Kath.net zveřejňuje prohlášení kardinála a biskupů k otázce morální přípustnosti používání vakcín z buněk potracených lidských plodů.
Ze zpravodajských služeb a různých informačních zdrojů se dozvídáme, že v situaci nákazy covidom-19 v některých zemích vyrobili vakcíny s použitím buněk potracených lidských plodů. Jsou víceré hlasy biskupských konferencí, jednotlivých biskupů a kněží, kteří říkají, že pokud chybí eticky přípustné substance, je pro katolíky morálně přípustné používat takové vakcíny. Odvolávají se na dva dokumenty Svatého stolce - Papežské akademie pro život "
Morální úvahy k vakcínám vyrobeným z buněk potracených lidských plodů" ze dne 9. června 2005 a Kongregace pro nauku víry "
Dignitas personae o některých otázkách bioetiky" z 8. září 2008. Ty nasazení takového očkování umožňují ve výjimečných případech a na omezenou dobu na základě toho, co morální teologie označuje jako "
vzdálené, pasivní materiální působení zla".
Zmíněné dokumenty také uvádějí, že katolíci, kteří takovou vakcínu přijmou jsou současně "povinni podat proti tomu protest a požadovat, aby zdravotní systémy poskytly jiné druhy vakcín".
V případě vakcín z buněk potracených plodů vidíme jasný rozpor mezi katolickou naukou, která potrat kategoricky a bez stínu dvojznačnosti ve všech případech odmítá jako velmi závažné morální zlo, které volá do nebe po pomstě (KKC 2268, 2270) a také praxi považovat vakcíny z buněk potracených plodů ve výjimečných případech "v nouzi" za morálně přijatelné a sice z důvodu vzdáleného pasivního materiálního spoluúčinkování.
Argumentování, že "je morálně přípustné očkovat i dát se očkovat i takovou vakcínou, pokud nejsou k dispozici jiné, eticky zcela bezproblémové vakcíny, a pokud existuje vážné nebezpečí pro zdraví" je samo v sobě odporují a pro katolíky nepřijatelné.
Připomeňme si následující slova svatého papeže Jana Pavla II. k důstojnosti nenarozeného lidského života.
"
Nedotknutelnost osoby, která je odrazem absolutní nedotknutelnosti samého Boha, nachází své první a nejzákladnější vyjádření v nedotknutelnosti lidského života. Když se právo na život, jako první a základní právo neobraňuje s velkou rozhodností, jako podmínka pro všechna ostatní práva osoby, zůstává i oprávněně opakované poukazování na lidská práva, na právo na zdraví, byt, práci, založení rodiny, kulturu atd. - falešným a iluzorním." (
Christifideles Laici, 38).
Používání vakcín z buněk zavražděných nenarozených dětí odporuje velké rozhodnosti bránit nenarozený život.
Teologický princip materiálního spoluúčinkování je jistě platný a může se použít v řadě případů (placení daní, používání produktů z otroctví atd.) Tento princip však nelze použít u vakcíny z buněk potracených plodů, protože
ti, kteří se takovou vakcínou dají vědomě a dobrovolně očkovat, se zapojují do řetězce procesu potratového průmyslu - i když velmi vzdáleného! Zločin potratu je tak hrozný, že
každý druh spojení s tímto zločinem je nemorální a katolíci ho za žádných okolností nesmí akceptovat, jakmile si to uvědomí! Kdo tyto vakcíny používá, musí poznat, že jeho tělo profituje z "plodů" největšího zločinu lidstva bez ohledu na to, že mezi tím leží řada vzdálených chemických procesů.
Každé spojení s potratovým procesem, i to nejvzdálenější, a nejimplikovanější, vrhá stín na povinnost Církve neotřesitelně svědčit o pravdě, že potrat je třeba zcela odmítat. Cíle nemohou oprávnit prostředky. Žijeme v době nejhorší genocidy, jakou lidstvo zná. Miliony a miliony dětiček na celém světě byly zavražděny v těle matek a den co den tato skrytá genocida pokračuje potratovým průmyslem a fetálními technikami a vlády a mezinárodní organizace naléhají, aby se takové vakcíny podporovaly jako jeden z jejich cílů.
Katolíci nyní nemohou povolit - udělat tak, by bylo hrubě nezodpovědné. Pokud by katolíci přijímali tyto vakcíny s odůvodněním, že obsahují "
vzdálený, pasivní a materiální účinek" hrálo by to do karet jejich nepřátelům a oslabilo by to poslední baštu proti potratům.
Čím jiným může být používání embryonálních buněk potracených dětí než porušením Bohem daného řádu stvoření, jelikož už spočívá na velmi závažném porušení tohoto řádu zabíjením nenarozených dětí? Pokud by se tomuto dítěti nevzalo právo na život a jeho buňky (od té doby ve zkumavce vícekrát kultivované) by nebyly k dispozici pro výrobu vakcíny, nemohly by být prodávány na trhu. A to je až dvojí porušení svatého Božího pořádku: samotným potratem a ohavným obchodem s buňkami potracených dětí.
