„Když slabé ženy vytrvají přes noc při
klanění Nejsvětější svátosti, nemohli by také
muži stejně vytrvat v modlitbě?“
Z Anglie, Irska a Skotska přicházeli
v druhé polovině prvního
tisíciletí mnozí horliví misionáři
na evropskou pevninu, aby našim
předkům přinesli víru. Anglie byla známá
svojí mariánskou zbožností. Neposkvrněné
početí Mariino zde bylo velmi
brzy uctíváno a obhajováno. Duns Scotus,
Anselm z Canterbury a jiní podepřeli
zbožnou víru v Mariinu přednost v milostech
svými teologickými argumenty.
V této zemi dala Maria podle staré tradice
sv. Šimonu Stockovi škapulíř a zvláštní
zaslíbení pro všechny členy řádu karmelitánů:
záchranu před věčnou zkázou
všem, kdo zachovají věrnost řádu až do
konce svého života.
Tragickým způsobem ztratila katolická
církev tuto zemi v 16. století rozkolem
ve víře. Papež Pius V. uvrhl v roce 1570
exkomunikaci na královnu Alžbětu, a tím
byl rozkol dokonán. Dřívější mariánská
úcta byla oficiálně po 300 let zakázána jako
pověra. Karmelský řád, „Mariin řád“,
na ostrově zanikl. Židovi Heřmanu Cohenovi
bylo souzeno, aby po 300 letech
přivedl zpátky do Anglie „Mariin řád“.
Kdo byl Heřman Cohen? Narodil se
10. listopadu 1821 v Hamburgu jako syn
bohatého židovského bankéře. Byl mimořádně
talentovaný, zvláště vynikal svými
hudebními schopnostmi. V celé Evropě
byl oslavován, všude sklízel „zázračný chlapec“
bouře potlesku. Na doporučení svého
učitele, známého virtuosa a skladatele
Ference Liszta, dostal Heřman Cohen
ve 14 letech místo ředitele hudební konzervatoře
v Ženevě. Odtud vystupoval pohostinsky
ve všech hlavních městech Evropy,
všude dával své umělecké produkce.
Heřman Cohem sepsal vlastnoručně
příběh svého obrácení. Jeho vlastní slova
nám otevírají jeho tajemství:
„Jednoho pátku mě prosil moskevský
kníže (Ney), abych převzal vedení ochotnického
sboru v kostele St. Val re. V okamžiku,
kdy bylo udělováno požehnání,
jsem pocítil poprvé živé, ale nepopsatelné
vzrušení ve své duši. O následujícím
pátku jsem měl stejný pocit, ale mnohem
silnější, a cítil jsem, jak nějaká velká tíha
doléhá na celé tělo a nutí mne, abych se
sklonil a proti své vůli se sehnul k zemi.“
Potom to byl zážitek z neděle 8. srpna
1847, když Heřman Cohen kvůli koncertu
pobýval v Bad Ems v Německu. Šel
tam do jednoho kostela, když právě probíhala
mše svatá:
„Při pozdvihování svaté
Hostie jsem pocítil najednou ve svých očích
záplavu slz… Pociťoval jsem řezavé hryzání
svědomí pro celý svůj minulý život… Při
odchodu z toho kostela v Ems jsem už byl
křesťanem… Jedna vysoce postavená a také
zbožná dáma zpozorovala moje štěstí a napomínala
mne, když se dověděla, co se stalo,
abych všechny tyto vzácné milosti, které
se na mne vylily, připisoval zprostředkování
Blahoslavené Panny a abych ji zvláště
uctíval. Od té doby děkuji za všechny kroky,
které jsem vykonal na cestě ke Kristu
a kdy jsem byl tolik šťastný (a jak jsou nekonečně
velké, když se ohlédnu zpět), za
všechen ten pokrok vděčím naší společné
Matce, této dobré a svaté Panně, Útočišti
hříšníků, kterou jsem po všechny dny vroucně
a s důvěrou vzýval.“
Dne 28. srpna téhož roku 1847 přijal
Heřman Cohen křest v kapli Naší Milé Paní
ze Sionu. O deset dní později, o svátku
Narození Panny Marie, jde nově pokřtěný,
který se teď jmenuje Augustin,
P. Paul-H. Schmidt
Maria mě přivedla k Ježíši
poprvé ke stolu Páně a ve stejný den dostává
škapulíř, „oděv Mariin“.
Jednoho listopadového dne roku 1848
se Augustin Cohen modlil v kostele karmelitek
v Paříži. Tu ho napadla myšlenka:
„Když slabé ženy vytrvají přes noc při
klanění Nejsvětější svátosti, nemohli by také
muži stejně vytrvat v modlitbě?“ Dozrálo
v něm rozhodnutí založit společenství pro
noční vzývání. Vzniklo 6. prosince 1848
v kostele Naší Milé Paní Vítězné v Paříži
a brzy se velmi rozšířilo.
