Sám o sobě takto vypráví: „Bylo
to během druhé světové války.
Již jsme se dozvěděli, že druhý
den odcházíme na frontu.
"... Dopoledne,
od desáté do dvanácté hodiny, jsme měli
volný čas. S kamarádem jsme šli do blízké
vesnice. Zašli jsme na faru a poprosili
tamějšího kněze, aby nám posloužil svátostí
smíření a podal nám svaté přijímání,
neboť zítra odcházíme na frontu.
Kněz
ochotně šel s námi do chrámu, aby nám
udělil žádané svátosti. Vyzpovídal
nás a podal nám Chléb života,
aby nás posiloval na cestě, kterou
jsme měli před sebou. Když
jsme se chvíli pomodlili, všichni
tři jsme vyšli z chrámu. Již jsme
byli venku, když se nás kněz zeptal,
zda se nebojíme. Pamatuji
si, že jsem mu tenkrát řekl: »Otče,
bál jsme se, velmi jsem se bál, ale
teď se už nebojím. Víte, s Pánem
Ježíšem se už nebojím. Vím, že kdybych
i padl, ztratím život časný, ale získám život
věčný, tedy budu žít věčně.
Vždyť on
sám nám to přislíbil, že ten, kdo ho bude
přijímat, bude mít věčný život a on ho
vzkřísí v den poslední. Já pevně věřím, že
on je tím Chlebem života, který je nejen
naší silou, ale také zárukou našeho věčného
života.«“
Sám Pán Ježíš se nazval Chlebem života.
Stalo se to po zázračném rozmnožení
chlebů, když pěti chleby a dvěma rybami
nasytil množství lidí, kde jen mužů
bylo kolem pěti tisíc, kromě žen a dětí.
Ti, co jedli z rozmnožených chlebů, byli
tak nadšeni, že ho chtěli prohlásit za
krále. On odešel a uchýlil se do samoty.
Druhý den ho našli v kafarnaumské synagoze.
Tam jim přednesl eucharistickou
řeč, v níž přislíbil, že nám dá jíst své tělo
a pít svoji krev, že bude naším pokrmem
a naším nápojem. Říkal: „Pracujte nikoli
pro pokrm, který pomíjí, ale pro pokrm,
který zůstává k věčnému životu, kvůli tomu,
který vám dá Syn člověka, neboť jej
Otec, Bůh, označil svou pečetí.“ (Jan 6,27)
Když si potom žádali znamení, aby
viděli a uvěřili, protože Mojžíš dal jejich
otcům na poušti manu, položili Ježíšovi
otázku: „A co ty uděláš?“ On jim odpověděl:
„Vpravdě, vpravdě vám říkám, ne,
chléb z nebe vám nedal Mojžíš; ale chléb
z nebe, ten pravý, vám dává můj Otec; neboť
chlebem Božím je ten, jenž sestupuje
z nebe a dává světu život.“ (Jan 6,32–33)
Když si Židé žádali, aby jim dal tento
chléb, řekl jim: „Já jsem chléb života.
Kdo přichází ke mně, nebude nikdy hladovět;
kdo věří ve mne, nebude nikdy žíznit.“
(Jan 6,35) Tehdy začali Židé reptat,
protože pochopili, že Ježíš se nazval chlebem
z nebe, když řekl – já jsem chléb,
jenž sestupuje z nebe. Na jejich reptání
Ježíš reagoval těmito slovy: „Nereptejte
mezi sebou. Nikdo nemůže přijít ke mně,
pokud ho Otec, jenž mě poslal, nepřitáhne;
a já ho vzkřísím v poslední den.“
(Jan 6,43–44) Potom jim Ježíš vysvětlil,
jak je potřebné, ba přímo nutné pro dosažení
věčného života, aby ho přijali jako
chléb života, když řekl: „Já jsem ten chléb
živý, jenž sestoupil z nebe. Kdo bude jíst
tento chléb, bude živ navěky. A pak, ten
chléb, který já dám, je moje tělo za život
světa.“ (Jan 6,51) Když Židé slyšeli,
že chléb, který nám dá Ježíš, je jeho tělo,
začali se mezi sebou hádat a ptali se,
jak nám on může dát jíst své tělo? Ježíš
nic z toho, co řekl, neodvolal, nic nevysvětloval,
ale znovu zdůraznil: „Kdo jí mé
tělo a pije mou krev, má život věčný a já
ho vzkřísím v poslední den.“ (Jan 6,54)
Dále Židům řekl také to, čím bude jeho
tělo a jeho krev pro nás, když prohlásil:
„Neboť mé tělo je opravdu pokrm a má
krev opravdu nápoj. Kdo jí mé tělo a pije
mou krev, zůstává ve mně a já v něm.
