Bohatý filmový hollywoodský producent Marino Restrepo byl 25. prosince 1997
unesen kolumbijskou mafií kvůli výkupnému a odvezen do amazonské džungle.
Při čekání na smrt měl prožitek, při kterém si uvědomil, co se děje během osobního soudu, u něhož se ocitá každý člověk v okamžiku smrti.
Článek vyšel v časopise SVětlo 45/2013
Archiv časopisu Světlo ZDE
Marino Restrepo se narodil
roku 1950 v kolumbijském
městečku Anserma v rodině
zámožného majitele plantáží kávy, která
byla vyvážena do Španělska. Měl devět
sourozenců. Mocný klan žil v katolické
víře, kterou Marino odmítl v 15 letech,
kdy ho poslali do školy v Bogotě. Po letech vzpomíná, že i když od té doby žil
přes 33 let víc a více vzdálen od Boha, nikdy mu z paměti nezmizel obraz jeho babičky, jak se modlí růženec.
Byla 60. léta 20. století. Mladík odtržený od rodiny si začal v Bogotě užívat narkotik a tzv. volného sexu a byl tím ovládán až do doby své konverze v roce 1997.
Ve dvaceti letech se oženil s dívkou, která
s ním otěhotněla. Protože chtěla dítě porodit i proti vůli vlastních rodičů, utekli
mladí do Německa a více než šest let bydleli v Hamburku. Tam přišli na svět dva
synové Marina Restrepa. Rodina se odstěhovala do USA, usadila se nejdřív v New
Yorku, potom v Hollywoodu v Kalifornii,
kde Marino začal svoji kariéru v zábavním průmyslu. Cestoval, vydělával stále
víc peněz jako herec, skladatel, filmový
producent, scénárista atd. Pravidelně navštěvoval své příbuzné v Kolumbii a pomáhal jim finančně. Cítil se naplněný, spokojený, jako absolutní pán svého života.
Marino Restrepo se považoval za věřícího člověka, protože „uznával“ vše, co
bylo v módě: věřil v reinkarnaci, vyvolával duchy a vykládal tarotové karty, četl
literaturu New Age, zabýval se novými filosofickými proudy a vynaložil obrovské
peníze na zařízení vlastního domu podle
zásad feng šui. Vzpomíná: „Nevěděl jsem,
nebo jsem spíš zapomněl, že mě v dětství
učili, že ne každý duch přichází od Boha.
Dlouhá léta jsem si zadával s duchy temnot, až se ze mne stal úplný pohan. JÁ se
stalo středem mého života. Vytvořil jsem
si vlastní víru, vlastní vnitřní »království«
a lidi kolem jsem bral jako služebníky. Jedinou věcí, kterou jsem počítal, bylo mít
úspěch. Žil jsem zcela ovládnutý mentalitou tohoto světa: vydělat co nejvíc peněz, být slavným a užívat si života. Na
světě Bohem stvořeném je spousta dobrých věcí. To jen můj přístup k dobrům
tohoto světa a způsob života, který jsem
vedl, byl démonický, protože jsem žil úplně odloučený od Boha.“
Dárek na Vánoce
V roce 1997 jel Marino na Vánoce
do Kolumbie. Byla to těžká doba zvláště
pro jeho rodinu, která ještě stále žila ve
smutku po ztrátě svých pěti členů v průběhu necelých pěti let. V roce 1992 zemřela na rakovinu Marinova žena, potom
dva jeho bratři a rodiče. „Každý si kladl
otázku: Kdo bude další?“ píše Restrepo.
„Ačkoliv jsem věřil v reinkarnaci, jedné
z mých sester se podařilo přesvědčit mě,
abych s ní šel 16. prosince do kostela, kde
začínala v Latinské Americe a na Filipínách oblíbená novéna k Dítěti Ježíši. (...)
Rozhodl jsem se poprosit, aby Dítě Ježíš
změnilo můj život na ještě lepší. Myslel
jsem ale na něco úplně jiného než moje
sestra, proto jsem jí neřekl, o co prosím.
