V časopise Světlo 41/2013 vyšel zajímavý článek o hledání a nalezení Pravdy.
Archiv časopisu Světlo ZDE
Věděl jsem, kým jsem, a nijak jsem nechtěl přestat být Židem,
když jsem hledal nežidovskou víru.
Narodil jsem se v židovské rodině v Leningradě (Petrohrad – Sankt Petěrburg) roku 1976. Nevybavuju si nikoho z rodiny,
kdo by nebyl na 100 procent Židem. Jak
ze strany otce, tak i z matčiny strany byli
všichni mí známí předkové Židy.
Otcovi rodiče zachovávali všechny židovské tradice. Měli svá stálá místa v leningradské synagóze a slavili všechny naše náboženské svátky. Proto si z dětství
pamatuji oslavy Paschy, macesů, židovské
modlitby a mnoho jiných věcí. Pamatuji si také, jak se mi zdály směšné dědovy
modlitby v tom nesrozumitelném jazyku...
Od raného dětství jsem bydlel u babičky a ta mi stále vtloukala do hlavy, abych
si pamatoval, že jsem Žid a ne gój, že se
musím učit líp než oni. Pamatuji si, jak
se můj bratranec dal dohromady s nežidovskou dívkou – jaký to byl obrovský
skandál pro celou rodinu. Babička vlastně kvůli tomu umřela...
Když jsem měl 13 let, přestěhovali
jsme se společně s rodiči do Izraele. To
byla obrovská událost! Čekal jsem na to,
protože babička i dědeček vždycky říkali,
že to je naše vlast a naše touha.
Asi tak po roce pobytu v Izraeli jsem
poznal kluka, který patřil ke svědkům Jehovovým. Pozval mě na jejich shromáždění a já jsem to pozvání s radostí přijal.
Měl jsem sotva 14 let, takže jsem okamžitě uvěřil všemu, co mi říkali. Nejdůležitější pro mě bylo to, že mi ti lidé objasnili,
že oni jsou skutečnými křesťany a oddělují se od těch nepravých, kteří zabíjeli Židy. Takové objasnění se mi velmi líbilo,
protože křesťanství jako takové mi vždy
bylo cizí. Ještě když jsem bydlel v Petrohradě, pociťoval jsem jakousi vnitřní nechuť vůči pravoslavné církvi a popům,
a když jsem chodil do školy v Izraeli, slyšel jsem poměrně často o křesťanech, kteří vyvražďovali můj národ s voláním: „Ve
jménu Krista!“
Tak nebo tak, svědkové Jehovovi jako
první změnili můj pohled na křesťany. Byli to lidé velice vstřícní, alespoň tak jsem
to vnímal během těch několika setkání.
Samozřejmě jsem z jejich učení nic nepochopil a zapamatoval jsem si jenom
jedinou myšlenku: teď je všem na světě
zle, ale přijde Boží království a všem bude dobře. To se mi strašně líbilo! Vlastně
jsem vždycky kdesi v hloubi srdce v Boha věřil a nepochyboval jsem o jeho existenci. Měl jsem ale pouhých 14 let a moji rodiče se vyděsili, že jsem se dostal do
sekty, a zakázali mi tam chodit.
Byl jsem z toho moc smutný, ale rozhodl jsem se přes to všechno v Boha věřit a snažit se být dobrým člověkem, jak
mě vychovávali.
Hodně jsem se učil; byl jsem nejlepším
žákem, ale moc radosti mi to nepřinášelo. Plynuly další roky, které byly vyprahlé
a smutné, a pociťoval jsem velkou samotu. Byl jsem ke druhým vstřícný a i v Rusku jsem měl vždycky hodně přátel, ale
v Izraeli se mi nepodařilo s nikým se doopravdy spřátelit. Často jsem se procházel sám po mořském břehu a rozmýšlel
jsem o tom, že vlastně pořádně nevím,
kdo je ten Bůh.
Když mi bylo 18 let, šel jsem na tři roky do armády jako všichni muži v Izraeli.
Jednoho dne jsem ve vlaku potkal jiného
mladého vojáka, který četl Nový zákon.
Začali jsme spolu rozmlouvat a on mě
na sobotu pozval na shromáždění svého
společenství. Měl jsem pochybnosti, ale
nakonec jsem se rozhodl, že tam půjdu.
Byl jsem překvapený, poněvadž na biblickém shromáždění se hovořilo o Abrahámovi a o jeho životě. Samozřejmě, věděl jsem o tom ještě ze školy, ale nikdy
by mi nepřišlo do hlavy, že Abrahám má
nějaký vliv na můj život. Vždyť on přece
žil před třemi tisíci lety!