Tak jako Otec, jenž žije, mě poslal a já
žiji z Otce, tak ten, kdo mě jí, bude též
žít ze mne. To je ten chléb, jenž sestoupil
z nebe; není jako onen, který jedli Otcové,
a zemřeli; kdo jí tento chléb, bude
živ navěky.“ (Jan 6,55–58)
Toto všechno řekl Ježíš v kafarnaumské
synagoze a svými slovy nám přislíbil
Eucharistii, v níž se dá za pokrm a nápoj.
Přítomní, kteří ho poslouchali, jeho
řeči neporozuměli a nazvali ji tvrdou. Tak
tvrdou, že se nedá ani poslouchat. Oni si
nijak nedokázali představit, jak by mohli
jíst jeho tělo a pít jeho krev. Ale ani jeho
apoštolové si to neuměli představit. Nepochybně
byli velmi smutní, když viděli
jak všichni od Ježíše odcházejí. Tehdy se
Ježíš také jich zeptal. „Tu řekl Ježíš
Dvanácti: »Chcete odejít i vy?«
Šimon-Petr mu odpověděl: »Pane,
ke komu půjdeme? Ty máš slova
věčného života. My věříme a poznali
jsme, že jsi ten Svatý Boží.“
(Jan 6,67–69)
Apoštolové si neuměli vysvětlit
jeho řeč, ale věřili jeho slovům.
Všechno jim bylo jasné až při poslední
večeři. Když po večeři vzal
do svých rukou chléb, požehnal jej, lámal
a dával jim jej se slovy: „Vezměte a jezte,
toto je moje tělo, které se láme za odpuštění
hříchů.“ Pak vzal kalich, vzdal díky,
požehnal jej a podal jim jej se slovy: „Pijte
z něho všichni, to je moje krev nové
smlouvy, která se vylévá za vás a za mnohé
na odpuštění hříchů.“ Apoštolové vzali
a jedli, pili a věřili, že jedí jeho tělo a pijí
jeho krev, neboť uvěřili jeho slovům. Jeho
slova se vždy splnila. Když řekl ochrnulému,
kterého přinesli čtyři lidé: „Vstaň,
vezmi si lůžko a jdi domů“, ten to tak udělal.
Když řekl slepému: „Ať vidíš!“, on viděl.
Když zavolal na čtyři dny rozkládající
se mrtvé tělo Lazarovo „Pojď ven!“,
on vyšel z hrobu. A proto také teď, když
řekl „toto je moje tělo“ a „toto je moje
krev“, tak chléb se stal jeho tělem a víno
se stalo jeho krví.
Potom jim přikázal, aby to, co udělal
on, dělali i oni, když řekl: „To konejte na
mou památku.“ Ježíš v Kafarnaum přislíbil
Eucharistii, v níž zůstane jako pokrm
a nápoj pro naše duše. Při poslední večeři
Eucharistii ustanovil a apoštolům přikázal,
aby to, co on udělal, udělali také
oni, a to na památku jeho utrpení, smrti
a vzkříšení. Apoštolové ten příkaz plnili,
plnila jej i prvotní církev, plnila jej
církev po staletí a tento Pánův příkaz plníme i dnes. Protože Ježíš chce být pro
všechny, kdo mu věří, chlebem života
a nápojem, aby je posiloval na cestě ke
spáse. Svatý Cyprián žil v době velkého
pronásledování církve (3. stol.). Také on
sám zemřel jako mučedník. Řekl: „Dobré
je provolávat k duším: nedejte se, nebojte
se, buďte silné, ale toto ještě nestačí.
