Předobrazy a odkaz Pána
V tomto článku se budeme zabývat
biblickými základy oběti
mše svaté. K tomu je potřeba
říci nejprve krátkou definici mše svaté:
Mše svatá je nekrvavým svátostným zpřítomněním
oběti Ježíše Krista na kříži, kterou
přinesl jednou provždy jako věčný Syn
Otci z poslušné lásky, aby nás, hříšné lidi,
znovu smířil s Bohem.
Už ve Starém zákoně nacházíme
předobrazy pro oběť mše svaté. Ábel
přinášel Pánu oběť ze svého stáda ovcí
a „tu Hospodin příznivě přijal Ábela
a jeho obětní dar“ (Gn 4,4). Ábel měl
oproti Kainovi čisté smýšlení, což je základem
při každé oběti. Je důležité, abychom
v lásce uznali absolutní svrchovanost
Boha a zcela se jemu darovali tím,
že odložíme svoji svévoli. Jemu vděčíme
za všechno, bez něho nejsme ničím.
Bůh je čisté dobro a čistá láska. Melchizedech,
kněz Nejvyššího Boha (Gn 14,18;Ž 110,4) přináší jako obětní dary chléb
a víno (Žid 5–7). Souvislost se mší svatou
je zřejmá: obětní dary chleba a vína
se promění v Ježíšovo Tělo a Krev. Abrahám
je připraven přinést jako oběť svého
jediného syna Izáka, čemuž ale Bůh zabrání
(Gn 22). Bůh sám uskuteční tento
skutek lásky ve svém jediném Synu Ježíši
Kristu (Jan 3,16), aby nás osvobodil
z našich hříchů.
Před svátkem Paschy porážejí Židé
obětní beránky na upomínku osvobození
z egyptského otroctví. Beránek Paschy
musí být bezvadný. On dává svůj život za
vysvobození lidu a stává se tak předobrazem
Ježíše Krista, který byl ukřižován
v hodině porážky velikonočního beránka
a odevzdal svůj život za vykoupení lidstva.
V knize Leviticus sděluje Pán Bůh
Mojžíšovi předpisy pro přinášenou oběť,
to je starozákonní kněžství a bohoslužba
(Lv 1–8). Prorok Malachiáš prorokuje
z příkazu Božího nikdy nekončící, čistou
oběť (Mal 1,10n), která nachází své
naplnění v Kristově oběti kříže a v mešní
oběti. Jenom on je schopen jako věčný
Syn se dokonale vydat Otci v Duchu Svatém,
protože Bůh je Láska (1 Jan 4,8.16).
Oběť kříže nachází svoje věčné pokračování
v nebi a je založena ve věčné trojjediné
božské lásce. Zjevení Janovo píše
o zabitém beránkovi (Zj 5), což se vztahuje
na Ježíše Krista, Beránka Božího
a jeho oběť na kříži.
Ježíš sám zvěstuje stále znovu své utrpení,
svoji smrt a své zmrtvýchvstání (srov.
Lk 9,22–27; Mt 20,17–19) jako oběť za
mnohé na odpuštění hříchů (Mk 10,45).
K tomu přijdeme ještě podrobněji. Příklad
pro mši svatou v Novém zákoně nacházímenacházíme
v zázračném rozmnožení chlebů
(Mt 14,15–21; 15,32–38).
Nikdo, kdo k Ježíši přistoupí s upřímným
srdcem a lítostí nad svými hříchy, nebude
odmítnut. Ve své eucharistické řeči
(Jan 6,48nn) označuje Ježíš sebe jako
Chléb života, jehož požívání přináší věčný
život: „Kdo jí mé tělo a pije mou krev,
má život věčný a já ho vzkřísím v poslední
den.“ (Jan 6,54) Tato Ježíšova slova vyzývají
a vyžadují absolutní víru. Ježíš plní
svůj slib daný při Poslední večeři, na
kříži a ve mši svaté.
V dosud uvedených svědectvích Písma
stojí oběť ve středu jako Bohem přinesený
dar s čistou láskou. Z lidské strany si
musíme všimnout, že tento dar dáváme
nazpět z darů, které jsme přijali z jeho
dobroty už předtím, přičemž nám překáží
naše pýcha a tvrdost. Malé děti to mají
jednodušší. Ty připravují s radostí svým
rodičům malé dárky, které vybírají z věcí,
jež dostaly od svých rodičů. Ve mši svaté
přináší kněz, Církev a věřící Ježíše Krista
Otci v Duchu Svatém jako živou oběť
lásky. Na rozdíl od oběti na kříži, ke které
se vztahuje každá mešní oběť, je toto
odevzdání nekrvavé. Kristus je obětním
darem, obětujícím knězem – zastoupeným jemu zasvěceným knězem – a obětním
oltářem (srov. Žid 7–9). Proto se naše
oltáře slavnostně posvěcují a stále uctívají
kadidlem při mších svatých.
