P. Michal Cyprián Iwene Tansi rozdával radost...
Článek z časopisu Světlo 44/2009 najdete ZDE
I
wene Tansi je africký
kněz. Narodil se v Nigérii v malé vesnici v roce 1903.
Jeho rodiče byli pohané, ale velmi nábožní. Záhy mu
zemřel otec. Když ještě žil, zhotovil mu osobní amulet gri gri.
Chlapec na něm velmi lpěl. Ale
jednou, bylo mu devět let, když
se vrátil z křesťanské školy Svatého Josefa v Aguleri, kam chodil na lekce, svůj amulet rozbil.
Pater Rubino, který jej připravoval ke křtu, ho požádal, aby tento
předmět pohanské pověry zničil.
Krátce nato byl pokřtěn a přijal
jméno Michal. Během dospívání
zjistil, že vidí jen na jedno oko.
Tato vada mu zůstala po celý
život. Je však velmi pilný a má
ve studiu úspěch. Když v 16 letech končil školu, zeptali se ho,
zda by nechtěl na škole zůstat jako vyučující. Mohl jinde získat
výnosnější postavení, ale peníze
ho nelákaly a rozhodl se, že zůstane. V roce 1922 zemřela náhle za tragických okolností jeho
matka. Ve vesnici značně vzrostla úmrtnost dětí. Žádali šamana,
aby pomocí kouzel zjistil, kdo
je tím vinen. Označil Michalovu matku a obvinil ji, že se brání smrti na úkor dětí v okolí.
Musela se podrobit rozhodnutí
šamana a vypít jed. Michala to
velmi zarmoutilo, ale současně
přimělo, aby se přičinil o křest
svých bratří. Byli skutečně záhy pokřtěni.
Až do svých 22 let Michal
pokračoval ve studiu, vyučoval
a stal se ředitelem školy v Aguleri. Cítil však Boží volání, aby
se stal knězem, a vstoupil do malého semináře, aby zde prohloubil své povolání. Jeho příbuzní
byli proti tomuto jeho rozhodnutí a tvrdili, že normální je oženit
se. Ale mladý muž se nedal odradit. Po šesti letech studia v malém semináři ho pozvali, aby pracoval rok v misijní stanici Eke.
Všichni oceňovali jeho pokoru
a dobrotu. Na závěr tohoto roku založil Michal se svými druhy velký seminář a stal se jeho
ekonomem. Když se blížilo jeho svěcení na podjáhna, Michal
zneklidněl. Zdálo se mu, že nedělá ve studiu dostatečné pokroky. Svěřil se svému představenému. Dostal odpověď, že je
zcela svobodný, jak se chce rozhodnout. Může působit v církvi
také jako laik, ale pokud se chce
stát knězem, biskup ho ve stanovenou dobu vysvětí. To mladíka uklidnilo, vrátilo mu radost
a přesvědčení o kněžském povolání. Pokračuje v kněžské formaci a 19. prosince 1937 přijme
kněžské svěcení.
Mladého novokněze poslali do Nnewi, kde pomáhá P. Janu Anyogovi. Vydali se na cesty,
aby vyhledali křesťany ve vzdálených obcích. Našli stovky věřících, kterým posloužili svátostmi
pokání a Eucharistií. P. Tansi věděl, že v každém člověku je něco
z marnotratného syna, jak řekl
Jan Pavel II. při jeho blahořečení. Věděl, že na všechny lidi dolehne někdy pokušení odloučit
se od Boha a vést nezávislý život ovládaný egoismem. Věděl,
že pak jsou rozčarovaní prázdnotou iluzí, kterým podlehli,
a nakonec nacházejí v srdci cestu do Otcova domu. Dodával lidem odvahy, aby se vyzpovídali a přijali odpuštění ve svátosti
smíření. Prosil je, aby si navzájem odpouštěli, jako jim odpouští Bůh. Snažil se napodobit otce
z podobenství. Byl vždy k dispozici těm, kteří hledali smíření. Rozdával radost z opětovného nalezení Boha. Povzbuzoval
věřící, aby přijali Kristův pokoj
a živili svůj život milostí z Božího slova a svátostí.
Po dvou letech byl P. Michal
jmenován farářem v Dunkofia.
Věnoval všechnu svou inteligenci kněžské službě a horlivosti. Měl v duši mnoho různých
projektů. Dělalo mu starosti,
že podle kmenových zvyků jen
málo dívek zachová do sňatku
nevinnost. Aby odpomohl této
situaci, zakládá ústavy, kde mohou dívky získat křesťanskou
formaci a připravit se na poslání manželky a matky rodiny.