Dostal jsem Nový zákon a další náboženské knížky. Začala doba mého duchovního hledání. Měl jsem mnoho otázek. Například: Jak to, že rabíni, kteří
celý život studují tóru, mohli nepoznat
Mesiáše? Copak ti lidé na tom setkání
byli moudřejší než všichni rabíni? Další
má otázka se týkala skutečných křesťanů. Byl jsem schopen pochopit, jakých
chyb se dopouštějí svědci Jehovovi, ale
to mi nepomáhalo porozumět, kdo je doopravdy skutečným křesťanem. Byl jsem
v protestantském společenství (v Izraeli
totiž většina Židů věřících v Krista patří
k nejrůznějším protestantským denominacím), které se domnívalo, že právě všichni
katolíci i pravoslavní jsou věřícími jenom
zvnějšku a křesťany jsou jenom podle názvu, podobně jako jsou na tom ortodoxní
Židé. Na nějakou dobu mi to vysvětlení
stačilo. Pomyslel jsem si, že asi na světě
zbylo jenom málo opravdových křesťanů...
Další otázka, která mě tehdy velmi
trápila, se týkala mého židovství. Věděl
jsem, kým jsem, a nijak jsem nechtěl přestat být Židem, když jsem hledal nežidovskou víru. Začal jsem zkoumat, zda má
křesťanství židovské kořeny, a Bůh mi odpovídal. Zřetelně jsem postihl spojení Starého a Nového zákona a pochopil jsem,
nakolik je celý Nový zákon židovská kniha. Bylo mi jasné, že Žid, který přijímá
Krista, nepřechází k nové víře, ale nachází naplnění všeho toho, co bylo zaslíbeno židovskému národu.
Bůh mi ukazoval jednoznačně, jak
moc jsem hříšný a jak mám daleko k dokonalosti. Proto když jsem v jednu chvíli pochopil, že Ježíš je Mesiášem Izraele, který šel na smrt i za mě, vyznal jsem
Ho jako svého Pána a přijal jsem křest.
Po několika letech svého duchovního
růstu jsem se pořád zamýšlel nad tím: Je
možné, aby všichni katolíci i pravoslavní
byli duchovně mrtví, jak se o tom mluví
a píše v některých protestantských kruzích? Nejvíc mnou otřásla kniha Blaise
Pascala Myšlenky. Nedokázal jsem pochopit, jak mohl katolík v 17. století napsat
dílo tak hluboké... Že by to znamenalo,
že mezi katolíky jsou lidé oduševnělí? Začal jsem potom číst i jiné katolické knížky. Největším dojmem na mě zapůsobil
Thomas Merton, ale inspirovala mě i díla papeže Benedikta XVI. Považuji ho
za nejlepšího ze všech dnešních teologů.
Tím způsobem začal Bůh otvírat mé
oči pro pravdu, že On působí v různých
lidech na celém světě. Pochopil jsem, že
se Bůh dává poznat různým lidem různými způsoby, jenom ty rozdíly nemusí být
příčinou rozdělení. Vlastně naopak, Bůh
očekává, že se budeme navzájem obohacovat díky těm rozdílům. A tehdy začal
Bůh v mém srdci vzbuzovat touhu, abych
Mu sloužil společně s katolíky. Nemohl
jsem to pochopit. Proč a kvůli čemu? Ale
neuplynulo mnoho času a potkal jsem se
s neuvěřitelným člověkem – s bratrem Petrem, jehož prostřednictvím Bůh koná díla intenzivního duchovního probuzení
díky Škole křesťanského života a evangelizace Panny Marie z Nazaretu, Matky církve. Díky tomuto přátelství a té škole jsem
se mohl osobně přesvědčit, jak hluboké
a krásné je učení katolické církve. Zatoužil jsem také jiným ukazovat to bohatství,
které uchovává církev. Prosím Boha, aby
mě vedl tam, kde Mu mohu sloužit ve smíření křesťanů v jednom Těle Kristově. Vidím totiž, jak moc škodí jeho království
to, že děti Boží, narozené z Ducha Svatého, se navzájem odmítají z toho důvodu, že patří k různým vyznáním.
Věřím, že křesťané, a zvláště katolíci,
mají speciální misi v Izraeli. Židé vlastně
žijí na zemi, po které chodil Ježíš Kristus a apoštolové, ale zůstávají jakoby mimo, když tu křesťanští poutníci pobývají,
aby uviděli místa pro ně tak významná.
Náš národ potřebuje svědectví, přesvědčující svědectví víry, aby přišel na to, že
pohané nalezli poklad určený rovněž Židům – Mesiáše, který dává věčný život.
Jenom skutečná láska a svědectví může
„vzbudit žárlivost u židů. Jestliže tedy jejich selháním svět získal a jejich úpadek
obohatil pohany, co teprve, až se všichni
obrátí?“ (srov. Řím 11,11–12)
Proto se modlím za Izrael a vás prosím o modlitbu, aby díky tomu Židé, kteří
neznají Mesiáše, Ho konečně poznali podle toho, že se splní jeho největší přání:
„Podle toho všichni poznají, že jste moji
učedníci, budete-li mít lásku jedni k druhým.“ (Jan 13,35)
Eli z Izraele
Z Miłujcie się! 2/2013 přeložila -vv-