V novéně před Letnicemi roku 1849 vykonal
Augustin Cohen exercicie. Při tom
se ponořil do života a nauky sv. Jana od
Kříže. Od té doby cítil zvláštní příchylnost
ke karmelitánskému řádu. Vstoupil
k bosým karmelitánům, kteří přišli v roce
1840 ze Španělska do Bordeaux a řád
po Francouzské revoluci ve Francii zase
tajně provozovali. Dne 7. října 1850 mohl
ve svém noviciátu v Broussey u Bordeaux
složit svůj první řeholní slib. Dne 19. dubna
1851 přijal také kněžské svěcení. Od
té doby používal ještě i svoje klášterní
jméno: bratr Augustin Maria od Nejsvětější
svátosti.
Jako kněz směl teď P. Augustin získávat
v celé Francii zájemce o „noční klanění“.
„Stravuji se jako vosková svíce před
Nejsvětějším!“ zvolal. „Ať pozvedne eucharistické
společenství a nakazí svým ohněm,
žárem svého nadšení celý svět! Maria, ty Neposkvrněná,
nejdokonalejší ctitelko Ježíše,
buď jejich vůdkyní!“ Více než deset let vykonával P. Augustin svůj požehnaný apoštolát
ve Francii. Přivedl k Bohu mnoho
duší, také židy a protestanty.
V roce 1862 přebýval P. Augustin
v Římě. Zúčastnil se svatořečení 26 japonských
mučedníků a setkal se tam se
svým bývalým učitelem hudby Ferencem
Lisztem. Významné bylo jeho setkání
s kardinálem Wisemanem z Anglie.
Kardinál chtěl v Anglii založit znovu
řád karmelitánů, který od dnů sv. Šimona
Stocka požíval po staletí velké úcty.
Ve zmatcích 16. století ale zanikl. Řádový
generál se však domníval, že ještě nenastal
čas. Tehdy šel kardinál Wiseman
po krátkém rozhodování k papeži Piu IX.
a věci se daly do pohybu. Svatý otec požehnal
osobně P. Augustina, nově jmenovaného
představeného kláštera karmelitánů
v Londýně.
Sotva přišel do Anglie, ujal se P. Augustin
toho, aby po staletích zase zavedl bratrstvo
škapulíře. Vzniklo „noční klanění“
a také „dílo prvního svatého přijímání“.
V městě Brightonu získal mnoho německých
protestantů pro katolickou církev.
Ale také během této doby činnosti
v Anglii nacházíme P. Augustina rovněž
ve Skotsku, Irsku, ve Francii, Belgii
a Německu. Při závěrečné slavnosti jedné
misie v Berlíně napočítali 7 000 osob
u klekátek při svatém přijímání a více než
500 mužů obléklo škapulíř.
V roce 1867 směl P. Augustin odevzdat
úřad představeného v Anglii. Když
se vrátil do Francie, postihlo ho onemocnění
očí, což mu znemožnilo veškerou
další práci. Tenkrát se vydal plný důvěry
k Panně Marii, Uzdravení nemocných,
do Lurd. Vykonal v Lurdech devítidenní
pobožnost k Panně Marii, denně koupal
své oči ve vodě zázračného pramene.
Devátého dne byl úplně vyléčen, až do
smrti zůstal jeho zrak dobrý. Milostnou
Matku v Lurdech vyhledal ještě podruhé,
aby ho zbavila těžkých srdečních potíží.
„Ano, já miluji Marii!“zvolal jednou.
„Chci si ji zvolit za průvodkyni na cestě životem
a také jako utěšitelku… Ježíš a Maria
mě připoutali k sobě. Maria mě přivedla
k Ježíši. Ona mi dala Ježíše. Maria mi
zprostředkovala svatou Eucharistii… Proto
jsem se zasvětil Ježíši v mariánském řádu,
jsem řeholník Mariin, stal jsem se napodobitelem
Marie.“
V roce 1870 vypukla německo-francouzská
válka. P. Augustin byl rodem Němec,
a proto byl ve Francii nežádoucí.
V Grenoblu byl popuzeným davem skoro
vyhnán. Prchl do Švýcarska. Ženevský biskup,
Msgre Mermillod, upozornil P. Augustina,
že v jednom zajateckém táboře
ve Spandau u Berlína je 5 000 francouzských
válečných zajatců bez duchovní
pomoci. P. Augustin se tam ihned vydal.
V táboře vypukly neštovice. Dne 9. ledna
1871 se P. Augustin, který se při péči
o nemocné vojáky nijak nešetřil, smrtelně
nakazil. Dne 20. ledna 1871 zemřel ve
službě blíženské lásky.
P. Augustin byl jedním z nejhorlivějších
šiřitelů škapulíře. V Bordeaux,
ve městě, kde našel místo svého posledního
odpočinku sv. Šimon Stock (jeho
hrob je dnes v katedrále sv. Ondřeje), začal
svůj noviciát, svůj život jako karmelitánský
mnich. A jako první karmelitánský
představený pro Anglii měl po 300 letech
přinést zpátky škapulíř sv. Šimona Stocka
(sestry karmelitky byly v Anglii už před
P. Augustinem).
Miloval Marii a Maria milovala jeho.
Ona mu vyprosila nejenom obrácení, ale
udělala z něho jednoho z nejhorlivějších
apoštolů svého Syna Ježíše, který ve všech
svatostáncích světa čeká na naše uctívání,
na naši odpověď lásky.
Vyšlo v časopise Světlo 28. ČÍSLO / XXVII. ROČNÍK