
se pravého poznání Boha, vydal je Bůh jejich
nesoudnému soudu, aby dělali, co se
nesluší: naplnili se veškerou nespravedlností,
zvráceností, hrabivostí, zlovolností;
jsou samá závist, vražda, nesvár, podvod,
zlomyslnost; jsou to pomlouvači, nactiutrhači,
nepřátelé Boží, hanobitelé, nadutci,
chvastouni, jsou vynalézaví ve zlém, vzdorovití
vůči svým rodičům, nerozumní, věrolomní,
bez srdce, bez slitování; a ačkoli
dobře znají Boží výrok, jenž prohlašuje za
hodné smrti ty, kdo podobné činy páchají,
nejenže je dělají, ale také schvalují, když
je páchají druzí.“ (Řím 1,18–32)
5. „Nevíte snad, že nespravedliví nebudou
dědici Božího království? Nemylte se
v tom! Ani nestoudníci, ani modloslužebníci,
ani cizoložníci, ani zvrhlíci, ani muži
hanebných mravů…“ (1 Kor 6,9)
6. „Zajisté víme, že Zákon je dobrý,
jestliže ho někdo náležitě užívá, a přitom
si je dobře vědom, že nebyl ustanoven pro
spravedlivého, ale pro vzpurníky a buřiče,
bezbožníky a hříšníky, svatokrádežníky
a znesvěcovatele, otcovrahy a matkovrahy,
vražedníky, smilníky, homosexuály,
obchodníky s lidmi, lháře, křivopřísežníky
a pro vše, co se příčí zdravému učení, takovému,
jež je v souladu s evangeliem slávy
blahoslaveného Boha, které mi bylo svěřeno.“
(1 Tim 1,8–11)
Všimněte si, že v mnohých textech
je homosexuální aktivita zmiňovaná jako
jeden z více hříchů sexuální povahy.Není tedy jediný. Bible učí, že homosexuální
chování je hříšné, jako jsou hříšné
i smilstvo a cizoložství. Je pravda, že
o homosexuální aktivitě v Písmu není
hodně textů, avšak ty, co se o ní zmiňují,
ji nekompromisně zavrhují a odsuzují.
Toto zavrhnutí a odsouzení se objevuje
v každém stupni biblického zjevení, od
začátku až do konce.
Někteří říkají, že Ježíš ani jednou nemluvil
o homosexualitě. Ano, ale nezmínil
se ani o znásilnění, incestu, sexuálním
zneužívání. Jeho „mlčení“ však
v žádném případě nemůžeme vnímat jako
souhlas. Kromě toho Ježíš říkal: „Kdo
vám naslouchá, mně naslouchá, kdo vás
odmítá, mne odmítá, a kdo odmítá mne,
odmítá toho, jenž mě poslal.“ (Lk 10,16)
a v apoštolských listech se homosexuální
úkony jasně vylučují zároveň se smilstvem,
cizoložstvím a ostatními projevy
sexuální nečistoty.
Mnozí si nauky o homosexuální aktivitě
vůbec nevšímají. Nejenže prohlašují,
že to není hřích, ale dokonce to považují
za dobro. Když něco takového dělají nevěřící,
je to víc než zlé, ale když se tak chovají
katolíci a křesťané, je to katastrofa.
Nenechte se oklamat. Ti, co schvalují
homosexuální úkony nebo jiné zvrácené
sexuální chování, vůbec se neřídí Božím
slovem, anebo si ho překrucují tak,
jak se jim to hodí. V Žalmu 2,1 se ozývá
nářek: „K čemu ty národy, jež se bouří,
ony národy, jež nadarmo reptají?“ Ježíš věděl,
že ho někdo zneužije, aby propagoval
svoje vlastní zlé a nesprávné názory.
A proto varuje: „Dejte si pozor, ať vás někdo
neoklame.“ (Mk 13,5) Svatý Pavel také
věděl, že někteří překroutí a zdeformují
křesťanskou víru: „Já vím, že po mém odchodu
mezi vás vniknou strašliví vlci, kteří
stádo šetřit nebudou.“ (Sk 20,29)
Musíme říkat pravdu, která je z Boha,
a potom ji žít. Zastírání pravdy vede k její
deformaci, ke zmatku a utrpení. Sexuální
promiskuita v dnešní době vede k velkému
utrpení – pohlavně přenosné choroby,
AIDS, potraty, těhotenství velmi
mladých dívek, rozbitá manželství, rozvody,
rodiny s jedním rodičem, závislosti
na pornografii, sexuální zneužívání, kulturní
úpadek. Jak praví Písmo: „Protože
sejí vítr, sklidí bouři.“ (Oz 8,7) „Nemylte
se; Bohu se nelze vysmívat. Neboť co kdo
zasévá, to sklízí: kdo zasévá do svého těla,
z těla sklidí zkázu; kdo zasévá do ducha,
sklidí z ducha věčný život.“ (Gal 6,7–8)
Naši kulturu nepochybně postihují ničivé
účinky sexuální revoluce. A jsou to, jako
vždy, děti, které platí nejvyšší cenu za
zlé a zbabělé chování dospělých.