Je třeba je milovat, držet je, učinit je
silnými a vítězi, oblékajíce je do ochranné
výzbroje Těla a Krve Ježíše Krista.“
Eucharistický Chléb byl silou mučedníků,
ale i všech křesťanů, proto Ballerini
napsal: „Eucharistie je pokrm silných.
Z něj dostáváme sílu vítězit nad zlým a dělat
dobro. Proto se život křesťanů zvedá či
upadá, podle toho, zda se k svátostnému
Ježíši přibližují, anebo se od něho vzdalují.“
Také my cítíme, že bez eucharistického
Krista jsme velmi slabí. Kristova slova
„Beze mne nemůžete dělat nic“ vždy platí.
Bez něho nedokážeme ani křesťansky
žít, nedokážeme zachovávat Boží přikázání,
ani plnit Boží vůli.
Na Novém Zélandu pracují misionáři
mezi kmeny, které donedávna žily divošským
způsobem. Stalo se tam toto: Probíhala
bohoslužba. Při svatém přijímání
jeden z nově pokřtěných přišel dopředu
a klekl si mezi ty, kdo čekali na kněze,
který jim podá svaté přijímání. Najednou
zpozoroval, že klečí vedle člověka, který
ještě jen před pár lety zavraždil jeho otce
a vypil jeho krev jako kanibal. Tehdy,
když se dozvěděl o vraždě svého otce, v jeho
srdci se hned zrodila myšlenka krvavé
pomsty. Byl pevně rozhodnut,
že pomstí krev svého otce. Mezitím
k nim přišli misionáři a přinesli
jim Kristovo evangelium,
které káže milovat i své nepřátele
a odpouštět i vrahům. Uklidnil
se a odpustil vrahovi svého otce.
Ale teď, když si vedle něho klekl,
všechno se v něm znovu vzbouřilo.
Ne, on nemůže přijímat spolu
s vrahem svého otce. Vstal a odcházel
dozadu. V tom ho napadly myšlenky
z evangelia: Podle toho poznají, že
jste mými učedníky, když se budete navzájem
milovat... Otče, odpusť jim, neboť
nevědí, co činí! Za koho se tehdy Ježíš
modlil? Za své vrahy. Vrátil se a klekl
si vedle vraha svého otce, a tak spolu přijímali
Chléb života. Po svatém přijímání
dostal takovou sílu, že se rozhodl, že na
to už nikdy ani jen nepomyslí. Byl tak posilněn,
že před kostelem počkal na vraha
svého otce, podal mu ruku a ujistil ho,
že mu zcela odpouští. Stali se nejlepšími
přáteli. Vrah chtěl všechno napravit svojí
dobrotou a syn zavražděného chtěl napravit
všechen svůj hněv i touhu po pomstě
svým odpuštěním. Chléb života nás
posiluje, abychom dokázali plnit požadavky
Kristova evangelia. Sami jsme velmi
slabí, ale svátostný Kristus je naší silou.
Maria Latoste byla řeholní sestra a často
klečela před Nejsvětější svátostí a byla
natolik omilostněná, že se jí zjevoval Ježíš
a hovořil s ní. Jednou jí řekl také toto:
„Ne pro sebe jsem v Eucharistii, ale pro lidi,
abych jim byl oporou a mohl se s nimi
spojit a s nimi žít, abych byl s nimi jedno
a tak abych dostal od lidí to, čeho si nejvíce
vážím a co mě nejvíce oslavuje, a to
je jejich vděčnost a láska.“ Tedy Ježíš je
v Eucharistii přítomný jen z lásky k nám
a touží po tom, abychom mu byli za tento
dar vděčni a milovali ho. Nepochybně
mu naši lásku a vděčnost nejlépe projevíme,
když nabízený Chléb života budeme
co nejčastěji přijímat, abychom se
jím posilovali.