Při mších svatých je mnoho podobností
v obřadu s židovským chrámovým
kultem. Roztržením chrámové opony, zahalující
to nejsvětější, při Ježíšově smrti
(Mt 27,51) přechází židovská bohoslužba
v chrámu do oběti Ježíše Krista na kříži
a při mši svaté. V modlitbě hodin (v breviáři),
která je zaměřena ke mši svaté, se
modlíme starozákonní žalmy jako apoštolové
v chrámu jeruzalémském, dříve
než byl zničen Římany. Místa v Písmu
svatém u Pavla (Řím 1,25), která se vyjadřují
proti kultu, se vztahují na pohanskou
modloslužbu.
Nyní se budeme zabývat ještě blíže
dobrovolnou obětí Ježíše Krista na kříži,
která se zpřítomňuje ve mši svaté. „Proto
mě Otec miluje, že dávám svůj život, abych
jej opět přijal.“ (Jan 10,17) Ježíš tedy není
nechtěnou obětí velekněží a Římanů.
Ještě v Olivové zahradě padli pochopové
k zemi, když jim Ježíš řekl: „Já jsem to.“
(Jan 18,6) „Já jsem to“ je překladem Božího
jména Jahve, které Ježíš jako pravý
Bůh, který je jedno s Otcem (Jan 10,30),
právem použil. Ježíš umírá dobrovolně
z lásky, jako smírná oběť za naše hříchy
(Řím 5,8; 1 Kor 15,3). Bůh tímto smířil
svět se sebou ve svém Synu Ježíši Kristu
z čisté lásky (2 Kor 5,19): Kristus bere
všechny tresty za hříchy lidí na sebe
svojí smrtí na kříži jako zástupce lidského
pokolení. Tady se zjevuje nekonečná
láska a milosrdenství Trojjediného Boha.
Oběť Ježíše Krista na kříži se zpřítomňuje
ve svatém proměňování: „Toto je mé
tělo, které se za vás vydává.“ (Lk 22,19)
„Tento kalich je nová smlouva v mé krvi
za vás prolévané.“ (Lk 22,20) Další
biblická podání slov proměňování najdeme
u Mt 26,26–28; Mk 14,22–24;
1 Kor 11,23–25. Tato souhlasí s malými
nepodstatnými odchylkami také se slovy
proměňování, používanými v různých ritech.
V Boží věčnosti se spojují vtělení jeho
věčného božského Syna Ježíše Krista
s jeho vydáním při poslední večeři, při jeho
oběti na kříži a při mši svaté. Tato oběť
pokračuje jako věčné obětování Syna Otci
v Duchu Svatém a spočívá ve věčné lásce
Boží, jak už bylo shora uvedeno. Do tohoto
věčného života jsme byli přijati my,
hříšní lidé, skrze Trojjediného Boha jako
jeho děti ve křtu. Tím jsme byli postaveni
do situace, že se můžeme s užitkem
zúčastnit mše svaté, která je zpřítomněním
oběti Ježíše Krista. Po dobré svaté
zpovědi můžeme dokonce přijímat Ježíše
Krista v proměněné Hostii s jeho Tělem
a Krví, v jeho božství a lidství do svého
srdce, jako záruku věčného života. Když
máme nekonečného Boha, máme všechno!
Za to mu chceme poděkovat:
„Děkuji Ti, Pane Ježíši Kriste, že jsi
za mě umřel. Prosím, ať se tvá krev a tvé
utrpení u mne neztratí. Amen.“
Z Der Fels 11/2016 přeložil -mp-
(Redakčně upraveno)
„Jahve řekl Kainovi: „Proč jsi rozjitřený
a proč se tvá tvář zkormoutila? Jsi-li dobře
naladěn, což nepozdvihneš hlavu? Nejsi-li však dobře naladěn, nestojí u tvých
dveří hřích jako skrčené zvíře, které po
tobě prahne; budeš je umět zkrotit?“
(Gn 4,6–7) Kain ale neposlouchá hlasu
Božího a zabíjí svého bezbranného bratra
Abela. Oběť Ábelova ukazuje na oběť
Ježíšovu na kříži a na pronásledování bezbranných
křesťanů všech dob, zvláště pak
v současnosti.
Bůh nechce žádné lidské oběti. V této scéně
je zobrazeno 5. přikázání: „Nezabiješ.“
Izrael nezná žádné lidské oběti, zatímco
všechny národy okolo Izraele přinášely
svým božstvím lidské oběti. Oběť Bohočlověka
Ježíše Krista, který se stal obětí života
krutým mučením a vraždou od svých bližních,
stala se obětí života za všechny lidi
a tato oběť se podle jeho vůle proměnila
v nekrvavou oběť Církve ve mši svaté.
Vyšlo v časopise Světlo 24. ČÍSLO / XXVII. ROČNÍK