Katolíků se často ptají, proč
nosí křížky, na kterých je také
korpus, čili tělo Pána Ježíše, namísto toho, aby na sobě, na růženci
anebo ve svých domovech měli pouze
obyčejný kříž bez korpusu.
Můj známý,
protestant, se mě jednou v kostele zeptal:
„Proč máte Ježíše stále na kříži? Vždyť
už vstal z mrtvých.“
Odpověď je vcelku jednoduchá, má sílu a je k věci: Katolíci nosí křížky s korpusem
a umísťují kříže s korpusem na různá
místa jako intenzivní, viditelnou připomínku
utrpení, smrti a zmrtvýchvstání Ježíše
Krista; všeho, co udělal pro duši každého
jednoho člověka jakékoliv rasy, která na
světě byla, je a bude. Ve smrtelné úzkosti
se za nás potil krví, snášel kruté bičování,
ponížení při korunování trním, s nesmírnými
bolestmi nesl kříž, až se nakonec nechal
– z lásky pro nás nepochopitelné –
krutě a bolestivě ukřižovat; a to všechno
z odvěké a láskyplné touhy po spáse duše každého jednoho z nás.
Katechismus katolické církve nekompromisně
učí: „Církev po vzoru apoštolů
učí, že Kristus zemřel za všechny bez
výjimky: »Není, nebyl a nebude žádný
člověk, pro něhož by nebyl Kristus trpěl.«“
Skutečně si s plnou vážností uvědomujeme fakt, že Ježíš by žil,
zemřel a vstal z mrtvých, i kdyby to nebylo
za miliardy lidí, ale jen za jednoho
jediného člověka? O duši každého člověka se totiž stará jako o perlu nevyčíslitelné
ceny, kterou ona také ve skutečnosti
je. Jak hroznou tragédií pro lidskou duši
je být navěky zatracen, i navzdory tomu,
že největší touhou Boha je, aby se nikdo
nedostal do pekla, ale aby po celou věčnost mohl žít životem, který pro nás svým
životem, smrtí a zmrtvýchvstáním vydobyl
Ježíš Kristus, Slovo, které se stalo tělem! My katolíci nosíme křížky s korpusem
právě proto, aby nám připomínal,
že Kristova oběť, kterou vykonal jednou
a provždy a která skutečně vykoupila celé
lidské pokolení, patří každému z nás
individuálně přijetím jeho milosti a milosrdenství.
Je zjevné, že nejen katolíci, ale všichni křesťané by měli namísto
prázdných křížků nosit křížky s korpusem,
a to proto, aby se sjednotili v názoru
na velmi radostný a povzbuzující fakt,
že Ježíš zemřel za každého z nás, i kdybychom
byli jediným člověkem na světě;
aby se v nás posílilo rozhodnutí pokračovat
v tomto „běhu“; abychom vždy prosili
Pána o milost vytrvalosti ve víře, o milost
nikdy nezapřít jeho, ani to, co pro nás vykonal.
A tuto skutečnost zdůrazňuje kříž
s korpusem, nikoliv prázdný kříž.
Kříže s korpusem spojují katolíky nerozlučně
také s nejsvětější obětí mše svaté,
s Eucharistií, v níž je v plnosti přítomen
sám Ježíš Kristus, „zdroj a vrchol
celého křesťanského života“, jak to vyhlašuje i dokument II. vatikánského koncilu
i>Lumen gentium . Jiní křesťané
někdy katolíky obviňují z toho, že nemají
osobní vztah se svým Pánem a Spasitelem
Ježíšem Kristem, ale podle mě jej
mají mnohem zřejmější a něžnější právě
také díky rozšířenému nošení a používání křížů s korpusem a jiným vyobrazením
Krista. Nemluvě o tom, že katolíci vědí
podle Pravdy, že mají s Ježíšem ten nejbližší
a nejosobnější vztah, jaký jen mohou
mít, protože reálně a skutečně přijímají Tělo, Krev, Duši i Božství našeho
Pána Ježíše Krista v Eucharistii při svatém
přijímání, v tom nejdůvěrnějším sjednocení
se s Ježíšem na zemi, které více
či méně (doufejme, že více) proniká i do
našeho osobního života a do modlitby.
Při poslední večeři řekl Ježíš svým
apoštolům: „To čiňte na mou památku.“
(Lk 22,19) Neřekl, aby se scházeli a uctívali památku toho, co řekl a udělal při poslední
večeři. Právě naopak, apoštolům
a tím pádem i všem biskupům a kněžím
přikázal sloužit od toho okamžiku mši
svatou, při níž se bude viditelným způsobem
zpřítomňovat a uskutečňovat to, co
učinil. Ježíšova slova v řečtině (Nový zákon byl původně napsán v řečtině) v prvních
biblických rukopisech zněla: „Touto
poieite tan eman anamnasin,“ a vyjevují
nám jeho záměr. Jeho oběť na kříži, jednou
a provždy, se má reálně a skutečně
zpřítomňovat při každé mši svaté. Slovo
„poieite“ čili „dělat, činit“ odpovídá
pojmu přinášení oběti ve 29. kapitole knihy
Exodus v souvislosti s obětováním beránků
na oltáři. Samotné slovo „památka“
– „anamnasin“ nás vyzývá přinášet v přítomnosti oběť z minulosti, ale nejen jako
připomínku, nýbrž takovou, jaká ve skutečnosti
je, Boží mocí ji reálně a skutečně „vykonat“ tady a teď. Křížky a kříže
s korpusem nám mají tuto Kristovu oběť
na Kalvárii neustále zpřítomňovat v našem každodenním životě.
Přechod přes Rudé moře, kdy Hospodin
vysvobodil Izraelity z Egypta, slaví židé
každý rok jako Paschu, když obnovují
svoji smlouvu s Hospodinem. Jako připomínku
Kristova definitivního Přechodu
při každé mši svaté si církev Kristovu
oběť, jednou a provždy, reálně a skutečně zpřítomňuje tím, že katolíci přijímají
toho stejného Ježíše, který zemřel za naše hříchy, jeho Tělo, Krev, Duši a Božství.
Vůbec nejde o symboliku, o vzpomínkový
akt. Ježíš opravdu vstal z mrtvých, je
vzkříšen, ale jako Bůh, kterým je od věčnosti, vstoupil v jistém dějinném okamžiku
mezi lidi a zachránil nás od našich
hříchů na kříži a zůstává mezi námi v podobě
Eucharistie po všechny věky. Křížky
a kříže s korpusy zobrazují tuto 2000 let
starou, přece však nadčasovou Oběť Lásky,
jež spasila všechny lidí.
Používání křížků a křížů s korpusy
není banální, ani morbidní. Připomínají
nám, jak velmi Ježíš miluje každého
z nás osobně, jakož i lidstvo jako celek,
čímž se z krutého nástroje umučení stávají
znamením spásy a záchrany celého lidstva.
Během mše svaté se reálně nacházíme na Kalvárii, o Velkém pátku, a křížek
s korpusem nám tuto úžasnou a zároveň
děsivou skutečnost, když si uvědomíme,
co všechno pro nás Kristus podstoupil,
velmi osobně připomíná. Pokud nemáš
křížek anebo kříž s korpusem, možná je
čas pořídit si je.
Zdroj: www.catholic365.com, 17. 3. 2015
Z www.lifenews.sk přeložil -dd-
(Redakčně upraveno)
Vyšlo v časopise Světlo 14. ČÍSLO / XXVII. ROČNÍK