To pobouřilo mnoho mladíků,
kteří pokládali za své právo mít
předmanželské pohlavní styky.
P. Tansi však zůstal neoblomný, protože věděl, že pohlavní
styk má své místo jedině v řádném manželství. Jinak představuje těžký hřích, který znemožňuje svátostné přijímání.
P. Michal si získal mnoho lidí dobré vůle, kteří mu pomáhali v různých situacích a v jeho práci. Ale on sám se věřícím
věnoval celou svou bytostí. Protože viděl nouzi svých farníků,
projevoval osobní zájem o každého a řešil velké i malé problémy. Toužil především přiblížit
svěřené ovečky k Bohu. Mnoho času strávil v modlitbě a sám
se umrtvoval. Jeden seminarista, který byl v pokušení opustit
své povolání v okamžiku těžké
zkoušky, se odebral do kostela a našel tam P. Michala ponořeného do modlitby v pozdních nočních hodinách. To ho
tak dojalo, že stržen příkladem
faráře našel sílu vytrvat a nakonec se stal biskupem.
Objev jiného života
Jedna řeholní sestra půjčila P. Michalovi knihu bl. Doma
Marmiona „Kristus – ideál mnicha“. Objevil v četbě jiný způsob,
jak obětovat vlastní osobu službě Bohu. I když ho tento způsob
života přitahoval, založil novou
farnost, která se nazývá Akpu-
-Ajalli. Zbudoval tam centrum
pro formaci a přípravu k manželství a věnuje se rodinám, aby
je přivedl k Bohu. Návštěvy 50
sídel přidružených k farnosti ho
nutí překonávat velké vzdálenosti pralesem a bažinami. Svou sílu čerpal z velké lásky k Bohu.
V roce 1949 je P. Tansi jmenován farářem v Aguleri. Setkává
se zde i s finančními problémy
po předchůdci. Spolu se svým
kaplanem usiluje o evangelizaci mezi farníky a vede podobný život jako dosud. Jeho láska
ho postaví před úkol vlastníma
rukama pohřbít jednoho farníka, který zemřel na choleru,
a nikdo se ho nechce dotknout
ze strachu před nákazou. Nebojí
se vystoupit proti farní radě, jejíž členové nevedou dobrý život.
Někteří farníci si stěžují u biskupa, že se jejich farář příliš stará o Boží věci a nechce jednat podle jejich přání.
V té době biskup z Onitshy,
kam patří farnost P. Tansiho,
touží zavést v Nigérii mnišský život a poslat aspiranty
na formaci do Evropy. Navazuje kontakt s různými opatstvími a dostává příznivou odpověď z cisterciáckého opatství
Mount Saint Bernard z Anglie.
Počátkem roku 1950 navštíví
Aguleri a zjistí, že P. Michal
a P. Klement touží stát se mnichy. I když má nedostatek kněží, dá biskup přednost zavedení
kontemplativního života a pošle
oba kněze do opatství do Mount
Saint Bernard. Tam je přijala komunita 71 mnichů, z toho třiceti kněží. P. Michal obdrží jméno Cyprián. Mniši se sedmkrát
denně shromažďují ke společné
modlitbě, aby zpívali Boží chvály. Vedou velice přísný život, který tráví v mlčení.
Jiné klima
Z aktivního života plného
odpovědnosti se ocitá v prostředí skrytého života, ve kterém je
nováčkem. I když je knězem, žádá, aby s ním jednali jako s novicem, spokojuje se s posledním
místem a je ochoten k jakékoliv
práci. Zůstává mu nicméně smysl pro humor. Prvních pět let nemá jurisdikci zpovídat. Pak je
mu povoleno zpovídat jen Afričany, kteří ho o to požádají.
Zvyklý na tropické slunce, těžce snáší studené klima. Přizpůsobuje se postupně základním
principům kontemplativního
života a vysvětluje je africkým
studentům, kteří přijedou klášter navštívit.
P. Klement obdržel jméno
Marek. Oba touží vrátit se jednoho dne do vlasti a založit zde
kontemplativní život. Biskup
se radí s opatem o možnosti
založit v Africe klášter, ale projekt ztroskotá. Kněží zůstávají
s výslovným souhlasem biskupa v klášteře a složí zde 8. prosince 1953 věčné sliby. Pak prohlubují v opatství své teologické
znalosti.
Klášterní život není pro P. Cypriána vždy jednoduchý. Osm let
pracuje v knihvazárně. Má udržovat v dobrém stavu knihy, které mniši používají při chórové
modlitbě. Je to nudná a jednotvárná práce, při které se mlčí.