Věděl jsem, že ona i ostatní členové rodiny se modlí už roky za moje obrácení.
V hlavě se mi rojily skvělé nápady, jak dosáhnout ještě většího zisku, slávy a užít
si více radovánek. Má sestra mě vybízela, abych se vroucně modlil, na což jsem
přitakával s ironickým úsměškem. Ó, kdybych tehdy věděl, za co prosím!“ Pán Ježíš nezklamal.
Přesně 24 hodin po ukončení novény, o půlnoci 25. prosince 1997, odvážel
po sváteční večeři Marino Restrepo jednoho ze strýců na farmu. Náhle vyskočilo z křoví přímo před kapotu auta šest
ozbrojených mužů, kteří vyvlekli řidiče
z auta, svázali ho, navlékli mu na hlavu pytel a na krk provaz, kterým ho táhli jako nějaké zvíře do hluboké džungle.
Byl to typický únos pro výkupné. Únosci byli bezohlední. Znali důkladně rodinu
Restrepových, měli všechny adresy a věděli o každém, co dělá. Sdělili unesenému, že i tak ho po obdržení výkupného
zabijí. Marino věděl, že nežertují a že to
není film... Na úsvitu se dostali do nějakého stavení, kde Marina zavřeli do sklepení plného netopýrů, jejich exkrementů a krys. Tělo vězněného se proměnilo
v jedinou velkou ránu, opuchlou, bolavou
a svědící od pokousání. Jen díky tomu, že
měl ruce svázané a nemohl se poškrábat,
si situaci ještě nezhoršil. Ne, takový dárek tedy nečekal!
Ale stejně dnes Marino Restrepo na
ty hrůzy vzpomíná jako na největší milost ve svém životě. „Tenkrát, když jsem
seděl ve tmě, na hnojišti, zaživa ohryzáván krysami, hladový a vyděšený, začal
jsem hledat v srdci cokoliv, čeho bych se
mohl zachytit. Hlavou mi probíhaly všechny známé filosofie, magické obřady, mantry apod. Nenacházel jsem nic, co by mi
v takové situaci mohlo pomoci! A přece
jsem roky tajnými vědami pomáhal řešit
problémy jiných lidí. Teď nic nefungovalo. Podařilo se mi v sobě najít málem už
zaniklý plamínek katolické víry z dětství.
Doutnal tak slabě, že jsem si přes veškeré úsilí nedokázal vzpomenout na jakoukoliv modlitbu. Pochopil jsem, že právě
tam, ve víře mých předků i rodičů, byla
pravda a síla, které jsem ztratil! Prostoupil mě bezvýchodný smutek.“
„Čekal mě soud“
Před Marinovýma očima defilovaly
výjevy z celého života: „První byla vzpomínka na úmyslné ničení rostlin v zahradě rodného domu, které jsem lámal, jak
jsem po nich jezdil na malém kole. Byly mi tehdy tři roky. Služebná běžela za
mnou a volala, abych s tím přestal, ale
neposlouchal jsem ji.“ Po tomto výjevu
se objevovaly jeho další dobré i zlé činy
z dětství. Dobro přeletělo rychle a bezbolestně, zlo jako by se zastavovalo na snímku. Jakmile „filmový pás“ došel do doby,
kdy bylo Marinovi dvanáct let, začal pociťovat obrovskou bolest nad svými hříchy.