Toto dvojité ignorování řádu stvoření nelze však nikdy ospravedlnit, přirozeně ani úmyslem udržet život člověka vakcínou, která spočívá na ignorování Bohem daného řádu stvoření.
Naše společnost si vytvořila náhradní náboženství
- ZDRAVÍ
se stalo největší hodnotou,
náhradním bohem,
kterému je třeba přinášet oběti.
V tomto případě
očkováním
spočívajícím na smrti jiného člověka.
Při zkoumání etických otázek kolem vakcín se musíme zeptat:
Proč se toto všechno stalo možným?
Proč mohla vstoupit do medicíny na vraždě spočívající technologie, jejímž cílem je přinášet život a zdraví?
Bio-medicínský výzkum, který vykořisťuje nevinné nenarozené a jejich tělíčka používá jako "surovinu" na vakcíny, se spíše podobá kanibalismu. Měli bychom také zohlednit, že koneckonců pro některé v bio-medicínském průmyslu jsou buňky nenarozených dětí "produktem", potratář a výrobce vakcín jsou "dodavateli" a příjemce vakcíny je spotřebitel. Technologie založená na vraždě má kořeny v beznaděje a končí se zoufalstvím.
Musíme odporovat mýtu, že není alternativy! Právě teď musíme mít nadále naději a přesvědčení, že jsou alternativy a že lidská nápaditost je s Boží pomocí dokáže objevit. To je jediná cesta z temna do světla a ze smrti k životu.
Pán řekl, že vystoupí lžimesiášové a lžiproroci a budou dělat divy a zázraky, aby svedli, pokud je to možné, i vyvolené (Mk 13,22). Dnes se musí celá Církev a všichni katoličtí věřící naléhavě pokoušet posílit v nauce a praxi víry. Aby čelili zlu potratu, musí se dnes katolíci více než kdykoliv chránit zla v jakékoliv podobě (1 Sol 5,22).
Tělesné zdraví není absolutní hodnota. Poslušnost Božímu přikázání a věčná spása duší musí mít přednost. Vakcíny pocházející z buněk ukrutně zavražděných nenarozených dětí mají kvazi apokalyptický charakter a mohou poukazovat na znamení šelmy (Zj 13, 15-17).
Někteří v Církvi v naší době zklidňují věřící tvrzením, že očkování takovými vakcínami je morálně přípustné, pokud nejsou alternativy. Taková tvrzení jsou vzhledem na rostoucí přímo apokalyptický průmysl a nelidské fetální technologie výsostně antipastorační a kontraproduktivní.
Právě v dnešní situaci, která se možná ještě zhorší, nesmějí katolíci za žádných okolností podporovat hřích potratu ani velmi vzdáleným a malým způsobem tak, že se nechají tou vakcínou očkovat.
Jako nástupci apoštolů a pastýřů, kteří jsou zodpovědní za věčnou spásu duší, považujeme proto za nemožné k tomuto mlčet a zaujmout dvojznačný postoj vzhledem na naši povinnost s "maximální rozhodností" (sv. Jan Pavel II.) odporovat "nevýslovnému zločinu" potratu (
Gaudium et spes, 51).
K tomuto prohlášení jsme se radili s lékaři a vědci z různých zemí. Podstatný přínos přišel i od laiků, dědečků, babiček, otců a matek rodin i od mladých. Všichni konzultovaní lidé nezávisle na věku, národnosti a povolání jednohlasně a téměř instinktivně odmítají vakcínu z buněk potracených dětí aplikováním zásady "
materiálního a vzdáleného spoluúčinkování" a některé analogie považují v tomto případě za nevhodné. To je potěšující, neboť jejich jednomyslná odpověď je dalším důkazem síly rozumu a sensus fidei.
V současnosti potřebujeme více než kdykoli ducha vyznavačů a mučedníků, kteří se vyhýbali co i nejmenšímu spoluúčinkování se Zlým jejich doby.
Boží slovo říká: "
Buďte bezúhonní a upřímní, Boží děti bez hany uprostřed zvrhlého a zkaženého pokolení; mezi kterým svítíte jako světla na světě" (Flp 2,15).
12. prosince 2020, vzpomínka Přebl. Guadalupské Panny Marie
+Kardinál Janis Pujats, em. arcibiskup Rigy (Lotyšsko)
+ Tomash Peta, arcibiskup metropolita Arcidiecéze Sv.Marie v Astaně
+ Atanáz Schneider, pom. biskup z Astany (Kazachstan)
+ Jan Pawel Lenga, em. arcibiskup Karagandy (Kazachstan)
+ Joseph E. Strickland, biskup z Tyleru (USA)
Vídeň, 12.12.2020 (kath.net) 027 068
Převzato z
Život Cirkvi vo svete 51-53/2020, 18. 12. 2020
https://modlitba.sk/