Misionář, který pracuje v Africe, napsal:
„Přišel za mnou jednou mladý černoch
a požádal mě o svátost smíření
a o Chléb života. Posloužil jsem mu a on
se pak dlouho modlil, děkoval po svatém
přijímání. Potom přišel poděkovat také
mně a řekl: »Otče, ani nevíš, jak mi je nyní
dobře. Vůbec nelituji toho, že jsem k tobě
musel jít celé tři dny. Nelituji ani těch pěti
liber, které jsem dal náhradníkovi, aby
mě zastoupil v obchodě, kde pracuji.« Jiný
černoch přišel ke mně v noci v jednu
hodinu. Byl celý zpocený a řekl: »Otče,
učiň z mé černé duše bílou a posilni mě
Chlebem života, ale udělej to co nejdříve.
Běžel jsem v jednom kuse od večera,
když jsem skončil, a zase musím běžet,
abych byl včas v práci, neboť můj pán je
velmi přísný a zlý člověk. Kdybych nepřišel
včas, pomstil by se mi.«“
Tak si váží svatého přijímání nově pokřtění
Afričané. Co my? My nemusíme jít
třeba tři dny cesty tam a tři nazpět. Nemusíme
ztrácet tolik pracovní doby jako
oni. Svaté přijímání máme blízko, přímo
v naší vesnici, v našem městě. Nám stačí
zřeknout se jedné hodiny času. A umíme
si tu jednu hodinu najít, abychom
přistoupili ke svatému přijímání? Ježíš
se nám nabízí s takovou láskou, protože
bez něho nic nemůžeme, ani křesťansky
žít, ani dosáhnout své spásy. Proč ho někteří
přijímají tak zřídka? Nepochybně
jen pro svoji lhostejnost, jeho slova neberou
vážně. Dávají přednost tomu, co
vůbec pro ně není důležité, a zanedbávají
to, co je pro ně nejdůležitější. Zanedbávají
spásu své duše.
Svatý Tomáš Akvinský napsal: „Ježíš
Kristus nám Eucharistii zanechal jako
památku na své umučení, jako největší
zázrak ze všech svých zázraků, jako
skutečnou útěchu a jako skutečnou náhradu
své nepřítomnosti. Tedy eucharistický
Kristus nám stále připomíná jeho lásku
k nám, jež ho přivedla až na bolestný
kříž. Eucharistie je zázrak zázraků, který
učinil Ježíš jen proto, aby sám mohl být
naší útěchou a aby mohl být stále s námi.
On je v Eucharistii skutečně přítomný.
Je zde tentýž, který byl kdysi v Betlémě
v jesličkách. Je zde tentýž, který byl
v Nazaretě při práci. Je zde tentýž Ježíš,
který učil a konal zázraky, tentýž,
který pro nás trpěl, zemřel a vstal
z mrtvých. V nejsvětější Eucharistii
je přítomný se svým božstvím
i se svým lidstvím. Je zde skutečně
přítomný, ale svoji přítomnost
skrývá pod skromnými způsobami
chleba a vína. Nabízí se nám jako
Chléb života naších duší. Pochopíme
to? Prosme také Pannu Marii,
aby nám vyprosila milost, abychom
tu velkou pravdu pochopili aspoň
tak, jak je to možné naší lidské slabosti.
Abychom ho stále častěji přijímali, neboť
pouze on je zárukou našeho pravdivého
křesťanského života naší věčné blaženosti.
Z Ľudová čítanka na nedele
a sviatky 6/2004 přeložil -dd-(Redakčně upraveno)
Vyšlo v časopise Světlo 24. ČÍSLO / XXVII. ROČNÍK