„A to já,“ vzpomíná, „člověk, který vůbec
nevěřil v existenci hříchu! Vysmíval jsem
se lidem, kteří to slovo pronesli, vtipkoval jsem na toto téma. A teď jsem pociťoval obrovskou bolest nad vlastními hříchy, ačkoliv to nebyla bolest fyzická ani
psychická. Byla to bolest čistě duchovní.“
Marino si uvědomil, že jeho duše ve
stavu smrtelného hříchu neměla právo
se k Bohu ani přiblížit. Pochopil, že právě to, co v životě dělal a co se mu jevilo
jako dobré (charitativní činnost, členství
v Amnesty Internacional a v organizacích na obranu lidských práv, finanční
pomoc rodině...), vycházelo z čistě egoistických a planých pohnutek. „Lidé říkali, že jsem dobrý člověk, a napodobovali
mě. Ve vlastních očích jsem rostl. Avšak
ve skutečnosti jsem byl velký lhář, podvodník a prostopášník. To je ještě málo;
měl jsem dokonce tu drzost považovat
se za počestného člověka! Tohle všechno mi přišlo na mysl právě v tu jedinou
chvíli, kdy mě Pán zavolal jménem. Spatřil jsem temnoty vlastní duše a tak obrovskou zatvrzelost srdce, že jsem je vůbec
nebyl schopen otevřít pro tak velikou Lásku, která se přede mnou objevila. Neměl
jsem klíč k vlastnímu srdci, protože jsem
ve skutečnosti nikdy nikoho nemiloval.“
Marino Restrepo porozuměl, že jenom
Boží láska má v životě význam, a to konkrétně její přijímání a předávání dalším
lidem. Tím soud skončil. „Když hlas Boha, který mě volal jménem, umlkl, pocítil
jsem až nepravděpodobnou, nepředstavitelnou samotu. Byl jsem sám a cítil jsem,
že se propadám do propasti smrti bez Boha. Palčivá potřeba lásky mi drásala srdce. Měl jsem dojem, že se má duše brzy
udusí nedostatkem lásky, která je pro ni
totéž co kyslík pro tělo. Kolem mne zavládlo děsivé ticho.“
Cesta po onom světě
Marino pohlédl pod nohy a spatřil, že
se pod nimi rozevírá veliká propast, z jejíhož dna se ozýval nelidský řev a vytí.
Nechtěl se tam dívat, ale byl přinucen.
Před očima zděšeného muže se ukázalo
peklo, a co bylo ještě horší, měl pocit, že
si ho plně zasloužil. „Uviděl jsem v něm
ne stovky, ne tisíce, ale miliony duší! Každou chvíli tam padaly další. Bylo mi jasné, že jako katolíci máme všechno, co
potřebujeme, abychom nepřišli do pekla. Pán Bůh nás vybavil líp než nejsilnější
armádu tohoto světa.“ Marino Restrepo
uviděl scény podobné těm, které vyděsily svatou sestru Faustynu, svatého Františka i svatého Hyacinta, jakož i mnoho
jiných svatých. A co je příznačné, v oblasti teologie byl naprostým ignorantem.
Potom k němu Bůh znovu promluvil
a zeptal se ho, zda chce být jeho nástrojem, který bude lidem hlásat potřebu obrácení. Marino odpověděl s prostotou dítěte: „Ano, pokud se na to nebudu muset
připravovat četbou nějakých učených knížek.“ Úplně ho zaskočilo, když Pán odpověděl, že stačí každodenní četba Písma
svatého, poněvadž jeho soustavné čtení
očišťuje lidské smysly: oči, uši a jazyk, obdarovává rovněž božským pohledem na
člověka, který nazýváme vcítěním se do
lidí, aniž si uvědomujeme, že to je veliký
dar Ducha Svatého.
Po vidění pekla Marino postupně spatřil očistec s jeho stupni očišťování a s dušemi žebrajícími o naši modlitbu a oběti,
potom i nebe plné spasených duší a andělů. Uvědomil si, jak velkým tajemstvím je
společenství svatých, jejich pomoc nám,
žijícím na zemi, i pomoc andělů. „Bůh
nechce, aby se kterákoliv duše dostala
do pekla, dokonce ani do očistce ne,“ píše Marino. „Touží po tom, vzít každého
člověka přímo ze země do nebe. Nebe je
naším skutečným domovem.“
O svátosti smíření
Marino Restrepo poznal, jak obrovskou moc má svátost smíření, která je doslovně vyrváním člověka z pout zla. Výstižným obrazem této svátosti je scéna
z evangelia svatého Marka (5,1–17), kde
Ježíš potkal v Genezaretském kraji posedlého, který k němu utíkal a prosil o vysvobození. Vymýcená legie zlých duchů byla
poslána do prasat, která se utopila v jezeře. V duši vysvobozeného ale zůstala rána po hříchu. Jediným lékem, který může tu ránu zacelit, je Eucharistie, malá,
nenápadná Hostie, pod jejíž způsobou se
ukrývá skutečné Tělo Kristovo. Proto je
tak důležité po zpovědi co nejrychleji, jak
jen je to možné, přijmout svaté přijímání.