Ti, co oponují nauce Písma a Církve,
se uchylují k tomu, že opačný názor než
ten svůj označují jako „nenávistný“ a „bigotní“.
My jakožto věřící musíme hlásat,
že odlišný názor Církve na homosexuální
chování je zakořeněný v Božím slově,
kterému jsme povinni zachovávat poslušnost,
úctu a oddanost. Nemůžeme říkat,
ani učit nic jiného, než co nám Bůh důsledně
zjevuje ve svém slově. Nikdy by
nás neuvedl v omyl, ani neschvaloval praktiky,
které by ohrožovaly zdraví lidí, a to
nehovořím o věčné spáse. Tvrdit, že někteří
lidé (v tomto případě ti, které přitahuje
stejné pohlaví) nemohou smysluplně
žít podle biblické nauky, je samo
o sobě forma bigotnosti.
Naše zamyšlení nejlépe ukončíme pasáží
z Katechismu katolické církve, která
vyjadřuje jasnost této nauky a zároveň
představuje laskavý přístup k osobám,
které pociťují přitažlivost ke stejnému
pohlaví.
„Homosexualita označuje vztahy mezi
muži nebo ženami, kteří zakoušejí pohlavní
přitažlivost, výlučně nebo převážně, k osobám
téhož pohlaví. Během staletí a v různých
kulturách se projevuje velmi rozmanitými
způsoby. Její psychický zrod zůstává
z velké části nevysvětlitelný. Tradice, opírající
se o Písmo svaté, které představuje
homosexuální vztahy jako těžkou mravní
spoušť, vždy prohlašovala, že »homosexuální
úkony jsou vnitřně nezřízené«. Odporují
přirozenému zákonu. Odlučují pohlavní
úkon od předávání života. Nejsou plodem
opravdového citového a pohlavního doplňování
se. V žádném případě nemohou
být schvalovány.
Nezanedbatelný počet mužů a žen má
vrozené homosexuální sklony. Ti si nevolí
svůj homosexuální stav; pro většinu z nich
je to zkouška. Proto mají být přijímáni
s úctou, soucitem a jemnocitem. Vůči nim
je třeba se vyhnout jakémukoliv náznaku
nespravedlivé diskriminace. Takové osoby
jsou povolány naplnit Boží vůli ve svém životě,
a jsou-li křesťany, spojit těžkosti, s nimiž
se mohou setkat v důsledku svého stavu,
s obětí Pána na kříži.
Homosexuální osoby jsou povolány
k čistotě. Skrze ctnosti sebeovládání, jež
vychovávají k vnitřní svobodě, často skrze
podporu nezištného přátelství, modlitbu
a svátostnou milost mohou a mají se
postupně a rozhodně přibližovat ke křesťanské
dokonalosti.“ (KKC, 2357–2359)
Píšu vám všem dnes v dobré víře, že
nepodlehnete omylům a nástrahám této
doby. My se totiž nemáme přizpůsobovat
tomuto světu, ale „vybízím vás tedy,
bratři, pro Boží milosrdenství, abyste sami
sebe přinášeli v živou, svatou, Bohu
příjemnou oběť: to je ta duchovní bohoslužba,
kterou máte konat“ (Řím 12,1).
Nejnaléhavější pastorační péče v dnešní
době spočívá v objasňování a utvrzování
všech v pravdách apoštolské víry svěřené
Církvi. Doufám, že vám k tomu pomůže
i toto zamyšlení. Kéž bychom my
všichni, duchovní i laici, proroci povolaní
křtem, vždy hovořili pravdu s láskou,
vytrvalostí a odvahou.
Zdroje: http://m.ncregister.com/blog/
msgr-pope/do-not-be-deceived-christ-
-forbids-homosexual-acts-and-the-church-
-cannot-tea a www.lifenews.sk
Přeložila a redakčně upravila -jk-
Poznámky:
(1) Jde o internetový blog, kde se Msgre Charles
Pope zabýval zmíněnými tématy. [pozn. red.]
Vyšlo v časopise Světlo 34. ČÍSLO / XXVII. ROČNÍK