Pracuje v malé studené místnosti. Nestěžuje si, ale uznává, že tato práce není pro něho
atraktivní. Mnich, který ho má
kontrolovat, pokládá jeho práci
za špatnou. P. Cyprián je hluboce zraněn hrubostí tohoto mnicha, ale obětuje Bohu všechny
těžkosti.
Po složení slibů obdrží oba
afričtí kněží své místo ve velkém
sále – „scriptoriu“. Zde mohou
číst, studovat a psát. P. Cyprián
dostane místo tam, kde je strašný průvan při každém otevření
dveří. Přijímá to všechno jako
následování Krista v jeho skrytém životě v Nazaretě v modlitbě a pokání obětovaném za dílo
spásy. Jeden kněz, který ho velmi
dobře znal, řekl o něm, že nikdy
nepoznal útěchu z modlitby. Již
v roce 1953 napsal P. Cyprián
jedné řeholnici do Afriky: „Duchovní život je život víry a nikoliv citu. Po větší část tohoto života se může stát, že se nedostaví
žádná útěcha ani žádné vnější
znamení, které by ukázalo, že
jsme milí Bohu a že je s námi
spokojen.“
P. Cyprián má stále srdce otevřené ke své vlasti, odkud dostává četné dopisy. Přijímá s jasnou
tváří a s radostí africké návštěvníky, zvláště pokud jsou z Nigérie. V roce 1961 jsou obnovena
jednání o eventuálním založení kláštera v Africe. Diskutuje
se o spojení komunit a o vhodném místě. Do kláštera přijede
biskup, pod kterého afričtí kněží
původně patřili. Ukazuje se možnost založit klášter v severní Nigérii. P. Cyprián dává přednost
tomu, že zachovává při jednání
mlčení. Odevzdává se zcela Bohu a věnuje se vroucí modlitbě.
Nakonec začnou přípravy k založení sídla.
V lednu 1962 se objeví
u P. Cypriána nádor na krku.
Ihned podstoupí operaci. Jde
o nezhoubný tuberkulózní nádor. To mu nebrání pracovat
na zahradě. Projevuje o tuto práci velký zájem a raduje se z výsledků. 19. prosince komunita
organizuje oslavy jeho stříbrného kněžského jubilea. Dostane
mnoho dopisů z domova i z celého světa a neschází papežské
požehnání.
Afrika, nebo nebe?
V té době pokračují aktivity
pro založení fundace. Nakonec
dojde na jaře 1963 k rozhodnutí umístit klášter v Kamerunu
podle přání tamního biskupa.
P. Cyprián je určen, aby se založení účastnil s titulem novicmistra. I když je mu líto, že
nejde o Nigérii, souhlasí, není
však v první skupině, která odjíždí v říjnu 1963 do Kamerunu.
V lednu 1964 onemocní a musí
na lůžko. Navrhují mu umístění
na ošetřovně, ale on dá přednost
svému slamníku až do doby, kdy
se objeví trombóza a neobvyklý
nádor žaludku. Lékař rozhodne
o umístění do nemocnice. Ale
před transportem dostane velmi
bolestivý záchvat, aniž by ztratil vědomí. Modlí se bez ustání:
„Můj Bože, můj Bože, tvá vůle
se staň. Do tvých rukou se poroučím, můj Bože.“ Dostane
pomazání nemocných a svaté
přijímání. Je položen na nosítka ze sanitky, která ho dopraví
do nemocnice, když jeden z kněží, který má také jet do Kamerunu, mu přijde říct: „Lístek do Afriky pro tebe už máme. Musíš
se rychle vrátit!“ – „Pojedeme,
jistě,“ odpovídá P. Cyprián, ale
za několik hodin prasklá aorta
způsobí jeho smrt.
Při jeho blahořečení v Africe
řekne o něm Jan Pavel II.: „Byl
to především muž Boží. Dlouhé
hodiny strávené před svatostánkem naplňovaly jeho srdce velkodušnou láskou a odvahou. Ti,
kteří ho znají, svědčí o jeho velké lásce k Bohu. Ty, které potkal,
zasáhla jeho nesmírná dobrota.
Byl zvláště pozorný k pastoračním potřebám rodin. Usiloval
velmi o to, aby se snoubenci dobře připravili na svátost manželství, a hlásal nezbytnost čistoty.
Hledal všemožný způsob, jak vyzvednout důstojnost ženy. Zvláště oceňoval výchovu mládeže.“
Prosme blahoslaveného Michala Cypriána Tansiho, aby nás
vedl cestami dobrého vnitřního
života i apoštolátu.
Překlad -lš-