Během svého mystického zážitku
Restrepo odsouzený únosci na smrt poznal s absolutní jistotou, že víc než 33 let
žil ve stavu smrtelného hříchu a pohyboval se pouze v místech řízených „knížetem tohoto světa“. Věděl, že bez svátosti
smíření jeho duše zůstane v tomto místě
celou věčnost. Tím Marino vysvětluje zázrak svého propuštění, který byl skutečným darem Ježíše Krista a milostí Božího milosrdenství, když mu dal především
příležitost využít svátosti smíření.
Milost návratu na zem
Marino už věděl, že jeho duše je v tak
žalostném stavu, že by nemohla přijít do
nebe, dokonce ani do očistce ne. „Nebe
přede mnou bylo otevřené a všichni mě
tam zvali, ale spáchané zlo a nedostatek
jakéhokoliv pokání za ně působily jako
odpudivá síla, která mě odtud vytlačovala a znemožňovala mi cestu do domu
Otcova. Cítil jsem strašlivý tlak toho zla.
Uvědomoval jsem si, že mým nejhorším
nepřítelem nebyli démoni, ale já sám! Potřeboval jsem záchranu a osvobození od
vlastního JÁ, které bylo mým nepřítelem
číslo jedna. (...) Moje pýcha byla tak obrovská, že mě táhla dolů, jako by mi někdo
uvázal na krk těžký kámen. Ale zároveň
jsem viděl, že mi chce Bůh všechno odpustit. Skutkem velikého, nepředstavitelného milosrdenství mě poslal zpátky na
zem, do sklepení.“
Okolnosti se nezměnily. Změnil se jen
vnitřní postoj odsouzence, který se uklidnil a už se nemodlil o nic jiného než o to,
jak nezemřít bez svátosti smíření. Marino začal každý den prožívat v duchu pokání, každé své fyzické i psychické utrpení obětoval za svoje hříchy, ale věděl, že
by mu ani zbytek života nestačil na zadostiučinění. Měl 47 let a prosil už jenom
o Boží milosrdenství.
Marino byl rukojmím partyzánů ještě
přes šest měsíců. Jedné noci, úplně nečekaně a bez uvedení příčiny, ho únosci vyvedli ze sklepení a přikázali mu, aby šel
po cestě přímo před sebou a neohlížel se.
„Myslel jsem si, že přišla hodina mé popravy. Šel jsem a čekal, až mi smrtonosná kulka proletí zády. Šel jsem dál a dál,
ale žádná rána nepadla. V místě, kde se
cesta zatáčela, jsem koutkem oka pohlédl za sebe. Únosci tam nebyli, ztratili se
v lese. Stále jsem si nebyl jistý, že jsem na
svobodě. Víc než půl roku jsem jako vězeň
neměl vlastní vůli. Zvykl jsem si, že mi
stále někdo říkal, co mám dělat, a ztratil
jsem schopnost samostatně se rozhodovat. Šel jsem bezmyšlenkovitě stále dál,
až na úsvitu jel kolem mne autobus a zastavil o pár metrů dál. Vystoupila z něj
jakási žena a já jsem se k němu rozběhl,
jenže řidič mi zavřel dveře před nosem.
Podařilo se mi je zaklínit kolenem a silou rozevřít. Lidé na mě znechuceně hleděli. Byl jsem zarostlý, smrděl jsem špínou a oblečení, které jsem na sobě měl
půl roku, bylo rozedrané na cáry. Musel
jsem vypadat jako pračlověk. V tichosti
jsem prošel středem autobusu, doprovázen ohro menými pohledy cestujících, a sedl si úplně na konci u otevřeného okna.
Dojeli jsme do města, kde jsem se hlásil
na policii. Okamžitě pro mě přijela rodina a odvezli mě domů.“
Když se Marino Restrepo fyzicky vzpamatoval, poprosil o zpověď v klášteře otců františkánů. Byla to velmi dlouhá zpověď... Převor, italský kněz, souhlasil, že se
stane jeho duchovním vůdcem. Za nějaký čas se Marino vrátil do Kalifornie, ke
svým dospělým synům. Tam se učil od začátku být katolíkem. Na mši svaté se zpočátku cítil jako dítě, které neví, co se kolem něho děje. Strašně se bál, že ho zlo
přitáhne zase zpět, obával se svého starého já, které se mu po nocích ve snu vracelo. Věděl, že jediný způsob, jak uniknout
ještě většímu neštěstí, je přilnout celým
srdcem k Ježíši a k církvi.
O půl roku později přijel Marino do
Kolumbie, aby strávil Velikonoce v kruhu svých blízkých. Na Květnou neděli byl
kostel tak přeplněný, že se mu nepodařilo dostat se dovnitř. Otevřenými dveřmi
prostřední lodi jenom viděl nad hlavami
věřících velký kříž zavěšený nad oltářem.
Zahleděl se na něj a pocítil, že ho Ježíš
zve, aby se ujal misijní evangelizace, aby
lidem vydával svědectví o tom, co prožil
a co viděl očima své duše během věznění. Ježíš ho k ničemu nenutil, jenom prosil, aby se toho úkolu ujal kvůli záchraně
duší, na které mu tak záleží.
Marino dlouho neváhal. Opustil Hollywood a rozhodl se žít v celibátu jako
světský katolický misionář. Založil organizaci s názvem Mision Catolica Peregrinos de Amor (Katolická misie poutníků
Lásky) a neohroženě cestuje po světě,
aby v kostelích hlásal poselství evangelia a vydává vlastní svědectví. Své vzpomínky také publikoval. „Občas se mě lidé vyptávají, jestli mám ještě vůbec čas
pro sebe. Čas pro sebe? Čas jenom pro
sebe jsem měl 47 let. Žiju teď pro Pána
a neznám větší radost. Práce pro něho
je mi zdrojem vnitřního pokoje. Jezdím
po světě a »troubím«, abych co nejvíc lidí
probudil a postavil na nohy. Říkám jim,
že život na zemi trvá jen chvíli, ale máme jenom tu chvíli, abychom se rozhodli, jaká bude celá naše věčnost. Všichni
chtějí do nebe. Hodně lidí se mi posmívá, protože jim říkám, že jsem se rozhodl stát se svatým. Ťukají si na čelo, poněvadž si neuvědomují, že do nebe vcházejí
jenom svatí. Pokud se nestaneme svatými
na zemi, naše posvěcení bude dokonáno
v očistci, bude to ale mnohem víc bolet.
Jestliže nechceme být svatí, vybrali jsme
si sami... To je všechno.“
V životě Marina Restrepa se uskutečnil radikální obrat, jak sám přiznává, díky neslýchané milosti Božího milosrdenství. Dostal druhou šanci, kterou nechce
za nic na světě promarnit. Vydává svoje
svědectví, poněvadž, jak říká, jsme si tak
příliš zvykli ředit křesťanství, že na mnoha místech je dnes „politicky nekorektní“ připomínat okovy hříchu, působnost
ďábla, peklo atd. Takzvaní „slušní lidé“
o tom nechtějí slyšet, protože přece oni
„nedělají nic zlého“.
Marino Restrepo se rozhodl být služebníkem lásky jako blahoslavený Jan
Pavel II. a mnoho dalších, kteří se odvážili připomínat pravdu o posledních věcech. Přijal obtíže života v Božím světle,
když po tom, co zažil, ví, že toto světlo
nedokáže žádný mrak zastínit. Proto svědectví konverze Kolumbijce z Hollywoodu není „strašení peklem“, ale odvahou
pohlédnout na nebe s láskou a s důvěrou
v Boží milosrdenství, které dokáže člověka dostat z nejhorších potíží.
Z Miłujcie się! 5/2012 Marino Restrepo přeložila -vv